Baiba Rubesa

Foto: Postimees/LETA

Papildināta - Baiba Rubesa: Neizslēdzu, ka Rail Baltica projekts var apstāties 

Neizslēdzu, ka Rail Baltica projekts varētu apstāties uz līdzenas vietas, taču tikpat labi tas var arī neapstāties, tādēļ aicinu valdības, iedzīvotājus, uzņēmējus, kas šo objektu vēlas, sarosīties un nodrošināt, ka tas var notikt, preses konferencē sacīja līdzšinējā RB Rail vadītāja Baiba Rubesa.

Db.lv, 2018. gada 27. septembris plkst. 13:30

«Ir bijuši neskaitāmi termiņi, pārcelšanas, taču vēl aizvien nav vienošanās par to, kā mēs strādāsim, kāds ir katras valsts budžets gan kopuzņēmumam, gan katram projektam. Es to nevaru pārvaldīt, tāpēc aizeju tagad,» sacīja B. Rubesa.

«Retoriski vaicāšu, kāpēc vajag 3-4 iestādes Latvijā, kas nodarbojas ar vienu un to pašu projektu. Par Satiksmes ministriju vēl ir saprotams, taču tai nav pietiekamas kompetences, ir daudz neatbildētu jautājumu pusotra gada garumā un nemitīgi kustamies uz riņķi. Ir arī uzņēmumi Eiropas Dzelzceļa līnijas, Latvijas Dzelzceļš, kas arī agri vai vēlu tiks projektam piesaistīts. Ir neekonomiski izdomāts veids, kā pārstāvēt zināmu interešu priekšroku kopīgai līnijai, un ministrs Uldis Augulis nav nodrošinājis kvalitatīvus un profesionālus darbiniekus, lai pieņemtu kompetentus lēmumus, tādēļ nemitīgi griežamies uz riņķi,» viņa sacīja.

«Ja ministri saka, ka gribētu redzēt kandidātu, kas nav no Baltijas valstīm, tas ir skumji, un tas parāda, ko trīs valdības domā par mūsu valstu spēkiem,» viņa uzsvēra.

Faktiski rīt bija jābūt lēmumam no padomes, ka projektam būs atbilstošs finansējums kopuzņēmumam vismaz 2019.-2020.gadam, taču mēs esam tālu no šī lēmuma, lai gan angažējamies ar ministrijām visās trīs valstīs, lai nonāktu pie kāda secinājuma. Tas ir vājš rādītājs ES, kad šobrīd jau tiek runāts par nākamo finansēšanas periodu pēc 2020.gada, saka B. Rubesa.

Tas apdraud nākamā perioda finansējumu, kas var sasniegt 4 miljardus eiro.

«Nedomāju, ka aina ir katastrofāla. Vienmēr ir iespējams, ka projekts nevirzīsies uz priekšu. Visiem pārrobežu projektiem ir bijuši posmi, kur jārisina konkrēti jautājumi. Šajā jautājumā domāju, ka visa Eiropa kustas nezināmā teritorijā, grūti pateikt, kā lietas izskatīsies nākamā gada beigās, saistībā ar Brexit un citiem notikumiem. Neizslēdzu iespēju, ka projekts varētu apstāties uz līdzenas vietas. Uzskatu, ka neatgriezeniskais punkts nav vēl sasniegts, tādēļ tam ir vēl visas iespējas apstāties. No otras puses, pieļauju, ka tas var arī neapstāties, tādēļ aicinu valdības, iedzīvotājus, uzņēmējus, kas šo moderno infrastruktūras objektu vēlas, sarosīties un nodrošināt, ka tas var notikt,» sacīja B.Rubesa.

«Es uzdotu politiķiem jautājumu, kas ir viņu prioritāte - vai nacionālie, reģionālie projekti vai lielais projekts. Ir zināms, ka, visticamāk, nākamajā finansēšanas posmā prioritāti dos jau iesāktiem pārrobežu projektiem. To zina arī politiķi, un atbilstošie cilvēki no visām trim Baltijas valstīm, kas ved sarunas par to, kāds būs finansēšanas modelis pēc 2020.gada,» viņa sacīja.

Pieredze pasaulē liecina, ka jāsaprot, cik kas maksās, vismaz minimāli un maksimāli un par kādiem līdzekļiem tiek runāts. Baltijas valstu jautājumā mums faktiski tiek dāvināti 85% no nepilniem 6 miljardiem. Ja katra valsts pieliek vēl 5%, par šīm investīcijām par katru eiro dabūs vismaz seši eiro.

Pēc B. Rubesas teiktā, pastāv arī vairāki interešu konflikti. «Viena uzņēmuma padomei ir jāvar būt atbildīgai par to, ka lietas notiek pareizi un virzīt stratēģiski kopuzņēmumu. Tas bija sākums, ka katrai ministrijai bija viens īpaši radīts uzņēmums, lai tas būtu akcionārs un ieceltu savus padomes locekļus, lai pārvaldītu uzņēmumu. Šajā laikā akcionāri kļuvuši par nacionālām ieviesējinstitūcijām. Tātad viņi pārskata sevi, kas jau pats par sevi ir interešu konflikts. Kā tu vari būt tas, kuram ir uzdots sevi pārvaldīt?,» viņa vaicā.

Otrs interešu konflikts ir tas, ka viens no akcionāriem ir Lietuvas Dzelzceļa līnijas, kas ir valsts uzņēmums. Šobrīd zināms, ka Lietuvas dzelzceļš par Rail Baltica projektiem maksās no saviem iekšējiem resursiem, tajā skaitā 650 tūkstošus eiro, kas nepieciešami no katras valsts un par kuru Latvijai vēl nav skaidrs, vai varēs tos samaksāt. Visas pārējās nepieciešamās naudas nāks no caur šo valsts uzņēmuma. Un šeit redzami interešu konflikti, ka Lietuvas dzelzceļš teiks, ka grib, lai dara tā, kā viņi grib, norāda B. Rubesa.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 21. augusts plkst. 9:33

AS RB Rail akcionāri Rail Baltic Estonia OU, SIA Eiropas dzelzceļa līnijas...

2018. gada 06. jūlijs plkst. 13:30

Atrakta un izpostīta dzelzceļa līnijas «Rail Baltica» trasē atklātā Pirmā pasaules kara...

2018. gada 27. jūnijs plkst. 15:02

Biznesa portāls db.lv šodien devās uz plānotās «Rail Baltica» trases teritoriju Ķekavas...

2018. gada 13. jūnijs plkst. 9:54

Triju Baltijas valstu kopuzņēmums RB RAIL AS izziņojis publisku iepirkumu Arhitektūras, ainavu...

2018. gada 23. maijs plkst. 9:40

Sacensību par Rail Baltica Rīgas Centrālās pasažieru stacijas, tilta un estakāžu projektēšanu...

Nepalaid garām

Regulāras un pietiekamas investīcijas zīmolā ir ļoti nozīmīgas, jo tieši tas dod...

Uzņēmums Stats Serviss mainījis nosaukumu uz STATS RENT, turpina izstrādāt rentomāta projektu...

Nelīdzsvarotā būvniecības attīstība ar straujiem kāpumiem un kritumiem un atkarība no ES...

Lielākā Zviedrijas banka, vērtējot pēc aktīvu apjoma, Svenska Handelsbanken AB, paziņojusi, ka...

Šodien Jēkabpilī AS Virši-A atklās pirmo CNG jeb saspiestās dabasgāzes uzpildes staciju...

Skolēnu ēdināšana kļūst par sociālo uzņēmējdarbību....

No šīs sadaļas
2018. gada 27. septembris plkst. 9:34

Ceturtdien, 27.septembrī, Baltijas valstu kopuzņēmuma RB Rail AS izpilddirektore un valdes priekšsēdētāja...

2018. gada 27. septembris plkst. 9:21

Zemo cenu aviokompānija Ryanair paziņojusi par jauna maršruta atklāšanu no Rīgas lidostas...

2018. gada 26. septembris plkst. 14:49

Īrijas zemo cenu aviokompānija Ryanair trešdien paziņoja, ka piektdien atcels 150 ieplānotos...

2018. gada 26. septembris plkst. 6:41

Mūsdienu paaudze, it sevišķi milleniāļi, vēlas saņemt savus sūtījumus «tūlīt un tagad»,...

2018. gada 20. septembris plkst. 14:25

Lietuvas čārterreisu aviokompānija Small Planet Airlines meklē pircēju savam finanšu grūtībās...

2018. gada 19. septembris plkst. 17:23

«Latvijai piemīt visi priekšnosacījumi, lai kļūtu par galveno Ķīnas kravu loģistikas centru...

2018. gada 19. septembris plkst. 15:30

Rīgas brīvostas vēsturē vērienīgākajā projektā – Krievu salas terminālī – noslēgumam...

2018. gada 19. septembris plkst. 9:20

Dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta īstenotāja AS RB Rail izsludinājusi divus atvērtos...

2018. gada 19. septembris plkst. 7:49

Pārvadātāji nemierā ar Latvijas auto vadību; valde pārmetumus noraida...

2018. gada 18. septembris plkst. 13:34

Rīgas domes Satiksmes departaments (RDSD) izsludinājis konkursu par satiksmes infrastruktūras uzraudzības...