Debesskrāpji pasaulē regulāri sasniedz jaunus rekordaugstumus, milzīgi tuneļi rada jaunus savienojumus, bet iespaidīgi tilti spēj savienot daudz lielākus attālumus nekā jebkad iepriekš.
Visā pasaulē tiek īstenoti gigantiski inženieru un infrastruktūras objekti.
Portāls Popular Mechanics apkopojis informāciju par 25 lielākajiem projektiem pasaulē, kas ir vai nu īstenoti pēdējo trīs gadu laikā vai arī patlaban atrodas būvniecības procesā.
Galerijā augstāk skaties, kuri ir šie projekti!
#1/25
Panamas kanāla paplašinājums
Plānotais būvniecības ilgums: 11 gadi
Būvniecības izmaksas: 5,25 miljardi ASV dolāru
Panamas kanāls ir būvēts 1914.gadā, līdz ar to tas patlaban tiek paplašināts. Darbus paredzēts pabeigt 2016. gadā. Pēdējā gadsimta laikā kuģu izmērs ir ievērojami palielinājies, līdz ar to pasaules slavenākajam kanālam jādara tas pats.
#2/25
Portmana tilts Vankūverā
Būvniecības laiks: 6 gadi
Būvniecības izmaksas: 1,93 miljardi ASV dolāru
Šis bija platākais tilts pasaulē (līdz brīdim, kad tika atklāta Līča tilta Austrumu daļa Sanfrancisko). Šo tiltu atklāja 2012.gadā un tas ir otrs lielākais tilts Ziemeļamerikā. Šis trošu tilts veidots no 288 iespaidīga lieluma trosēm, sasniedzot vairāk nekā 2 kilometru garumu.
#3/25
Trīs aizu dambis
Būvniecības laiks: 17 gadi
Būvniecības izmaksas: 22 miljardi ASV dolāru
Nav iedomājams, cik daudz betona bija nepieciešams, lai uzbūvētu pasaules lielāko dambi un elektrospēkstaciju. Tas šķērso Ķīnas Jangdzi upi un ir 181 metru augsts un 2,3 kilometrus garš. Elektrību tajā ražo 32 galvenās turbīnas.
#4/25
Pasaules Tirdzniecības centrs - 1
Būvniecības laiks: 7 gadi
Būvniecības izmaksas: 3,8 miljardi ASV dolāru
Augstākā celtne Rietumu puslodē ir 541 metru augsta. Tas izskatās tā, it kā vienam debesskrāpim būtu virsū uzbūvēts otrs.
#5/25
Aičžai iekārtais tilts Ķīnā
Būvniecības laiks: 5 gadi
Būvniecības izmaksas: 600 miljoni ASV dolāru
Pasaules augstākais tilts savieno divus tuneļus Ķīnā, un ir viens no pasaules garākajiem iekārtajiem tiltiem. Tilts tika atklāts 2012. gadā un ir 365 metru augstumā virs Dehanga kanjonā.
#6/25
Marmarejas tunelis Turcijā
Būvniecības laiks: 9 gadi
Būvniecības izmaksas: 4,5 miljardi ASV dolāru
Dzelzceļa tunelis tika atklāts 2013. gadā un savieno Stambulas Eiropas un Āzijas daļu.
#7/25
FFR Grand Stade stadions Parīzē
Būvniecības laiks: 4 gadi
Būvniecības izmaksas: 552 miljoni ASV dolāru
Jumti un sienas ir salokāmi, un kombinācijā ar 82 tūkstošiem sēdvietu Francijas regbija federācija ir izveidojusi gandrīz mobilu stadionu Parīzes dienvidos. Šis ir viens no lielākajiem stadioniem Eiropā un lielākā izklaides vieta zem jumta.
#8/25
Džubeilas industriālā pilsēta Saūda Arābijā
Būvniecības laiks: 10 gadi
Būvniecības izmaksas: 11 miljardi ASV dolāru
1970. gadā šo pilsētu uzbūvēja vietā, kur bija tikai smiltis. Tagad tā tiek attīstīta industriālā virzienā. Ceturtais projekta posms paredz uzbūvēt astoņus ražotņu blokus, četrus naftas ķīmijas ražotņu blokus, trīs atbalsta blokus, kā arī četrus alumīnija un citu ieguves ražotņu blokus.
#9/25
Liuchonghe tilts Ķīnā
Būvniecības laiks: dati nav pieejami
Būvniecības izmaksas: dati nav pieejami
Šis tilts tika atklāts 2013.gadā un ir otrs pasaules augstākais trošu tilts. Tā augstums ir 335 metri.
#10/25
Crossrail tunelis Londonā
Būvniecības laiks: 11 gadi
Būvniecības izmaksas: 23 miljardi ASV dolāru
Londona turpina paplašināties pazemē. Jaunais tunelis savienos 40 stacijas, uzlabojot satiksmi Anglijas lielākajā pilsētā. Kopējais maršruta garums ir 100 km.
#11/25
Hiderabadas metro Indijā
Būvniecības laiks: 14 gadi
Būvniecības izmaksas: 2 miljardi ASV dolāru
Pirmie būvniecības etapi tūlīt tiks noslēgti un atklāti. Kopējā dzelzceļa sistēma tajā būs 74 kilometri, tādējādi uzlabojot un modernizējot visu reģionu. Stacijas būs katrā kilometrā, un tiek prognozēts, ka vilcieni stacijā ieradīsies katras 3-5 minūtes, pārvadājot 15 miljonus pasažieru.
#12/25
Hongkongas-Zhuhai-Makao tilts Ķīnā
Būvniecības laiks: 7 gadi
Būvniecības izmaksas: 10,6 miljardi ASV dolāru
Šī infrastruktūras megaprojekta izmērs ir ārkārtīgi iespaidīgs. Tā garums ir gandrīz 26 kilometri, apvienojot tiltu ar tuneli.
#13/25
Songdžianga viesnīca Ķīnā
Būvniecības laiks: 2 gadi
Būvniecības izmaksas: 538 miljoni ASV dolāru
Ūdenskritums ir viena no galvenajām šīs viesnīcas sastāvdaļām. Tā būvēta gandrīz 100 metru augstā karjerā ārpus Šanhajas. 19 stāvu augstā viesnīcas vidusdaļā ir ūdenskritums un divi no tās stāviem ir gandrīz pilnībā zem ūdens.
#14/25
Krievu tilts Krievijā
Būvniecības laiks: 4 gadi
Būvniecības izmaksas: 1 miljards ASV dolāru
Krievijā 2012.gadā tika atklāts pasaulē garākais vanšu tilts, kas savieno Vladivostoku ar Krievu salu. Kopējās tilta celtniecības izmaksas aplēstas 1,1 miljarda ASV dolāru apmērā. Tilta garums sasniedz aptuveni 3,1 tūkstoti metru. Krievijas Krievu salā dzīvo pieci tūkstoši cilvēku, kas pirms tam bija šķirti no cietzemes.
#15/25
Etihada dzelzceļš Apvienotajos Arābu Emirātos
Būvniecības laiks: nav zināms
Būvniecības izmaksas: 11 miljardi ASV dolāru
Šis dzelzceļš drīzumā varētu būt ātrākais un vieglākais veids, kā nokļūt Apvienotajos Arābu Emirātos. Dzelceļš tiek būvēts trīs posmos un tā garums iecerēts 1200 kilometri, savienojot valsti ar Saūda Arābiju, Kataru, Omānu, Bahreinu un Kuveitu.
#16/25
Al Maktoum starptautiskā lidosta Dubajā
Būvniecības laiks: 20 gadi
Būvniecības izmaksas: 31 miljards ASV dolāru
Oficiālā atklāšana 2010. gadā ne tuvu nebija jaunas lidostas būvniecības noslēgums. Al Maktoum lidosta nākamo astoņu gady laikā saņems 32 miljardus dolāru, lai paplašinātos, kas ļaus tai uzņemt 220 miljonus pasažieru gadā.
#17/25
Pekinas Daxing starptautiskā lidosta Ķīnā
Būvniecības laiks: 5 gadi
Būvniecības izmaksas: 13 miljardi ASV dolāru
Šī būs mājvieta pasaules lielākajam terminālim, kura dizaineris ir kompānija Zaha Hadida. Tajā būs iespējams uzņemt 100 miljonus pasažieru gadā un ietvers septiņus skrejceļus. Pirmais būvniecības posms varētu noslēgties 2018.gadā, bet pārējo plānots pabeigt līdz 2025.gadam.
#18/25
Tuneļu rakšanas iekārta Berta Sietlā
Būvniecības laiks: 2 gadi
Būvniecības izmaksas: 80 miljoni ASV dolāru
Kopš 2013.gada decembra, kad Berta iestrēga pazemē, tā nav kustināta. Šī ir pasaules lielākā tuneļu rakšanas iekārta, kuras diametrs ir 17,5 metri, bet svars – 7000 tonnu. Paredzams, ka darbu tā atsāks šā gada rudenī.
#19/25
New Century Global Centre Ķīnā
Būvniecības laiks: 3 gadi
Būvniecības izmaksas: nav datu
Ēkas platība ir 1,6 miljoni kvadrātmetru. Tajā atrodas vairāki tirdzniecības centri, viesnīcas, biroji, teātri, izklaides parki un pat ūdens izklaides parks.
#20/25
Atlanta Falcons stadions ASV
Būvniecības laiks: 3 gadi
Būvniecības izmaksas: 1,2 miljardi ASV dolāru
Tā vien izskatās, ka visiem jaunajiem futbola stadioniem būs nolaižami jumti. Jumtu iespējams atvērt astoņās minūtēs. Šo stadionu plānots atklāt 2017.gadā.
#21/25
Šanhajas tornis Ķīnā
Būvniecības laiks: 8 gadi
Būvniecības izmaksas: 2,4 miljardi ASV dolāru
Visdrīzāk šī pasaules otrā lielākā celtne tiks atklāta šogad. Tornim ir 127 stāvi un tā augstums ir 632 metri.
#22/25
Līča tilta Austrumu daļa, Sanfrancisko-Ouklenda
Būvniecības laiks: 12 gadi
Būvniecības izmaksas: 6,4 miljardi ASV dolāru
Šis ir pasaulē platākais tilts. 90% tā svara balstās uz 160 metru augsto torni.
#23/25
State Route 520 peldošais tilts Sietlā
Būvniecības laiks: 5 gadi
Būvniecības izmaksas: 2 miljardi ASV dolāru
2,3 kilometrus garais tilts tiks atklāts 2016.gada pavasarī. Šis ir pasaules garākais peldošais tilts.
#24/25
Debesu koks Tokijā
Būvniecības laiks: 4gadi
Būvniecības izmaksas: 806 miljoni dolāru
Šis ir pasaules augstākais tornis, un tika atklāts 2012. gadā. Tornis ir 634 metrus augsts. Tam ir sešas TV pārraides antenas, divi skatu torņi tūristiem.
#25/25
Silver Line metro Vašingtonā
Būvniecības laiks: 8 gadi
Būvniecības izmaksas: 6,8 miljardi ASV dolāru
Jaunās līnijas garums ir 18,8 kilometru, radot piecas jaunas stacijas, un tā tika atklāta 2014.gadā. Darbi sākti jau pie otrā posma būvniecības, veidojot vēl 18 kilometru garu līniju un sešas jaunas stacijas. Šis ir viens no sarežģītākajiem transporta nozares projektiem valstīm, ņemot vērā, ka tā ir jābūvē jau attīstītā reģionā.