Mazais bizness

Radošiem cilvēkiem biznesā iesaka meklēt domubiedru praktiķi

Anda Asere, 29.11.2012

«Radošumam jābūt ražīgam. Nepietiek, ka cilvēks ir radošs. Jābūt arī ražīgam un spējīgam nonākt līdz jaunaradei,» norāda Dita Danosa, Banku augstskolas profesionālās maģista studiju programmas Uzņēmumu vadīšana radošajās industrijās direktore, konceptveikala Taste Latvia īpašniece.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Lai ideja materializētos, nereti radošiem cilvēkiem trūkst biznesa ķēriena un prasmju. Tā secina DB aptaujātie eksperti. Viena no iespējām šādā gadījumā ir meklēt biznesa praktiķi, domubiedru, vai arī – vajadzīgās zināšanas apgūt pašam.

«Ir divas būtiskas nianses, kas jāņem vērā radošo industriju uzņēmumu vadīšanā,» saka Dita Danosa, Banku augstskolas profesionālās maģistra studiju programmas Uzņēmumu vadīšana radošajās industrijās direktore, konceptveikala Taste Latvia īpašniece. Pirmkārt, ļoti bieži tiek radīts pakalpojums vai produkts ar augstu intelektuālo pievienoto vērtību, un tas ir jāaizsargā. Otrkārt, lai šo produktu vai pakalpojumu radītu, vajadzīga radoši un ražīgi, kā arī profesionāli vadīti cilvēki.

Uzņēmējdarbības vadīšana «parastajās» un radošajās industrijās atšķiras, jo ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē radošie uzņēmumi ir ļoti mazi, stāsta Arnis Sauka, Ventspils Augstskolas mācību prorektors, Uzņēmējdarbības inovāciju un reģionālās attīstības centra direktors, un Rīgas Ekonomikas augstskolas uzņēmējdarbības procesu pētnieks. Tie ir uzņēmumi ar diviem trim darbiniekiem, dažos pat tikai viens, t.s. pašnodarbinātie. Tāpēc vadīšana radošajās industrijās ir daudz neformālāka un ir mazāk darbinieku, ko vadīt.

«Radoši cilvēki ir dziļāk tajā, ko dara. Viņi vairāk jāvada ar sirdi, nekā ar prātu. Viņi bieži vien ir emocionālāki un dara, ko grib. Tāpēc viņus ir jāmāk motivēt, atraisīt. Radošiem cilvēkiem nevar tā vienkārši pateikt – dari. Tad viņš pie pirmās izdevības aizies prom. Ir jāatrod kompromiss – jādod iespēja darbiniekam darīt to, ko viņš grib, un vadītājam ir vairāk jāpielāgojas,» norāda A. Sauka.

«Radošo industriju vadītājiem ir jābūt ļoti elastīgiem un gataviem uz pārmaiņām. Rūpnieciskas ražošanas uzņēmumā ar radošām personībām ir jāsastopas tikai konstruktoru birojos un mārketinga departamentā, bet radošā uzņēmumā parasti lielākā daļa darbinieku ir radošas personības. No personālvadības viedokļa šādus uzņēmumus vadīt ir daudz sarežģītāk,» raksturo Jānis Holšteins, Rīgas Starptautiskās ekonomikas un biznesa administrācijas augstskolas (RISEBA) Audiovizuālās mediju mākslas departamenta vadītājs.

«Radošās industrijas ražošana balstās uz talantīgām un bieži vien visai neordinārām personībām. Tās parasti ir apveltītas ar visai egocentrisku dzīves pozīciju, kas slikti pieņem birokrātiju un uzņēmuma hierarhijas principus. Šādiem darbiniekiem ir vajadzīga stingri individuāla pieeja, bieži vien radikāli atšķirīga no citiem,» skaidro J. Holšteins.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Latvijas preču veikali vairojas

Anda Asere, 16.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo gadu tendence ir specializēti Latvijas ražojumu veikali – radot piedāvājumu, cer uz pieprasījumu

«Ir labi, ja Latvijā pērkam, lietojam, nēsājam un jebkā citādi izmantojam vietējās preces un produktus,» saka Līga Bizune, Latvijas modes mākslinieku internetveikala creativelatvia.com direktore. Viņa domā, ka lielā daļā gadījumu nostrādā apgrieztais biznesa princips – ražotāji ļoti vēlas ieviest tirgū Latvijas preces, tāpēc rada veidus, kā tās pārdot. Un, jo vairāk Latvijas preču pieejamas, jo lielāka iespējamība, ka pircējs tās arī izvēlēsies.

Vietējo veikalu rašanos veicina tas, ka vairāki tirgotāji ir noticējuši Latvijas zīmolu konkurētspējai, arī tam, ka patērētājs izvēlēsies un spēs novērtēt Latvijas preci, uzskata Elīza Ceske, konceptveikala Paviljons vadītāja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas zīmoli un dizaineri starptautiskā arēnā izvēlas dažādus attīstības ceļus, katram ir savi sasniegumi; pēdējos gados īpaši skaļu sensāciju nav bijis

«Pēc Mareunrol’s uzvaras gājiena, iegūstot starptautisko atpazīstamību, pagājuši jau desmit gadi, un šobrīd neviena tik «skaļa» viņu aizstājēja nav. Potenciāli tādi ir vairāki, tomēr ir jautājums – vai būs izrāviens. Industrijai tas ir ļoti nepieciešams,» vērtē Latvijas Modes palātas valdes priekšsēdētāja, Latvijas Dizaina padomes vadītāja, Banku augstskolas lektore Dita Danosa.

Ar savu veikalu ārvalstīs šobrīd var lepoties dizainere Katja Šehurina, kura pagājušajā rudenī ar prieku paziņoja, ka atvērusi savam zīmolam Katya Katya veikalu sen kārotā vietā – Čelsijā, Londonā. Šis notikums bija pamanīts angļu presē, atzīmējot ne vien zīmola atjaunošanu, bet arī sākot jauno kolekciju. Bērnu modes zīmola Lazy Francis dizainere Olga Krūze Čelsijas rajonā 2016. gada novembrī ir atvērusi Kids Emporium, kas ir bērnu apģērbu un aksesuāru veikals, kurš apvieno vairākus Latvijas bērnu modes zīmolus vienuviet. «Sava veikala atvēršanai nebūtu jābūt pašmērķim, bet gan pakārtotam attiecīgā zīmola definētajai ārējo tirgu iekarošanas stratēģijai un izvēlētajam modes produkta izplatīšanas modelim, kas var paredzēt vairumtirdzniecības aģentu, franšīzes, mazumtirdzniecības tīkla attīstīšanas, e-tirdzniecības u.c. risinājumus,» skaidro D. Danosa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien Tbilisi, pirmo reizi kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas, notiek Latvijas modes zīmolu skates. Tās tiek organizētas Tbilisi Latvijas dienu Taste Latvia 2014 ietvaros. Ar šo pasākumu Latvija vēlas iepazītināt Gruzijas auditoriju ar Latvijas modes dizaineru sniegumu un likt pamatus abu valstu ciešākai sadarbībai modes un dizaina jomā.

Latvijas modes skates Taste Latvia notiek Joseba Gribašvili Tbilisi Vēstures muzejā. Tajās savas jaunākās kolekcijas izrāda tādi Latvijas modes zīmoli kā Natalija Jansone, Keita, Cinnamons Atelier, One Wolf, Red Salt, strauju popularitāti iegūstošais jaunais zīmols NINA, kā arī eksporta tirgus iekarojošais bērnu modes zīmols Aristocrat Kids.

«Tā zīmoliem ir laba iespēja patetestēt šo maz apgūto tirgu, kuram ir attīstības potenciāls,» saka Latvijas Modes palātas vadītāja Dita Danosa.

Latvijas modes skašu Taste Latvia organizators ir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra sadarbībā ar biedrību Latvijas modes palāta un LR Vēstniecību Gruzijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

Jauno modes dizaineru konkursa MERINGUE mērķis šogad - raisīt pārdomas

Lelde Petrāne, 07.11.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Novembra pēdējā nedēļā trešo reizi norisināsies jauno modes dizaineru konkurss «MERINGUE».

Šogad konkurss tiek rīkots kā divu organizāciju – biedrības «Latvijas Modes palāta» un LKA Latvijas Kultūras koledžas sadarbības projekts.

No konkursam iesūtītajiem 20 pieteikumiem finālam ir kvalificējušās vienpadsmit kolekcijas, kuru autori ir Latvijas Mākslas akadēmijas, Rīgas Tehniskās universitātes, Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas un Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskolas jaunie dizaineri.

Konkursa kolekcijas vērtēs starptautiska žūrija, kuras priekšsēdētāja būs modes žurnāliste un Milānas Jaunās mākslas akadēmijas (New Academy of Fine Arts) profesore Ļuba Popova. Modes skatē tiks demonstrēta arī konkursa «MERINGUE» vēstneses, modes dizaineres Laimas Jurčas kolekcija «Illuminated», kas radīta cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, kā arī modes dizaineres Ivetas Vecmanes jaunākā kolekcija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Mākslas akadēmijā no ceturtdienas būs apskatāma ekspozīcija Informācija, kas veltīta Latvijas grafikas dizaina dažādiem aspektiem produktos, pakalpojumos un procesos, informē pasākuma rīkotāju pārstāve Dita Danosa.

Ekspozīcija Informācija ir veltīta informācijas dizaina dažādiem aspektiem – iepakojumam un informācijai uz tā, identitātēm, grāmatu grafikai, publikāciju dizainam, navigācijas dizainam, infografikām, digitālajiem rīkiem, e-pakalpojumiem un interaktīviem un digitāliem risinājumiem – interneta vietnēs, platformās, vides objektos un zīmolu kampaņās, u.c.

Ekspozīcija ir sadalītā divās aktivitāšu zonās – darbotavā un lasītavā. Darbotava ietvers grafikas dizaina dažādo apsektu, digitālo rīku un interaktīvo risinājumu demonstrēšanu. Lasītava sniegs ieskatu tajos drukātajos (un elektroniskajos) medijos, kas ar savu saturu vēsta un ir vēstījuši par dizaina dažādajiem aspektiem un notikumiem Latvijas ekonomiskajā un kultūras telpā šajā gadsimtā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

Uzņēmēji lej laimi: Latvijas Modes palātas valdes priekšsēdētāja Dita Danosa

Monta Glumane, Ilze Žaime, 25.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Dienas Bizness" arī šogad pie sevis aicināja dažādu nozaru uzņēmējus, lai atskatītos, kā pagājis šis gads, un dalītos laimes vēlējumos jaunajam gadam.

Šogad kopā lējām laimi un centāmies izprast, ko tā sola 2020. gadam.

Viena no "Dienas Biznesa" viesēm - Latvijas Modes palātas valdes priekšsēdētāja Dita Danosa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Mākslas akadēmijā (LMA) ceturtdien un piektdien norisinās modes festivāls Modes manifestācija, informē festivāla pārstāve Dita Danosa.

Festivāla mērķis ir demonstrēt Latvijas modes zīmolu daudzveidību, dažādību un pieejamību. Festivālā varēs vērot 20 Latvijas vadošo un jauno modes dizaineru skates un kolekciju pieteikumus pieaugušajiem un bērniem.

Vakar, 19.martā savas jaunākās kolekcijas demonstrēja Natālija Jansone un Aristocrat kids, zīmols Alexander Pavlov, Cinnamons atelier, Baiba Ladiga, zīmols Cecinanina, jauniešu zīmols Zane Poriete, kā arī Reinis Ratnieks, Arvils Linde un Iveta Vecmane.

Šodien, 20.martā būs redzama Latvijas modes zīmolu parāde, kas sastāv no 11 zīmolu aktuālās sezonas kolekciju pieteikumiem. Latvijas zīmolu parādē būs redzami One wolf, I'm your shirt, Qoo Qoo, Hebe, Elīna Fursova, In by Inga Nipane, Paade Mode, Šeila, Red Salt, Leny Tomy factory un Dace Bahmann.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Svētku drānu izvēlē variāciju ir daudz – gan etnisks apģērbs mūsdienu skaņās, gan tradicionāli tautas tērpi, piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Pēdējos gados nudien var runāt par latviskuma daudzināšanas kultu, atzīst vairāki DB aptaujātie tautisko drēbju darinātāji. Veikalu Taste Latvia īpašniece Dita Danosa novērojusi, ka vairāki atzīti Latvijas dizaineri, veidojot vasaras kolekcijas, ņem vērā pieaugošo pieprasījumu pēc apģērba ar tautiskiem akcentiem. Tas kļūst populārāks ne tikai jauniešu, bet arī pieaugušo pircēju vidū. Tiesa, vīriešiem iespēja izvēlēties Līgo svētkiem piemērotu tērpu no pašmāju dizaineru piedāvātā klāsta ir krietni mazāka nekā sievietēm, tomēr diskriminācija mazinoties. Vīrieši varot lūkoties pēc krekliem ar tautiskiem akcentiem, kā arī tauriņiem ar latvju rakstiem. Īpašus Līgo tērpus, rotas un aksesuārus darina arī vairāki jaunie dizaineri.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

LTRK saņēmusi 17 metu konkursa pieteikumus Expo 2020 Dubaijā

Db.lv, 17.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) kopumā saņēma 17 pieteikumus paviljona izveidei Expo 2020 Dubaijā, no kuriem žūrijas uzdevums pirmdien, 17.decembrī, ir izvēlēties trīs labākos darbus, aicinot tos līdz 27.decembrim uzlabot, lai izvēlētos uzvarētāju.

LTRK saņēmis 17 komandu pieteikumus Expo 2020 paviljona izveidei, kas vērtējams kā liela interese par Latvijas pārstāvību izstādē. «Pieteikumu skaits metu konkursā ir liels un žūrija atbildīgi strādā, lai izvēlētos labākos,» saka Expo 2020 projekta vadītājs Ansis Egle.

Pretendentu uzdevums bija iesniegt divas atsevišķas konkursa daļas – devīzi un pašu radošo risinājumu. Lai žūrijas darbs netiktu ietekmēts, devīzes jeb autori katram no pieteikumiem tiks atvērti tikai otrdienas rītā, tādējādi tikai tad tiks uzzināti tie profesionāļi, kuru idejas atzītas par labākajām.

Līdz 27.decembrim radošajām komandām būs iespēja vēl uzlabot un izstrādāt radītās idejas, lai 28.decembrī paziņotu konkursa uzvarētāju un to, kā Latvijas paviljons izskatīsies Expo 2020 izstādē Dubaijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas mode piedzīvo krīzi, mainoties patēriņa paradumiem; labus signālus uzrāda bērnu mode

Dažādi tirdziņi nereti ir pirmais solis, lai jaunais dizainers kļūtu par šīs nozares sistēmas komponentu. Daļa spēlētāju paliek šajā līmenī un savas nezināšanas dēļ var negatīvi ietekmēt visu nozari. Ja kāds no sistēmas dalībniekiem preci savā darbnīcā vai tirdziņā pārdod par krietni zemāku cenu nekā citur vai arī bez čeka, pēc kāda laika cietīs visa joma. Tā uzskata Dita Danosa, kurai pieder vietējās modes daudzzīmolu veikals Taste Latvia.

Ilgus gadus viņa ir Latvijas Modes palātas prezidente un tagad arī jaundibinātā Latvijas Dizaina centra vadītāja.

Fragments no intervijas, kas publicēta 22. februāra laikrakstā Dienas Bizness:

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien Liepājā norisnās ceturtā radošo industriju konferenci Subject: Creativity. Konferenci apmeklēs dalībnieki no kopumā 35 Latvijas pilsētām, tostarp, Rīgas, Cēsīm, Rēzeknes, Daugavpils, Ventspils, Dobeles un Jelgavas. Konference norisināsies līdz 18:00.

Aicināti reģistrēties apmeklējumam neklātienē, iegādājoties pieejas kodu, lai skatītos konferenci tiešraidē.

Konferences darba kārtība:

11:00 – Sākumpunkts

Sirds grāmatvedības atmazgāšana vai balti cimdi abās rokās - Sergejs Jēgers

Kā piešķilt uguni idejai - Marika Latsone

Sākumpunkts katrā apziņas attīstības līmenī - Juris Batņa

Kā no bloga par iPhone fotogrāfiju izveidojām veiksmīgu biznesu - Uģis Balmaks

12th player - Niklas Frings Rupp

Mans ceļš no sākuma līdz uzvarām - Uvis Helmanis

Viena dzīve. Divi sākumi - Santa Anča

Ar kādu ziņu esi nācis? - Baiba Sipeniece-Gavare

13:00 – Pusdienas

14:00 – Krustpunkts

Mācīties ne tikai no citu kļūdām, bet arī pānākumiem - Kārlis Ozols

Komentāri

Pievienot komentāru