Rail Baltica ekonomiskie ieguvumi - 16,2 miljardi eiro 

Rail Baltica Global Forum 2017 ietvaros šodien prezentētajā Rail Baltica Globālā projekta izmaksu un ieguvumu analīzē secināts, ka ieguvumi sabiedrībai no projekta būtiski pārsniedz projektam nepieciešamos investīciju un ekspluatācijas izdevumus, tāpēc projekts uzskatāms par finansiāli un ekonomiski pamatots, informē projekta pārstāvji.

Zane Atlāce - Bistere, 2017. gada 24. aprīlis plkst. 11:55

EY (Ernst & Young Baltic) veiktais pētījums liecina, ka projekta kopējās plānotās izmaksas ir 5,8 miljardi eiro visās trīs valstīs.  Igaunijā – 1,346 miljardi eiro (nacionālā līdzfinansējuma daļa ~268 miljoni eiro); Latvijā – 1,968 miljardi eiro (nacionālā līdzfinansējuma daļa ~393 miljoni eiro); Lietuvā – 2,473 miljardi eiro (nacionālā līdzfinansējuma daļa ~493 miljoni eiro).

Projekta izmērāmie sociāli ekonomiskie ieguvumi paredzami 16,2 miljardu eiro apmērā, tādējādi daudzkārt pārsniedz valstu finansiālo ieguldījumu apmēru.

Tiek paredzēts, ka projekts radīs IKP multiplicējošo efektu vēl papildu 2 miljardu eiro vērtībā. Projekts radīs arī būtisku, skaitliskā ziņā neizmērāmu, galvenokārt katalītiska rakstura, ieguvumu apjomu, piemēram, no vēl ciešākas Baltijas valstu uzņēmējdarbības integrācijas līdz pat plašākai piekļuvei reģionā sniegtajiem izklaides, kultūras un citiem pakalpojumiem.

Pētījuma galvenais mērķis bija atkārtoti izvērtēt Rail Baltica ekonomiskos un finansiālos aspektus, ņemot vērā kopš 2011. gada AECOM pētījuma precizēto maršruta novietojumu un paplašināto projekta apmēru, kā arī aktualizēt būtiskos projekta ilgtermiņa finansējuma parametrus.

Vidēji Rail Baltica ģenerēs izmērāmus diskontētus neto ieguvumus/naudas plūsmu gandrīz 6 eiro apmērā visu trīs Baltijas valstu iedzīvotājiem uz katru no valsts budžeta puses investēto eiro.

Aplēsts, ka Rail Baltica projekts radīs vai saglabās 13 000 pilna laika ekvivalenta (PLE) darbvietas  būvniecības jomā un vairāk nekā 24 000 PLE tiešās un netiešās darbvietas saistītajās nozarēs būvniecības fāzes laikā.

Pēc pārvadājumu uzsākšanas Rail Baltica uzlabos satiksmes drošību Baltijas valstīs, un radīs apstākļus 400 cilvēku dzīvību izglābšanai, kas ir līdzvērtīga 30 miljonu eiro ekonomiskajiem ieguvumiem sabiedrībai gadā. Projekts mazinās transporta nozares izraisītās CO2 emisijas un gaisa piesārņojumu, tādējādi radot sabiedrībai ieguvumus 6,3 miljardu EUR vērtībā. Transporta negatīvās ietekmes uz vidi un klimata pārmaiņām mazināšana sniegs būtisku ieguldījumu Baltijas valstu un ES vadošās pozīcijas nodrošināšanā vides ilgtspējā globālā mērogā.

Paredzams, ka 2030. gadā Rail Baltica infrastruktūras, t.sk., sliežu ceļu, elektriskās vilces infrastruktūras, tiltu/tuneļu, terminālu un staciju uzturēšanas izmaksas, sasniegs 58,9 miljoni eiro gadā visai dzelzceļa līnijai visās trīs projekta dalībvalstīs.
Pētījums arī apliecina, ka infrastruktūras pārvaldītājs ilgtermiņā būs finansiāli ilgtspējīgs, un nebūs nepieciešama valstu budžeta asignējumi dzelzceļa darbības nodrošināšanai. Tomēr pirmo 5 gadu periodā, kamēr tiks sasniegti plānotie kravu un pasažieru pārvadājumu apjomi, trīs Baltijas valstīm kopā būs nepieciešams nodrošināt finansējumu infrastruktūras pārvaldītāja darbības nodrošināšanai 28,6 miljoni eiro apmērā.

Potenciālās biļešu cenas maršrutā Tallina-Rīga būtu 38 eiro, ceļā pavadot vienu stundu un 55 minūtes, bet maršrutā Viļņa-Rīga 38 eiro, ceļā pavadot divas stundas un vienu minūti.. Tallina-Viļņa biļetes cena varētu būt 76 eiro un ceļā būtu jāpavada četras stundas un piecas minūtes.

 

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2017. gada 16. janvāris plkst. 16:13

Lietuvas premjerministrs Sauļus Skvernelis pirmdien paziņoja, ka nav pārliecināts, vai 31.janvārī,...

2017. gada 04. janvāris plkst. 10:06

Eiropas platuma sliežu dzelzceļa līnijas Rail Baltica ieviesējs Latvijā uzņēmums Eiropas Dzelzceļa...

2016. gada 28. novembris plkst. 18:18

Žūrija metu konkursā par Rail Baltica Rīgas dzelzceļa tilta un Rīgas centrālā...

2016. gada 16. novembris plkst. 14:46

Projekta Rail Baltica 1.kārtas aktivitāšu ieviesējs Latvijā Eiropas dzelceļa līnijas šodien...

2016. gada 18. oktobris plkst. 17:01

Otrdien, 18.oktobrī Briselē norisinājās Latvijas konsultācijas ar Eiropas Komisijas (EK) Vides ģenerāldirektorāta...

Nepalaid garām

VAS «Privatizācijas aģentūra» (PA) izsolē piedāvā iegādāties nekustamo īpašumu Kuģu ielā...

Regulāras un pietiekamas investīcijas zīmolā ir ļoti nozīmīgas, jo tieši tas dod...

Uzņēmums Stats Serviss mainījis nosaukumu uz STATS RENT, turpina izstrādāt rentomāta projektu...

Nelīdzsvarotā būvniecības attīstība ar straujiem kāpumiem un kritumiem un atkarība no ES...

Lielākā Zviedrijas banka, vērtējot pēc aktīvu apjoma, Svenska Handelsbanken AB, paziņojusi, ka...

Šodien Jēkabpilī AS Virši-A atklās pirmo CNG jeb saspiestās dabasgāzes uzpildes staciju...

No šīs sadaļas
2017. gada 24. aprīlis plkst. 9:00

Latvijas dalībnieki gandarīti par izstādē TransRussia 2017 paveikto; riski gan saglabājas, pirmdien...

2017. gada 24. aprīlis plkst. 8:14

Ne Satiksmes ministrijai, ne ekspertiem pašlaik nav vienota risinājuma, kā pilnībā kompensēt...

2017. gada 24. aprīlis plkst. 7:30

Šodien, 24.aprīlī sākas Rail Baltica projektam veltīts divu dienu starptautisks pasākums...

2017. gada 21. aprīlis plkst. 17:32

Uz nacionālās drošības riskiem baltītais valdības liegums Ventspils brīvostai piedalīties...

2017. gada 21. aprīlis plkst. 12:14

Lai nodrošinātu ilgtspējīgu Latvijas autoceļu tīklu, jāatjauno Valsts autoceļu fonds un...

2017. gada 21. aprīlis plkst. 10:26

Valdība šonedēļ sēdes slēgtajā daļā jau vienojusies neatbalstīt Ventspils brīvostas...

2017. gada 20. aprīlis plkst. 15:50

Ventspils osta un divi tajā strādājošie termināļi Noord Natie Ventspils Terminals un...

2017. gada 20. aprīlis plkst. 15:17

Lidostā Rīga būs jauns gaisa satiksmes vadības tornis, - tā projekta īstenošanu...

2017. gada 18. aprīlis plkst. 11:53

Pilna servisa nomas un čarterpārvadājumu kompānija SIA SmartLynx Airlines šogad plāno augt...

2017. gada 18. aprīlis plkst. 11:29

Lielākais universālais loģistikas operators Pony Express sāks strādāt Eiropas Savienības tirgū,...