Rail Baltica ekonomiskie ieguvumi - 16,2 miljardi eiro 

Rail Baltica Global Forum 2017 ietvaros šodien prezentētajā Rail Baltica Globālā projekta izmaksu un ieguvumu analīzē secināts, ka ieguvumi sabiedrībai no projekta būtiski pārsniedz projektam nepieciešamos investīciju un ekspluatācijas izdevumus, tāpēc projekts uzskatāms par finansiāli un ekonomiski pamatots, informē projekta pārstāvji.

Zane Atlāce - Bistere, 24.4.2017
1/7

Vizualizācija: http://railbaltica.info

EY (Ernst & Young Baltic) veiktais pētījums liecina, ka projekta kopējās plānotās izmaksas ir 5,8 miljardi eiro visās trīs valstīs.  Igaunijā – 1,346 miljardi eiro (nacionālā līdzfinansējuma daļa ~268 miljoni eiro); Latvijā – 1,968 miljardi eiro (nacionālā līdzfinansējuma daļa ~393 miljoni eiro); Lietuvā – 2,473 miljardi eiro (nacionālā līdzfinansējuma daļa ~493 miljoni eiro).

Projekta izmērāmie sociāli ekonomiskie ieguvumi paredzami 16,2 miljardu eiro apmērā, tādējādi daudzkārt pārsniedz valstu finansiālo ieguldījumu apmēru.

Tiek paredzēts, ka projekts radīs IKP multiplicējošo efektu vēl papildu 2 miljardu eiro vērtībā. Projekts radīs arī būtisku, skaitliskā ziņā neizmērāmu, galvenokārt katalītiska rakstura, ieguvumu apjomu, piemēram, no vēl ciešākas Baltijas valstu uzņēmējdarbības integrācijas līdz pat plašākai piekļuvei reģionā sniegtajiem izklaides, kultūras un citiem pakalpojumiem.

Pētījuma galvenais mērķis bija atkārtoti izvērtēt Rail Baltica ekonomiskos un finansiālos aspektus, ņemot vērā kopš 2011. gada AECOM pētījuma precizēto maršruta novietojumu un paplašināto projekta apmēru, kā arī aktualizēt būtiskos projekta ilgtermiņa finansējuma parametrus.

Vidēji Rail Baltica ģenerēs izmērāmus diskontētus neto ieguvumus/naudas plūsmu gandrīz 6 eiro apmērā visu trīs Baltijas valstu iedzīvotājiem uz katru no valsts budžeta puses investēto eiro.

Aplēsts, ka Rail Baltica projekts radīs vai saglabās 13 000 pilna laika ekvivalenta (PLE) darbvietas  būvniecības jomā un vairāk nekā 24 000 PLE tiešās un netiešās darbvietas saistītajās nozarēs būvniecības fāzes laikā.

Pēc pārvadājumu uzsākšanas Rail Baltica uzlabos satiksmes drošību Baltijas valstīs, un radīs apstākļus 400 cilvēku dzīvību izglābšanai, kas ir līdzvērtīga 30 miljonu eiro ekonomiskajiem ieguvumiem sabiedrībai gadā. Projekts mazinās transporta nozares izraisītās CO2 emisijas un gaisa piesārņojumu, tādējādi radot sabiedrībai ieguvumus 6,3 miljardu EUR vērtībā. Transporta negatīvās ietekmes uz vidi un klimata pārmaiņām mazināšana sniegs būtisku ieguldījumu Baltijas valstu un ES vadošās pozīcijas nodrošināšanā vides ilgtspējā globālā mērogā.

Paredzams, ka 2030. gadā Rail Baltica infrastruktūras, t.sk., sliežu ceļu, elektriskās vilces infrastruktūras, tiltu/tuneļu, terminālu un staciju uzturēšanas izmaksas, sasniegs 58,9 miljoni eiro gadā visai dzelzceļa līnijai visās trīs projekta dalībvalstīs.

Pētījums arī apliecina, ka infrastruktūras pārvaldītājs ilgtermiņā būs finansiāli ilgtspējīgs, un nebūs nepieciešama valstu budžeta asignējumi dzelzceļa darbības nodrošināšanai. Tomēr pirmo 5 gadu periodā, kamēr tiks sasniegti plānotie kravu un pasažieru pārvadājumu apjomi, trīs Baltijas valstīm kopā būs nepieciešams nodrošināt finansējumu infrastruktūras pārvaldītāja darbības nodrošināšanai 28,6 miljoni eiro apmērā.

Potenciālās biļešu cenas maršrutā Tallina-Rīga būtu 38 eiro, ceļā pavadot vienu stundu un 55 minūtes, bet maršrutā Viļņa-Rīga 38 eiro, ceļā pavadot divas stundas un vienu minūti.. Tallina-Viļņa biļetes cena varētu būt 76 eiro un ceļā būtu jāpavada četras stundas un piecas minūtes.

 

Tevi varētu interesēt

Šodien, 24.aprīlī sākas Rail Baltica projektam veltīts divu dienu starptautisks pasākums...

Rail Baltica būvniecības laikā centrālā autoosta tiks pārcelta uz Torņakalnā izbūvētu multimodālo...

Būvniekus stacijām Rīgas centrā un lidostā un to savienojumam izvēlēsies šogad un...

Lietuvas premjerministrs Sauļus Skvernelis pirmdien paziņoja, ka nav pārliecināts, vai 31.janvārī,...

Eiropas platuma sliežu dzelzceļa līnijas Rail Baltica ieviesējs Latvijā uzņēmums Eiropas Dzelzceļa...

Nepalaid garām

Ja valsts eksperts apgalvo, ka šķeldu ceļa uzturēšana izmaksās 10 miljonus nākamo...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

Igauņi pirmie pārgāja uz dabasgāzes izmantošanu sabiedriskajā transportā un Tallinā gandrīz...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

Latvijas dalībnieki gandarīti par izstādē TransRussia 2017 paveikto; riski gan saglabājas, pirmdien...

Ne Satiksmes ministrijai, ne ekspertiem pašlaik nav vienota risinājuma, kā pilnībā kompensēt...

Šodien, 24.aprīlī sākas Rail Baltica projektam veltīts divu dienu starptautisks pasākums...

Uz nacionālās drošības riskiem baltītais valdības liegums Ventspils brīvostai piedalīties...

Lai nodrošinātu ilgtspējīgu Latvijas autoceļu tīklu, jāatjauno Valsts autoceļu fonds un...

Valdība šonedēļ sēdes slēgtajā daļā jau vienojusies neatbalstīt Ventspils brīvostas...

Ventspils osta un divi tajā strādājošie termināļi Noord Natie Ventspils Terminals un...

Lidostā Rīga būs jauns gaisa satiksmes vadības tornis, - tā projekta īstenošanu...

Pilna servisa nomas un čarterpārvadājumu kompānija SIA SmartLynx Airlines šogad plāno augt...

Lielākais universālais loģistikas operators Pony Express sāks strādāt Eiropas Savienības tirgū,...