Rail Baltica trasē atļaus derīgo izrakteņu ieguvi 

Atļaus nodrošināt derīgo izrakteņu ieguvi «Rail Baltica» trasē atbilstoši ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumam, paredz šodien Ministru kabineta (MK) atbalstītie grozījumi dzelzceļa projekta «Rail Baltica» teritorijas izmantošanas nosacījumos.

LETA, 2019. gada 27. augusts plkst. 12:23

Avots: edzl.lv

Valdība šodien atbalstīja grozījumus noteikumos par nacionālā interešu objekta - Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras «Rail Baltica» - teritorijas izmantošanas nosacījumiem. Grozījumu mērķis ir nodrošināt derīgo izrakteņu ieguvi «Rail Baltica» skartajā trasē, līdz tajā tiek uzsākti būvdarbi atbilstoši ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumam.

Satiksmes ministrija (SM) skaidro, ka atbilstoši Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra (LVĢMC) izveidotā Latvijas derīgo izrakteņu atradņu reģistra datiem, Latvijas teritorijā ģipšakmens atradnes sastopamas astoņu novadu teritorijās - Apes, Baldones, Ķekavas, Mālpils, Salaspils, Siguldas, Stopiņu, un Vecumnieku novados. Tikai Salaspilī šobrīd notiek ieguves darbi. Nozīmīgs potenciāls novērtēts ģipšakmens atradnēs «Saulkalne», Salaspils novadā, tām pārklājoties ar «Rail Baltica» projektam noteikto teritoriju. Vienlaikus ģipšakmens ieguvi ģipšakmens atradnēs «Saulkalne» ierobežo arī citi infrastruktūras objekti - maģistrālais gāzes vads Rīga-Paņeveža, kā arī autoceļš A4.

«Rail Baltica» būvniecības ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumā, vērtējot projekta ietekmi, tika izvērtēta arī ietekme uz derīgo izrakteņu ieguves teritorijām, tika izvērtēts Salaspils novadā uzsāktais SIA «Knauf» projekts attiecībā uz ģipšakmens atradnēm «Saulkalne». Ietekmes uz vidi ziņojumā kā viena no sarežģītajām dzelzceļa līnijas vietām no ģeoloģiskā viedokļa ir minēts posms pie Saulkalnes, kur tuvu zemes virskārtai pienāk ģipša slānis, kas rada potenciālu karsta procesu risku. Šajā vietā tiek plānots, ka «Rail Baltica» dzelzceļa izbūvei traucējošo ģipša slāni izstrādās «Knauf», kas to kā derīgo izrakteni izmantos savā ražošanas procesā. Pēc ģipša izstrādes tas tiks aizstāts ar nestspējīgu grunti, kas tiks sablīvēta līdz transporta būvei nepieciešamajam sablīvējuma līmenim.

Detalizētās tehniskās izpētes ietvaros tika panākta konceptuāla vienošanās starp AS «Latvijas gāze», SM un «Knauf», ka pirms «Rail Baltica» būvniecības tiks veikta ģipšakmens atradnes «Saulkalne» izstrāde, ņemot vērā, ka ģipšakmens nav bieži sastopamais derīgais izraktenis un projekta nodalījuma joslā ir A kategorijas ģipšakmens krājumi. Lai to veiktu, nepieciešams pārkārtot gāzes vadus, lai atradnes teritoriju atbrīvotu no esošajiem gāzes vadiem un tos apkalpojošajām iekārtām.

SM skaidro, ka ne Salaspils novada teritorijas plānojuma funkcionālajā zonā «Turpmākās plānošanas teritorija dzelzceļa attīstībai», ne pašreizējā MK noteikumu par «Rail Baltica» teritorijas izmantošanas nosacījumiem redakcija nacionālo interešu objekta teritorijā neparedz atļautās izmantošanas veidu «Derīgo izrakteņu ieguve», tāpēc šobrīd nav iespējams veikt derīgo izrakteņu ieguvi teritorijas daļā, kura nepieciešama «Rail Baltica» projekta izbūvei.

Lai atrisinātu situāciju, šodien atbalstītajos MK noteikumu grozījumos paredzēts, ka gadījumā, ja nosacījums par derīgo izrakteņu ieguvi, kas veicama līdz «Rail Baltica» projekta īstenošanai, ir ietverts ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumā, tad nacionālo interešu objekta teritorijā pieļaujama derīgo izrakteņu ieguve. Papildus tam noteikumos iekļaus nosacījums, ka derīgo izrakteņu ieguves laiku saskaņo ar SM.

Jau ziņots, ka «Rail Baltica» projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka «Rail Baltica» izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka «Rail Baltica» dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2019. gada 08. jūlijs plkst. 13:08

Rail Baltica kopuzņēmums RB Rail AS izsludina būvprojektēšanas un autoruzraudzības pakalpojumu...

2019. gada 05. jūlijs plkst. 16:02

Francijas, Vācijas, Spānijas un Latvijas uzņēmumi parakstījuši divus līgumus par 123 kilometrus...

2019. gada 01. jūlijs plkst. 15:51

Anniņmuižas biedrība Riga Annenhof publiskojusi dzelzceļa projekta Rail Baltica plānojumu, akcentējot...

2019. gada 12. jūnijs plkst. 8:38

Līdz ar 10 tūkstošu lapu bieza līguma parakstīšanu ir sākusies Rīgas dzelzceļa...

2019. gada 11. jūnijs plkst. 11:53

Dzelzceļa līnijas «Rail Baltica» Rīgas stacijas mezglu plānots sākt būvēt 2020.gada beigās,...

Nepalaid garām

«Dažreiz vajadzīga cita perspektīva, kā uz lietām paskatīties,» par savu nesen gūto pieredzi...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

Izdevniecība Dienas bizness ar 12.novembri izdod iknedēļas biznesa žurnālu, kas aizstās laikrakstu...

«Man šķiet, ka šobrīd Baltija ir pats caurspīdīgākais finanšu tirgus dalībnieks visā...

Savu eko māju no salmu paneļiem Raiskuma pagastā būvē arī latviešu modele...

100 straujāk augošie uzņēmumi Latvijā pagājušajā gadā apgrozījuši 335,92 milj. eiro, un...

No šīs sadaļas
2019. gada 27. augusts plkst. 13:28

Ekspluatācijā nodotas Mārupes pamatskolas un Jaunmārupes pamatskolas moduļu tipa piebūves, informē...

2019. gada 27. augusts plkst. 8:40

No otrdienas 27. augusta līdz 3. septembrim tiek plānoti remontdarbi uz tilta...

2019. gada 27. augusts plkst. 6:47

Jūrmalas dome no restaurētas ēkas Dubultos, Pils ielā 1, liek izvākties nesen...

2019. gada 26. augusts plkst. 16:08

Vairāk nekā gadu pēc tam, kad pērn pavasarī Vanšu tiltam daļēji nobruka...

2019. gada 26. augusts plkst. 10:10

Baltijā ienāk projektu un procesu vadības uzņēmums no Somijas DERIGO, kas piedāvā...

2019. gada 23. augusts plkst. 16:22

Latvijas Olu ražotāju asociācija nosūtījusi vēstuli Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam...

2019. gada 23. augusts plkst. 10:29

Piektdien, 23.augustā, Pārogres industriālā parka degradētajā teritorijā topošās ražošanas...

2019. gada 23. augusts plkst. 10:23

Dzelzceļa projekta «Rail Baltica» vajadzībām lidostas «Rīga» posmā un Rīgas Centrālās stacijas...

2019. gada 22. augusts plkst. 14:13

«RERE Būve1» 3. septembrī ir gatavi atsākt Jaunā Rīgas teātra (JRT) rekonstrukciju un...

2019. gada 22. augusts plkst. 12:05

Latvijas Paralimpiskā komiteja izsludina starptautisku, atklātu metu konkursu «Latvijas Paralimpiskā...