Foto: no DB arhīva

Redakcijas komentārs: Cena nevar būt galvenā konkurētspējas priekšrocība 

Mēs pašlaik spējam konkurēt pārsvarā ar zemas pievienotās vērtības eksporta produktiem.

Rūta Kesnere - DB komentāru nodaļas redaktore, 2018. gada 07. novembris plkst. 6:36

To kā problēmu iezīmē Latvijas Bankas ekonomisti Santa Bērziņa un Uldis Rutkaste, norādot, ka Latvijas eksporta produktu, kuri uzrāda izteiktas salīdzinošās priekšrocības, topa desmitniekā diemžēl pārsvarā ir zemas pievienotās vērtības ražojumi vai pat to blakusprodukti.

Tas neizbēgami nozīmē, ka jāuztur salīdzinoši zems algu līmenis, lai ilgākā laika periodā varētu veiksmīgi konkurēt ar citu valstu ražotājiem. Jo zemākas pievienotās vērtības prece, jo lielāka nozīme ir tās cenai, kas nozīmē, ka zemas algas strādājošajiem ir būtiska konkurences priekšrocība. Ar šādu situāciju nemierā, protams, ir Latvijas strādājošie, kas vienmēr uzsver, ka nevēlas, lai mēs būtu lēta darbaspēka valsts. Lai no tā izbēgtu, vienīgais veids ir tautsaimniecību pārorientēt uz augstas pievienotās vērtības eksportu, kur cenai nav izšķirošas nozīmes, vismaz tā nav galvenā preces vai pakalpojuma konkurētspējas priekšrocība. Šāda pieeja nekādā gadījumā nenozīmē, ka atbalstāmas būtu vienīgi atsevišķas augsto tehnoloģiju nozares, jo produkti ar augstu pievienoto vērtību var būt ikvienā nozarē.

Kā norāda Latvijas Bankas ekonomisti, mūsu eksportam ir jākļūst komplicētākam. Tas, protams, prasa investīcijas gan ražošanā, gan pētniecībā un attīstībā, tāpat kā būtisks priekšnoteikums ir kvalificēts un izglītots darbaspēks. Taču ar to nemaz tik labi nevedas. Kā norāda ekonomiste Agnese Rutkovska, lai gan ik pa brīdim apstrādes rūpniecība pozitīvi pārsteidz, tomēr bez apjomīgākām investīcijām nav īsti pamata cerēt uz straujāku izaugsmi. Tāpat kvalificēta darbaspēka pieejamība ir mūsu ekonomikas Ahilleja papēdis. Līdz ar to nav pārsteigums, ka pat pie kvantitatīvi labiem eksporta rādītājiem to pozitīvā ietekme uz tautsaimniecību ir mazāka, nekā tā varētu būt, un daudzi eksportējošie uzņēmumi tomēr nevar lepoties ar augstām algām saviem strādājošajiem. Tāpēc svarīgi ir ne tikai tas, ka eksportējam vispār, bet arī tas, ko eksportējam, kādas ir mūsu konkurences priekšrocības.

Kamēr uzstādījums būs, ka mēs eksporta tirgos varam izdzīvot vien tikmēr, kamēr mūsu prece ir pati lētākā (nevis kvalitatīvākā vai inovatīvākā), tikmēr būs grūti izrauties no vidēju ienākumu slazda. Jāteic, ka šāda sacensība par to, kuram būs lētākas darba spēka izmaksas, nevar būt ilgtspējīga, tāpat kā savu īstermiņa raksturu ir pierādījuši valūtu kari. Līdz ar to eksportējošiem uzņēmumiem ir jāvērtē, ar kādu pievienoto vērtību ir viņu globālajā tirgū piedāvātā prece vai pakalpojums, kādas ir konkurences priekšrocības, vai tās nebalstās vienīgi zemākā cenā. Jo tā ir ļoti nedroša priekšrocība, atliek sašūpoties tirgum, būt kādām valūtas svārstībām, un viss ir beidzies. Ilgtspējīgas konkurences priekšrocības ir tikai kvalitāte un augsta pievienotā vērtība.

Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!


Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 01. novembris plkst. 9:29

Pēc smagajiem nokdauniem Bavārijas un Hesenes vēlēšanās Eiropas lielākās ekonomikas – Vācijas...

2018. gada 31. oktobris plkst. 8:45

Mīti un sazvērestības teorijas, kas nāk komplektā ar absolūtu neuzticēšanos valsts institūcijām,...

2018. gada 30. oktobris plkst. 6:16

Tikai 61% Latvijas iedzīvotāju izprot pensiju sistēmas darbību, liecina bankas Citadele meitas...

2018. gada 29. oktobris plkst. 6:33

Šogad līdz oktobrim no pasaules lielākajiem akciju tirgiem labi bija klājies gandrīz...

2018. gada 26. oktobris plkst. 6:18

Sirsnīgi, mīļi, tautiski, bet ļoti piezemēti un bez mazākās intelekta atblāzmas. Tā...

Nepalaid garām

SIA Rešetilovs aizvirzās no krīzes, ko uzņēmums savā 28 gadu pastāvēšanas laikā...

Nepilniem 40 000 mikrouzņēmuma nodokļa maksātājiem var nākties domāt par savu nākotni,...

Šefpavārs Maksims Cekots, atverot restorānu Max Cekot Kitchen Rīgā, Torņkalnā, kurā piedāvā...

Lai gan konkurence elektronikas mūzikas instrumentu ražošanas segmentā ik gadu saasinās, SIA...

Investējot 15 miljonus eiro, Salienā, Babītes novada Piņķos uzsākta King's College Britu...