Reģionālā aviācija nav tikai bagātu cilvēku izklaide 

Tas ir arī valsts iedzīvotāju mobilitātes jautājums, Latvijas Aviācijas domnīcas (LAD) astotajā sanākšanā norādīja Latvijas Aviācijas asociācijas (LAA) valdes loceklis Artūrs Kokars. Nozares spēlētāji šodien tikās Liepājas lidostā, kur diskutēja par reģionālās aviācijas pakalpojumu un lidlauku infrastruktūras attīstību.

Egons Mudulis, 2018. gada 13. decembris plkst. 15:11

Patlaban VAS Starptautiskā lidosta «Rīga», kas ir Rīgas lidlauka ekspluatants, vienīgā no Latvijas lidostām nodrošina starptautiskā gaisa transporta pārvadājumus no/uz Latviju. Līdztekus tam ir vēl divi valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauki Liepājā un Ventspilī. Savukārt, Rīgas lidlauks un Liepājas lidlauks (Grobiņas novada Cimdeniekos Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā septiņus km no Liepājas centra) ir vienīgie, kas nodrošina komerciālus - gan regulārus, gan neregulārus - pasažieru gaisa pārvadājumus. Savukārt Ventspils lidlauks apkalpo vispārējās aviācijas lidojumus un speciālos aviācijas darbus, jo šī lidlauka infrastruktūra nav sertificēta komerciālu lidojumu veikšanai, norāda LAD.

Vēl Latvijā ir 11 vispārējās aviācijas lidlauki, tostarp septiņi vispārējās aviācijas helikopteru lidlauki, kas pārsvarā apkalpo gaisa pārvadājumus ar helikopteriem un nekomerciālos lidojumus ar vispārējās aviācijas gaisa kuģiem. Tukuma novadā rekonstruētais privātais lidlauks (bijušais militārais lidlauks) vēl nav sertificēts civilās aviācijas lidojumiem. Tajā bāzējās Baltijas valstīs vienīgā augstākās pilotāžas grupa Baltic Bees. Vispārējās aviācijas loma Latvijā nav pietiekami novērtēta gan no transporta savienojamības, gan arī brīvā laika pavadīšanas viedokļa, un tās attīstības potenciāls nav pietiekami izmantots. Domnīcas ieskatā reģionālajai aviācijai līdzīgi kā daudzviet pasaulē jābūt sabiedrībai pieejamam transporta veidam, nevis bagātu cilvēku hobijam. Pagaidām gan vispārējā aviācija ir dažu entuziastu hobijs. Reģionālajiem lidlaukiem ir būtiska nozīme arī militārās aviācijas funkciju nodrošināšanai, atzīmē LAD.

Viens no šķēršļiem vispārējās aviācijas attīstībai ir augstās lidsabiedrību sertifikācijas un drošības pārvaldības sistēmas izmaksas. Piemēram, patlaban Latvijā piemērojamās procedūras uzņēmumam ar pāris mazietilpīgiem gaisa kuģiem ir tādas pašas kā lidsabiedrībai AirBaltic, kuras flotē ir Airbus A220-300 ar 140 pasažieru vietām. Tādēļ LAD rosina Latvijā ieviest Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktos atvieglojumus mazo lidsabiedrību sertifikācijai.

Jau šobrīd reģionālos lidlaukus izmanto militārā aviācija, tāpēc jāmeklē sadarbības iespējas ar Aizsardzības ministriju reģionālo lidlauku efektīvai izmantošanai un finansēšanai, tostarp no valsts aizsardzībai paredzētā budžeta, atzīmē LAD. Patlaban sekmīga civilmilitārā sadarbība notiek starp Aizsardzības ministriju un SIAVentspils lidosta un SIA Aviasabiedrība «Liepāja».

Vēl viens faktors, kas būtiski kavē vispārējās aviācijas attīstību Latvijā, ir finanšu pakalpojumu trūkums vispārējās aviācijas gaisa kuģu iegādes finansēšanai. Latvijā faktiski nedarbojas gaisa kuģu līzinga tirgus, jo līzinga uzņēmumi nav specializējušies šādu pakalpojumu sniegšanā un uzskata tos par pārāk riskantiem. Līdz ar to viens no darbības virzieniem ir ārvalstu līzinga uzņēmumu piesaiste Latvijas tirgum un finanšu pakalpojumu sniedzēju informēšana par vispārējās aviācijas biznesa potenciālu Latvijā, uzver domnīca.

Reģionālo lidlauku attīstības kontekstā viens no prioritārajiem jautājumiem ir Daugavpils lidlauka attīstība, uzsver LAD. Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030. g. minēts, ka reģionālās attīstības veicināšanai nepieciešams izmantot Liepājas, Ventspils un Daugavpils lidostu potenciālu. Tām jākalpo kā Baltijas jūras reģiona mēroga gaisa satiksmes mezgliem, nodrošinot gaisa satiksmi ar citām Baltijas jūras reģiona galvaspilsētām un lielākajām pilsētām, tāpēc nākotnē tās jāveido par nacionālas nozīmes lidostām. Nacionālo lidostu attīstība būs svarīga tūrisma un uzņēmējdarbības veicināšanai ne tikai reģionālā un nacionālā līmenī, bet arī transnacionālai sadarbībai. Domnīca norāda, ka Daugavpils lidlauks (atrodas Locikos Daugavpils novadā) šobrīd gan nav funkcionējošs, kaut arī tas ir stratēģiski svarīgs civilās aviācijas nodrošināšanai Latgales plānošanas reģionā. Lidlauks nav sertificēts civilās aviācijas lidojumu apkalpošanai, un tam nav piešķirts valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka statuss. LAD ieskatā nepieciešama Daugavpils lidlauka rekonstrukcija un attīstība, identificējot un piesaistot publiskā finansējuma avotus.

Jau vēstīts, ka 2018. g. 10.maijā Starptautiskā Rīgas Aviācijas foruma ietvaros LAA un Satiksmes ministrija parakstīja sadarbības memorandu, kas paredz nozares un valsts pārvaldes ciešāku sadarbību aviācijas ilgtspējīgai attīstībai, tostarp LAD izveidi un Latvijas aviācijas ilgtermiņa attīstības stratēģijas izstrādi.

Rakstu par LAD dalībnieku spriesto saistībā ar reģionālo aviāciju un lidlaukiem lasiet kādā no nākamajiem Dienas Biznesa numuriem.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 06. decembris plkst. 15:00

Ir gan skaidrs, ka tas nav īsā laikā atrisināms jautājums, bet ir visai...

2018. gada 29. novembris plkst. 14:06

To Latvijas Aviācijas domnīcas (LAD) sestajās brokastīs norādīja Latvijas Aviācijas asociācijas...

2018. gada 22. novembris plkst. 13:04

Par jauno Liepājas domes priekšsēdētāju ceturtdien ārkārtas domes sēdē ievēlēts deputāts...

2018. gada 21. novembris plkst. 8:25

Kopēju projektu realizēšana veicinās aviācijas nozares konkurētspēju...

2018. gada 16. novembris plkst. 15:24

AS «LPB», kurai pieder daļa veikalu «top!» un «mini top!», kā arī...

Nepalaid garām

Regulāras un pietiekamas investīcijas zīmolā ir ļoti nozīmīgas, jo tieši tas dod...

Uzņēmums Stats Serviss mainījis nosaukumu uz STATS RENT, turpina izstrādāt rentomāta projektu...

Nelīdzsvarotā būvniecības attīstība ar straujiem kāpumiem un kritumiem un atkarība no ES...

Lielākā Zviedrijas banka, vērtējot pēc aktīvu apjoma, Svenska Handelsbanken AB, paziņojusi, ka...

Šodien Jēkabpilī AS Virši-A atklās pirmo CNG jeb saspiestās dabasgāzes uzpildes staciju...

Skolēnu ēdināšana kļūst par sociālo uzņēmējdarbību....

No šīs sadaļas
2019. gada 09. janvāris plkst. 10:18

Jelgavā bāzētais auto pārbūves uzņēmums Universāls LTD kaļ plānus par elektriskiem mikroautobusiem...

2018. gada 13. decembris plkst. 14:23

Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa šodien piemēroja drošības līdzekli apcietinājumu...

2018. gada 13. decembris plkst. 13:38

Šodien vizītē Liepājā Latvijas lidsabiedrības airBaltic izpilddirektors Martins Gauss paziņoja,...

2018. gada 13. decembris plkst. 11:52

Ātrvilciena avārijā Turcijas galvaspilsētā Ankarā gājuši bojā deviņi cilvēki un 47 ievainoti,...

2018. gada 13. decembris plkst. 11:00

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) šodien lūgs piemērot apcietinājumu vēl trim...

2018. gada 13. decembris plkst. 7:34

Dažādās stadijās ir lielie iepirkumi dzelzceļā un pārvadājumos ar autobusiem; pasažieru skaits...

2018. gada 12. decembris plkst. 14:59

Saistībā ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) sākto kriminālprocesu par pašvaldības...

2018. gada 12. decembris plkst. 13:44

Krievu salas termināļa projekta otrā posma būvniecības darbi ir teju noslēgušies, informē...

2018. gada 12. decembris plkst. 12:03

Rīgas pašvaldības sabiedriskā transporta uzņēmums SIA «Rīgas satiksme» reģistrējis jaunu...

2018. gada 12. decembris plkst. 8:54

Starptautiskas investīciju bankas vērtē Latvijas lidsabiedrības «airBaltic» iespējas akcijas...