Nekustamais īpašums

Sals nav ietekmējis tirdzniecības telpu tirgu

Ingrīda Drazdovska [email protected],01.02.2006

Jaunākais izdevums

Tirdzniecības telpu tirgus janvārī bijis aktīvs, telpas meklējuši gan korporatīvie klienti – mobilo sakaru operatori, bankas, aptieku ķēdes, gan pārtikas un nepārtikas preču tirdzniecības uzņēmumi. Paplašinās un telpas meklē vairāki autosaloni, - vēsta Latio. Iepriekš Latio speciālisti akcentējuši grūtības centrā iznomāt telpas ar pagrabstāvu, kā vienu no risinājumiem minot sabiedriskās ēdināšanas un pārtikas uzņēmumus. Atšķirībā no nepārtikas preču veikaliem, pārtikas veikalu ķēdes paplašinoties meklē telpas, kurām obligāts nosacījums ir pagrabs. Pagrabtelpas nepieciešamas saldētavu un citu iekārtu uzstādīšanai, kas ir būtiskas pārtikas preču uzglabāšanai. Jāatzīmē, ka pazīstamai pārtikas veikalu ķēdei ir grūtības piemeklēt atbilstošas telpas centrā tieši pagrabstāva trūkuma dēļ.

Citas ziņas

Pārtikā sāli grib mazāk, ražotāji iebilst

Sandra Dieziņa, 67084441,16.09.2008

Veselības ministrijas Sabiedrības veselības departamenta Veselības veicināšanas nodaļas vadītāja Ilze Straume: «Tā kā sāls daudzums dažādos pārtikas produktos ES ir ievērojami atšķirīgs, tiek piedāvātas 12 produktu grupas, kurās 4 gadu laikā sāls ir jāsamazina vismaz par 16% jeb 4% katru gadu.»

Foto: Elīna Kursīte, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veselības ministrijas aicinājums pārtikas ražotājus samazināt sāli 12 produktu grupās atsevišķiem ražotājiem liekas neizpildāms uzdevums.

Uzņēmēji uzsver, ka jaunā iecere var izmainīt pārtikas produktu garšas īpatnības un novest pie tā, ka pircēji tos vairs nepirks. Veselības ministrijas (VM) nosūtītā vēstule pārtikas ražotāju asociācijām liecina, ka EK izveidojusi Augsta līmeņa darba grupu uztura un fizisko aktivitāšu jautājumos, kuras viens no uzdevumiem ir panākt sāls satura samazināšanu gatavajos pārtikas produktos, kas ir lielākais sāls patēriņa avots uzturā.

Katru gadu pa 4%

Nevar akli vadīties

Pirmajā Veselības ministrijā notikušajā darba grupas sanāksmē par sāls satura samazināšanu pārtikas produktiem diskusijas galvenokārt notika par sāls satura samazināšanu maizes izstrādājumiem, savukārt nākamajās darba grupās tiks runāts par citām potenciālajām produktu kategorijām, informē Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas (LPUF) izpilddirektore Laura Krastiņa. «Nevar akli vadīties pēc EK ieteikumiem, bet ir jāveic plašs izvērtēšanas darbs, lai saprastu, ko darīt tālāk. Jāvērtē katrs produkts, piemēram, mūsu rupjmaizi nevar salīdzināt ar kādu citu, lai nav tā, ka, samazinot sāls daudzumu, pircēji vairs nepērk produktu,» tā LPUF izpilddirektore. Visi diskusijas dalībnieki secinājuši, ka šai ziņā Latvija ir labās pozīcijās, salīdzinot ar citām ES valstīm. Pirmās diskusijas laikā visi dalībnieki atbalstījuši iniciatīvu par informatīvo pasākumu veikšanu. Db aptaujātie uzņēmēji norāda, ka patlaban produkcija nav pārsālīta un būtu ļoti stingri jāizvērtē, vai maz šāds pasākums būtu jāievieš un kurās produktu grupās, jo pretējā gadījumā produkti var kļūt bezgaršīgi un tos neviens nepirks. Arī Latvijas lauksaimniecības universitātes (LLU) Pārtikas tehnoloģijas fakultātes docente Daiga Kunkulberga teic, ka, piemēram, Latvijas maizes ražotāji jau sāls daudzumu ir samazinājuši un vairāk to nedrīkst darīt, jo pretējā gadījumā maize būtu bezgaršīga un ķipīga. «Esam līmenī. Ja Eiropā uz 100 kg miltu sāls daudzums ir 2 %, tad Latvijā - 1,5 %. Cik zinu, tad Vācijas maizes cepēji neko negrasās mainīt,» viņa piebilda.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paaugstinātā sāls pieprasījuma dēļ SIA "Latvijas sāls tirdzniecības kompānija" (LSTK) veiktajās piegādēs iespējami īslaicīgi pārtraukumi, tomēr satraukumam par ilgstošu sāls trūkumu nav pamata, sacīja LSTK vadītājs Ilmārs Krivads.

LSTK spēj apgādāt veikalus iepriekš plānotajos apjomos, taču šī brīža ģeopolitiskās situācijas dēļ ir izveidojusies nepamatota ažiotāža, kam neviens sāls tirgotājs nav gatavs, sacīja Krivads.

Ukraina aizliedz vairāku pārtikas produktu eksportu

Ukrainas valdība aizliegusi vairāku pārtikas produktu eksportu....

LSTK sāls uzkrājums veidots pēc standarta pieprasījuma februārī un martā. Uzkrājums tiek veidots diviem līdz trīs mēnešiem, taču šobrīd sāls tiek masveidā izpirkts.

"Ieraugot tukšos sāls plauktus veikalos, protams, rodas psiholoģisks satraukums, tāpēc cilvēki izpērk sāli, un mēs kā sāls piegādātāji un ražotāji neesam priecīgi par radušos situāciju," sacīja Krivads.

Līdz šim LSTK iepirka sāli no Ukrainas un Baltkrievijas tā lētās cenas dēļ, bet šobrīd kara dēļ nav iespējamas piegādes no Ukrainas, savukārt no Baltkrievijas nav iespējami sūtījumi politisko sankciju dēļ.

Turpmāk sāls tiks iepirkts no citām Eiropas valstīm, tostarp no Polijas, Vācijas, Turcijas, Nīderlandes un Dānijas.

LSTK ir veikusi sāls pasūtījumus, kas šobrīd jau ir ceļā, tomēr jārēķinās ar iespējamiem pārtraukumiem sāls apgādē, jo "sāls ir lēta, bet smaga prece, un nav iespējams ātri piegādāt vairākas tonnas sāls," norādīja Krivads.

Viņš arī sacīja, ka šīs krīzes rezultātā būs novērojams cenu pieaugums.

"Šādas situācijas notiek ik pa brīdim - tā bija Covid-19 pandēmijas sākumā, tā bija, kad Latvija pievienojās eirozonai, un arī tad, kad iestājāmies Eiropas Savienībā (ES). Arī šoreiz iedzīvotāju satraukums norimsies," sacīja Krivads.

Aicinot iedzīvotājus neļauties satraukumam, Krivads uzsvēra, ka drīzumā veikalos būs pieejams sāls, un tā izpirkšana ir nepamatota, jo "sāls ir, bija un būs".

SIA "Latvijas sāls tirdzniecības kompānija" reģistrēta 1999.gada februārī, un tās pamatkapitāls ir 71 142 eiro. LSTK 2020.gadā strādāja ar 1,221 miljona eiro apgrozījumu, kas ir par 6,2% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa palielinājās trīs reizes un bija 40 582 eiro. Finanšu dati par 2021.gadu vēl nav publiskoti.

Veikalos "Maxima", "Rimi" un "Lidl" sāls iztrūkums ir īslaicīgs, norādīja lielāko Latvijas mazumtirdzniecības veikalu tīklu pārstāvji.

Ukrainas notikumu straujās attīstības dēļ "Maxima" veikalos ir traucētas piegādes no šīs valsts ražotājiem. Šie traucējumi īpaši jūtami rupjā sāls krājumu nodrošināšanā, norādīja "Maxima Latvija" komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule.

Lai papildinātu "Maxima" veikalu plauktus, pakāpeniski tiek vests sāls no citiem piegādātajiem, kā arī "Maxima" veikalos pieejami dažādi sāls veidi, ko nodrošina partneri no citām valstīm ārpus Ukrainas, piemēram, no Itālijas, Spānijas un Pakistānas.

Dupate-Ugule aicina cilvēkus saglabāt mieru un iegādāties rezerves nelielā apjomā, jo esošais sāls iztrūkums "Maxima" veikalos skaidrojams ar cilvēku vēlmi pirkt vairāk nekā nepieciešams.

Viņa uzsver, ka uztraukumam nav pamata, jo piegādes pakāpeniski normalizēsies un jau tuvākajā laikā tiks piegādāts sāls visiem "Maxima" veikaliem nepieciešamā daudzumā.

Uztraukumam par sāls trūkumu nav pamata arī "Rimi" veikalos, norādīja "Rimi Latvia" ārējās komunikācijas vadītāja Inga Bite.

Viņa uzsvēra, ka veikalu tīkla piegādātāji ir apstiprinājuši, ka sāls krājumi ir pietiekoši, un pēc īslaicīga pieprasījuma pieauguma tuvākajā laikā uz "Rimi" noliktavu tiks piegādāti papildu krājumi, kurus pēc iespējas drīzāk nogādās uz veikaliem.

Savukārt "Lidl" veikalos lielāks pieprasījums novērots atsevišķām precēm, tostarp dažādiem sausajiem produktiem, sālim un citiem produktiem ar ilgu uzglabāšanas termiņu, informēja "Lidl Latvija" pārstāvis Ingars Rudzītis.

Viņš norādīja, ka "Lidl Latvija" pašlaik aktīvi strādā ar saviem piegādātājiem un loģistikas partneriem, lai nodrošinātu augsta pieprasījuma preču piegādi veikaliem un lai klientiem nodrošinātu pēc iespējas labāku preču pieejamību.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan gadiem tiek runāts par ielās izkaisītā sāls nebūt ne pozitīvajiem efektiem, visticamāk, citu pretslīdes materiālu tuvākajā laikā neizmantos, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Katru gadu, iestājoties ziemai, sabiedrībā raisās diskusija par sāls izmantošanu ielu kaisīšanai. Cilvēki pauž sašutumu par sāls «sagrauztajiem» apaviem, sabojātajām automašīnu virsbūvēm un nodarīto kaitējumu pilsētā augošajiem kokiem. Šobrīd portālā manabalss.lv tiek vākti paraksti iniciatīvai Par pilsētas ielām bez sāls, lai šo ideju iesniegtu izskatīšanai Saeimā, vēl pietrūkst 3786 paraksti. Iniciatīvas autors ir Fīlips Kapustins. Iniciatīva piedāvā blīvi apdzīvotās vietās un pilsētās sāls vietā kaisīšanai izmantot smiltis. Tajā atzīmēts, ka pilnīgi nekaitīgu pretapledošanas materiālu nav, taču smiltis mazāk bojā apavus un automašīnu virsbūves nekā sāls. Ejot pastaigās ar mīluļiem, smiltis, atšķirībā no sāls, nerada kairinājumu mājdzīvnieku pēdām. Jāmin, ka pirmo reizi sāls ceļu pretapledojuma apstrādē izmantots pagājušā gadsimta 50. gados ASV, un pašlaik tas joprojām ir numur viens pretapledojuma reaģents visā pasaulē.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd pilnībā pārtraukta kālija sāls transportēšana caur Ventspils ostu. To Db apstiprina gan kālija sāls pārkraušanas termināļa Kālija parks (KP) pārstāvji gan Latvijas dzelzceļš. Iemesls tam ir situācija pasaules tirgos: globālās krīzes dēļ, šobrīd praktiski vairs neesot pieprasījums pēc kālija sāls minerāliem.

Neskatoties uz globāliem iemesliem kālija sāls plūsmas aptrūkšanai, tā transportēšanas apjomi caur Latviju apsīka jau iepriekš: galvenais iemesls tam bija Baltkrievijas kālija sāls plūsmas pārorientēšanu no Ventspils ostas uz Klaipēdu, kas ir daudz tuvāk kālija sāls ieguves vietām Baltkrievijā.

Kālija sāls transportēšana Latvijas tranzīta koridoram nodrošina vairāku desmitu miljoni eiro ienākumus gadā.

Baltkrievijas ziņu aģentūra Prime TASS ziņo, ka Baltkrievijas nacionālais kālija sāls ieguvējs Belaruskalij varētu šogad samazināt kopējo kālija sāls eksportu par 0.5 līdz 1.5 miljoniem tonnu.

Būvniecība un īpašums

Piedāvājums plašs «uz papīra»

Ingrīda Drazdovska,21.04.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī daudzas biroju ēkas ir pustukšas, veikali «neapdzīvoti» un to skatlogi tumši, meklējot telpas biznesam, var izrādīties, ka atrast sev ko piemērotu, nemaz nebūs tik vienkārši.

Kāda ir pašreizējā situācija komercplatību tirgū, ar ko jārēķinās, meklējot telpas, Saldo skaidroja SIA Immostate komercplatību speciāliste Agnese Groševa.

Dažādu kompāniju tirgus apskatos aktivitāte tirdzniecības, biroju, noliktavu telpu tirgū tiek raksturota visai atšķirīgi. Vieni ir optimistiskāki un piesauc potenciālo nomnieku interesi, citi ir pesimistiskāki un akcentē brīvo telpu lielo īpatsvaru. Kā jūs raksturotu tirgu?

Immostate sevi pieskaita pie piesardzīgiem optimistiem. Jūtams, ka pēc sasaluma, kas tirgū iestājās 2008. gada beigās, aktivitāte ir atgriezusies. Nomnieku rotācija, mainība ir liela.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Drīzumā sāls veikalos būs pieejams ierastajā daudzumā, norādīja aptaujāto mazumtirdzniecības veikalu tīklu "Rimi", "Maxima" un "top!" pārstāvji.

Veikalus "top!" pārstāvošā uzņēmuma SIA "Iepirkumu grupa" mārketinga direktore Ilze Priedīte sacīja, ka pagājušajā nedēļā veikti papildu sāls pasūtījumi uz "top!" veikalu noliktavām, tādējādi šīs nedēļas otrajā pusē krājumi tiks papildināti.

Tāpat viņa norādīja, ka "top!" veikalos vairs nevajadzētu būt sāls iztrūkumam, kas radies lielā pieprasījuma dēļ.

Priedīte arī minēja, ka šobrīd nav izteikts deficīts nevienā preču grupā, kā arī "top!" veikalos netiek prognozēti jauni preču iztrūkumi, jo gan sāls, gan citu preču gadījumā, piegādes tiek atjaunotas un iztrūkstošo zīmolu produkti tiek aizvietoti ar citiem.

Arī "Rimi Latvia" Kategoriju departamenta direktors Milans Blūms atzīmēja, ka "Rimi" veikalos sāls tiek pakāpeniski nodrošināts visiem veikaliem, kā arī piegādātāji ir apstiprinājuši, ka sāls krājumi ir pietiekoši. Šobrīd veikala sortimentā pieejams dažādu zīmolu un veidu sāls.

Mazais bizness

Mana pieredze: Ieelpo un jūtas labi

Daiga Laukšteina,22.07.2019

Laura Kalniņa. Pārējās fotogrāfijas skatāmas tālāk galerijā!

FOTO – LĪGA VĪKSNE, SPECIĀLI DIENAS BIZNESAM

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja ir ideja, kas neļauj gulēt, tad ir jādara, uzskata Laura Kalniņa, kuras izlolotās sāls istabas durvis ir vaļā nepilnu gadu

Jau pašā sākumā L. Kalniņai bija skaidrs, ka papildu darbs būs jāiegulda informatīvos pasākumos, jo daudzi joprojām nav dzirdējuši un nezina par sāls istabu kā alternatīvu terapijas metodi. Tāpat vispirms nācās ievingrināt roku dažādu projektu tapināšanā, lai izsludinātajos konkursos pretendētu uz tik ļoti nepieciešamo līdzfinansējumu. Tiesa, tolaik gribētāju bija daudz, un tādu vai citādu apsvērumu pēc L. Kalniņas iecerei muguru pagrieza viena iestāde pēc otras. Toties līdz ar uzrakstītajiem projektiem viņas kabatā nu bija izstrādātais biznesa plāns, pa plauktiņiem saliktas finanšu lietas, kas ar uzņēmējdarbību iepriekš nesaistītam cilvēkam bija gana spēcīgs trumpis neatmest cerību arī turpmāk.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS Latvijas Dzelzceļš liekot šķēršļus Baltkrievijas un Krievijas kālija minerālmēslojumu transportēšanai Ventspils ostas virzienā, uzskata Ventspils termināla Kālija parks un Baltijas asociācija Transports un Loģistika pārstāvji.

Pēc Baltkrievijas un Krievijas uzņēmumu datiem līdz pat šim brīdim VAS Latvijas Dzelzceļš (LDz) atsakoties noslēgt līgumus ar kravu īpašniekiem uz nosacījumiem, kas bija spēkā 2008.gadā, lai gan iepriekš bija solījis to izdarīt. «Vēl vairāk, LDz vadība ignorē arī citus savus solījumus un paziņojumus partneriem, piemēram, LDz valdes priekšsēdētāja Uģa Magones paziņojumu atrisināt jautājumu par līguma slēgšanu ar lielāko kālija minerālmēslojumu piegādātāju Belaruskalij līdz šī gada 16. janvārim ieskaitot,» teikts BATL paziņojumā.

BATL un KP savukārt uzsver, ka jau sākotnēji LDz Baltkrievijas sadarbības partnerus esot nostādījis bezizejas situācijā, izsniedzot līguma projektu 2009. gadam tikai 2008. gada 23. decembrī, faktiski pēdējā gada darba dienā. VAS LDz sagatavotajā līguma projektā dzelzceļa tarifa likme kālija sāls transportēšanai palielināta par 20% - 75%, salīdzinot ar 2008. gadu. «Šajā situācijā Baltkrievijas puse, neskatoties uz ieinteresētību izmantot Ventspils ostu, bija spiesta atteikties no Latvijas tranzīta koridora izmantošanas kālija minerālmēslojumu tranzītam,» uzsver BATL.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Galda sāls ir viena no senākajām ēdiena garšvielām pasaulē un tiek iegūts jau kopš seniem laikiem. Turklāt sāls raktuves izceļas arī ar samērā iespaidīgiem skatiem.

Lielāko daļu sāls (22%) pasaulē saražo ASV, kurai seko Ķīna (17,6%) un Indija (7%). Gada laikā pasaulē tiek saražoti vairāk nekā 200 miljoni tonnu sāls. Jāpiemin, ka sāls nav tikai ēdiena garšviela, to plaši pielieto arī rūpniecībā.

Kā galvenās sāls ieguves vietas tiek izmantota jūra un zemes dzīles. Dažas sāls raktuves izmantotas jau vairākus gadsimtus un mūsdienās atvēlētas tūristu apmeklējumiem. Ziņu aģentūras apkopojušas skaistākos sāls atradņu attēlus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kāda sieviete Ogrē iegādājusies sāls paciņu, kurā iekšā ir metāllūžņi.

Par to vēsta portāls ogrenet.lv.

Lasītāja ar vārdu Ineta solot nepieciešamības gadījumā uzrādīt arī lietiskos pierādījumus.

«Vienā no Ogres lielveikaliem (ja godīgi, neatceros īsti kurā) nopirku sāls paciņu, noliku plauktā. Atvēru tikai pēc kādām pāris nedēļām. Liels bija mans pārsteigums, kad berot ārā sāli, no paciņas sāka līst ārā sarūsējoša metāla gabali apmēram skolēnu lineāla platumā. Viens, otrs, trešais... No sākuma apstulbu, pēc tam sāku apsvērt, kas ar to domāts. Vai tādā veidā sāls ražotājs no Ukrainas Doņeckas apgabala, kur atrodas sāls raktuves, eksportē uz Latviju metāllūžņus, vai tas ir sveiciens ar koku (lasi:dzelžiem) no tiem, kas fasējuši sāli? Uz paciņas norādīts, ka sāls fasēta SIA BCG Rīga Rīgā, Daugavgrīvas ielā 83/89. Beigās pat sāku justies neērti, ka par divdesmit un dažiem santīmiem esmu nopirkusi kaudzi ar metāllūžņiem. Iespējams, ka mans ieguvums ir krietni vērtīgāks nekā viens kilograms sāls,» rakstījusi lasītāja.

Eksperti

Zelta vidusceļš nomnieku un iznomātāju attiecībās

Bruno Rancis, [email protected],11.11.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā zināms, telpu iznomātāji gūst ienākumus no telpu nomniekiem, nevis otrādi. Lai samaksātu nomas maksu nomniekiem tā ir jānopelna. Abstrakti runājot, tas izklausās pašsaprotami, taču praksē nomniekiem nākas saskarties ar neizpratni no iznomātāju puses. Protams, dažkārt arī nomnieki nav bez vainas. Tāpēc ir svarīgi, lai abas puses (nomnieks un iznomātājs) censtos vest pārrunas konstruktīvi, bez nevajadzīgām emocijām.

«Treknajos gados» telpu nomnieki dažkārt netika uzklausīti attiecībā par telpu nomas maksas samazināšanu, kā arī vispār netika pie telpu nomas līguma noslēgšanas, jo citi nomnieki piesolīja augstākas nomas maksas. Droši vien tagad daudziem nomniekiem vairs nav vēlēšanās tās atcerēties:):):).

Tirgus izaugsmes posmā iznomātāji vēlējās vairāk pelnīt. Tur nav nekāda nosodījuma. Cits jautājums - apetītes robeža. Sākot ar pagājušo gadu, kad presē parādījās informācija par ievērojamo telpu nomas cenu kritumu, iznomātājiem nācās saskarties ar realitāti - daudzi nomnieki vairs nevarēja «pavilkt» augstās nomas maksas.

Daļa telpu iznomātāju ļoti ātri noreaģēja un nāca pretim nomniekiem, samazinot nomas maksu, tādējādi saglabājot stabilu naudas plūsmu. Tomēr daļa telpu iznomātāju savlaicīgi nenoreaģēja un palika bez telpu nomniekiem vairākus mēnešus, dažos gadījumos, pat gadu.

Transports un loģistika

Latvijas dzelzceļš vienojies ar baltkrieviem par kālija sāli

,23.02.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas dzelzceļš vienojies ar Baltkrievijas uzņēmumu Belaruskaļij par kravu pārvadājumu apmaksu un noslēdzis līgumu par kālija sāls pārvadāšanu.

Tādējādi ir cerība , ka beidzot varētu atjaunoties kālija sāls plūsma uz Ventspili, kas pārtrūkusi kopš šī gada sākuma. LDz norāda, ka vienošanā paredz arī apjomu atlaides – baltkrieviem jānodrošina 2.9 miljoni tonnu kālija sāls plūsmas, lai saņemtu lielāko atlaidi kālija sāls transportēšanai pa dzelzceļu. Eksperti gan norāda, ka šogad šādu apjomu pārvadāt caur Latviju būs ļoti grūti.

Pie tam kālija sāls pārvadājumi katru gadu caur Latviju samazinās, aizplūstot Lietuvas virzienā. Iepriekš ilgu laiku Baltkrievijas un Latvijas pusēm neizdevās vienoties par dzelzceļa tarifiem. Pie tam starp kālija sāls pārkraušanas termināļa Kālija parks un LDz izcēlušās nesaskaņas par dzelzceļa tarifu jautājumu, jo KP uzsver, ka kālija sāls plūsma Latvijas virzienā samazinājusies neapdomīgas LDz tarifu politikas dēļ.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

A/s Olainfarm konkursa kārtībā ir ieguvusi tiesības piegādāt prettuberkulozes līdzekli PASS nātrija sāls Kazahstānas valsts rezervēm, Db.lv informēja uznēmums. Iepirkuma summa ir 974 000 latu, kas esot līdz šim vērienīgākā šī medikamenta iegāde.

Kompānija uzsāka PASS nātrija sāls ražošanu 2001. gadā un kopš tā laika piegādā medikamentu valsts iepirkumiem specializētajiem klīniskajiem centriem Latvijā, Lietuvā, Igaunijā, Ukrainā un Baltkrievijā. Kazahstānā PASS nātrija sāls tika reģistrēts 2006. gadā un a/s Olainfarm ieguva tiesības piedalīties valsts iepirkumu konkursā.

A/s Olainfarm šobrīd ir vienīgais PASS nātrija sāls ražotājs Eiropā, kas piedāvā medikamentu lietošanai ērtā formā kā pulveri iekšķīgai lietošanai. PASS nātrija sāls (para-aminosalicilskābe) ir pretuberkulozes līdzeklis ar bakteriostatisku iedarbību pret tuberkulozes mikobaktērijām. To kombinācijā ar citiem prettuberkulozes preparātiem lieto dažādas formas un lokalizācijas tuberkulozes ārstēšanai gadījumos, kad tradiconālie ārstniecības līdzekļi ir neefektīvi.

Citas ziņas

Baltkrievijas kālija sāls plūsma caur Ventspili varētu atjaunoties

,03.08.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iespējams, drīzumā varētu atjaunoties Baltkrievijas kālija sāls plūsma caur Ventspils ostu.

Tam gan esot nepieciešami priekšnosacījumi - pirmkārt izmaiņas Latvijas dzelzceļa (LDz) tarifos. Kālija minerālmēslu tranzīta atjaunošanas iespēju pētīja Baltkrievijas kālija kompānijas (BKK) vadība savas Latvijas vizītes laikā šī gada jūlijā. Tikšanās laikā ar LDz vadību BKK vadība konstatēja, ka galvenais šķērslis kālija sāls plūsmas atjaunošanai caur Latvijas ostām esot neizdevīgie dzelzceļa tarifi. Rezultātā puses apņēmās izstrādāt soļus, kuri novestu pie savstarpēji izdevīga kompromisa Baltkrievijas kālija sāls tranzīta atjaunošanai, paziņojuši kālija pārkraušanas termināļa Kālija parks (KP) pārstāvji. Tai pašā dienā notikušās tranzīta biznesa pārstāvju tikšanās laikā, kura notika Baltijas Asociācijas Transporta un Loģistikas telpās, LDz vadītājs Uģis Magone Satiksmes ministra Kaspara Gerharda klātbūtnē esot devis solījumu meklēt risinājumus Latvijas tranzīta koridora konkurētspējas paaugstināšanai un Baltkrievijas kālija sāls plūsmas atjaunošanai caur Latviju, teikts KP paziņojumā.

Būvniecība un īpašums

Brauktuves arī pēc nokaisīšanas var būt slidenas

Žanete Hāka,06.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS Latvijas autoceļu uzturētājs autoceļus ar pretslīdes materiāliem apstrādā, lai uzlabotu braukšanas apstākļus un satiksmes drošību, tomēr brauktuve var būt slidena arī pēc tam, kad tā ir nokaisīta.

Ar kaisīšanu tiek mazināta apledojuma un slīdamības iespējamība. Līdz ar to ceļa stāvoklis ziemā var strauji mainīties, skaidro LAU.

Ceļu uzturētāji izmanto kaisīšanas tehnoloģijas, kuras galvenokārt izmanto arī Eiropas valstīs un Ziemeļvalstīs. Ziemas sezonā brauktuves apstrādā ar mitro sāli, smilts-sāls maisījumu, smilti, sīkšķembām vai veic rievošanu. Kaisīšanas tehnoloģiju pielieto ņemot vērā divus kritērijus – autoceļa seguma virsmas temperatūru un autoceļa seguma veidu (melnais vai grants).

Mitrās sāls tehnoloģiju izmanto pie autoceļa seguma virsmas temperatūras līdz -10ºC. Sāls tiek samitrināta ar NaCL vai CACl2 šķīdumu. Šo tehnoloģiju pielieto, lai novērstu apledojuma veidošanos uz asfaltēto ceļu brauktuves un atbrīvotu brauktuvi no sniega un apledojuma. Pie zemākas temperatūras mitrā sāls vairs neveic savas funkcijas, proti, pietiekami nekausē ledu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Regulējums, kas noteica lielo tirdzniecības centru darbības ierobežojumus Covid-19 pandēmijas apstākļos, neatbilst valsts pamatlikumam, atzinusi Satversmes tiesa (ST).

Lieta rakstveida procesā tika izskatīta pirms mēneša. Tā tika ierosināta pēc SIA "Eften Domina" ("Domina"), SIA "Jysk Linnen’n Furniture" ("Jysk") un SIA "VRPB" pieteikumiem. Uzņēmumi ST bija vērsušies atsevišķi, tomēr ST lēma lietas apvienot.

Uzņēmumi lūdza ST pārbaudīt Ministru kabineta (MK) noteikumu "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 24.18 punkta atbilstību Satversmes 91.panta pirmajam teikumam, kā arī 105.panta pirmajam un trešajam teikumam.

MK noteikumi paredzēja, ka tirdzniecības centrā, kura kopējā tirdzniecībai atvēlētā platība ir lielāka par 7000 kvadrātmetriem, darbojas tikai veikali, kuros tirgo pārtiku ne mazāk kā 70% apmērā no preču sortimenta, veikali, kuros tirgo higiēnas preces ne mazāk kā 70% apmērā no preču sortimenta, kā arī aptiekas, optikas preču veikali, dzīvnieku barības veikali, ziedu veikali, grāmatnīcas, preses tirdzniecības vietas, kā arī datoru, to perifēro iekārtu un programmatūras, kā arī telekomunikācijas iekārtu veikali.

Transports un loģistika

Kālija parks: nekas nav zaudēts

,21.12.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

A/s Kālija parks medijiem izplatītais paziņojums:

"Neskatoties uz visāda veida šķēršļiem, 2006.gada otrajā pusē a/s Kālija parks izdevās ne tikai stabilizēt, bet arī palielināt kālija sāls piegādes no Baltkrievijas uz Ventspili. Tā 2006. gada 1. pusgadā a/s Kālija parks pārkrāva 1,373 milj. t kālija sāls, bet 2. pusgada 5 mēnešos – 1,843 milj.t, no kurām piegādes tieši no Baltkrievijas ir minimums 80%.

Tādējādi iespējamā līguma starp VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) un valsts kompāniju Belarusjkalij interpretēšana kā kompāniju a/s Kālija parks un a/s Ventspils Tidzniecības osta izslēgšana no tranzīta biznesa ir pilnīgi absurda. Jebkurš ekspeditors, tostarp arī Latvijas dzelzceļš meitas struktūra, sniedz tikai un vienīgi kravu pavadīšanas pakalpojumus, pārkraušanai izmantojot ostas terminālus. Šajā gadījumā līgumā var būt paredzēta tikai Baltkrievijas kālija sāls piegāde pa dzelzceļu Ventspils ostas virzienā uz a/s Kālija parks terminālu tās turpmākai iekraušanai kuģos.

Ražošana

Rīgas Miesnieks Izlases sērijas produkti dienasgaismu vairs neredzēs

Laura Mazbērziņa,04.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ik gadu tiek investētas ievērojamas naudas summas, lai pircējiem piedāvātu jaunus produktus, taču tikai puse no produktiem «izdzīvo» ilgtermiņā, pastāstīja Heino Lapiņš, zīmola Rīgas Miesnieks produkcijas ražotāja HKScan Latvia pārdošanas direktors.

Uzņēmums seko līdzi savu klientu vēlmēm - tiek veiktas aptaujas un ņemti vērā dažādi statistikas dati. Arī pagājušajā gadā tika izveidoti vairāki jauni produkti, tostarp, vairāki Izlases sērijas produkti, kuros bija samazināts daudzums E vielu un samazināts tauku saturs, kas padarīja šos produktus veselīgākus. Izpēte liecinājusi, ka Izlases sērijas produktus patērētāji pieprasa, taču realitātē pierādījies pretējais.

«Šī produktu līnija dienasgaismu vairs neredzēs, lai gan tā pastāvēja vien dažus mēnešus. Izlases produkciju veidojām pēc rūpīgām patēriņa izpētēm, tomēr pircēji izvēlējās pirkt ierastos produktus - viens ir tas, ko saka, otrs - tas, ko dara. Tirgus ir ļoti nežēlīgs. Jauno produktu dzīves cikls var būt ļoti īss, aptuveni 6 līdz 12 mēneši. Ja konkrētā produkcija tirgū «neiet», tad tā tiek nomainīta. Taču jebkurā biznesā ir nepieciešams uzņemties risku un eksperimentēt,» komentē H. Lapiņš.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Doms ir viens no galvenajiem Latvijas un Rīgas simboliem, taču tas atkal tiek apdraudēts. Rīgas Domu apdraud cilvēku radīts vides piesārņojums, informēja Rīgas Doma atjaunošanas vadītājs Ronalds Lūsis.

Viņš stāsta par to, kas apdraud Domu:

"SĀLS

Tuvojoties ziemai tiek gādāti sāls krājumi, kuri tiks kaisīti uz Vecrīgas ielām. Šī sāls iesūcas Vecrīgas namu sienās un tās saārda. Process nav momentāns, bet neatgriezenisks. Rīgas Doma unikālās vēstures liecības ir apdraudētas, tiek zaudēti viduslaiku tēlniecības darbi, orģinālā virsmu apdare un akmens apstrādes pēdas. Sāls iedarbības rezultātā radītie vēsturiskās substances zudumi Rīgas Domā un tās kapitulzālē jau mērāmi kilogramos, šeit būtu jau lieki runāt tikai par vizuāliem un estētiskiem defektiem.

Citas ziņas

Bargā ziema iztukšojusi sāls raktuves

,28.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bargās ziemas dēļ daudzās Eiropas valstīs ceļi paliek nekaisīti— sāls raktuves vairs nespēj nosegt pieprasījumu.

Par to ziņo vairāki ārvalstu mediji. Negaidīto laika apstākļu dēļ, kad sniegs un aukstums iestājies pat tādās Eiropas valstīs, kur tas šādos apjomos nav redzēts jau vairākus desmitus gadu, iestājies ievērojams sāls deficīts ceļu kaisīšanai. Piemēram, Vācijas bijušajā galvaspilsētā Bonnā vienā mēnesī izlietots tik daudz sāls kā parasti 5 ziemu laikā. Sāls raktuves izstrādā vidēji par 30% vairāk sāls kā parasti, tomēr ar to nepietiek. Eiropas sāls noliktavas paliek tukšas un pagaidām augošo pieprasījumu nav izdevies nosegt arī ar importu.

Būvniecība un īpašums

Latio: aktīvajā centrā un Vecrīgā nepietiek labu tirdzniecības telpu

Gunta Kursiša,02.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Labas tirdzniecības telpas Vecrīgā un pilsētas aktīvajā centrā ar nomnieku darbības jomai atbilstošu gājēju plūsmu tiek iznomātas īsā laikā, un šādu telpu piedāvājums nav pietiekams, norādīts Latio jaunākajā komercplatību tirgus pārskatā.

Lielāko tirdzniecības telpu pieprasījumu nodrošina ēdināšanas uzņēmumi, un Vecrīgā un Rīgas centrā brīvo telpu īpatsvars ir minimāls, turklāt neiznomāto telpu īpatsvars Rīgas aktīvajā centrā pēdējo divu, trīs gadu laikā ir samazinājies ļoti strauji, piemēram, 2009. gada nogalē brīvi bija 25-30% tirdzniecības platību.

Tāpat saglabājas tendence pieaugt labu tirdzniecības telpu nomas maksai. 2012. gada laikā nomas maksa telpām labās Vecrīgas un Rīgas centra vietās vidēji ir palielinājusies par aptuveni 15%-20%.

Vecrīgā tādās ielās kā Kaļķu, Vaļņu, Audēju iela 50-100 kvadrātmetrus lielu telpu nomas maksa 2012. gada trešajā ceturksnī bija 40-70 eiro par kvadrātmetru mēnesī. Rīgas centra labākajās tirdzniecības ielās - Tērbatas, Kr. Barona ielā virzienā no centra līdz Ģertrūdes ielai, Brīvības ielā līdz Lāčplēša ielai, Elizabetes ielā posmā starp Brīvības un A.Čaka ielu, dzelceļa stacijas tuvumā - 150 kvadrātmetrus lielu telpu nomas maksa trešajā ceturksnī bija 15-25 eiro par kvadrātmetru mēnesī robežās.

Būvniecība un īpašums

Rīgā ir lētākie biroji Baltijā; zemākā biroju ēku būvniecības aktivitāte

Ingrīda Drazdovska,01.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biroju telpu nomas maksa Rīgā ir zemākā Baltijas valstīs, izriet no BNP Paribas Real Estate Eiropas biroju tirgus apskata, kurā pirmo reizi iekļauta informācija arī par Baltijas valstu galvaspilsētām.

Rīgā viena kvadrātmetra nomas maksa gadā bijusi 144 eiro, Tallinā tā savukārt bija 200 eiro, bet Viļņā – 168 eiro. Šogad Rīgā varētu sagaidīt mērenu nomas maksas palielināšanos, šādu prognozi izsaka pētījuma autori.

Toties pagājušajā gadā Rīgā kopējais iznomāto biroju telpu apjoms bijis salīdzinoši lielāks nekā kaimiņvalstu galvaspilsētās – tas Rīgā sasniedza 28 tūkst. m2 (vēl pirms gada – 48 tūkst. m2), Tallinā ir notikuši nomas darījumi 22 tūkst. m2 apjomā, bet Viļņā iznomāti 16 tūkst. m2 biroju platību.

Lielākā daļa biroju telpu nomas darījumu Rīgā pagājušajā gadā bija saistīti ar dažādu kompāniju darbības paplašināšanu, kā rezultātā tām bija nepieciešamas lielākas telpas. Joprojām bija vērojama arī uzņēmumu biroju maiņa uz ērtākām telpām, labākā rajonā, ar izdevīgākiem līguma nosacījumiem. Tirgū nav bijis pārāk daudz jaunpienācēju. Šogad diez vai būšot sagaidāma lielāka nomas darījumu aktivitāte, ņemot vērā, ka tirgū 2013.gadā piedāvājumā neparādīšoties jaunas biroju platības. Pārskatā norādīts, ka pašlaik brīvo platību īpatsvars Rīgā ir ap 9.8%, kas ir būtiski zemāks nekā krīzes laikā, kad šis rādītājs sasniedza 25%. Augstākās klases - A klases - biroju telpu segmentā ir vien 3.8% brīvu telpu, bet B klases ēkās brīvu telpu ir vairāk – 11%.

Transports un loģistika

AS Kālija parks atsācis Baltkrievijas kālija sāls pārkraušanu

Oskars Prikulis,09.03.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

A/s Kālija parks pēc ilga pārtraukuma februārī nosūtījis eksportā Baltkrievijas kālija sāls partiju 68 tūkstošus tonnu apjomā.

Transports un loģistika

Gaida kad baltkrievi «nāks pie prāta»

Oskars Prikulis [email protected],18.05.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš gada sākuma caur Ventspils ostu būtiski samazinājušās kālija sāls kravu plšumas. Visvairāk situācija saasinājusies aprīlī, kad pa dzelzceļu Ventspils virzienā pārvadāti vien 70 tūkstoši kālija sāls kravu, kas ir vairākas reizes mzāk kā pērn aprīlī. Šobrīd salīdzinot, ar četriem mēnešiem pērn, šo kravu pārkraušanas apjomi Ventspils ostā ir kritušies par aptuveni 50%, liecina Satiksmes ministrijas informācija. Tādējādi naudu zaudē gan kālija sāls pārkraušanas terminālis «Kālija sāls», gan arī dzelzceļa kravu pārvadātājs Latvijas dzelzceļš. Ekspeditorkompānijas LSF Holdinga vadītājs Edgars Jansons sarunā ar Db norādīja, ka situācija varētu normalizēties, līdz ko baltkrievi «nāks pie prāta» un sapratīs, ka bez starpniekiem viņi kālija sāli nevarēs tirgot. Šobrīd baltkrievi ir izveidojuši savu kālija sāls tirdzniecības kompāniju, kā rezultātā viņi zaudējuši lielu daļu sava tirgus pasaulē.

Ražošana

Piedāvā čipsus ar viszemāko sāls daudzumu

,04.03.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kartupeļu čipsu Ādažu čipsi ražotājs izstrādājis un pašlaik tirgū piedāvā jaunos EGO kartupeļu čipsus ar viszemāko sāls saturu kartupeļu čipsu segmentā, apgalvo ražotājs.

«Tendence samazināt sāls saturu pārtikas produktos pašlaik ir aktuāla visā Eiropas Savienībā. Tā kā esam salīdzinoši neliels ražotājs, tad jaunākajām dzīvesstila tendencēm varam piemēroties ātrāk par globālajiem konglomerātiem. Jaunie EGO čipsi ir ar viszemāko sāls saturu Latvijā, tādējādi mēs radām reālu izvēles alternatīvu tiem pircējiem, kas vēlas lietot uzkodas ar zemāku sāls saturu,» uzsver Valdis Blūms, AS Latfood valdes priekšsēdētājs.

EGO čipsos sāls daudzums ir mazāk nekā 1.25g uz 100g čipsu, kas EGO čipsus padara par mazsālītākajiem čipsiem Latvijā. AS Latfood ražotie kartupeļu čipsi tiek ražoti tikai no Latvijā speciāli audzētiem kartupeļiem, ko nodrošina gandrīz 30 Latvijas zemnieku saimniecības, ar kurām AS Latfood sadarbojas jau vairāk nekā 10 gadus. 2008. gadā AS Latfood no Latvijas zemnieku saimniecībām iepirka 12 tūkstošus tonnu kartupeļu.