Jaunākais izdevums

Latvijā bāzētā aviokompānija “SmartLynx Airlines” 2023. gadā turpināja stabilu izaugsmi, koncernam sasniedzot neto apgrozījumu 496,6 miljonu eiro apmērā, kas ir par 42% vairāk nekā gadu iepriekš, pārskata periodu noslēdzot ar 118 miljonus eiro EBITDA.

Koncerna neto peļņa palielinājās 2,5 reizes, sasniedzot 22,7 miljonus eiro.

“SmartLynx Airlines” izpilddirektors Edvins Demeņus: “Aizvadītais gads aviokompānijai bija jaudīgs, taču vienlaikus arī ļoti izaicinošs. Mēs ievērojami palielinājām savu floti un apkalpi, reizē apgūstot jaunus tirgus un uzsākot sadarbības ar jauniem klientiem. Mums vēl ir daudz darāmā, taču esam uz pareizā ceļa, lai turpinātu stiprināt savas pozīcijas un spējas globālā mērogā. Vēlos īpaši izcelt, ka pagājušā gada sasniegumi ir visas “SmartLynx” komandas – gan apkalpes, gan biroja darbinieku – ieguldītā darba rezultāts.”

Pārskata periodā SmartLynx mātes uzņēmums SIA “SmartLynx Airlines” strādāja ar neto apgrozījumu 339 miljonu eiro apmērā, kas ir par 104 miljoniem eiro vairāk nekā iepriekšējā gadā. Uzņēmuma neto peļņa saglabājās 11 miljonu eiro apmērā.

2023. gadā “SmartLynx” palielināja gaisa kuģu floti līdz 65 lidmašīnām. Flotes sastāvā ir Airbus A320, A321, A321F, A330 un Boeing 737 lidmašīnas, kas reģistrētas Latvijas, Igaunijas un Maltas Gaisa kuģu reģistrā. Pārskata periodā lidmašīnas tika bāzētas un ekspluatētas gan Eiropā, gan ārpus tās, tostarp, Latvijā, Igaunijā, Beļģijā, Maltā, ASV, Apvienotajā Karalistē, Vācijā, Kanādā, Indijā, Turcijā, Uzbekistānā, Nigērijā, Zviedrijā un Saūda Arābijā.

Starp aviokompānijas galvenajiem klientiem 2023. gadā bija Indijas lielākā lidsabiedrība “IndiGo”, “Turkish Airlines” meitas uzņēmums “Anadolu Jet” (tagad “Ajet”), “TUI”, “Air Transat”, “Panorama Airways” un “DHL”.

“SmartLynx” ir daļa no “Avia Solutions Group”, pasaulē vadošā ACMI (Gaisa kuģu, apkalpes, tehniskās apkopes un apdrošināšanas) pakalpojumu sniedzēja. Grupas galvenais birojs atrodas Īrijā, un tā kopējā flote sastāv no 213 gaisa kuģiem. “Avia Solutions Group” nodrošina plaša spektra aviācijas pakalpojumus, tostarp MRO (tehniskā apkope, remonts un kapitālais remonts), pilotu un apkalpes apmācību, virszemes apkalpošanu, kā arī citus savstarpēji saistītus pakalpojumus.

Raugoties uz šo gadu, “SmartLynx” stratēģiski koncentrējas uz savas flotes tehnisko iespēju un vispārējās efektivitātes uzlabošanu. Uzņēmuma mērķis ir pilnvērtīgi realizēt pieejamās kravas flotes potenciālu – izvērtējot jaunu tirgu apgūšanu Tuvajos Austrumos un Latīņamerikā, kā arī izskatot dažādus partnerības modeļus. Aviokompānija plāno palielināt savu ACMI kapacitāti, koncentrējoties uz ilgtermiņa līgumiem.

Transports un loģistika

Arodbiedrība: SmartLynx Airlines notiek kolektīvā atlaišana, kas ietērpta "pušu vienošanās" dokumentā

LETA,28.11.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā bāzētajā aviokompānijā "SmartLynx Airlines" pašlaik faktiski notiek darbinieku kolektīvās atlaišanas process, kas tiek ietērpts "pušu vienošanās" dokumentā, aģentūrai LETA pauda Latvijas Aviācijas arodbiedrības valdes priekšsēdētāja Dace Kavasa.

Viņa informēja, ka Latvijas Aviācijas arodbiedrība pārstāv gan "SmartLynx Airlines" stjuartus, gan biroja darbiniekus, vienlaikus neatklājot konkrētu biedru skaitu.

Pēc arodbiedrības rīcībā esošās informācijas, pirmdien, 24. novembrī, bijusi "SmartLynx Airlines" darbinieku sanāksme, un darbiniekiem paziņots, ka viņi var parakstīt pušu vienošanos par darba attiecību pārtraukšanu, kas paredz izmaksāt algu par nostrādāto periodu līdz pirmdienai, 24. novembrim, kā arī kompensāciju par neizmantoto ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu.

"Parasti šādās vienošanās tiek norādīts atlaišanas pabalsts un citi labumi, bet šeit tā nav," norādīja Kavasa.

Viņa minēja, ka pušu vienošanās noteikts, ka darba devējam var nebūt pietiekami daudz finanšu līdzekļu, lai nekavējoties pilnā apmērā izmaksātu atlīdzību par neizmantoto ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu, un darba devējs izvērtē iespējas sākt maksātnespējas procesu. "Darba devējs šīs vienošanās bija parakstījis, sagaidot darbinieku bezierunu piekrišanu un parakstu," norādīja Kavasa.

Transports un loģistika

SmartLynx Airlines īpašnieku maiņa īsi pirmsTAP ierosināšanas rada daudz jautājumu

LETA,26.11.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā bāzētās aviokompānijas "SmartLynx Airlines", kura 24. novembrī pārtrauca darbību, īpašnieku maiņa īsi pirms tiesiskās aizsardzības procesa ierosināšanas rada daudz jautājumu, sacīja kādreizējais satiksmes ministrs Tālis Linkaits.

Viņš norādīja, ka veids, kādā "SmartLynx Airlines" nonāca līdz darbības pārtraukšanai, kreditoriem ir jāizvērtē un nepieciešamības gadījumā jāvēršas pret iepriekšējiem akcionāriem.

"Redzams, ka ir mēģinājums nodalīt slikto aviokompāniju no labajām aviokompānijām. Vienu daļu nobankrotēt, lai pārējās varētu turpināt darbu," skaidroja Linkaits.

Satiksmes ministrs Atis Švinka (P) intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta panorāma" sacīja, ka attiecīgajam jautājumam ir pievērsies jau pirms vairākām nedēļām. "Jā, tas ir satraucoši. Mēs izmantojam visus tiesiskos elementus, lai uzraudzītu šo procesu un pievērstu pastiprinātu uzmanību atbildīgajām institūcijām," viņš sacīja.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aviokompānija "SmartLynx Airlines" informē, ka ar 2025. gada 24. novembri tiek pārtraukta uzņēmuma saimnieciskā darbība. Lēmums pieņemts, izvērtējot uzņēmuma finansiālo stāvokli un ilgtermiņa darbības perspektīvas.

"SmartLynx Airlines" vārdā informē Edvins Demeņus: "Šis lēmums ir pieņemts, rūpīgi izvērtējot visus iespējamos tālākas darbības scenārijus. Diemžēl, esošajos apstākļos ir secināts, ka uzņēmuma darbības turpināšana vairs nav iespējama."

Db.lv jau ziņoja ka Latvijā bāzētajai aviokompānijai SIA "SmartLynx Airlines" 28.oktobrī ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta. Par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošo personu iecelts Armands Rasa.

"SmartLynx Airlines" šogad 28. oktobrī bija reģistrēts Valsts ieņēmumu dienesta (VID) administrēto nodokļu parāds 522 126 eiro apmērā, liecina VID publiskotā informācija.

"SmartLynx Airlines" iepriekš skaidroja, ka pēc izmaiņām aviokompānijas īpašnieku sastāvā uzņēmums ir sācis atveseļošanās plāna realizāciju jeb aviokompānijas restrukturizāciju turpmākās darbības nodrošināšanai.

Transports un loģistika

Papildināta - SmartLynx Airlines ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta

Db.lv, LETA,30.10.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā bāzētajai aviokompānijai SIA "SmartLynx Airlines" ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, liecina Maksātnespējas reģistra informācija.

Tiesiskās aizsardzības procesa lietu Rīgas rajona tiesa ierosinājusi 2025. gada 28. oktobrī.

Par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošo personu iecelts Armands Rasa.

"SmartLynx Airlines" šogad 28. oktobrī bija reģistrēts Valsts ieņēmumu dienesta (VID) administrēto nodokļu parāds 522 126 eiro apmērā, liecina VID publiskotā informācija.

Uzņēmums informē, ka sācis restrukturizācijas procesu ar mērķi nodrošināt uzņēmuma turpmāko darbību un izaugsmi.

Kā ziņots iepriekš, starp līdzšinējiem akcionāriem un uzņēmuma vadības komandu un specializētu investīciju fondu Nīderlandē tika noslēgts līgums par aviokompānijas "SmartLynx Airlines Latvia" iegādi.

Esošā vadības komanda kopā ar investoru iegādājusies SmartLynx Airlines Latvia

Šonedēļ starp līdzšinējiem akcionāriem un esošo uzņēmuma vadības komandu un specializētu...

Sekojot īpašnieku sastāva maiņai, uzņēmums ir uzsācis uzņēmuma atveseļošanās plāna realizāciju, jeb aviokompānijas restrukturizāciju turpmākās darbības nodrošināšanai.

"Uzņēmuma atveseļošanās plāns ir nepieciešams, lai mēs spētu ieviest izmaiņas uzņēmumā, vienlaikus nodrošinot darbības nepārtrauktību un saistību izpildi pret mūsu klientiem," skaidro Edvins Demeņus, "SmartLynx Airlines Latvia" izpilddirektors.

Viņš norāda, ka ACMI nozare ir dinamiska un pakļauta nepārtrauktai mainībai. Aizvadītais gads gan "SmartLynx", gan visai ACMI industrijai bija izaicinošs – pieaugošās izmaksas, piegāžu kavējumi un mērena tirgus izaugsme atstāja ietekmi uz aviokompāniju darbību. Šādos apstākļos uzņēmumiem, tostarp "SmartLynx", nepieciešams laiks, lai pielāgotos jaunajiem tirgus apstākļiem.

Esošie tirgus apstākļi un pēdējo gadu ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance)nozares pārmaiņu dinamika radījusi situāciju, kurā uzņēmumam ir nepaciešams pārskatīt partneru un kreditoru saistības un vienoties par abpusēji izdevīgiem nosacījumiem, pielāgojot tos aktuālajiem tirgus apstākļiem un dodot laiku uzņēmuma restrukturizācijai.

"SmartLynx Airlines" pagājušajā gadā pārvadāja kopumā 10,66 miljonus pasažieru, kas ir par 62,5% vairāk nekā 2023. gadā.

2024. gadā "SmartLynx Airlines" veica kopumā 68 085 lidojumus, kas ir par 43,4% vairāk nekā gadu iepriekš, kad aviokompānija veica 47 495 lidojumus, savukārt pārvadāto kravu apmērs samazinājās par 6,8% un veidoja 31 872 tonnas.

Aviokompānijas flotē 2024. gada beigās bija 68 lidmašīnas, kas ir par vienu vairāk nekā gadu iepriekš.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā bāzētā aviokompānija “SmartLynx Airlines” saņēmusi Amerikas Savienoto Valstu (ASV) Federālās aviācijas administrācijas (FAA) piešķirto Ārvalstu gaisa transporta operatora sertifikātu. Šī sertifikācija ir apliecinājums aviokompānijas augstajiem operacionālajiem standartiem un ļauj “SmartLynx” uzsākt lidojumus uz un no ASV, kā arī to teritorijā.

Saņemtais sertifikāts apliecina, ka “SmartLynx” flotē esošās lidmašīnas, kas reģistrētas Latvijā atbilst ASV noteiktajiem augstajiem standartiem un regulām. Pateicoties saņemtajai sertifikācijai, “SmartLynx” tagad varēs nodrošināt nepieciešamo kapacitāti aviokompānijām, kas veic lidojumus uz šo galamērķi un no tā.

Edvins Demeņus, “SmartLynx Airlines” izpilddirektors: "Gaisa transporta operatoru sertifikāti nodrošina iespēju lidot uz dažādiem pasaules reģioniem un ir svarīga mūsu infrastruktūras sastāvdaļa. ASV ir viens no lielākajiem un visstingrāk regulētajiem aviācijas tirgiem pasaulē, tāpēc iespēja piedāvāt savus pakalpojumus tur sniedz lielu vērtību aviokompānijai un palielina mūsu konkurētspēju.”

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā bāzētā aviokompānija "SmartLynx Airlines" ies ārā no kravu pārvadājumu biznesa un veidos ciešāku sadarbību ar Taizemē izveidoto māsasuzņēmumu "Thai SmartLynx", intervijā sacīja "SmartLynx" īpašnieka "Avia Solutions Group" valdes priekšsēdētājs Ģedimins Žiemelis.

Viņš uzsvēra, ka aviopārvadājumi Eiropā ir sezonāli un ziemā, kad nav atvaļinājumu laiks un ir mazāks pasažieru skaits, praktiski visām aviokompānijām ir zaudējumi. Savukārt vasaras lidojumu sezonā pasažieru skaits Eiropā ir par vidēji 45% lielāks, bet ieņēmumi ir pat par vairāk nekā 50% lielāki nekā ziemas lidojumu sezonā.

"Taču, ko darīt ziemā? Tādēļ pat "airBaltic" iznomā savas lidmašīnas no ziemas sākuma, jo vasarā viņiem nebūs pietiekamas peļņas, lai segtu ziemas zaudējumus. Faktiski tas ir visu Eiropas aviosabiedrību darba kārtībā, un tādēļ ir vairāk nekā 60 Eiropas pārvadātāju, kas izmanto [lidmašīnu pilna servisa nomas pakalpojumu jeb] ACMI pakalpojumus," sacīja Žiemelis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ starp līdzšinējiem akcionāriem un esošo uzņēmuma vadības komandu un specializētu investīciju fondu Nīderlandē ir noslēgts līgums par Latvijā bāzētās pilna servisa lidmašīnu nomas jeb ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance) aviokompānijas "SmartLynx Airlines Latvia" iegādi.

Turpmāk "SmartLynx Airlines Latvia" darbosies kā neatkarīgs uzņēmums, savukārt "SmartLynx Airlines Malta" un "SmartLynx Airlines Estonia" saglabāsies iepriekšējā akcionāra īpašumā.

"SmartLynx Airlines" dibināta 1992. gadā un ir starptautiski atzīts pilna servisa lidmašīnu nomas jeb ACMI (Gaisa kuģu, apkalpes, apkopes un apdrošināšanas), kravu un čartera pakalpojumu sniedzējs vadošajām aviokompānijām visā pasaulē. "SmartLynx" veic lidojumus ar Airbus A320, A321, A321F un Boeing 737 MAX 8 (līdz 2025. gada rudenim) lidmašīnām.

"SmartLynx Airlines" īpašnieki ir Edvins Demeņus, Mindaugs Kazakevičus un Nīderlandē bāzēts specializēts investīciju fonds.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā bāzētā aviokompānija “SmartLynx Airlines” paziņo par Harrisa Manolopulu (Harris Manolopoulu) iecelšanu tās gaisa kuģu flotes vadītāja amatā.

Harriss aviokompānijā būs atbildīgs par flotes optimālu realizāciju un efektivitāti un cieši sadarbosies ar citām aviokompānijas nodaļām, lai koordinētu flotes darbību un tās atbilstību “SmartLynx” stratēģiskajiem mērķiem.

Harrisam Manolopulam ir teju divdesmit gadu pieredze aviācijas nozarē, un viņš ir ieguvis plašas zināšanas aviācijas jomā un flotes pārvaldībā. Pirms pievienošanās “SmartLynx” viņš ieņēma flotes vadītāja amatu Spānijas aviokompānijā “Volotea” un ģenerāldirektora amatu “Sky Express Airlines”.

Aviokompānijā “SmartLynx” Harriss vadīs flotes pārvaldības nodaļu un būs atbildīgs par visiem “SmartLynx” pasažieru un kravas lidmašīnu flotes aspektiem. Harris Manolopulu darba vieta atradīsies “SmartLynx” galvenajā birojā Mārupē, Latvijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā bāzētā aviokompānija “SmartLynx Airlines” ir nolēmusi restrukturizēt uzņēmuma floti un pāriet uz viena tipa – “Airbus” gaisa kuģu pārvadājumiem.

Pakāpenisku pāreju tikai uz “Airbus” A320, A321 un A321F lidmašīnām plānots realizēt līdz 2025. gada vidum.

Edvins Demeņus, “SmartLynx Airlines” izpilddirektors: “Pēdējo piecu gadu laikā, reaģējot uz tirgus pieprasījumu, “SmartLynx” ir strauji augusi, paplašinot floti no 12 līdz gandrīz 70 gaisa kuģiem. ACMI aviokompānijām ir jāspēj adaptēties mainīgiem tirgus apstākļiem un “SmartLynx” veiksmīgi apliecināja savu spēju pielāgoties gan Covid-19 pandēmijas apstākļiem, gan saskaroties ar izaicinājumiem, ko sagādāja karš Ukrainā. Turpinot veiksmīgo “SmartLynx” un “Avia Solutions Group” attīstības kursu, esam lēmuši, ka šobrīd ir piemērots laiks, lai veiktu izmaiņas, kuras stiprinās uzņēmuma tirgus pozīcijas ilgtermiņā.”

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īrijā bāzētais, pasaulē vadošais pilna servisa gaisa kuģu nomas nodrošinātājs “Avia Solutions Group” investēs 25 miljonus eiro sava meitasuzņēmuma "SmartLynx Airlines" jaunā biroja celtniecībā.

"SmartLynx" birojs atradīsies pavisam tuvu lidostai, zīmīgā adresē "Kapteiņos", Mārupē. Šobrīd ir uzsākti būvniecības darbi, kurus plānots pabeigt līdz 2026. gada sākumam.

“”Avia Solutions Group” strauji aug, jo tās komandā strādā talantīgi un pieredzējuši aviācijas profesionāļi. Mums ir svarīgi, ka grupas uzņēmumi veiksmīgi attīstās un sasniedz aizvien labākus rezultātus, tādēļ mūsu atbildība ir nodrošināt tādu darba vidi, kas atbilst grupas vienotajiem standartiem un veicina efektīvu sadarbību,” komentē Jonas Janukenas, “Avia Solutions Group” izpilddirektors.

"Aviokompānija pēdējo piecu gadu laikā ir pieredzējusi ievērojamu izaugsmi un šobrīd mēs fokusējamies uz restrukturizāciju, lai spertu nākamos soļus uzņēmuma ilgtspējīgā attīstībā. Esmu drošs, ka jaunais birojs kalpos kā nozīmīgs pagrieziena punkts "SmartLynx" izaugsmē, veicinot gan sadarbību starp departamentiem, gan darbinieku labsajūtu. Jaunais birojs arī ir kārtējais apliecinājums tam, ka "SmartLynx" veic lidojumus klientiem visā pasaulē, taču mūsu saknes nemainīgi saglabājas Latvijā," teic Edvins Demeņus, "SmartLynx Airlines" izpilddirektors.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā bāzētā aviokompānija SIA "SmartLynx Airlines" no šā gada 1.maija vairs nepiedāvās čarterlidojumus no Baltijas valstīm, intervijā sacīja "SmartLynx Airlines" izpilddirektors Edvins Demeņus.

Viņš skaidroja, ka drīzumā aviokompānijai beigsies ilgtermiņa līgums ar tūroperatoru "Novators", tādēļ no maija vairs nebūs aktīvu līgumu par čarterlidojumiem Baltijas valstīs.

Demeņus piebilda, ka tūrisma operatoru bizness ir mazliet atšķirīgs, un, lai "SmartLynx" varētu turpināt attīstīties šajā virzienā, tas prasa papildu investīcijas.

"Konkurence ir diezgan liela, un šeit ir daudz tūrisma operatoru, bet visus mēs iegūt nevaram. Ja mums ir tikai daļa no operatoriem, tad izmantošanas jauda nav liela. Mēs pārdodam stundas, kurās lidmašīna lido. Šajā gadījumā mēs redzam, ka mūsu pakalpojuma izmantošana citviet Eiropā vai pat citā kontinentā var būt divas reizes ienesīgāka," sacīja Demeņus.

Transports un loģistika

SmartLynx Airlines gada laikā pārvadāto pasažieru skaits pirmo reizi pārsniedzis 10 miljonus

Db.lv,03.01.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Avio pasažieru plūsmai beidzot atgriežoties pirmspandēmijas līmenī, Latvijā bāzētā aviokompānija “SmartLynx Airlines” 2024. gadā veica vairāk nekā 68 tūkstošus lidojumu, kas ir par 43,4% vairāk nekā gadu iepriekš un pirmo reizi tās pastāvēšanas vēsturē gada laikā pārvadāja vairāk nekā 10miljonus pasažieru (+62,5%).

"Paralēli kapacitātes nodrošināšanai mūsu klientiem, “SmartLynx” prioritāte šogad bija efektivizācija – gan pārskatot flotes resursus, gan veicot izmaiņas uzņēmuma pārvaldes struktūrā. Saglabājot līdzīgu gaisakuģu skaitu, ar kādu noslēdzām iepriekšējo gadu, esam spējuši ievērojami kāpināt gan veikto lidojumu, gan pārvadāto pasažieru skaitu, kas ir liels sasniegums mūsu komandai," skaidro Edvins Demeņus,“SmartLynx Airlines” izpilddirektors, "Šogad esam veikuši dažādas izmaiņas aviokompānijas darbībā un esmu drošs, ka esam uz pareizā ceļa, lai saglabātu veiksmīgo attīstības trajektoriju arī 2025. gadā."

Kravu pārvadājumi uzņēma apgriezienus 2024. gada otrajā pusē un tiek plānots, ka pieprasījums turpināsies arī 2025. gadā. Neraugoties uz to, pārvadāto apjomu ziņā, aizvadītajā gadā novērots nelielskritums par 6,8% salīdzinot ar 2023. gadu. Šobrīd uzmanības centrā ir e-komercijas kāpuma izraisītais pieprasījums pēc avio kravu pārvadājumiem. Tiek plānots, ka nākamgad šis tirgus segments varētu augtpar teju 6%, kāpinot izaugsmi arī tālākos gados.

Transports un loģistika

SmartLynx mātesuzņēmums pasūtījis 80 jaunas Boeing lidmašīnas

Db.lv,14.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā bāzētās aviokompānijas "SmartLynx Airlines" māteskompānija, Īrijā bāzētā “Avia Solutions Group” ir veikusi 80 “Boeing” 737 MAX lidmašīnu pasūtījumu. Darījums ir sadalīts 40 tiešajos pasūtījumos un 40 pirkuma tiesībās, kas ir pirmais tiešais gaisa kuģu pasūtījums “Avia Solutions Group” vēsturē, kā arī lielākais “Boeing” gaisa kuģu pasūtījums pēdējo gadu laikā Eiropā. Gaisa kuģu piegāde ir ieplānota sākot ar 2030. gadu.

Veiktais pasūtījums ir daļa no “Avia Solutions Group” stratēģijas, kuras pamatā ir mērķis stiprināt grupas flotes kapacitāti, atbildot uz aviosabiedrību pieaugošo pieprasījumu pēc papildu gaisa kuģiem sezonas pīķa laikā visā pasaulē. Grupa pašlaik pārvalda 220 lidmašīnu lielu floti, tostarp 14 “Boeing” 737-8, no kuriem gandrīz visi (13) ir grupas meitasuzņēmuma, Latvijā bāzētās aviokompānijas “SmartLynx Airlines” flotes sastāvā.

"Aviosabiedrības visā pasaulē piedzīvo ievērojamas sezonālās svārstības pasažieru plūsmā, un īpaši liels pieprasījums pēc reisiem parasti ir vasaras sezonā. Lai efektīvi apmierinātu šo kapacitātes pieaugumu un palielinātu ieņēmumus, aviosabiedrībām ir nepieciešami papildu gaisa kuģi tieši sezonas noslogotākajā laikā. Pilna servisa gaisa kuģu noma ir optimāls risinājums, kas ļauj aviosabiedrībām izvairīties no ilgtermiņa finanšu saistībām. Grupas uzņēmumi ik gadu pārvadā vairāk nekā 35 miljonus pasažieru visā pasaulē, un mēs esam apņēmības pilni turpināt palielināt savu kapacitāti, lai palīdzētu klientiem nosegt sezonālo pieprasījumu. Šis ir nozīmīgs brīdis visiem “Avia Solutions Group” darbiniekiem un apliecinājums tam, ka Grupa ir uz ilgtermiņa izaugsmes ceļa. Pasūtītās 737 MAX lidmašīnas uzlabos mūsu flotes piedāvājumu klientiem, nodrošinot operacionālu elastību un lielāku degvielas efektivitāti," komentē “Avia Solutions Group” valdes priekšsēdētājs Ģedimins Ziemelis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas nacionālās lidsabiedrības "Lufthansa" grupā ietilpstošā Austrijas nacionālā aviokompānija "Austrian Airlines" no Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" iznomātās trīs lidmašīnas "Airbus 220-300" sāks izmantot šā gada vasaras sezonā, ziņo portāls "Aviation Direct".

Lēmums izmantot trīs lidmašīnas Airbus "A220-300" lidmašīnas ar apkalpi ir "Austrian Airlines" stratēģisks solis, lai apmierinātu vasaras sezonas pieprasījumu. Līgums par nomu ar apkalpi nozīmē, ka "airBaltic" nodrošina ne tikai lidmašīnas, bet arī apkalpi, apkopi un apdrošināšanu. Tādējādi "Austrian Airlines" var īsā laikā nodrošināt papildu jaudu, neieguldot līdzekļus lidaparātos vai personālā, norāda "Austrian Airlines".

No "airBaltic" nomātās lidmašīnas tiks izmantotas vairākos maršrutos no Vīnes, tostarp lidojumos uz Berlīni, Diseldorfu, Frankfurti, Amsterdamu, Stokholmu, Romu, Nicu, Sevilju un Salonikiem.

Jau ziņots, ka pagājušajā gadā noslēgtais "airBaltic" un "Lufthansa" līgums paredz trīs gadu sadarbību, kuras laikā līdz 21 "airBaltic" lidmašīnai A220-300" izpildīs lidojumus "Lufthansa" grupas vārdā tās maršrutu tīklā.

Transports un loģistika

Baltijas aviācijas uzņēmumiem nopietni jāseko līdzi Polijas jaunās lidostas projektam

LETA,24.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas aviācijas uzņēmumiem ir ļoti nopietni ir jāseko tam, kā attīstīsies jaunās lidostas projekts Polijā, kurai ir nopietnas ambīcijas kļūt par visa reģiona aviācijas centru, intervijā aģentūrai LETA sacīja aviokompānijas "SmartLynx" īpašnieka "Avia Solutions Group" valdes priekšsēdētājs Ģedimins Žiemelis.

Viņš atzīmēja, lai gan pašlaik Eiropa ir lielākais aviopārvadājumu tirgus pasaulē ar 1,2 miljardiem pasažieru gadā, nākamajā desmitgadē uz pieaugumu nevajadzētu cerēt.

"Paturiet prātā, ka daudzas valstis cenšas attīstīt dzelzceļa transportu un paredz lielas investīcijas ātrgaitas dzelzceļa līnijās. Piemēram, Francijā pat nav atļauti lidojumi valsts iekšienē, kas ilgst mazāk par četrām stundām," sacīja Žiemelis.

Tostarp viņš minēja, ka koncernā ietilpstošā "KlasJet" apkalpo futbola klubu Francijā, un šī kluba galvenajam trenerim preses konferencē bija jāpaskaidro, kādēļ, lai nokļūtu no Parīzes līdz Nantei, ir izmantota lidmašīna.

"Es neticu, ka ilgtermiņā aviosatiksmes apjoms Eiropā pieaugs," sacīja Žiemelis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" un Turcijas nacionālā aviokompānija "Turkish Airlines" ir paplašinājušas esošās sadarbības lidojumu vienošanos, informēja "airBaltic" pārstāvji.

Tādējādi kopīgais maršrutu tīkls tiks papildināts ar vairākiem jauniem galamērķiem.

Vienošanās paredz, ka "airBaltic" varēs izmantot lidojumu kodu "Turkish Airlines" maršrutos no Stambulas Turcijā uz Tbilisi un Batumi Gruzijā, Ašhabadu Turkmenistānā, Baku Azerbaidžānā, Dušanbi Tadžikistānā un Biškeku Kirgiztānā. Savukārt "Turkish Airlines" izmantos kodu "airBaltic" lidojumos no Rīgas uz Turku un Tamperi Somijā, kā arī uz Palangu Lietuvā.

Lidojumi šajos maršrutos tiks sākti pēc regulējošo iestāžu apstiprinājumu saņemšanas.

"airBaltic" skaidro, ka abas lidsabiedrības kopš 2023.gada kopīgi veic lidojumus starp Rīgu un Stambulu, pamatojoties uz sadarbības lidojumu vienošanos. Taču vienošanās paplašināšana ļaus abām lidsabiedrībām apgūt jaunus tirgus, paplašināt to esošo maršrutu tīklu, uzlabot savienojamības iespējas, kā arī palīdzēs abām lidsabiedrībām paplašināt darbību pasaules mērogā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turcijas nacionālā lidsabiedrība "Turkish Airlines" otrdien paziņoja, ka Spānijas aviokompānija "Air Europa" pieņēmusi tās 300 miljonu eiro piedāvājumu par mazākuma akciju daļas iegādi.

Paziņojumā Stambulas akciju biržai "Turkish Airlines" norāda, ka "Air Europa" pieņēmusi izteikto piedāvājumu, un procedūras šī darījuma noslēgšanai ir sākušās.

Precīza "Air Europa" akciju daļa, kāda nonāks Turcijas lidsabiedrības īpašumā, tiks noteikta pēc šī darījuma pabeigšanas.

Spānijas un Turcijas mediji vēstī, ka tā varētu veidot aptuveni 26%.

"Turkish Airlines" sagaida, ka šis process varētu tikt pabeigts sešu līdz 12 mēnešu laikā pēc attiecīgo iestāžu, to vidū Spānijas valdības, apstiprinājuma saņemšanas.

Aviokompānija šo piedāvājumu otrdien izteica Spānijas tūrisma grupai "Globalia", kurai pieder 80% "Air Europa" akciju. Pārējie 20% akciju pieder holdingkompānijai "International Airlines Group".

Transports un loģistika

Aviokompānijas aicina ES pārskatīt ilgtspējīgas degvielas izmantošanas mērķus

LETA--AFP,27.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielākās Eiropas aviokompānijas ceturtdien aicināja Eiropas Savienību (ES) pārskatīt aviācijas sektoram noteiktos kaitīgo izmešu samazināšanas mērķus, ja vien netiks palielināta atjaunīgo degvielu ražošana un samazinātas to izmaksas.

Cīņā pret klimata pārmaiņām ES pieprasa aviokompānijām pakāpeniski palielināt ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) apjomu, kāds tiek izmantots to lidmašīnās.

Taču lidsabiedrības norāda, ka SAF šobrīd nav plaši pieejama un ir pārāk dārga, negatīvi ietekmējot to konkurētspēju.

Piesaista stratēģisko investoru aviācijas degvielas ražošanai Liepājā

Lai īstenotu projektu par ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) ražotnes un CO2 termināla...

"Mums nav pietiekami daudz SAF, bet mums pieejamā SAF ir pārāk dārga," preses konferencē sacīja Lielbritānijas nacionālās aviokompānijas "British Airways" un Spānijas nacionālās lidsabiedrības "Iberia" holdingkompānijas "International Airlines Group" (IAG) izpilddirektors Luiss Galjego.

Viņš runāja asociācijas "Airlines for Europe" vārdā Briselē notiekošā konferencē. "Airlines for Europe" pārstāv 17 lidsabiedrības, tai skaitā Vācijas "Lufthansa" un Francijas un Nīderlandes "Air France-KLM".

ES noteikumi paredz, ka, sākot ar šo gadu, aviokompānijām degvielas maisījumā jāiekļauj 2% SAF. Savukārt SAF īpatsvaru kopējā degvielas maisījumā 2030.gadā paredzēts palielināt līdz 6%, bet no 2050.gada - līdz 70%.

Taču "Airlines for Europe" publiskotā pētījumā secināts, ka SAF ražošana būs par 30% mazāka salīdzinājumā ar līmeni, kāds nepieciešams, lai sasniegtu 2030.gadā noteikto mērķi, sacīja Galjego.

"Šobrīd ir skaidrs, ka SAF piegādes nebūs pietiekamas, lai līdz 2030.gadam sasniegtu 6% mērķi," norādīja Īrijās zemo cenu lidsabiedrības "Ryanair" vadītājs Maikls O'Līrijs.

"Ja šobrīd netiks īstenoti kādi pasākumi, tad vienīgais reālais scenārijs ir pārcelt šo 2030.gada mērķi," uzsvēra Galjego.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2025. gada 3. ceturksnī iekšzemes kopprodukts (IKP) salīdzināmajās cenās palielinājies par 2,5 % (sezonāli un kalendāri nekoriģēti dati), liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie dati.

Salīdzinot ar iepriekšējo ceturksni, IKP pieaudzis par 0,6 % (sezonāli un kalendāri koriģētie dati salīdzināmajās cenās). Lielākais ieguldījums IKP izaugsmē bijis apstrādes rūpniecības nozarei.

2025. gada 9 mēnešos, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, IKP salīdzināmajās cenās (sezonāli un kalendāri nekoriģēts) palielinājies par 1,7 %, faktiskajās cenās sasniedzot 30,8 miljardus eiro.

Faktiskajās cenās IKP šī gada 3. ceturksnī bija 11,2 miljardi eiro.

3. ceturksnī lielāko ieguldījumu pievienotās vērtībās izaugsmē devusi ne tikai apstrādes rūpniecība, bet arī būvniecība, tirdzniecība un operācijas ar nekustamo īpašumu. Samazinājums novērots veselības aprūpes, kā arī lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības nozarēs.

Pakalpojumi

Latvijas pakalpojumu eksporta atpalicība no Lietuvas un Igaunijas ir palielinājusies

LETA,03.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas pakalpojumu eksports ir audzis strauji, tomēr kaimiņvalstīm līdzi netiekam, un plaisa ar Igauniju un Lietuvu ir palielinājusies, vietnē "Makroekonomika.lv" raksta Latvijas Bankas ekonomists Matīss Mirošņikovs.

Ekonomists norāda, ka Baltijas valstis kā mazas un atvērtas ekonomikas ir atkarīgas no tirdzniecības ar citām valstīm un pret tautsaimniecību apmēru tirgojas salīdzinoši daudz - Latvijas eksporta vērtība 2023.gadā bija 67% no iekšzemes kopprodukta (IKP). Lietuvā un Igaunijā šis rādītājs ir pat vēl augstāks - attiecīgi 76,5% un 77,9% no IKP, savukārt Eiropas Savienībā (ES) kopumā - 51,9%.

Par spīti grūtiem laikiem preču eksportā, lielākā atšķirība starp Baltijas valstīm izveidojusies pakalpojumu eksportā - ja preču eksports visā Baltijā ir ap 50% no IKP, tad pakalpojumu eksports Latvijā ir vien 19% no IKP, salīdzinot ar Lietuvas 27% un Igaunijas 31%. Mirošņikovs uzsver, ka šī plaisa būtiski palielinājusies pēdējo gadu laikā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidsabiedrības "airBaltic" akcionāru sapulcē otrdien, 11.martā, par kompānijas pagaidu padomes locekli iecelts Jurģis Sedlenieks, informē "airBaltic" pārstāvji.

Tāpat akcionāru sapulcē pieņēma uzņēmuma padomes locekļa Larsa Midlanda iesniegumu par atkāpšanos no amata personisku iemeslu dēļ.

Darbu "airBaltic" pagaidu padomē turpina tās priekšsēdētājs Andrejs Martinovs un padomes loceklis Lars Tūsens.

Sedleniekam ir plaša pieredze uzņēmējdarbības vadības jomā un aviācijas nozarē. No 2022.gada viņš ieņem komercdarbības vadītāja amatu Igaunijas uzņēmumā "Nordic Aviation Group", no 2018.gada ir līdzīpašnieks un valdes loceklis "OTTO Hotel & Sun", kā arī no 2009.gada ir līdzīpašnieks un valdes loceklis "Baltic Ad Hoc". Pirms tam Sedlenieks strādājis vadošos amatos vairākos uzņēmumos, tostarp no 2008.gada līdz 2016.gadam ieņēmis viceprezidenta amatu aviācijas uzņēmumā "Smartlynx Airlines".

Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #50

DB,10.12.2024

Dalies ar šo rakstu

Investīcijas ražošanas tehnoloģijās, darba ražīguma paaugstināšana komplektā ar koksnes resursu pieejamību ilgtermiņā ir būtiskākie priekšnosacījumi kokapstrādes nozares, tostarp uzņēmuma Latvijas Finieris, attīstībai nākotnē. To intervijā Dienas Biznesam stāsta AS Latvijas Finieris padomes priekšsēdētājs Uldis Biķis.

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 10.decembra numurā lasi:

Statistika

Tūrisms atkopjas, viesu bijis vairāk

Tēma

Latvijas Bankas izdevumi darbības nodrošināšanai pret IKP ir vieni no augstākajiem eirozonā

Attālinātais darbs

Konkurences padomes departamenta vadība no Briseles. Cik efektīvs var būt darbs?

Aktuāli

Lemberga Brexit - kas mainās?

Digitalizācija

Lietuviešu uzņēmums LOGIFLY iekaro Latvijas tirgu

Tiesvedība

Salaspils domes deputāts Brunovskis savu vainu deklarāciju kļūdās noliedz

Meža dzīvnieki

Cilvēku un dzīvnieku attiecībās ir vajadzīgs saprāts

Portrets

Aiva Liakovičus, AI Konsultāciju birojs valdes priekšsēdētāja

Transports un loģistika

Latvijas kontrolēto gaisa telpu pērn visbiežāk izmantoja airBaltic, Finnair, Ryanair un Air China

LETA,12.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

atvijas kontrolēto gaisa telpu pagājušajā gadā visbiežāk izmantoja Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic", Somijas nacionālā aviokompānija "Finnair", Īrijas zemo cenu lidsabiedrība "Ryanair", kā arī Ķīnas aviokompānija "Air China", liecina "Latvijas gaisa satiksmes" (LGS) apkopotā statistika.

LGS pārstāvji pavēstīja, ka pērn 14% no visiem lidojumiem Latvijas gaisa telpā nodrošināja "airBaltic", 12% - "Finnair", bet pa 7% - "Ryanair" un "Air China".

Seko Indijas aviokompānija "Air India", kas nodrošināja 6% no visiem lidojumiem Latvijas gaisa telpā, Krievijas nacionālā lidsabiedrība "Aeroflot" - 4%, bet pa 3% nodrošināja Turcijas aviokompānija "Turkish Airlines", Ķīnas aviokompānija "Hainan Airlines", kā arī Krievijas aviokompānijas "Rossiya Airlines" un "Pobeda".

Šīs desmit aviokompānijas nodrošināja kopumā 62% no "Latvijas gaisa satiksmes" ieņēmumiem.

LGS valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš skaidroja, ka Latvijas kontrolētā gaisa telpa nesaskan ar Latvijas ģeogrāfiskajām robežām. Attiecīgi Krievijas aviokompāniju lidojumi nenotiek virs Latvijas teritorijas, bet tie ir lidojumi virs neitrālajiem ūdeņiem, kas skaitās Krievijas iekšējie lidojumi, piemēram, no Sanktpēterburgas vai Maskavas, izmantojot Baltijas jūru, uz Karalaučiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas čārterreisu un nomas aviokompānija "GetJet Airlines" pagājušajā gadā strādājusi ar 164 miljonu eiro apgrozījumu, kas bijis par 7% mazāks nekā gadu iepriekš, un 10,4 miljonu eiro peļņu, kas bijusi par 57,7% mazāka nekā 2023.gadā, liecina uzņēmuma pārskats, kas iesniegts Lietuvas Reģistru centram.

"GetJet Airlines" pērn iznomāja lidmašīnas ar apkalpi "Wizz Air", "Finnair", "Transavia", "Iceland Air", "TUI Airways", "Vueling" un citām aviokompānijām, kā arī veica čārterreisus pēc tūroperatoru pasūtījuma.

"GetJet Airlines" flotē pagājušajā gadā bija 13 lidmašīnas jeb pat trim lidmašīnām mazāk nekā gadu iepriekš.

56,4% lidsabiedrības akciju ar Lietuvas uzņēmuma "GetJet Aviation Holdings" un Kipras kompānijas "GJT Holdings" starpniecību pieder Lietuvas pilsonim Aleksandram Čeļadinam, 37,6% akciju - Itālijas pilsonim Joaramam Allalufam.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pieaugot iedzīvotāju pirktspējai, 2024.gada novembrī mazumtirdzniecības apgrozījums turpināja pieaugt. Gada laikā mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums salīdzināmajās cenās pieauga par 1,8% (pēc neizlīdzinātiem datiem), informē Ekonomikas ministrija.

Uzlabojoties iedzīvotāju noskaņojumam veikt lielākus pirkumus, mazumtirdzniecības apjoma kāpums ir vērojams arī mēneša griezumā. Novembrī, salīdzinot ar oktobri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,1% (sezonāli koriģēti dati), ko noteica pārtikas un nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums.

Gada laikā mazumtirdzniecības apgrozījums straujāk pieauga nepārtikas precēm, bet pārtikai un degvielai mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga mēreni.

Novembrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada novembri, nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 2,7%. Tas pieauga visās galvenajās nepārtikas preču grupās, izņemot grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecībā, kur apgrozījums samazinājās par 8,7%. Mazumtirdzniecības apgrozījums novembrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, visstraujāk pieauga ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (par 12,2%) un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (par 10,6%). Mērenāks kāpums bija sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (par 8%), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (par 7,3%), kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (par 6,4%), metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 5,1%), mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 3,9%) un tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā (par 2,5%). Neliels kāpums bija pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā (par 0,9%) un farmaceitisko medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 0,3%).