Jaunākais izdevums

Nav pārliecības, vai lēmums par iedzīvotāju ienākuma nodokļa palielināšanu bija pareizs. Tā intervijā atzīst finanšu ministrs Einars Repše (JL) — politiķis, kura ietekmi uz Latvijā notiekošajiem ekonomiskajiem procesiem 2009. gadā Dienas biznesa lasītāji novērtējuši kā vienu no lielākajām.

Kāds, jūsuprāt, ir bijis aizejošais gads?

Smags! Dievs dod katrai tautai pārciest 18 % kopprodukta kritumu - tas ir dramatiski. Protams, kritums bija no tā saucamā burbuļa, nevis reālas ekonomikas, kas pastāvēja iepriekšējos gados un bija smagi uzpūsta. Līdz ar to ražojošā ekonomika nemaz tik daudz nav kritusi. Tomēr kopumā ekonomikas kritums par 18 %, ziniet, ir neikdienišķa parādība, kas gadās labi ja pāris reizes gadsimtā. Jāteic arī, ka nav daudz tautu, kas šādas neveiksmes būtu sekmīgāk pārcietušas. Šobrīd par Latviju starptautiskajā finanšu presē jau sāk runāt nevis kā par krīzes skartu nelaimi, kā tas bija vēl pirms pāris mēnešiem, bet gan kā, iespējams, paraugu citām ES valstīm, tostarp Grieķijai. Tas ir svarīgi, jo līdz ar uzticību atgriežas arī iespējas, tostarp aizņemties naudu biznesa attīstībai. Ne tikai valsts, bet arī privātā biznesa iespējas aizņemties ir saistītas ar mūsu starptautisko reputāciju. Un patlaban šī reputācija piedzīvo ļoti jūtamu pagriezienu no negatīvā uz pozitīvo.

Prognozējat, ka tuvākajā laikā varētu uzlaboties Latvijas starptautiskais kredītreitings?

Tas nenoliedzami sekos. Domāju, ka mēs stingri esam nostājušies ceļā uz to.

Atskatoties uz šogad pieņemtajiem lēmumiem — kuri no tiem ir bijuši veiksmīgākie, bet kuri, gluži pretēji — neveiksmīgākie?

Un tomēr — kuri no šogad pieņemtajiem lēmumiem ir tādi, kurus, jūsuprāt, būtu vajadzējis risināt citādāk?

Lēmumi koalīcijā ir ne tikai jāpieņem, bet pirms tam arī rūpīgi jāizstrādā. Es varbūt būtu vēlējies, lai lēmumi veselības aprūpē būtu pieņemti ātrāk un konsekventāk, lai šajā jomā mēs straujāk virzītos uz tirgus bāzētām reformām. Taču tas tomēr ir nozares ministra kompetencē.

Attiecībā uz Finanšu ministrijas kompetencē esošiem jautājumiem…

Manuprāt, bija jāpieņem lēmums par Eiropas struktūrfondu administrēšanas vienkāršošanu. Mēs bijām sagatavojuši šādu piedāvājumu, paredzot samazināt to administrējošo institūciju skaitu, bet diemžēl katrs resors saredz, ka arī viņa lauciņā tur kaut kas ir dalāms, un grib paturēt sev kontroli un ietekmi pār notiekošo.

Ja es varētu lemt vienpersoniski, lielāku uzsvaru būtu licis uz izdevumu un birokrātijas samazināšanu, nevis uz nodokļu palielinašanu.

Uzskatu, ka pareizākais būtu bijis katram ministram iedot savu maciņu un uzdot atrast risinājumu piešķirtā finansējuma ietvaros. Tādējādi mēs, iespējams, būtu varējuši visu budžeta samazinājumu īstenot tikai uz izdevumu samazināšanas rēķina. Realitātē mēs atdūrāmies pret to, ka šāda konsekventa nostāja neguva lielu atbalstu, jo katrs ministrs nāca ar, iespējams, ļoti objektīvu stāstu par to, ka viņa nozarē finansējums jau ir tā samazināts, ka tālāk vairs nav kur.

Rezultātā tika īstenots tāds kā hibrīdpriekšlikums, kad noteikti maciņi tika doti nevis ministriem, bet gan noteiktām valsts realizējamām funkcijām. Tālāk jau nozaru ministri skatījās, kā šo naudu racionālāk sadalīt pa apakšfunkcijām.

Tajā pašā laikā mēs uzmanīgi raudzījāmies, vai šādas rīcības rezultātā nebūs jāslēdz kāda vēstniecība, skola vai slimnīca. Rezultātā uzskatu, ka tas budžets, kas tika pieņemts, nav slikts — tas ved mūs pretī krīzes pārvarēšanai. Tomēr diemžēl mums nācās arī palielināt atsevišķus nodokļus. Piemēram, iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) palielināšana ir viens no tiem lēmumiem, par ko man šobrīd īsti nav pārliecība, lai neteiktu vairāk, ka tas varbūt ir kļūdains. Droši vien nākotnē mums šis nodoklis būs atkal jāsamazina.

Cik tālā nākotnē?

Domāju, ka pēc diviem, trīs gadiem mēs pie šā jautājuma atgriezīsimies. Mēs atgriezīsimies pie visiem nodokļiem, kas saistīti ar darbu — sociālā nodokļi un IIN. Šie divi nodokļus būtu pirmām kārtām jāsamazina, līdz to ļauj valsts finanses.

Uzņēmēji bieži ir kritizējuši tieši valdības realizēto nodokļu politiku, veidojot nākamā gada budžetu, norādot, ka tā var izrādīties tautsaimniecību bremzējoša. Cik lielā mērā varat tam piekrist?

Nodokļu palielinājums un budžeta izdevumu samazināšana vienmēr īstermiņā ir ekonomiku bremzējoša. Tā ir ābeces patiesība. Taču bremzes reizēm ir vajadzīgas, lai izvairītos no sadursmes. Mūsu līdzšinējā politika «gāzi grīdā!» ir izrādījusies ļoti netālredzīga.

Patlaban mums tiešām ir jāspiež bremzes — laikā, kad tas nebūt nav piemērotākais brīdis, kad spēku jau tāpat ir palicis nedaudz. Agrāk, kad spēka bija daudz, mēs stipri gāzējām, tagad, kad spēciņu ir pamaz — bremzējam. Viss ir tieši otrādāk, nekā vajadzētu. Diemžēl, ja mēs šodien tās bremzes nebūtu nospieduši, tūlīt pat aiz līkuma izrādītos aiza, kurā iekrist mēs nevēlamies un arī nedrīkstam. Tāpēc budžeta samazināšana ir nepieciešama, lai nodrošinātu mūsu valsts un tautsaimniecības izdzīvošanu.

Jāatzīst, ka visā budžeta apstiprināšanas laikā neviena sakarīga priekšlikuma, kas izturētu dziļāku analīzi par to, kā samazināt izdevumus, nepalielinot nodokļus, nav bijis. Pirmajā brīdī, skatoties pavirši, varētu atrast daudz iespēju samazināt finansējumu. Taču, paanalizējot, kādas blakusparādības tas izraisa, bieži izrādās, ka situācija tomēr ir sarežģītāka. Nenoliedzu, ka budžetā, visticamāk, vēl ir kādi nelietderīgi tēriņi, bet tad, strādājot jau nākamajā gadā, ir jārunā par katru «izgriežamo» posteni konkrēti.

Vienu no lielākajam diskusijām sabiedrībā izraisīja lēmums ieviest tā saucamo dienesta auto nodokli, vienlaikus nosakot, ka tas nebūs jāmaksā Valsts prezidentam, Saeimas priekšsēdētājam un premjeram. Kāpēc šādi izņēmumi?

Tas, kas ir noticis, ir galējas muļķības. Manuprāt, šīm amatpersonām vajadzēja būt pirmajām, kas paziņotu, ka arī uz viņu auto šis nodoklis attiecas. Vai tad Valsts prezidents vai premjers nevar atļauties samaksāt 50 latus mēsī? Var! Taču nu šis jautājums, līdzīgi kā viss, kas saistās ar deputātu atalgojumu, pilnīgi nevajadzīgi ir kļuvis par pēdējā mēneša sensāciju. Vienkārši attiecīgajos noteikumos ir noteikts, ka šis nodoklis nebūs jāmaksā par operatīvo transportu, bet pirmajām trīs valsts amatpersonām tas skaitās operatīvais.

Apzīmējumus jau var piemērot dažādus…

Pilnīgi pareizi. Domāju, ka attiecīgajām amatpersonām vienkārši vajadzētu pateikt, ka, neraugoties uz to, ka viņu auto skaitās operatīvais, viņi šo nodokli tomēr maksās. Nodokļi ir jāmaksā visiem. Te ir jābūt solidaritātei no pilnīgi visiem sabiedrības slāņiem — arī ietekmīgiem ļaudīm.

Nupat noslēgušās kārtējās sarunas ar starptautiskajiem aizdevējiem. Kuri ir tie nodokļi, kas tuvākajos pāris gados vēl var tikt mainīti, bet kuri nekādā gadījumā netiks «aiztikti»?

Nav parādījies nekas jauns. Tieši pretēji — dažas lietas ir izdevies mīkstināt, salīdzinot ar iepriekšējo nodomu vēstules redakciju. Salīdzinot visas trīs līdz šim parakstītās nodomu vēstules, var redzēt ļoti nopietnu progresu. Piemēram, pirmajā vēstulē tika paredzēts, ka PVN tiek paaugstināts, turklāt jau no 2010. gada. Otrajā — lielie nodokļu paaugstinājumi tika minēti kā varbūtība gadījumā, ja ar citiem pasākumiem nepanāksim nepieciešamo fiskālo efektu. Pēdējā vēstulē šis formulējums ir vēl mīkstāks — nodokļu paaugstināšana var izrādīties nepieciešama. Tas nozīmē, ka tā var arī neizrādīties nepieciešama.

Arī runājot par fiskālās konsolidācijas apjomu, ir panākts zināms uzlabojums. Uz 2011. un 2012. gada budžetu mums vairs nav noteikts konkrēts deficīta samazinājums latu izteiksmē kā absolūts akmenī iecirsts skaitlis. Mērķis ir budžeta deficīta lielums. 2011. gadā tam ir jābūt 6%, bet 2012. gadā — 3%. Protams, tas uzliek papildu atbildību nemēģināt pašiem sev aizmiglot acis un iztēloties, ka vajadzēs samazināt mazāk, nekā realitāte to rādīs. Atbilstoši šābrīža novērtējumam, nākošo divu gadu laikā budžeta mazinājumam jābūt 700 - 800 miljonu latu, un to vajadzētu uztvert nopietni. Lielākā daļa būs jāmazina 2011. gadā, atlikušo «astīti» atstājot 2012. gadam.

Uz kā rēķina vēl redzat iespēju mazināt budžetu nākamos divus gadus?

Būs jāmeklē izdevumu samazināšanas iespējas. Droši vien ir ministri, kas jau tagad varēja samazināt izdevumus vairāk, nekā to izdarīja, kā arī atteikties no atsevišķām valsts funkcijām. Līdz nākamā gada budžeta sastādīšanai un pieņemšanai ir gandrīz gads, un būtu labi, ja šajā laikā pamazām veidotos konkrēti priekšlikumi šajā jomā. Situācija būs vieglāka nekā šobrīd, jo ministrijas un nozares pieradīs pie mazāka finansējuma. Cilvēki var knapināties ar 3000 latu lielu mēnešalgu un sekmīgi dzīvot ar 500 latiem. Jautājums ir par pieeju dzīvei. Ja samazināšanas process notiek pakāpeniski, cilvēks pie tā pieradinās. Tas, kas mums tagad šķiet neiespējami, pēc gada jau šķitīs iespējami. Mēs pamazām pielāgojamies, kā saimniekot, tērējot mazāk.

Tāpat jāņem vērā deflācijas faktors. Ja mēs rēķināmies, ka nākamgad būs aptuveni 4% deflācija, tad nauda par šiem procentiem kļūs vērtīgāka. Teorētiski viss maksās par šiem 4% lētāk un izdevumus varēs samazināt uz deflācijas rēķina. Ļoti gribētos cerēt, ka izdosies iztikt bez nopietniem nodokļu paaugstinājumiem. Bet ir skaidrs, ka iztikt gan bez izdevumu samazinājuma, gan nodokļu kāpuma nevarēs.

Tātad — kuri ir tie nodokļi, kas, veidojot nākamo gadu budžetus, tomēr var tikt palielināti?

Slavenais motociklistu nodoklis. Šeit ir iespējas attīstīties vēl tālāk.

Kas vēl?

Nu… Ir skaidri zināms, ka nekustamā īpašuma nodoklis mums arvien ir ļoti neliels. Ja nu attiecībā uz kādu nodokli mēs vispār varam ieviest progresivitāti, tad tas ir šis maksājums. Par lielām dzīvojamām platībām būtu pamats prasīt jūtami lielāku nodokli.

Noteikti nevajadzētu palielināt nodokļus darbam — sociālo nodokli un IIN. Tāpat nevajadzētu palielināt PVN. Taču es uzsveru — garantēti ir tikai tas, ka mums ir jāsamazina deficīts! Tādējādi garantēt «lielo» nodokļu nepaaugstināšanu varēs tikai tad, ja mēs kopīgiem spēkiem un nekurnot samazinām izdevumus.

Nu jau par ievilkušos var uzskatīt neskaidro situāciju ar VID vadītāja Dzintara Jakāna turpmāko likteni. Kādu jūs redzat risinājumu ?

Tur šobrīd viss iet savu tiesisko gaitu, un līdz ar to atsevišķus aspektus es nekomentēšu. Domāju, ka VID patlaban strādā ļoti labi, konstruktīvi un mierīgi. Sava tiešā vadītāja prombūtni VID īpaši sāpīgi neizjūt. Savukārt pats Jakāna kungs intervijās ir vairākkārt uzsvēris, ka droši vien kopā ar mani viņš nespēs strādāt. Nu ko lai dara… Tur lietas iet savu gaitu un rezultāts agri vai vēlu būs.

Kas, jūsuprāt, sagaida Latvijas tautsaimniecību 2010. gadā?

Ja mēs nepieļausim kādas smagas kļūdas, nevajadzīgas neprecizitātes turpmākajā rīcībā un komunikācijā ar starptautiskajiem aizdevējiem, nākamajā gadā pasaules finanšu tirgus uzticība Latvijai var atgriezties. Tas nozīmētu atbilstoši labāku vidi un iespējas mūsu biznesam. Pati ekonomika tuvojas pagrieziena punktam, ko vēl nav sasniegusi, un pagaidām ir jāprognozē vēl neliels kopprodukta kritums. Tomēr var redzēt pirmos stabilitātes asnus. Tas viss mums ļauj uz nākamo gadu raudzīties optimistiski.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Tribults neplīst?

Andris Lāriņš, SEB bankas Finanšu tirgus pārvaldes vadītājs, 22.09.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV FRS vadība piektajā sapulcē pēc kārtas 21. septembrī paaugstināja ASV dolāra bāzes procentu likmi. Latvijā saka, ka dubults neplīst, bet ASV FRS uzskata, ka ar diviem agresīviem procentu likmju paaugstinājumiem, lai apkarotu “lipīgo” inflāciju, nepietiek un trešo reizi pēc kārtas veica paaugstinājumu par 75 bāzes punktiem, no 2,25%/2,50% uz 3,00%/3,25% koridoru.

75 bāzes punktu paaugstinājums trīs reizes viena gada laikā pēdējo reizi bijis tālajā 1973. gadā. Vienlaicīgi ASV FRS turpinās savu aktīvu mazināšanu. Šogad ASV FRS aktīvi jau samazināti par vairāk nekā 130 miljardiem dolāru. Centrālā banka sola turpināt cīņu ar pēdējos četrdesmit gados augstāko inflāciju.

Globālā ietekme

Pasaulē uzņēmumi un valdības ir aizņēmušās triljoniem dolāru, kas nozīmē šo parādu apkalpošanas turpmāku izmaksu pieaugumu un tas atsauksies gan uz uzņēmumu peļņas rādītājiem, gan uz valstu budžeta izdevumiem. Likmju celšana noteikti bremzēs ASV ekonomikas izaugsmi un bremzējoties pasaules lielākās ekonomikas izaugsmei atskaņas būs jūtamas visā pasaulē. To mēs redzam vērtspapīru tirgū. Akciju tirgum nepatīk procentu likmju celšana un kas notiek ASV akciju tirgū, ietekmē arī Eiropas un Āzijas akciju tirgus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kamēr Latvijas iedzīvotājiem Ugunīgā Gaiļa gads nav nesis būtiskas izmaiņas atalgojuma nodokļu sloga ziņā, tikmēr kaimiņvalstīs strādājošajiem tas iezīmējas ar plus zīmi, norāda Swedbank Finanšu institūta eksperti.

Lietuva viena gada laikā spējusi ieviest būtiskus nodokļu sloga atvieglojumus darba ņēmējiem, tādējādi straujiem soļiem pietuvojoties mūsu priekšzīmīgākajam kaimiņam Igaunijai. Tā, piemēram, saņemt zemākus ienākumus visizdevīgāk tagad ir Lietuvā, savukārt augstākus ienākumus - Igaunijā. Turpretī Latvijas iedzīvotājiem, salīdzinot ar kaimiņvalstīm, nodokļiem arī šogad jāatvēl vislielākā daļa no ikmēneša ienākumiem. Šajā ziņā starp Baltijas valstīm esam pārliecinoši nodokļa sloga līderi. Kopumā strādājošiem labvēlīgākā arvien ir Igaunijas darbaspēka nodokļu politika.

Latvijā strādājošie šogad izjūt ikmēneša ienākumu samazinājumu diferencētā neapliekamā minimuma dēļ

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cilvēki, kuru ikdiena saistīta ar darbu birojā, laiku pa laikam vēlas «restartēties», nereti tam izvēloties ceļojumus bez komforta, izaicinot sevi piedzīvot kaut ko nebijušu un atmiņā paliekošu.

Adventure traveling šobrīd ir Nr 1 globālā tendence tūkstošgades paaudzes vidū, attiecīgi aizvien vairāk cilvēku vecumā no 20 līdz 40 izvēlas ceļot un iepazīt pasauli šādā veidā, liekot uzsvaru tieši uz pasaules iepazīšanu, jaunu kultūru atklāšanu un piedzīvojumu, kāds nav iespējams tad, kad ir iegādāts pilnībā noorganizēts ceļojums ar muzeju un baznīcu apmeklēšanu (kas, protams, arī nav slikti), komentē digitālā mārketinga speciālists Arturs Mednis. Arī viņš izmantojis šādu ceļojumu veidu un bijis, piemēram, Arktikā, bet rudenī dosies uz Peru. Viņš norāda, ka šādi ceļojumi devuši skaistas atmiņas, iespēju iepazīties ar interesantiem cilvēkiem, ar kuriem tagad kļuvis par draugiem, satiekas laiku pa laikam un dodas kopā nākamajos piedzīvojumos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Kā biroja galdi palīdz nodrošināt ērtu darba vidi, un kā atrast piemērotākos?

Sadarbības materiāls, 12.11.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darba vides iekārtošanā biroja galdi spēlē ļoti lielu lomu. Taču, tos izvēloties, vērā jāņem daudz un dažādi faktori, lai galds ne tikai skaisti izskatītos, bet arī būtu funkcionāls, ērts lietošanā un atbilstu katra darbinieka individuālajām ergonomikas prasībām. Noskaidrosim, kādiem aspektiem pirms galda izvēles jāpievērš pastiprināta uzmanība!

Kāpēc kvalitatīvam biroja galdam ir tik liela nozīme?

Viens no lielākajiem mīnusiem darbam birojā ir garās stundas sēdus pozīcijā. Tieši šis ir galvenais iemesls, kāpēc ir svarīgi, lai biroja galds ir katra darbinieka vēlmēm un vajadzībām piemērots. Atrodot pareizo galdu, ieguvumi būs vairāki:

• Ērta darbošanās – optimāls galda modelis pareizā izmērā darbiniekam palīdzēs pie tā strādāt ērti un bez aizķeršanās, jo viss nepieciešamais būs pa rokai;

• Ergonomiska un veselīga darba vide – strādājot pie nepiemērota galda, ķermenis ilgstoši atrodas tam neatbilstošā pozīcijā, kas negatīvi ietekmē labsajūtu un veselību;

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Uzņēmēji noskaitušies par Granīta ielas bīstamības ignorēšanu

Zane Atlāce - Bistere, 07.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Granīta ielas kvartāls Rīgā ir viens no lielākajiem rūpnieciskajiem kvartāliem, kurā darbojas 25 uzņēmumi, taču sliktajā stāvoklī esošā ielas infrastruktūra un reālajai situācijai nepiemērotā satiksmes organizācija apdraud strādājošo ikdienu.

Kvartālā strādājošie uzņēmēji vienojušies kopīgā prasībā atbildīgajām valsts institūcijām beidzot risināt šo situāciju.

Granīta ielas kvartālā nav izbūvētu gājēju pāreju, lai arī to būtu iespējams veikt saskaņā ar VAS «Latvijas Valsts ceļu» (LVS) 190-10:2007 standartu. Liela daļa kvartālā strādājošo izmanto sabiedrisko transportu, no kura izkāpjot ir spiesti šķērsot ielas braucamo daļu tam nepiemērotā un neatļautā vietā, jo citas izejas, kā nokļūt otrpus esošajā darba vietā, nav. Visā Granīta ielas posmā ir intensīva automašīnu, sabiedriskā transporta un smago spēkratu plūsma, savukārt trotuāri pie braucamās daļas pieguļošajā teritorijā nav izbūvēti. Pārvietošanos pa Granīta ielas malu apgrūtina arī neesošais apgaismojums, ar krūmiem aizaugušās ceļmalas, kas pasliktina ielas pārredzamību, situācijai kļūstot īpaši kritiskai gada tumšākajos mēnešos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Krājbankas un Lietuvas bankas Snoras krahs ir solis banku konsolidācijas virzienā, lai gan sperts nepiemērotā veidā, uzskata Swedbank valdes priekšsēdētājs Māris Mančinskis.

«Tas ir pirmais solis konsolidācijas virzienā. Tiesa gan, sperts nepiemērotā veidā,» atzina Mančinskis.

Viņš arī norādīja, ka diezgan daudzi bijušie Latvijas Krājbankas klienti ir pārgājuši uz Swedbank. «Jā, skaits ir diezgan liels. Tiesa, ir visai grūti pateikt, tieši cik liels tas ir bijis. Vairāk nekā 30 tūkstoši klientu atvēra jaunus kontus. Taču vienlaikus bija arī pietiekami daudz jau esošo mūsu klientu, kas aktivizēja savus kontus. Latvijas tirgum ir raksturīgi, ka cilvēkiem ir konti divās vai pat trijā bankās – kāda no šīm bankām ir galvenā, ar ko šis cilvēks strādā, pārējās konti tiek izmantoti kādām noteiktām vajadzībām. Līdz ar to mums ir grūti pateikt, vai šie cilvēki bija Latvijas Krājbankas klienti vai arī aktivizēja savus kontus citu iemeslu dēļ,» pastāstīja Mančinskis.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Db viedoklis: Latvijas valstī joprojām nav valstsvīru – mums ir tikai politikāņi

Dienas Bizness, 28.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tas, ka Latvijas politiskā vide ir reāli plašs liekulības tirgus, šķiet, nevienam nav noslēpums jau daudzus gadus, tomēr, redzot, kādi balsojumi pēdējā laikā ir Saeimā, gluži klusēt par to arī nevar.

Klausieties mūsu lišķīgajos vārdos, bet nepievērsiet uzmanību tam, kā spiežam pogas balsojuma laikā – tāds droši vien būtu precīzākais apzīmējums notiekošajam.

Vispirms jau jāmin ierosinājums sākt darbu pie Satversmes grozījumiem, nosakot, ka Valsts prezidentu ievēl tauta nevis tā dēvētās 100 gudrās galvas. Šo priekšlikumu noraidīja! Tas ir interesants fakts, ņemot vērā, ka tikai viens Saeimā pārstāvētais politiskais spēks – Vienotība – pirms tam bija skaidri norādījis, ka vēlas saglabāt jau esošo prezidenta ievēlēšanas sistēmu. Vēl jo interesantāk tāpēc, ka Reformu partija iepriekš bija paziņojusi, ka šāda ievēlēšanas sistēmas maiņa tai iekļauta partijas programmā, bet vienalga balsoja «pret». Tātad, dārgie vēlētāji, nelasiet arī partiju programmas, jo principā tās raksta pasaku žanra lietpratēji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Rēķinām, cik maksā elektrība uz litru alu un govi

Sandris Točs, speciāli DB, 17.08.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēs ilgi pētām rēķinu, lai elektroiekārtas, kuras pērkam, noslogotu optimāli – lai neveidotos jaudas rezerves

Tā intervijā saka Agrofirmas Tērvete energonozares vadītājs Andris Ramons.

Agrofirma Tērvete tiek minēta, kā elektrotīkla jaudu efektīvas izmantošanas un optimizācijas piemērs. Kas pēdējo gadu laikā ir izdarīts?

Pēdējo gadu laikā agrofirmā būtībā ir paplašinājusies ražošana un veikta modernizācija visa veida ražotnēs – 90% gadījumu elektroiekārtas nomainītas pret modernām un jaunām. Uz ko mēs pamatā «spiežam», pirms ieviešam kaut ko jaunu? Mēs ilgi pētām rēķinu, lai elektroiekārtas, kuras pērkam, noslogotu optimāli – lai nav jaudas rezerves. Kādreiz bija tā – alus darītavā stāv lieli, jauni ventilatori, bet reāli tie griežas tikai uz niecīgu slodzi. Elektromotori lieli, būtībā ražojam aktīvo jaudu. Lai nebūtu daudz jāmaksā, pirkām kondensatoru baterijas. Savukārt tagad mums ir aprēķināti jaudu un izmaksu ziņā optimālie sūkņi un ventilatori, kas tiek noslogoti. Tāpat uzliktas modernākas apgaismes iekārtas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

IT eksperts: nekad nav bijusi tik augsta darbinieku lojalitāte kā briesmīgākajos krīzes gados

Lelde Petrāne, 30.07.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Redziet, mani Latvija kopumā šajā biznesā visai maz interesē. Es pat gribētu teikt tā - mums krīze Latvijā bija ļoti izdevīga, jo man nekad nav bijusi tik augsta darbinieku lojalitāte kā briesmīgākajos krīzes gados,» atbildot uz jautājumu par krīzi Latvijā, sacījis IT nozares uzņēmējs, a/s SAF tehnika valdes priekšsēdētājs Normunds Bergs.

«Jāsaprot arī - Latvijas krīze jau nebija kaut kāda Latvijas krīze, tā bija globālās krīzes sastāvdaļa... Bet krīze pasaulē, protams, mūs skāra. Ja mūsu klients ir telekomunikāciju operators, tas pamatā nozīmē celtniecību. Un visai celtniecībai krīze iesita ļoti spēcīgi. Bet telekomunikācijas ātrāk atkopās.

Mēs no sākta gala esam bijuši orientēti uz ārpusi. Manuprāt, Latvijā vispār neviena ražošana nevar pastāvēt tikai kā lokāls projekts, bāzēties tikai uz iekšēju tirgu,» intervijā laikrakstam Diena stāstījis N. Bergs.

«Man jāatzīst, krīzei bija arī kāds milzīgs labums - politiķi sāka runāt ar ļoti plašu uzņēmēju spektru, kādreiz bija ļoti izteikti tikai sevišķi pietuvinātie. Krīzes dēļ sākās jēdzīgs dialogs. Bet vienmēr var atrast lietas, par ko palamāt un pastrīdēties,» viņš arī norādījis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Interneta personāla atlases uzņēmuma «CV-Online Latvia» ikgadējā atalgojuma pētījumā secināts, ka tuvākajā nākotnē aizvien trūks darbinieku, kā arī būs jārisina emigrācijas jautājumi. Tas liek domāt, ka gaidāma darbaspēka ieplūšana no ārvalstīm.

Darbaspēka ieplūšana Latvijā notiek jau šobrīd, taču tā ir ļoti nosacīta. «Iniciatīvās, kurās parādījās daži simti tam, protams, apakšā nav skaidras politikas. Skaidrs, ka noteiktās profesijās mums nevajadzētu kautrēties attīstīt zinātnes vai tehnoloģiju centrus, uz kuriem droši varētu braukt cilvēki ar tehnoloģiju zināšanām, kuri radītu zināšanu pievienoto vērtību ilgtermiņā,» portālam db.lv pastāsta «SEB» bankas makroekonomikas eksperts Dainis Gašpuitis.

Pēc eksperta novērojumiem, šobrīd vislielākais spiediens ir uz to, ka trūkst šoferi, būvnieki un citi. D.Gašpuitis uzsver, ka mums pašiem jārada infrastruktūra, lai būtu šie zinātniskie centri un attiecīgi arī cilvēki.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Oficiāli esmu bezdarbnieks, bet bezdarbnieka pabalstu nesaņemu. Bet, ja nopietni, tad 14 gadus esmu bijis aktīvajā politikā, tāpēc pašlaik vairāk laika izmantoju, lai būtu kopā ar ģimeni,» intervijā laikrakstam Neatkarīgā sacījis ekspolitiķis Ainārs Šlesers.

«Man ir mazi bērni, mazākajam ir deviņi mēneši. Tagad man ir laiks redzēt, kā bērns sāk rāpot, staigāt, kā parādās pirmie zobi, nevis, kā tas bija iepriekš, kad no rīta, kad bērni pamostas, tēvs jau ir projām, vakarā tēvs ir atpakaļ, kad bērni jau guļ.

Šopavasar plānoju pievērsties uzņēmējdarbībai, tā būs saistīta ar investīciju piesaistīšanu, ar dažādiem projektiem. Investīcijas nāks gan no Austrumiem, gan Rietumiem,» viņš atklājis.

Runājot par krievu valodu Latvijā, Šlesers stāstījis: «Bērniem jāzina vismaz trīs valodas. Latviešu, krievu un angļu ir trīs tās, kurām jābūt obligāti zināmām. Bet notiek tas, ka krievvalodīgie bērni mācās bilingvāli, pabeidzot vidusskolu, viņi zina gan latviešu, gan krievu, gan arī angļu valodu, turpretī daudzi latvieši nezina krievu valodu. Un tad, kad viņi nonāks līdz darba tirgum, viņi nebūs tik konkurētspējīgi salīdzinājumā ar krieviem, kuriem mēs tagad kaut ko spiežam. Ja skatāmies uz pensionāriem, tad tur neko nevar darīt, ja septiņdesmitgadīgs cilvēks nezina valodu – tā ir viņa problēma, nedomāsim par to. Bet par bērniem gan – viņiem jāzina trīs valodas. Nemācot krievu valodu, latviešu bāleliņi būs nodrošinājuši saviem bērniem iespēju strādāt valsts pārvaldē, būt par birokrātiem, bet krievu bērni taisīs biznesu un pratīs darboties starp Austrumiem un Rietumiem.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz nopietniem cipariem jaunu auto tirgū būs vēl ilgi jāgaida, tāpēc lielāka aktivitāte gaidāma lietotu auto tirgū un tā straujāku attīstību veicinās arī līzinga kompāniju iesaistīšanās šajā virzienā

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Prognozē mērenu pieaugumu uzņēmumu kreditēšanā

Žanete Hāka, 23.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārējie riski bremzēs kreditēšanas kāpumu, lai gan mērenu pieaugumu uzņēmēju kreditēšanā varam sagaidīt arī nākamajos mēnešos, paredz Latvijas Bankas ekonomists Vilnis Purviņš.

Latvijas tautsaimniecības attīstību ārējās vides augsto risku apstākļos turpina veicināt arī naudas piedāvājuma stabilitāte un uzņēmējdarbības kreditēšanas aktivizēšanās šā gada aprīlī. Gan kredītu ieplūde uzņēmumu sektorā, gan iedzīvotāju tēriņi veicinājuši uzņēmumu noguldījumu kāpumu bankās, kamēr mājsaimniecību sektors vairāk izvēlējies patērēt, kā arī turpinājis virzīt savus uzkrājumus kredītu atmaksai, tādēļ šī sektora noguldījumu pieaugums bijis minimāls.

Kopumā līdzīgas tendences gaidāmas arī turpmākajos mēnešos, jo ārējie riski bremzēs kreditēšanas kāpumu, lai gan mērenu pieaugumu uzņēmēju kreditēšanā varam sagaidīt arī nākamajos mēnešos. Vien maijā monetāro rādītāju līmeni vēl samazinās AS Latvijas Krājbanka datu izslēgšana sakarā ar kredītiestādes licences anulēšanu šai bankai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Pasažieru vilciena valdes loceklis Māris Bremze iesniedzis atlūgumu

LETA, 29.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Pasažieru vilciens valdes loceklis Māris Bremze iesniedzis atlūgumu.

Viņš aģentūrai LETA norādīja, ka šādu lēmumu pieņēmis, lai ļautos jauniem profesionāliem izaicinājumiem.

Vienlaikus Bremze absolūti noliedza, ka uz viņu varētu būt izdarīts politisks spiediens, lai šo amatu atstātu.

Taujāts, vai jau ir noskatīta jauna darbavieta, Bremze norādīja, ka patlaban vēl to komentēt nevēlas.

Savukārt Pasažieru vilcienā apstiprināja, ka uzņēmuma valde joprojām ir lemtspējīga. Kompānijas valdē darbu turpina Mikus Pērse, kā arī valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns.

Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece Džineta Innusa sacīja, ka šāds Bremzes lēmums bijis pārsteigums un savos skaidrojumos par tā iemesliem viņš bijis skops.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rokas bremzes defekta dēļ vācu autoražotājs Opel atsauc 15 000 jaunākās paaudzes Opel Corsa modeļus, vēsta Automobilwoche.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pilsētas ceļiem paredzētais Segway elektriskais skrejritenis Ninebot KickScooter ES4 ar diviem akumulatoriem spēj nobraukt vismaz 35 kilometrus

Elektriskie skrejriteņi šovasar gluži neplunčājas sabiedrības mīlestības jūrā. Ceļu satiksmes organizētāji nespēj tiem ierādīt adekvātu vietu kopējā satiksmē, tādēļ nākas lavierēt starp kājāmgājējiem, riteņbraucējiem un automašīnām, izpelnoties lamas no visiem. Tas gan netraucē skrejriteņu pūlim ar katru mēnesi pieņemties augumā, ko neapšaubāmi veicina aizvien labāki braucamie. Jaunu modeli nesen sarūpējis arī pazīstamais ražotājs Segway, laižot tirdzniecībā Ninebot Kick- Scooter ES4. Tas būtībā ir Ninebot ES2, vienīgi ar papildu akumulatoru.

Dizains

Ninebot ES4 no malas izskatās diezgan «plāns», jo tam zem stāvēšanas platformas nav akumulatora, kā tas ir dažiem konkurentiem. Līdz ar to platforma ir tikai pāris centimetru bieza. Arī riteņi ir nelieli, taču ar pildītām, cietām gumijas riepām. Masīvākā detaļa ir apaļais stūres kāts, pie kura piestiprināta baterija un augšpusē arī neliels ekrāns ar braukšanas ātruma un akumulatora rādījumiem. Kopā viss braucamrīks sver 14 kilogramus. It kā viegli, tomēr konstruktors kaut ko nav līdz galam izskaitļojis. Kad stūres kātu pieloka pie platformas un nostiprina aiz dubļusargā iestrādātā āķa, Ninebot pārnēsāšana kļūst pagalam neērta. Tieši uz līdzsvara punkta uzstiprināts platais ārējais akumulators, kas galīgi nav ērts rokturis. Savukārt satverot kātu virs vai zem tā, metru garais nesamais sasveras un sāpīgi lauž plaukstu. Var, protams, aizbildināties, ka to var vilkt uz vienas riepas aiz stūres, kā rādīts reklāmas materiālos, bet pamēģiniet tādā veidā uznest skrejriteni uz dzīvokli vai biroju pa kāpnēm. Lifta diemžēl visās ēkās nav. Tādēļ atliek radināties ņemt nost akumulatoru. Otra mulsinošā lieta ir stūres kāta ļodzīšanās apakšējā stiprinājuma vietā. Braucot pārņem sajūta, ka kāts viegli kustas, kaut visas četras skrūves apakšā ir cieši pieskrūvētas. Nav diez ko omulīgi iedomāties, kas notiktu, ja stūre pie maksimāla ātruma atteiktu klausīt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Risinājumi pensijas sistēmas uzlabošanai: vai pietiekami un tālredzīgi?

Atis Krūmiņš, Luminor Aktīvu pārvaldīšanas un pensiju daļas vadītājs Baltijā, 01.08.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Stabila, pārskatāma un ienesīga pensiju sistēma ir ļoti būtiska, lai iedzīvotājus motivētu ieguldīt finansiāli nodrošinātās vecumdienās. Pārdomāta sistēma rada pārliecību, ka pēc darba attiecību izbeigšanas un došanās pelnītā atpūtā iedzīvotājs varēs apmierināt savas pamatvajadzības.

Pietiekami ienākumi pensijas laikā atvieglo slogu arī ģimenes locekļiem un sabiedrībai kopumā, radot drošību, ka vecākie sabiedrības locekļi nekļūs finansiāli atkarīgi no valsts sociālās palīdzības vai ģimenes atbalsta, varēs baudīt vecumdienas, arī ceļojot un atpūšoties. Šobrīd ir ierosināti priekšlikumi sistēmas uzlabošanai, ļaujot pārnest 2. līmeņa pensiju uz 1. līmeni, bet cik pietiekami un tālredzīgi tie ir pašreizējā situācijā?

Jābūt sazobē ar ekonomikas tendencēm

Kopumā pensiju sistēma Latvijā ir labi izveidota un liberāla. Iedzīvotājiem ir pieejami gan aktīvi, gan pasīvi pārvaldīti pensiju plāni ar dažādām ieguldījumu stratēģijām, savukārt pensiju pārvaldniekiem ir plašas iespējas izvēlēties, kur līdzekļus ieguldīt. Tomēr pensiju sistēma nav akmenī kalta – gluži pretēji, tai jābūt ciešā sazobē ar ekonomikas un demogrāfijas tendencēm, tādēļ regulāra tās izvērtēšana un pārskatīšana ir ļoti būtiska. Mēs, uzņēmumi, kas iesaistīti pensiju sistēmas nodrošināšanā, labprāt aktīvi līdzdarbojamies tās uzlabošanā un to vēlamies darīt arī nākotnē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēz teikt, ka ierindas ieguldītājiem ceļā uz panākumiem sprunguļus spieķos liek emocijas. Spriežot par saviem ieguldījumiem, piemēram, vērtspapīru tirgū, dažādiem jaunumiem tiek pievērsta pārspīlēta uzmanība, kas savukārt jau var nozīmēt, ka, neskatoties uz sākotnējiem nodomiem, tiek pieņemti nepareizi lēmumi, kas mazina peļņu vai pat sliktākajā gadījumā iedzen lielākos zaudējumos.

Arī slavenais investors Bendžamins Greiems teicis: “Investora galvenā problēma – pats lielākais ienaidnieks, visticamāk, būs viņš pats.”

“Oxford Risk” izpētījis, ka investori gadā, paļaujoties uz emocionāliem ieguldījumu lēmumiem, savu ieguldījumu atdevi vidēji apcērp aptuveni par 3%, ziņo “Financial Times.” Turklāt paaugstināt stresa periodos, par kādu var uzskatīt arī šo pandēmiju, šāds neiegūtais apmērs gadā varot pieaugot līdz 6-7%.

Piedomāšana par dažādiem psiholoģiskajiem faktoriem un dažādu domāšanas aizspriedumu klātbūtnes apzināšanās sevišķi svarīga varētu būt šīs pandēmijas laikā. Dažādi ieguldītāju apsekojumi liecina, ka, pandēmijā daudziem atrodoties mājās, pasauli pāršalcis mazo investoru vērtspapīru tirdzniecības bums. Arī Latvijā pēdējā laikā nosacījumi to pašu akciju mīšanai kļuvuši arvien draudzīgāki.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no Āzijas vadošajām zemcenu aviokompānijām bijusi spiesta aizvākt lidojumu žurnālu, kas aizskāris daudzu cilvēku sirdis saistībā ar Malaysia Airlines lidmašīnas pazušanu, vēsta metro.co.uk.

AirAsia atvainojusies, jo jaunākajā Travel3Sixty izdevumā publicēts raksts, kurā apgalvots, ka tās labi apmācītie piloti «nekad nepazaudēs lidmašīnu».

Viens no aviokompānijas vadības pārstāvjiem Kamarudins Meranuns paudis dziļu nožēlu un atzinis, ka viņu moka sirdsapziņas pārmetumi. Viņš gan uzsvēris, ka žurnāls nodots printēšanai krietni pirms Malaysia Airlines pazušanas 8. martā.

«Šis ir patiešām grūts laiks tautai, un ar vārdiem nevar raksturot, kā es personīgi jūtos saistībā ar šo incidentu. Šī raksta publicēšana tik nepiemērotā brīdi patiesi apbēdina mani,» skaidrojis K. Meranuns, vienlaikus akcentējot, ka žurnāla veidotāji saņems sodu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

EK vēlas aizliegt reitingu aģentūrām publiskot savus novērtējumus

Jānis Rancāns, 20.10.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) apsver aizliegt reitingu aģentūrām publiskot kredītreitingu novērtējumus tām Eiropas Savienības (ES) valstīm, kas piedzīvojušas finansiāla rakstura grūtības, atsaucoties uz Vācijas laikrakstu Financial Times Deutschland, vēsta AFP.

ES iekšējā tirgus un pakalpojumu komisāra Mišela Barnjē izstrādātais priekšlikums ļaus Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādei «uz laiku aizliegt» reitingu aģentūrām publiskot savas analīzes par finanšu nedienās nonākušo valstu maksātnespēju. Minētā laikraksta rīcībā esot nonācis priekšlikuma melnraksts.

M. Barnjē uzskata, ka valstu reitingu publiskošana «nepiemērotā brīdī» valstij, kas aizvada sarunas par starptautiskas palīdzības iegūšanu, var izraisīt «negatīvus efektus tās valsts finanšu stabilitātei, kas tālak destabilizē globālo ekonomiku».

Starptautiskās reitingu aģentūras, kā, piemēram, Moody’s, Standard & Poor’s un Fitch nereti tiek apsūdzētas nepareizā atsevišķu valstu finansiālās situācijas izpratnē, kas finanšu krīzi saasina vēl vairāk.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Lielākā daļa autovadītāju maina riepas pēdējā brīdī

Gunta Kursiša, 23.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Divas trešdaļas autovadītāju pāreju no vasaras uz ziemas riepām atliek uz pēdējo brīdi, novērojuši apdrošināšanas sabiedrības Ergo speciālisti.

Autovadītāju vieglprātība īpaši izteikti novērojama tieši pirms ziemas sezonas sākuma, cenšoties ietaupīt.

Daudzi autovadītāji vasaras riepas nomaina vien tad, kad parādās pirmais sniegs, kā arī neizvērtē riepu stāvokli, nereti lietojot jau nokalpojušas riepas, kas ziemas sezonai nav piemērotas, pauž Ergo pārstāvji.

Ik gadu gandrīz 16 tūkstoši autovadītāju nespēj iziet auto tehnisko apskati neatbilstošu riepu dēļ, liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati. Puse atteikumu ir saistīta ar nepietiekošu riepu protektora dziļumu, 24% ir nepareizi uzstādītas riepas, 14% konstatēti būtiski riepu bojājumi, bet 6% automašīnu ir nepiemērota izmēra riteņi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Pašlaik ir sakrituši visi negatīvie faktori, lai elektrības cenas būtiski pieaugtu

LETA, 06.10.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašlaik ir sakrituši visi negatīvie faktori, lai elektrības cenas būtiski pieaugtu, atzina AS "Latvenergo" valdes priekšsēdētājs Guntars Baļčūns.

Viņš atzīmēja, ka šobrīd tiek piedzīvots līdz šim Eiropā nepieredzēts visu energoresursu cenu kāpums. "Šķiet, ka pašlaik ir sakrituši visi negatīvie faktori, lai elektrības cenas būtiski pieaugtu, un tas ir noticis ne tikai Baltijā, bet visā Eiropā," teica Baļčūns.

Tostarp viņš minēja, ka gāzes vidējā cena 2020.gadā bija apmēram 10 eiro par megavatstundu, bet šobrīd tā ir sasniegusi 80 eiro. Augušas arī CO2 emisijas kvotu cenas - ja pērn tās bija apmēram 25 eiro par tonnu, tad šobrīd tās ir 60 eiro par tonnu.

Vairāk nekā trīs reizes pieaugušas arī ogļu cenas - ja pagājušajā gadā to cena bija apmēram 50 eiro par tonnu, tad šobrīd ogļu cena ir apmēram 170 eiro par tonnu. Šis gads visā Eiropā ir izcēlies arī ar salīdzinoši zemu vēja enerģijas izstrādi - lai gan situācija atšķiras pa valstīm, kopumā vēja enerģijas izstrāde bijusi par 10-20% mazāka nekā citos gados. Savukārt Skandināvijā, kur dominē hidroenerģija, arī tās izstrāde ir bijusi mazāka nekā pērn.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzvarētāju noteiks tehniskie rādītāji; CAF vilcieni būtu lētāki, lēš industrijas pārstāvji

No 790 maksimāli iespējamiem punktiem Korejas ražotājam Hyundai Rotem Company (Hyundai) ir apmēram 750, bet Šveices uzņēmumam Stadler Bussnang AG (Stadler) – 568, liecina Dienas Biznesa aplēses pēc valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) nosauktajiem pretendentu piedāvājumos minētajiem skaitļiem jaunu elektrovilcienu 15 gadu nomas konkursā. Publiski tika minēti astoņi dažādi rādītāji, tostarp vienas elektrovilciena vienības vidējā nomas maksa mēnesī un pirmās vienības piegādes termiņš. Maksimālais iepirkumā iegūstamais punktu skaits ir 1000, kas nozīmē, ka PV iepirkuma komisijai šobrīd jāizvērtē, cik no atlikušajiem dažādu tehnisko rādītāju 210 punktiem vērts katra pretendenta piedāvājums. Visvairāk – 110 punktus – var iegūt par labāko elektrovilcienu vienības elektroenerģijas vidējo patēriņu vienā stundā, savukārt pasažieru sēdvietu skaits var dot līdz 35 punktiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Lai naidnieki dreb!

Jūsu labvēlis – Mārcis Bendiks - Bermudiskā trijstūrī starp Ķekavu–Iecavu–Baldoni 2018. gada maijā, 11.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Godātā redakcija, šai laikā, kad joprojām gaidām turpmāko attīstību spriegajā banku un baņķieru seriālā, vēlos paust atbalstu stingrākajiem cīnītājiem par mūsu valsts interesēm. Šobrīd tāds neapšaubāmi ir Krišjānis Kariņš, izcils naidnieku iebiedēšanas speciālists.

Nelielam atgādinājumam. Ļembasts mūsu šiverīgajā banku vidē sākās februāra vidū, kad dienas gaismu ieraudzīja amerikāņu Fin-CEN dokumenta projekts, kurā tika uzskaitīts lēvenis AB LV grēku. Pārkāpumu un noziegumu saraksts iznāktu iespaidīgs, iztrūktu tikai mazgadīgo pavešana netiklībā. Pēc pāris dienām pasākumā iesaistījās KNAB, kam sekoja visu pušu iznācieni medijos, citam citu vainojot sazvērestībā. Uz šī fona jau pilnīgi loģiska izskatījās ķengura noķeršana Iecavas puses sniegos zvērīgā spelgonī, kā arī 200 kg smaga seifa pazušana no kādas privātmājas Langstiņos.

Neapgrūtināšu lasītājus ar visu to dumību hronoloģiju, ar kuru vairākas nedēļas mūs priecēja finanšu ministre un tās piebasētāji – kaut kādi mistiski nerezidentu procenti, kas vienu dienu bija 40%, tad pēc nedēļas 20%, un tad nostabilizējās uz 5%. Skaidrība un droša stratēģija spaiņiem neizmērojama. Vērotājiem ar kaitīgi piekasīgu atmiņu gan būs palicis prātā, kā mūsu finanšu dižeksperti kādreiz Kipras gadījumā stāstīja, ka nerezidentu naudas lielais postīgums ir apstāklī, ka tā var pēkšņi aizplūst un radīt lielus zaudējumus iezemiešiem. Šī dogma izrādījās mūsu varonīgajai dzimtenei nepiemērota: paši izmēzīsim tos nerezidentus, un mums nekādus zaudējumus tas nenesīšot. Nu ja, kā tad citādi, loģiski bez gala. No liekas naudas tikai posts vien ir, tautas gudrība viedi māca: kas bez biksēm, tas bez bēdām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskā reitingu aģentūra Moody’s samazinājusi 13 Itālijas bankām, kā arī vairākām kompānijām un pašvaldībām piešķirtos reitingus.

Moody’s reitingu samazinājums tostarp skāris divas Itālijas lielākās bankas – Intesa SanPaolo un Unicredit, kurām piešķirtie reitingi samazināti no A3 līdz Baa2, turklāt tiem noteikta negatīva nākotnes perspektīva.

Reitingu aģentūra samazinājusi Itālijas elektroenerģijas operatoru un gāzes kompānijas, kā arī 23 pašvaldību, tostarp Milānas un Neapoles reitingus.

Db.lv jau vēstīja, ka aizvadītajā nedēļā Moody’s par divām atzīmēm samazinājusi Itālijai piešķirto kredītreitingu, uzsverot Grieķijas iespējamo aiziešanas no eirozonas un Spānijas banku problēmu ietekmi uz Romu.

Itālijas reitingu Moody’s samazinājusi no A3 līdz Baa2, kā arī brīdinājusi par iespējamu reitingu tālāku «apcirpšanu», norādot, ka valsts, iespējams, piedzīvos straujāku aizņemšanās izmaksu kāpumu un zaudēs piekļuvi starptautiskajiem tirgiem.

Komentāri

Pievienot komentāru