No 1. februāra stāsies spēkā Satiksmes ministrijas izstrādātie noteikumi, kas paredz maksu par braucienu ar taksometru aprēķināt pēc divām pozīcijām – nobrauktā attāluma un pavadītā laika. Pasažieriem tas nozīmē – vidēji desmit minūšu brauciens būs apmēram par vienu latu dārgāks nekā līdz šim, raksta Neatkarīgā.
Līdz šim Rīgā noteiktie griesti par braucienu ar taksometru ir pusotrs lats par iekāpšanu, 50 santīmu par katru kilometru un seši lati par gaidīšanu stundā. Braukšanas maksas aprēķinā par taksometru pakalpojumiem galvenokārt izmanto tā saukto vienkāršo tarifu. Skaitītājos ir ieprogrammēts noteikts minimālais ātrums, kuru pārsniedzot ceļā aprēķina tikai nobraukto attālumu, savukārt, braucot lēnāk, rēķina tikai ceļā pavadīto laiku, nobraukto attālumu neņemot vērā.
«Līdz šim visas diskusijas, kas ir bijušas, vienmēr bija par tarifiem, nevis braukšanas maksas aprēķināšanu. Daudzas kompānijas piekopa negodīgo praksi un pasažieriem piemēroja dubulto maksu gan par nobraukto attālumu, gan braucienā pavadīto laiku,» stāsta Rīgas taksometru parka izpilddirektore Anita Pakalniece.
Turpmāk iecerēts brauciena maksu aprēķināt, summējot kopā gan nobrauktos kilometrus, gan braucienā pavadīto laiku neatkarīgi no tā, ar kādu ātrumu taksometrs ir braucis.
«Šie grozījumi radīs problēmas pasažieriem, jo, piemēram, ja līdz šim bija skaidrs, cik maksā brauciens no lidostas līdz centram, tad tagad klāt būs jāskaita ceļā pavadītais laiks, un tas nozīmē, ka maksas neparedzētu apstākļu dēļ varēs būtiski atšķirties,» apgalvo BalticTaxi direktors Ingus Kļaviņš. Pēc viņa domām, tas esot nepārdomāts lēmums, it īpaši šajā laikā, kad benzīns kļūstot dārgāks, līdz ar to palielinās arī pašizmaksa par vienu kilometru. Tirgus tam vēl neesot gatavs, un pagaidām pāragri prognozēt, kā tas iespaidos taksometru nozari.
Arī A. Pakalniece ir pārliecināta, ka šo noteikumu pieņemšana ir notikusi steigā un tā nav pirmā reize, kad atbildīgās personas pieņem nepārdomātus lēmumus. «Rīgā taksometru tarifu pieņēma laikā, kad pievienotās vērtības nodokļa likme bija 18%, taču to nemainīja, kad nodokli pacēla līdz 21 un tagad līdz 22 %.» Lai pasažieri neizjustu tarifu paaugstinājumu, uzņēmums nedaudz samazinājis tarifus.