Jaunākais izdevums

Oglekļa dioksīds un sašķidrināts slāpeklis, reiz lietots tikai rūpnieciski, tagad arvien biežāk vietu ieņem uz svētku galda.

«Lai gan uzņēmuma darbības spektrs ir plašs, pārtikas industrija ir viena no svarīgākajām biznesa daļām,» teic SIA Gaschema valdes loceklis Jānis Zandbergs. Uzņēmums izveidots 2007.gadā un nodarbojas ar tehnisko, metināšanas, pārtikas un speciālo gāzu, kā arī citu ķīmijas produktu izplatīšanu Baltijas valstīs.

J. Zandbergs teic, ka šis ir viens no nedaudziem uzņēmumiem, kas Latvijā nodarbojas ar gāzveida produktu realizāciju un piedāvā Baltijā ražotu gāzi. Tas savukārt rada priekšrocības, kad runa ir par cenu konkurenci.

Tas nav nekas indīgs

Latvijā SIA Gaschema nodarbina aptuveni piecpadsmit darbinieku lielu komandu. «Šis ir ļoti specifisks bizness,» atzīst J. Zandbergs, «Latvijas tirgū nav augsta līmeņa speciālistu šādos jautājumos, paši izglītojam savus darbiniekus.» Lai nostiprinātu darbību Kurzemē, uzņēmuma tirdzniecības centriem Rīgā un Daugavpilī pievienots arī trešais Liepājā. Paralēli uzņēmums sadarbojas arī ar 25 partneriem visā Latvijā, kas izplata Gaschema produktus.

Uzņēmums vēsturiski Latvijā ir piedāvājis tikai rūpnieciskās gāzes, taču, paplašinoties ražošanas iespējām, ir palielināts arī produktu klāsts. Tagad piedāvājumā visdažādākās gāzes, kuru pamatā ir skābeklis, slāpeklis, argons un ogļskābā gāze. Pazeminātā temperatūrā un pie noteikta spiediena ogļskābā gāze pārvēršas par sauso ledu – vielu, kas nodrošina aukstumu, bet izkūstot neko aiz sevis neatstāj. Lai gan uzņēmuma darbības spektrs ir plašs, pārtikas industrija ir nozīmīga biznesam. Destilēta, vairākkārtīgi attīrīta un sapildīta tīros balonos, attiecīgā gāze neko nenodara cilvēka veselībai; piemēram, ogļskābā gāze ir pazīstama kā pārtikas piedeva E290.

Pārtikas nozares produkti nodrošina ne vairāk kā trešo daļu peļņas. No šīs daļas aptuveni pusi veido pārtikas iepakošanai paredzēto gāzu tirdzniecība.

«Laikā, kad visi lielveikali prasa labāko cenu un ilgāko uzglabāšanas termiņu, ražotāji cīnās, lai to panāktu. Atkarībā no savām zināšanām uzņēmumi izsecina, kura gāze tiem derētu. Lietot var vienu vai kombinēt pat trīs dažādas gāzes,» norāda J. Zandbergs.

Visdažādāko pārtikas produktu, tostarp kafijas, jogurta, siera, gaļas vai čipsu iepakošana modificētā atmosfēras vidē izmaina bakteriālo vidi, kas skar produktu, tādējādi tiek novērsta tā bojāšanās. «Salīdzinājumā ar vakuuma iepakojumu produktam, kas iepakots pielāgotā gāzu vidē, ir ilgāks uzglabāšanas termiņš, kas ir būtiski pārtikas ražotājiem,» viņš skaidro.

Saldumus, vai izjokosim!

Pārējos ienākumus saistībā ar pārtikas industriju uzņēmumam nodrošina sausā ledus, sašķidrināta slāpekļa un ogļskābās gāzes, ar ko papildina gan limonādes, gan alu un sidru, tirdzniecība. Gāzēto dzērienu tirdzniecībā 100 litriem dzēriena tiek patērēts apmēram viens kg gāzes. Tās izplatīšanā uzņēmums galvenokārt sadarbojas ar ēdināšanas uzņēmumiem, kafejnīcām un ražotājiem.

Arī sausajam ledum pielietojums ir gana plašs – to var izmantot rūpnieciski un arī kā pārtikas piedevu (E290). Galvenā tā īpašība ir zemas temperatūras nodrošināšana, kas lieti noder, pārvadājot pārtikas produktus. «Mums ir sadarbība ar vairākiem pārtikas vairumtirgotājiem, kuri izmanto sauso ledu, pārvadājot produktus. Ir arī restorāni, kas to izmanto produktu uzglabāšanai,» stāsta J. Zandbergs.

Sauso ledu var pievienot arī kokteiļiem. Kūstot tas izgaro un pārvēršas gāzē, radot spēcīgu dūmu efektu. «Pieprasījums pēc tā stabili aug. To izvēlas augstākās klases bāri un restorāni, kas domā par to, kā piesaistīt klientus, un par to, lai cilvēkiem būtu interesanti. Taču tirgus noteikti vēl var augt un attīstīties. Tas, kā attīstība notiks, ir atkarīgs no pavāriem, tas ir izglītošanās jautājums. Ne visi sabiedrībā par to jau zina,» viņš klāsta.

Gaschema sauso ledu iegādāties piedāvā iepakojumā, sākot ar trīs kg. Tas ir praktiski, jo ledus ne tikai kūst, bet arī piesaista mazumtirdzniecības klientus. Visvairāk sauso ledu iegādājas gadu mijā, kā arī oktobra beigās – Halovīnā. «Ir klientu loks, kas ierodas tieši pirms Halovīna. Tikai nojaušam, kā tie mūs atrada, taču Halovīnā ik gadu mūs apmeklē daudz jaunu klientu, īpaši – ārzemnieki,» stāsta J. Zandbergs.

«Interese par sauso ledu Halovīna laikā radās pirms aptuveni trīs gadiem, kad uzņēmuma iekšienē savstarpēji noorganizējām video konkursu, kurā katrs bija aicināts minūtes garā video parādīt, ko ir iespējams darīt ar sauso ledu. Daudzi darbinieki mūs patīkami pārsteidza,» viņš atceras.

Jautāts par to, vai sausais ledus varētu nonākt arī lielveikalos, kur būtu ērtāk iegādājams jebkuram, J. Zandbergs stāsta, ka ārvalstīs, piemēram, ASV, tas jau ir noticis. «Tur tas ir iegādājams lielveikalos visu gadu. Domājam par to arī šeit, bet neesam atrisinājuši jautājumu par to, kur šo produktu uzglabāt. Specifika ir tāda, ka nevaram sauso ledu ielikt parastā saldētavā.» Lai arī cik aizraujošus dūmu efektus ar sausā ledus palīdzību var radīt, vērā jāņem, ka tā nav spēļmantiņa un iegādāties to var, tikai ievērojot drošības prasības, no 18 gadu vecuma, lietot tikai vecāku uzraudzībā.

Māksla bez robežām

Sašķidrinātais slāpeklis (pārtikas piedeva E941) ir izplatīts pārtikas industrijā, jo sniedz iespēju sasaldēt produktus bezgaisa vidē. «Ja ogas ieliksim parastā saldētavā, tās ietekmēs ūdens tvaiki un, vēlāk tās atsaldējot, arī ūdens izkusīs un ogas izmirks. Savukārt, ievietojot tās sašķidrinātā slāpeklī, pēc atsaldēšanas tās būs tieši tādā pašā stāvoklī kā pirms tam,» paskaidro J. Zandbergs.

Laikam ejot, pēc šī produkta pieprasījums ir audzis no pavāru, bārmeņu un restorānu īpašnieku puses. «To var pievienot ēdieniem un radīt gaisīgas tekstūras. Viss ir atkarīgs no iztēles, fantāzijas, radošuma un spējām,» viņš klāsta. Piemēram, to lieto ne tikai desertu gatavošanā, bet nu jau arī gaļas buljonā, ko līdz nepazīšanai var pārvērst prasmīga pavāra rokas. Tā kā sašķidrināts slāpeklis lietošanā prasa vairāk zināšanu nekā oglekļa dioksīds jeb sausais ledus, pieprasījums pēc tā ir mazāks, bet arī ir augošs. «Lai arī tā nav liela mūsu biznesa daļa, nevēlamies tirgot tikai viena veida gāzi. Turklāt tas ir interesanti un piesaista apmeklētājus. Tā ir pievienotā vērtība mūsu produktiem,» uzsver J. Zandbergs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kāpēc dažādība vajadzīga ne tikai šķīvī, bet arī transporta sistēmā?

Neils Balgalis, Uzņēmuma Grupa93 vadītājs, pilsētplānošanas eksperts, 14.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viens no mūsdienu cilvēka ikdienas neatņemamiem pavadoņiem ir ātrums – komunikācijā, klientu apkalpošanā, pārvietošanās iespējās. Daudzi no mums, vēloties kaut kur nokļūt ātri, jau ierasti izvēlas vieglo auto. Nupat uzsāktā Autotransporta direkcijas un Pasažieru vilciena kampaņa «Pamēģini sabiedrisko!» izaicina atklāt citas iespējas.

Noteikti atradīsies oponenti, kuri teiks, ka nav nekā mobilāka par personisko automašīnu. Taču mobilitāte ir ne tikai iespēja pārvietoties ātri un bez šķēršļiem (ko pagrūti izdarīt ar auto rīta un vakara sastrēgumstundās), mobilitāte ir arī daudzveidība. Un tā pilsētas labsajūtai ir ne mazāk svarīga kā sabalansēts uzturs cilvēkam.

Kā atgūt līdzsvaru pilsētas satiksmē?

Mūsu valsts trīsdesmit gadus ir dzīvojusi uz vienveidīgas «auto diētas». Līdz neatkarības atgūšanai automašīnu bija maz, jo auto bija deficīta prece un vairums iedzīvotāju to vienkārši nevarēja atļauties. Pēc 1990. gada auto ietekme nemitīgi ir tikai augusi, automašīnai kļūstot ne vien par ērtību, bet arī statusa simbolu, lielā mērā dominējot mūsu ikdienā un nosakot mūsu paradumus. Piemēram, ja es varu 45 minūtēs atbraukt ar vilcienu no Jelgavas līdz Rīgai, bet pēc tam man jāpatērē vēl tikpat daudz laika, lai nokļūtu savā galamērķī Rīgā, nebraukšu es ar vilcienu, bet sēdīšos vien savā auto.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas uzpildes staciju tīkls Circle K Latvia sākuši sadarbību ar Latvijas jaunuzņēmumu Koffeco, kas izstrādājis risinājumu, kā pārstrādāt kafijas biezumus.

Risinājums tapis sadarbībā ar Rīgas Tehniskās Universitātes (RTU) Vispārīgās ķīmijas tehnoloģijas institūtu atkritumu pārstrādes jomā. Koffeco Latvijas tirgū sevi pieteiks ar kurināmo - kafijas briketēm, kas patērētājiem būs pieejamas Circle K veikalu plauktos nākamā gada martā.

“Gada laikā Circle K degvielas uzpildes stacijas pārdod vairāk nekā 7 miljonus kafijas krūzīšu, kas veido 90 tonnas kafijas atkritumu. Sadarbībā ar Koffeco, varam īstenot noslēdzošo posmu ilgtspējīgas kafijas dzīves ciklā un nodot kafijas biezumus otrreizējai pārstrādei,” stāsta Gatis Pavārs, Circle K Latvia Tirgus attīstības departamenta direktors.

Kafijas biezumi, kas parasti nonāk atkritumu tvertnēs kopā ar citiem sadzīves atkritumiem, izdala metānu. “Metāns ir 86 reizes videi kaitīgāka siltumnīcas efekta gāze nekā oglekļa dioksīds jeb CO2. Par katru kafijas atkritumu tonnu, kas sadalās izgāztuvēs, 340 m3 metāna nonāk apkārtējā vidē ,” stāsta Koffeco tehnoloģiju vadītājs, RTU Vispārīgās ķīmijas tehnoloģijas institūta doktors Andrejs Šiškins.

Komentāri

Pievienot komentāru