Tīrākas degvielas prasības rada satraukumu 

Autobusu kompānijas brīdina par Eiropas Savienības izvirzīto mērķu nepaceļamo finansiālo nastu.

Egons Mudulis, 08.1.2019

Foto: LETA

«Par būtisku ar nulles izmešu autobusu īpatsvaru mēs varam sākt runāt tikai no 2030. gada 31. decembra, kad būs beigušies līgumi par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu, ja valsts jau iepriekš neparedz būtisku finansiālu atbalstu pasažieru pārvadājumu uzņēmumiem,» tā par ES iecerētajiem grozījumiem Direktīvā par «tīro» un energoefektīvo autotransporta līdzekļu izmantošanas veicināšanu vēstulē Satiksmes ministrijai (SM) norāda Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) prezidents Ivo Ošenieks.

Grozījumi attiecībā uz Latviju nosaka sekojošus sasniedzamos mērķus – M3 kategorijas autobusiem jābūt «tīriem» un energoefektīviem 35% apmērā no jaunajiem iepirkumiem līdz 2025. gada 31. decembrim, bet 50% apmērā – līdz 2030. gada 31. decembrim. Mūsu valsts autobusu kompānijas apvienojošā organizācija uzskata, ka šie procenti ir būtiski jāsamazina, balstoties uz valsts reālām finansiālām iespējām.

Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!

Šis jautājums Eiropas Parlamentā bijis Vides komitejas kompetencē, norāda eiroparlamentārietis Roberts Zīle, kurš darbojas Transporta komitejā. Pēc viņa teiktā, patlaban bumba ir Eiropas Padomes lauciņā, līdz ar ko Satiksmes un Vides ministrijām ir iespēja paust savu viedokli par šo jautājumu. Kaut arī ir skaidrs, ka transports ir milzīgs vides piesārņotājs, viņaprāt, izvirzītās prasības (finansiālā ziņā) ir par traku, jo īpaši attiecībā uz Austrumeiropas un Centrāleiropas valstīm, kur galvenie autobusu iepircēji (sabiedriskā pakalpojuma pasūtītāji) ir valsts un pašvaldības.

Raksts turpinās pēc reklāmas

Pirms diskutēt par pāreju uz nulles emisiju, transportu nozares komersanti vēlas saņemt atbildes uz pāris jautājumiem. Pirmkārt, LPPA vēlas redzēt aprēķinus par to, cik izmaksās infrastruktūra un transportlīdzekļu iegāde, lai nodrošinātu minētās 35% un 50% prasības. Proti, attiecībā uz nepieciešamo infrastruktūru runa ir par elektrības jaudas pieslēgumiem, lai nodrošinātu elektroautobusu uzlādi, dabasgāzes un ūdeņraža uzpildes stacijām, kuru infrastruktūra Latvijā nav izveidota. Otrkārt, komersanti atgādina, ka šogad valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD) paredzējusi veikt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas iepirkumu reģionālās nozīmes maršrutu tīklā visā Latvijā 2021.‒2030. gadam. LPPA lēš, ka pasažieru pārvadātājiem būs jāpiedāvā maksimāli kvalitatīvi pakalpojumi, kas faktiski nozīmē dalību konkursā ar jauniem autobusiem, kuru amortizācijas laiks ir 8‒10 gadi. Šobrīd nav skaidrs, kas segs zaudējumus, ja pēc direktīvas grozījumu ieviešanas uzņēmējiem nāksies mainīt autobusus ar EURO VI dzinējiem pret jauniem ar nulles izmešu līmeni. Tādēļ LPPA jautā SM, vai šobrīd Latvijā ir paredzēts atbalsta mehānisms un kādā apjomā, lai nodrošinātu jaunās direktīvas prasības.

Visu rakstu Tīrākas degvielas prasības rada satraukumu lasiet otrdienas, 8.janvāra laikrakstā Dienas Bizness! Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

No šīs sadaļas

Liepājas Oskara Kalpaka tiltam ir svarīga loma transporta kustības nodrošināšanā ikdienā, kā...

Jelgavā bāzētais auto pārbūves uzņēmums Universāls LTD kaļ plānus par elektriskiem mikroautobusiem...

Pasažieru prāmim «Isabelle», kas cieta pagājušās nedēļas vētrā, pēc remonta saņēmis kuģošanas...

Ritz-Carlton Hotel jaunā kruīza kuģu līnija tiks atklāta 2020.gadā, raksta Business Insider....

Jau sesto gadu pēc kārtas aviosabiedrība Ryanair pasažieru aptaujā Which saņēmusi sliktākās...

Noslēdzot līgumu par pasažieru termināļa paplašināšanas 6.kārtas būvprojekta izstrādi un...

Līdz ar lidlauka attīstību rosība sākas arī saistītos biznesos...

Patlaban Rīgas investīciju plānos un Rīgas budžetā līdzekļi jaunu stāvparku būvniecībai jeb...

Kuģis MSC Zoe sliktos laikapstākļos Ziemeļjūrā pazaudējis aptuveni 270 konteinerus, vēsta ārvalstu...

Lai lidosta Rīga sasniegtu izvirzīto mērķi kļūt par modernu un ērtu Ziemeļeiropas...