Transporta nozare Latvijā no Brexit nebaidās 

Loģistiķi, ekspeditori un autotransporta kompānijas gatavas ātri pielāgoties, saredz iespējas.

Egons Mudulis, 2019. gada 14. marts plkst. 6:18

Starptautisko Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto ģenerālsekretārs Andris Lubāns

Foto: Zane Bitere/LETA

Tas izriet no nozares asociāciju pārstāvju teiktā Dienas Biznesam.

«Vismaz Latvijas pusē nekādas panikas nav, kaut arī ir diezgan liela neskaidrība par to, vai būs t.s. cietais Brexit vai tomēr kāds pārejas periods, un ar ko tas viss noslēgsies», teic Starptautisko Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto ģenerālsekretārs Andris Lubāns. Mūsu valsts komersantu pārvadājumu apjomi Lielbritānijas virzienā ir salīdzinoši mazi. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem, Latvijas kompāniju komercpārvadājumi saistībā ar Lielbritāniju 2017. gadā veidoja vien 3% no visiem starptautiskajiem komercpārvadājumiem jeb 460,9 tūkst. t, no kā 58,4% bija pārvadājumi no citām ES valstīm uz Apvienoto Karalisti.

Turpretī citu valstu, piemēram, Polijas pārvadātāji, kuriem dienā Lamanšu šķērsojot vairāk nekā 1000 auto dienā, par cieto Brexit gan nobažījušies, jo straujas pārmaiņas saistībā ar muitas dokumentiem, pārvadājumu atļaujām var būt ļoti postošas. Ja ES un Lielbritānijas starpā vienošanās netiks panākta, nāksies atgriezties pie regulējuma, ko citas valstis Eiropas kopējā tirgū jau piemirsušas, proti, divpusējām atļaujām, trešo valstu atļaujām, muitas procedūrām, TIR karnetēm. Latvijas komersantu gadījumā tas viss gan nebūs pārāk sāpīgi, jo aizvien tiek izmantots, tostarp pārvadājumos austrumu virzienā, savukārt vecās ES dalībvalstis no tā visa jau pagājušas nost. A. Lubāna ieskatā, citām valstīm varētu būt problēmas īsā laikā iedarbināt visu šo dokumentāciju gan no juridiskā, gan tehniskā (drukāšana, izplatīšana) viedokļa. Vaicāts, vai mūsu pārvadātāji šādā gadījumā nevarētu mēģināt izmantot pavērušos iespēju tirgus daļas palielināšanai, Latvijas auto vadītājs atzīmē, ka tas vairāk atkarīgs no kravu nosūtītājiem un saņēmējiem.

Proti, pārvadātāju parasti maina nevis tāpat vien, bet problēmu gadījumā. Ja Eiropas komersanti spēs laikus piedāvāt adekvātus pakalpojumus, neviens jaunus pārvadātājus nemeklēšot. Komentējot to, vai ir vērojamas vai gaidāmas kādas izmaiņas pārvadājumu ceļos, proti, prāmju vai tuneļa izvēlē, A. Lubāns lēš, ka pagaidām var vien spekulēt un vispirms jāsagaida, kādas būs izmaiņas procedūrās pēc 29. marta, un tad arī nozare skatīsies, kā to visu realizēt. Nav arī nekādu pazīmju par to, ka kravu nosūtītāji vēlētos pēdējās divās nedēļās veidot lielākus uzkrājumus. Taču jebkurā gadījumā komersanti «cer uz labāko, bet gatavojas ļaunākajam, jo nav skaidrs, no kuras puses nāks sitiens».

Visu rakstu lasiet 14. marta laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2019. gada 13. marts plkst. 10:40

Lielbritānija samazinās importa tarifus gadījumā, ja valsts no Eiropas Savienības (ES) izstāsies...

2019. gada 12. marts plkst. 21:49

Lielbritānijas parlaments otrdien atkārtoti noraidījis premjerministres Terēzas Mejas panākto...

2019. gada 12. marts plkst. 8:10

Lielbritānijas politiķi atzīst, ka Brexit sarunas ar Briseli joprojām ir strupceļā. Ja...

2019. gada 12. marts plkst. 6:58

Lielbritānijas valdība pirmdienas vakarā paziņoja, ka ir vienojusies ar Eiropas Savienību (ES)...

2019. gada 11. marts plkst. 12:17

Londonas pēdējā brīža centieniem, lai mainītu ar Eiropas Savienību (ES) panākto «Breksita»...

Nepalaid garām

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

SIA Marine Digital System mērķis ir automatizēt procesus ostās, jūrniecības pakalpojumos...

Darbu sākusi latviešu uzņēmēju dibināta nekustamo īpašumu aģentu platforma «Big Bang Realty»,...

Kompāniju pārņemšanas un apvienošanās (M&A) darījumu jomā lielu aktivitāti tuvākajā laikā...

Lūšu dravā viesos aicina tos, kuri vēlas ko vairāk uzzināt par bišu...

Par spīti lietotāju skaita sarukumam, sociālais tīkls draugiem.lv vēl joprojām ir pelņu...

No šīs sadaļas
2019. gada 13. marts plkst. 16:57

Lai pārrunātu līdzšinējo pieredzi Eirāzijas pārvadājumos un vienotos par jaunām sadarbības...

2019. gada 13. marts plkst. 13:04

Latvijas lidsabiedrība airBaltic ieviesusi jaunu papildu pakalpojumu, ļaujot bezmaksas rokas bagāžai...

2019. gada 13. marts plkst. 12:45

Saskaņā ar Eiropas Aviācijas drošības aģentūras (EASA) lēmumu no vakardienas, 12. marta,...

2019. gada 13. marts plkst. 12:00

Ievērojot Eiropas Aviācijas drošības pārvaldes (EASA) noteikto aizliegumu no Viļņas lidostas otrdien...

2019. gada 12. marts plkst. 21:13

Pašvaldības SIA «Rīgas satiksme» pagaidu valdes tikšanās ar uzņēmuma kreditoriem aizritējusi...

2019. gada 12. marts plkst. 17:47

Turpina palielināties to valstu skaits, kuras devušas rīkojumus pārtraukt komerciālos lidojumus...

2019. gada 12. marts plkst. 12:30

Latvijas lidsabiedrība airBaltic no globāla aviācijas apmācības uzņēmuma CAE pasūtījusi Airbus...

2019. gada 12. marts plkst. 9:09

Rail Baltica ātrgaitas vilcieni no Tallinas uz Varšavu un no Tallinas uz...

2019. gada 12. marts plkst. 8:57

Latvijas Transportlīdzekļu Tirgotāju asociācija (LATTA) ir satraukta saistībā ar plānoto grozījumu...

2019. gada 11. marts plkst. 15:57

Svētdien, 10.martā, no Eksportostas teritorijas ar kuģi izvestas pēdējās uzkrātās ogles un...