Uzmanības centrā: Nedarbojas «Spirķik, sigareti!» variants 

Zinātnes sadarbība ar biznesu tiek uztverta aplami – šodien iedeva naudu, un rīt jau būs produkts, ko pārdot

Raivis Bahšteins, 08.3.2017
1/5

Foto: Edijs Pālens/LETA

Tā intervijā DB saka Latvijas Universitātes (LU) rektors Indriķis Muižnieks. LU izstrādājusi attīstības stratēģiju nākamajiem trim gadiem, gan apņemoties modernizēt un arī internacionalizēt studiju programmas, gan koncentrējoties uz zinātnes komercializāciju, gan arī attīstot daudzmiljonu ieceres, kas saistās ar LU akadēmisko centru Torņakalnā.

Fragments no intervijas:

Kā Latvijā attīstās zinātnes sasniegumu komercializācija, un kādus nospiedumus tā atstāj tautsaimniecībā?

Zinātnes komercializācija mūsdienās tiek uztverta tā – šodien iedeva naudu, un rīt jau būs produkts, ko pārdot. Tomēr tā nav, šeit nedarbojas ātrais «Spirķik, sigareti!» variants. Zinātnes sasniegumu reāla izmantošana prasa zināmu laiku. Kā piemēru varu minēt dažādās baktēriju asociācijas, kas ir mūsu pētnieku darba rezultāts un kuras tika izmantotas, piemēram, lai attīrītu Liepājas karostas piesārņoto augsni, pašmāju uzņēmumam spējot iepirkumā piedāvāt ievērojami mazākas izmaksas nekā ārvalstniekiem. Turklāt baktērijas arī piegādāja Latvijas uzņēmums. Tas ļāva Latvijas valstij ietaupīt ap diviem miljoniem eiro no neliela pārdesmit tūkstošu eiro vērta LU pētījuma. Tāpat ar cilmes šūnu izmantošanu terapijā un pētījumiem, kas saistīti ar šo jomu. Kurš var izteikt naudas vienībās šīs terapijas rezultātā iegūtos dzīves gadus? Bet tieši tā arī ir īstā komercializācijas vērtība, ko mēs, paliekot Centrāltirgus līmenī, izliekamies neredzam. Svarīgi, lai mēs komercializāciju nedzītu īstermiņa slazdā. Arī Madara Cosmetics ražotās kosmētikas pamatā ir mūsu laboratorijās pētīta šīs kosmētikas iedarbība, ar ko firma var pamatot savas produkcijas efektivitāti un cenu. Savukārt kristalizācijas pētījumi ir palīdzējuši farmācijas firmām. Nupat pie manis bija Francijas vēstniece, mums ir noslēgts līgums ar Francijas Atomenerģētikas aģentūru, kas interesējas par iespēju izmantot īpašus sūkņus nākamās paaudzes kodolreaktoru darbības nodrošināšanā – tos nedzesētu ar ūdeni, bet šķidrajiem metāliem, izmantojot mūsu Fizikas institūta atklājumus. Tas ir viens no skaidri redzamiem zinātnes komercializēšanas piemēriem nākotnē.

Vai sinerģija starp LU un biznesa vidi kļūst izteiktāka, kāda ir dinamika šajā jomā?

Tā ir aktivizējusies abu pušu darbības rezultātā, lai gan tur ir vēl daudz iespēju augt. Labs piemērs ir nevalstiskā organizācija BIRTI, kas mēģina šo sadarbību veicināt, arī pašai LU ir dažādi instrumenti sadarbībai ar uzņēmējiem. Pašlaik iedarbināti šādi pētījumi aptuveni par miljonu eiro, tostarp jaunu metāla ražošanas tehnoloģiju attīstībai. Vēl viens piemērs ir tehnoloģijas attīstīšana, ar kuras palīdzību novērot ekonomisko aktivitāti mobilo telefonu torņu tuvumā.

Visu interviju Nedarbojas «Spirķik, sigareti!» variants lasiet 8. marta laikrakstā Dienas Bizness.

Tevi varētu interesēt

Pasaules bagātāko valstu sarakstā turpina dominēt daudzas mazākās pasaules valstis, liecina Global...

Beļģu alus visā pasaulē strauji gūst popularitāti, taču Rīgā šis alus atrodas...

Nule kā beigusies viena no lielākajām tehnoloģiju konferencēm pasaulē - Mobile World...

Finanšu ministrijas skatījumā dominē divi finansējuma avoti, kur ņemt veselības aprūpei...

Veselības jaunuzņēmums CheeksUp ir sācis nodrošināt logopēdiskas nodarbības bērniem,...

Nepalaid garām

Ja valsts eksperts apgalvo, ka šķeldu ceļa uzturēšana izmaksās 10 miljonus nākamo...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

Igauņi pirmie pārgāja uz dabasgāzes izmantošanu sabiedriskajā transportā un Tallinā gandrīz...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

Mans bizness ir saistīts ar interneta izmantošanu ikdienā, un esmu novērojis -...

Nule kā beigusies viena no lielākajām tehnoloģiju konferencēm pasaulē - Mobile World...

Baltijā nav īpaši daudz dabas resursu, tāpēc lielākā vērtība ir cilvēki –...

4G mobilā interneta ātrumu var ietekmēt dažādi faktori, komentējot reklāmas, kur tiek...

Latvijas Mobilais Telefons (LMT) sadarbībā ar mašīnredzes tehnoloģiju uzņēmumu 4SmartStreets...

Pēdējās ziņas par tehnoloģiju kompānijas Apple izstrādāto un tās ierīču fanu ilgi...

Apbalvošanas ceremonijā Dekoratīvās Mākslas un dizaina muzejā noskaidroti pirmie Latvijas...

Latvija saglabājusi esošās pozīcijas Digitālās ekonomikas un sabiedrības indeksā (DESI),...

Par spīti sīvajai konkurencei, Spotify ir sasniedzis jau 50 miljonus maksājošu abonentu....

No 4.marta stājas spēkā jauni platjoslas optiskā tīkla izmantošanas tarifi elektronisko sakaru...