Ievērojami samazinājušies gadījumi, kad uzņēmēji pieprasa priekšapmaksu. Tā liecina SIA Creditreform Latvijā ikgadējais pētījums par pārdošanas nosacījumu un maksājumu kavējumu tendencēm darījumos starp juridiskām personām (B2B) Latvijas tirgū.
2010. gadā 23,5% no visiem darījumiem uzņēmēji noteica simtprocentīgu priekšapmaksu pirms preču piegādes vai darbu izpildes, bet 2011. gadā tie bija 18,4% no visiem darījumiem, savukārt 2012. gadā darījumi ar apmaksu pirms preču piegādes vai darbu izpildes veidoja vien 10,1%.
Straujāk nekā iepriekšējos gadus ir pieaudzis darījumu skaits ar līgto apmaksas termiņu no 8 līdz 14 dienām pēc preču piegādes vai darbu izpildes – par 22,5%. Šāds apmaksas termiņš 2012. gadā ir ticis noteikts biežāk nekā 2011. gadā, kad vairums uzņēmēju līgumos paredzēja 15–30 apmaksas dienu termiņu pēc preču piegādes vai darbu izpildes. Pētījums arī atspoguļo tendenci 2012. gadā līgumus slēgt uz klientiem labvēlīgākiem nosacījumiem ar garāku apmaksas termiņu. Pērn līgumos noteiktais vidējais darījumu apmaksas termiņš bijis 30,5 dienas pēc preču piegādes vai darbu izpildes, un tas ir par 0,8 dienām vairāk nekā 2011. gadā.
Svarīgākajās biznesa nozarēs līgto darījumu skaits uz atliktā maksājuma nosacījumiem bijis manāmi dinamiskāks. Nozaru griezumā 2012. gadā līgtie apmaksas nosacījumu termiņi pagarināti visos sektoros. Visstraujāk līgumos noteiktie apmaksas termiņi par precēm vai pakalpojumiem pagarināti apstrādes rūpniecības nozarē un pērn veidoja vidēji 37,2 dienas pēc preču piegādes, savukārt 2011. gadā vidēji bija 25,9 dienas.
«Tas saistīts ar veiksmīgu rūpniecības atkopšanos, ko nodrošina saražotās produkcijas novirzīšana uz eksporta tirgiem, līdz ar to ļaujot lielam skaitam uzņēmumu ievērojami uzlabot savu finansiālo stāvokli un kredītspēju,» skaidro SIA Creditreform Latvijā valdes loceklis Māris Baidekalns.