Pasaules biržas

Vācija varētu paplašināt spekulāciju ierobežojumus

Žanete Hāka, 25.05.2010

Jaunākais izdevums

Vācijas Finanšu ministrija ierosinājusi paplašināt pagājušajā nedēļā noteiktos atsevišķu akciju tirdzniecības ierobežojumus, attiecinot tos uz visām Vācijas akcijām un atsevišķiem eiro derivatīviem, raksta Bloomberg.

Plāns paredz aizliegumu vērst uz visām Vācijas kompānijām, kas tiek kotētas vietējā biržā, kā arī aizliegt īso pārdošanu, ja nav ieņemta bāzes pozīcija ar atsevišķu eirozonas valstu obligāciju kredītsaistību neizpildes mijmaiņas līgumiem (CDS), kā arī eiro derivatīviem, teikts bankām un nozares dalībniekiem nosūtītajā likumprojektā.

«Finanšu krīze ir ierobežojusi uzticību finanšu tirgiem un atklājusi nepieciešamību būtiski uzlabot uzraudzības noteikumus,» teikts dokumentā. «Pēdējā laikā krīze ir sasniegusi jaunas dimensijas, pieaugot turbulencēm Eiropas Savienības dalībvalstu obligāciju tirgos, kā arī eiro svārstīgumam.»

Db.lv jau rakstīja, ka pagājušajā nedēļā Vācija uz laiku nolēma aizliegt īso pārdošanu, ja nav ieņemta bāzes pozīcija ar valsts obligācijām un atvasinātajiem CDS pēc tam, kad amatpersonas vaino šīs darbības Eiropas parādu krīzes veicināšanā.

Vācijas kanclere Angela Merkele un Francijas prezidents Nikolā Sarkozī ir izteikuši vēlmi ierobežot spekulācijas ar valstu CDS, kā arī Eiropas Savienības pārstāvji ir rosinājuši stingrākas prasības darījumiem.

Lielā akciju short selling (akciju aizņemšanās un to tālāka pārdošana) radīja ievērojamas cenas kustības, kas var apdraudēt visas finanšu sistēmas stabilitāti.

«Savā veidā tā ir politiķu cīņa pret tirgu, un es esmu noskaņota uzvarēt,» sacījusi A. Merkele. «Spekulanti ir mūsu pretinieki.»

Šos jaunos noteikumus asi kritizē juristi, kuri sacījuši, ka noteikumus vajadzēja paziņot laicīgi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kapitāla tirgus Latvijā – trešajā desmitgadē, bet joprojām vājš. Vai ir alternatīvas?

Latvijas Bankas ekonomists Egils Kaužēns, 29.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no svarīgām finanšu tirgus sastāvdaļām ir likvīds un efektīvs kapitāla tirgus. Ieguldījumi akcijās un obligācijās ir ilgtermiņa ieguldījumi.

Attīstīts kapitāla tirgus veicina vietējās un ārvalstu investīcijas, uzkrājumu efektīvāku izmantošanu, dodot iespēju krājējiem vairāk nopelnīt, kas īpaši aktuāli zemo procentu likmju apstākļos. Savukārt uzņēmējiem tas dažādo aizņemšanās iespējas uzņēmuma attīstības finansēšanai.

Turklāt lēmumi par investīcijām vai, tieši pretēji, lēmumi par neinvestēšanu ietekmē ne vien pašreizējo tautsaimniecības stāvokli, bet arī summējas tautsaimniecības turpmākās attīstības perspektīvā.

Kāpēc kapitāla tirgus ir tik nozīmīgs:

  1. Uzņēmumi, emitējot vērtspapīrus kapitāla tirgū, piesaista ilgtermiņa finansējumu – gan vietējo, gan ārvalstu, kas dod iespēju uzņēmumiem attīstīties un pilnveidot ražošanu vai pakalpojumu sniegšanu, diversificējot investoru loku;
  2. Mājsaimniecības un uzņēmumi var novirzīt savus uzkrājumus kapitāla tirgus vērtspapīros, kas parasti piedāvā augstāku ienesīgumu nekā noguldījumi bankās;
  3. Kapitāla tirgus dod iespēju sekot dažādu vērtspapīru procentu likmēm, kas ļauj spriest par piedāvājuma un pieprasījuma attiecību finanšu tirgū, par tirgus dalībnieku gaidām par riskiem un ekonomikas attīstību, finansēšanas nosacījumiem;
  4. Ekonomikas izaugsmes modeļos izaugsme ilgtermiņā ir atkarīga no kapitāla lieluma, un kapitāla tirgum ir būtiska loma šī kapitāla piesaistē un izvietojumā tautsaimniecībā;
  5. Labi funkcionējošs kapitāla tirgus palīdz sadalīt kapitālu pa dažādām nozarēm, uzņēmumiem tā, lai tiktu iegūts maksimāls labums tautsaimniecībā, – tiek meklēts optimums no paredzamā vērtspapīru ienākuma un riska.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nupat noslēgusies latviešu ģimenes uzņēmuma LINEN (SIA L.J. LINEN) slēgtā obligāciju emisija, kas dos papildu iespējas agroproduktu tirdzniecības namam Āzijā.

Par uzņēmuma pirmsākumiem, ambīcijām, ceļu pretī izaugsmei un realizācijas instrumentiem Dienas Bizness izjautāja uzņēmuma īpašniekus un vadītājus Jāni un Zani Kuļikovskus.

Kas ir uzņēmums LINEN, kā tas radies? Nosaukumā - lini...

J.K.: Izņemot nosaukumu, ar liniem nav nekāda sakara. Mēs esam agroproduktu tirgotāji. Proti, Eiropā, Āzijā, Āfrikā un citviet LINEN nodrošina individuāli pielāgotus piegādes ķēžu risinājumus lopbarības, mājdzīvnieku barības, biodegvielas u.c. ražotājiem. Darbojamies vairāk nekā 46 valstīs un esam starp top pieciem šīs industrijas uzņēmumiem Eiropā.

Tad nosaukums kā radās?

J.K.: Uzņēmums tiešām tika dibināts ar mērķi tirgot lina audumu no Baltijas uz Āfriku, tomēr tas neizdevās. Savukārt izdevās citas lietas. Mēs nemainījām nosaukumu, vienkārši turpinājām darboties.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaules biržas

Investori pamet «akciju kuģi» ar 12 miljardiem dolāru

Žanete Hāka, 21.05.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nedēļas laikā investori no ASV un Eiropas akciju fondiem izņēmuši 12 miljardus dolāru, pieaugot bažām, ka Eiropas valstu parādu krīze palēninās pasaules ekonomikas izaugsmi, atsaucoties uz EPFR Global, raksta Bloomberg.

Vācijas noteiktie tirdzniecības ierobežojumi palielināja spiedienu uz Eiropas akciju fondiem, un nedēļas laikā investori no tiem izņēma 4,8 miljardus dolāru. 7 miljardi dolāru izņemti no ASV akciju fondiem, bet 284 miljoni dolāru – no Japānas akciju fondiem.

Tā ir lielākā globālā akciju fondu līdzekļu aizplūde kopš 2008. gada 25. jūnija nedēļas, kad investori izņēma 27,7 miljardus dolāru. Tajā nedēļā visā pasaulē kritās akciju cenas, jo naftas cenas sasniedza rekordu, bremzējoties ASV ekonomikai un pieaugot kredītu tirgus zaudējumu norakstīšanai.

«Vairāku notikumu kombinācija likusi investoriem pārvērtēt globālās ekonomikas perspektīvas,» norādījis Colonial First State Global Asset Management investīciju tirgus izpētes vadītājs Stefans Halmariks. «Ir bijusi būtiska globālās riska apetītes mazināšanās, un grūti saskatīt iemeslus, lai tā tuvākajā laikā stabilizētos.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Akciju cenas ASV un Eiropā ceturtdien pārsvarā pieauga, jo jauni dati liecināja par spēcīgu ASV ekonomikas atkopšanos no Covid-19 pandēmijas.

Vakcīnu ražotāju akciju cenas turpināja kristies pēc tam, kad ASV, vairākas Eiropas valstis un Krievija atbalstīja patentu atcelšanu Covid-19 vakcīnām, tomēr šis kritums bija mazāks nekā trešdien.

Volstrītas indekss "Dow Jones Industrial Average" sasniedza jaunu rekordu, un ievērojami pieauga arī indeksi "Standard & Poor's 500" un "Nasdaq Composite".

ASV Nodarbinātības ministrijas apkopoti dati liecināja, ka bezdarbnieka pabalsta jauno pieprasījumu skaits ASV pagājušajā nedēļā samazinājies par 92 000 līdz 498 000, kas ir jauns zemākais līmenis kopš 2020.gada marta, turklāt pieprasījumu skaits sarucis ceturto nedēļu pēc kārtas.

Analītiķi bija prognozējuši, ka bezdarbnieka pabalsta jauno pieprasījumu skaits pagājušajā nedēļā samazināsies līdz 540 000, salīdzinot ar iepriekšējās nedēļās sākotnēji lēstajiem 553 000.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Dīzeļu vietu varētu ieņemt nevis elektroauto, bet ūdeņraža auto

Māris Ķirsons, 29.10.2019

Pagaidu risinājums nākamajiem 5-15 gadiem varētu būt hibrīdauto - uzskata a/s Wess Group padomes priekšsēdētājs Aleksandrs Oskins.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākas dīzeļdzinēju auto ēras noriets, jo Eiropā daudzās pilsētās tiek noteikti ne tikai ierobežojumi, bet pat liegumi tajās iebraukt auto ar dīzeļdzinējiem, to vietu varētu ieņemt nevis elektroauto, bet gan ūdeņraža auto.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta a/s Wess Group padomes priekšsēdētājs Aleksandrs Oskins. Viņš uzskata, ka auto industrija atrodas sava veida krustcelēs, savukārt auto, it īpaši dzīzeļauto īpašnieki Latvijā to varētu izjust augstāku nodokļu (akcīzes un arī transportlīdzekļu ekspluatācijas) un dažādu nodevu veidā.

Fragments no intervijas

Kāda ir pašreizējā situācija auto industrijā?

Vienā vārdā var sacīt, ka nozare atrodas sava veida krustcelēs. Pirms vairākiem gadiem bija tā dēvētā dīzeļgeita. Turklāt, lai mazinātu gaisa piesārņojumu - jo īpaši CO2 un, tā dēvēto, kvēpu (melno dūmu) – jau pirms kāda laikā vairākās Eiropas pilsētās vietējā vara ieviesa ļoti augstas prasības auto, kuri vēlas tajās iebraukt. Vēl vairāk - šo pilsētu izvirzītās prasības bija augstākas par Eiropas Komisijas noteiktajām, bet Eiropas tiesa nostājās municipalitāšu pusē. To plaši atspoguļoja Deutsche Welle, uzsverot, ka Eiropas Vispārējās jurisdikcijas tiesa Luksemburgā apstiprināja jaunākās paaudzes dīzeļdzinēju pārvietošanās aizlieguma likumību Eiropas pilsētās. Ekoloģiskās organizācijas Deutsche Umwelthilfe vadība šo ziņu komentēja, ka ne vēlāk kā 2020. gadā pilsētās, kurās ir īpaši augsts gāzes piesārņojuma līmenis, parādīsies aizliegumi kustībai arī ar jaunās paaudzes dīzeļdzinējiem. Deutsche Umwelthilfe ieteica patērētājiem iegādāties tikai automašīnas, kuru ražotāji garantē atbilstību vides standartiem reālos satiksmes apstākļos. Tagad jebkuru mašīnu, kas neatbilst jaunākajiem (Euro 6d-TEMP) noteikumiem, var aizliegt. Tas nozīmē, ka dīzeļdegvielas automašīnām gaisā ir jāizdala mazāk nekā 80 mg / km slāpekļa oksīdu, lai tās varētu brīvi braukt tādās pilsētās kā Štutgartē, Parīzē, Amsterdamā, Berlīnē, Madridē utt., bet pašlaik šādu robežu nespēj neviens dīzeļdzinējs.

Komentāri

Pievienot komentāru