Jaunākais izdevums

Elektromotori automašīnās kļuvuši par realitāti, un bagātās Eiropas valstis cenšas straujā tempā ieviest tos ikdienā. Tomēr šodien ne tikai enerģētikas kompānijas, bet arī autoražotāji investē ievērojamus resursus, lai radītu inovatīvus produktus, kas spēj samazināt kaitīgos izmešus un fosilo izejmateriālu izmantošanas īpatsvaru iekšdedzes dzinējos

2040. gads ir slieksnis, kad Parīzes, Londonas vai Oslo ielās vairāk būs elektroautomašīnu, bet Rīgā, visticamāk, vēl būs daudz iekšdedzes dzinēju, kas brauks ar videi draudzīgāku degvielu.

Vairākas Eiropas valstis nospraudušas ambiciozus mērķus strauji mainīt automašīnu iekšdedzes dzinējus uz elektromotoriem, liecina Eiropas Komisijas DB sniegtā informācija, piebilstot, ka CO2 izmešu mazināšanas plāns ir katras dalībvalsts iekšēja lieta. Eksistē alternatīvas, kuras ir mazāk dārgas un pietiekami efektīvas. Autoražotāji investē ievērojamus līdzekļus, lai mazinātu kaitīgos izmešus, kā arī fosilo materiālu izmantošanas īpatsvaru. Viens no nākotnes risinājumiem ir atjaunojamā dīzeļdegviela, kuras loma turpmākajās desmitgadēs Latvijā pieaugs, bet elektroautomašīnas vienlaikus ir lielpilsētu nepieciešamība un iespēja, uzskata degvielas tirgotāja Neste Latvija ģenerāldirektors Artu Airiainens (Arttu Airiainen).

Parīze, Londona, Rīga

Eiropas Komisijas sniegtā informācija liecina, ka Francijā, Lielbritānijā, Norvēģijā, Nīderlandē un dažādās Vācijas pavalstīs eksistē iekšdedzes dzinēju ierobežošanas plāni, paredzot mašīnu ar iekšdedzes dzinēju pārdošanas mazināšanu un pilnīgu pārtraukšanu.

Piemēram, Francijas valdības plāns līdz 2040. gadam paredz izbeigt pārdot benzīna un dīzeļdegvielas automobiļus, un tā ir daļa no vērienīga plāna, lai sasniegtu mērķus, kurus paredz Parīzes vienošanās par pasaules klimata uzlabošanu. Vēl pirms šī Francijas valdības lēmuma automašīnu ražotājs Volvo paziņoja, ka jau no 2019. gada pilnībā pāries uz elektroautomobiļu ražošanu. Laikraksts The Guardian šo faktu komentē kā iekšdedzes dzinēju dominances beigas. Savukārt Francijas valsts vides ministrs Nikolā Hulo (Nicolas Hulot) šo lēmumu nosaucis par revolucionāru, piebilstot, ka Francijas valdībai ir pietiekami daudz ideju mērķa realizēšanai. Francija vēlas kļūt par līderi CO2 izmešu samazināšanas jomā, kā arī klimata izmaiņu jautājumos.

Londonas nostāja ir mazliet maigāka – no 2040. gada plānots pāriet uz elektroautomašīnām vai zemu izmešu mašīnām, kas paredz vietu arī iekšdedzes dzinējiem vai kombinētām automašīnām. Nīderlandē par iespējamu iekšdedzes dzinēju aizliegumu runā pat jau no 2025. gada, bet dažās Vācijas pavalstīs – no 2030. gada. Pēc visiem paziņojumiem kompānija Bloomberg New Energy Finance prognozē, ka 2040. gadā Francijā 54% mašīnu būs ar elektrodzinējiem, kas noteikti būs rekordskaitlis.

Latvijas nostāju izsaka pēdējās izmaiņas dīzeļdegvielas tirgū, kas ir visvairāk pārdotā degviela automašīnām valstī. 2018. gada 1. aprīlī spēkā stājās grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 332 par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu. Tie paredz, ka Latvijā nopērkamajai dīzeļdegvielai no 16. aprīļa līdz 31. oktobrim tirgotājiem pēc izvēles ir jāpievieno biodīzelis (4,5% līdz 7%) vai atjaunojamo resursu dīzeļdegviela – ne mazāk kā 4,5%, bet maksimālā robeža nav noteikta. Latvijas līdzšinējie centieni elektroautomašīnu ieviešanā izpaužas kā stāvvietu atvieglojumi, izņēmumi satiksmes noteikumos, nevis kā tiešs finansiāls atbalsts mašīnu iegādei. Visā Latvijas teritorijā par ES līdzekļiem tiek veidots ātrās elektrouzlādes punktu tīkls, tomēr pat pie neliela šī tipa mašīnu skaita pieauguma tas izrādīsies nepietiekams. Tas norāda, ka vēl aizvien brauksim ar benzīnu un dīzeļdegvielu.

Par ko esam gatavi maksāt

2015. gada Parīzes vienošanās, kuru ratificēja 158 valstis, paredz strauju CO2 izmešu samazināšanu, lai nepieļautu globālo sasilšanu vēl par pāris Celsija grādiem. Tajā pašā laikā pēc pieredzes zināms, ka katra videi draudzīgā ideja nes papildu izmaksas.

«Stāsts par iekšdedzes dzinējiem un elektrodzinējiem, par izmantojamām degvielām nav stāsts par ekonomiski izdevīgāko modeli, jo runa ir par globālo sasilšanu, un šajā aspektā visa cilvēce ir gatava piemaksāt, lai nepiedzīvotu katastrofu. Es gribu uzsvērt, ka CO2 izmeši un globālā sasilšana nav tikai automašīnu radītais piesārņojums. Ogļskābā gāze rodas visdažādākajos dabas procesos. Vienlaikus ir skaidrs, ka lauksaimniecībā, aviācijā, kuģu satiksmē elektromotori vēl ilgu laiku neiegūs vadošo lomu. Jautājums ir – cik mēs esam gatavi piemaksāt un kādu ceļu izvēlamies,» DB pauda inženieris konstruktors un autoservisa SIA Rolis īpašnieks Uldis Rolis.

Inženieris uzskata, ka nākotnes aina ar elektroautomašīnām ir uzburta un pārspīlēta un cilvēki patiesībā neapzinās, cik viss kopā maksās.

«Šobrīd cilvēku lielākais ieguvums ir brīva pārvietošanās. Eiropa bez robežām, katram personīgā automašīna, un šis lielais cilvēku ieguvums ir kļuvis par viņu apgrūtinājumu. Patiesībā stāsts ir par lielajām pilsētām, kur satiksme rada lielu piesārņojumu un valdības cenšas atbrīvoties no iekšdedzes dzinējiem cilvēku veselības stāvokļa dēļ,» uzsvēra U. Rolis. Elektroautomašīnas pilsētās, pēc inženiera teiktā, līdzinās centrālapkures ieviešanai, jo vēl aizvien paliek jautājums – kā elektrība tiek saražota. Jāpiebilst, ka Latvija šajā jomā izskatās labi, – vismaz puse elektroenerģijas top hidroelektrostacijās.

U. Roļa jautājums ir par nākotni – ja elektroautomašīnas, kas ir dārgākas, būs vairākumā, no kā ražos iztrūkstošo enerģiju. Ja tās būs fosilās izejvielas, tad nav vērtības piemaksāt, jo CO2 kaut kur tomēr nonāks atmosfērā.

Rīga nav gatava

«Esmu labi pazīstams ar elektromobiļiem. Pats ar tādu braucu. CO2 izmeši bija minimāli. No šī aspekta skatoties, elektroautomašīnas ir ideāls transportlīdzeklis pilsētā, kur transports rada lielu CO2 un citu izmešu koncentrāciju,» uzsvēra inženieris.

Līdztekus viņš atzina, ka Latvija un Rīga nav gatava elektroautomašīnu straujai ieviešanai, pirmkārt, atceroties, kā pats sabojājis savu automašīnu. «Vienā bedrē pārsitu elektromotoru. Ir jāsaprot, ka ar elektroautomašīnu nevar iebraukt sniega putrā, nevar braukt pa bedrainu ceļu, tās nepacieš to, ko mums kaisa uz ceļiem ziemā. Elektrokorozija ir ārkārtīgi aktīva, piedaloties tādām vielām kā hlors un nātrijs,» norādīja inženieris.

Nākamā problēma, kas sagaida elektroautomobiļu lietotājus, ir to uzlāde, un ir skaidrs, ka neviena Latvijas pilsēta, tostarp Rīga, nav gatava elektroauto masveida ieviešanai.

«Iedomājieties Purvciema daudzdzīvokļu māju, pie kuras vakarā ir vajadzīgas 72 vai vairāk rozetes uzlādei,» sacīja U. Rolis.

Inženieris pauda, ka Rīgā problēma ir jārisina, jo jautājums ir ne tikai par CO2 izmešiem, bet arī par cilvēku veselību, gluži kā jebkurā citā lielpilsētā.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) sniegtā informācija par vidējo degvielas patēriņu un CO2 izplūdi 2017. gadā liecina, ka nodokļu atvieglojumi pienākas automašīnām ar CO2 izmešiem zem 50 gramiem uz vienu nobraukto kilometru. Šajā sadaļā ietilpst elektromobiļi un automašīnas ar hibrīddzinējiem. Nākamā grupa ar izmešiem 51–96 g/km ir tikai ar nedaudz sliktāku rādītāju, un to vairumā veido dīzeļdzinēju automašīnas.

Iekšdedzes dzinēji ir lētāki

U. Rolis vēl aizvien saredz labas iekšdedzes dzinēju iespējas tuvākajās desmitgadēs, kamēr vien elektroenerģija tiek iegūta no oglēm, gāzes un naftas produktiem. Degvielām savstarpēji konkurējot, ir panākti labi rezultāti.

«Iepretī 1980. gadam, sasniegts ir ļoti daudz. Ja ir vēlme pārliecināties, var aizbraukt uz Indiju vai Ēģipti, kur ielās ir to laiku mašīnas,» uzsvēra inženieris.

Eiropas Savienības Apkārtējās vides komisija ir noteikusi, ka nevar būt lielas atšķirības starp rādījumiem stendos un uz ceļa. Patlaban ir pieļauts lielāks izmešu daudzums, kas atbilst reālai situācijai.

«Visas šīs prasības pēc būtības orientē patērētāju uz iespējami jaunākām mašīnām ar labākiem izmešu rādītājiem. Atliek tikai pirktspējas jautājums, bet dīzeļdzinēji vēl aizvien ir lētāki. Latvijas valdība arī nav gatava piemaksāt par elektroautomašīnu iegādi,» sacīja U. Rolis, norādot, ka patlaban vienīgā svira, kas ieteic pirkt jaunākas mašīnas ar mazāku izmešu daudzumu, ir nodokļi.

Dīzeļdzinēji mainās

Dīzeļdzinēju ražotāji ir intensīvi strādājuši pie dzinēja pilnveidošanas un sola to darīt arī turpmākajos 10–20 gados. Vadošais dīzeļdzinēju ražotājs Bosch šā gada aprīlī nāca klajā ar paziņojumu, ka ir rasti jauni risinājumi, kā cīnīties ar dīzeļdzinējiem piedēvēto slāpekļa oksīda un citu cieto daļiņu piesārņojumu.

Bosch jaunās tehnoloģijas sola saglabāt degvielas taupības kritērijus, kā arī mazināt izmešu ietekmi uz vidi. Bosch vadītājs Volkmars Denners šā gada paziņojumā presei pauž, ka, ievērojot to, ka jaunākie dzinēji ir aprīkoti ar mākslīgo intelektu, dzinēju darbības ietekme uz gaisa kvalitāti ir tuvu nullei. Šī tehnoloģija spēs sasniegt tādus rādītājus, ka NOx būs 10 reizes mazāks par 2020. gadam noteikto limitu.

Kopš 2017. gada Eiropas Savienības tiesību akti prasa, lai jaunajās automašīnās, kas testētas pēc prasībām reālos braukšanas apstākļos pilsētās un piepilsētu teritorijās, slāpekļa oksīda izmeši nepārsniegtu 168 miligramus uz kilometru. No 2020. gada prasība tiek samazināta līdz 120 miligramiem uz kilometru. Šobrīd Bosch jaunākie dīzeļdzinēji strādā ar 13 miligramiem slāpekļa oksīda izmešu uz kilometru. Dzinēju pilnveidošanu papildina jaunu degvielu piedāvājums.

Neste piedāvā alternatīvu

«Vēl pirms 10 gadiem mēs tikai runājām par atjaunojamiem energoresursiem un CO2 izmešu samazināšanu atmosfērā. Šobrīd tā ir visas pasaules realitāte, ar ko jārēķinās arī degvielas tirgotājiem. Parīzes vienošanās apvieno 158 valstis visā pasaulē, bet tā ir tikai kopējā tendence, un katra valsts nospraustos mērķus mēģina sasniegt ar saviem paņēmieniem. Runa nav tikai par degvielu, runa ir par visu CO2 izmešu kopumu, ko veido dažādas nozares, un fosilās degvielas izmantošana automašīnās ir tikai viens no aspektiem,» intervijā Dienas Biznesam sacīja Neste Latvija ģenerāldirektors Artu Airiainens, norādot, ka lielpilsētu lielākais piesārņotājs neapšaubāmi ir satiksme.

Tieši šajā jomā Neste koncerns piedāvā alternatīvu risinājumu – atjaunojamo resursu dīzeļdegvielu, kuras radītie izmeši, ievērojot visu procesu – gan ražošanu, gan patēriņu, – ir līdz 90% mazāki nekā fosilajai degvielai.

Neste ražotā atjaunojamo resursu dīzeļdegviela ir no biodīzeļa atšķirīgs produkts, kas tiek iegūts no biomasas (augu eļļa un atkritumi) citādā tehnoloģiskā ceļā.

Piedevu no rapša eļļas iegūst esterificēšanas ceļā, bet parafinizēto dīzeļdegvielu iegūst hidrogenēšanas veidā. Tehnoloģisko procesu atšķirība nodrošina tīru produktu ar lielāku jaudu, labiem sala izturības parametriem, ievērojami mazākiem izmešiem. Piedevām no šīs degvielas neveidojas nosēdumi un piedegumi. Degvielas ķīmiskais sastāvs ir identisks fosilajai dīzeļdegvielai, tadēļ nav nepieciešamas motora izmaiņas tās lietošanai. Jau tuvākajā laikā kādā no Neste Latvija DUS šo produktu pārdos arī tīrā veidā, bet, ievērojot, ka mūsu valstī tam nav akcīzes nodokļa atbrīvojuma kā Zviedrijā vai Somijā, tai būs augstāka cena. «Mēs vēlamies parādīt sabiedrībai, ka šāda iespēja eksistē,» sacīja A. Airiainens. Šobrīd lielākie parafinizētās dīzeļdegvielas patērētāji ir Skandināvijas valstis un Kalifornijas štats ASV.

Tajā pašā laikā Neste Latvija vadītājs atzīst, ka, lūkojot tālākā perspektīvā, elektromotori automašīnās ir lielpilsētu neizbēgamība un nepieciešamība vienlaikus.

Uzlāde – rītdienas problēma

«Pēc statistikas prognozēm, 2030. gadā visā pasaulē būs aptuveni 10% elektroautomašīnu. Dažās valstīs to būs vairāk, dažās – mazāk. Visticamāk, attīstītajās valstīs šis procents būs krietni augstāks, citviet – zemāks. Kurā vietā atradīsies Latvija? Tas ir jautājums. Pieņemsim, ka tie būs šie vidējie 10%,» min A. Airiainens.

Elektroautomašīnas ir lielo pilsētu risinājums, un Latvijas gadījumā tā pamatā ir Rīga. Mašīnas pagaidām ir dārgas, un ir nepieciešamas valsts subsīdijas, kuru nav. Neste Latvija vadītājs uzskata, ka elektroautomašīnu skaits neizbēgami pieaugs un arī degvielas uzpildes stacijās būs elektrouzlādes iespēja, tomēr tā aizņems pusstundu vienai mašīnai. Pašreizējie risinājumi tuvākajā desmitgadē neapmierina pat nelielu nākotnes pieprasījumu Rīgā.

Šo problēmu Latvijā jau pamanījuši auto tirgotāji, kuri domā par elektroauto uzlādes iespējām. Tuvākajā nākotnē plānots, ka autodīleri kopā ar servisu partneriem uzstādīs vēl vairāk elektrouzlādes staciju. Piemēram, paplašināt iespējas iecerējis Volkswagen, kura dīlercentros jau tagad iespējama elektroauto uzlāde. Nupat atvērtajā Volkswagen dīlercentrā Igaunijā izveidota elektrouzlādes stacija, kurā var uzlādēties vairāk nekā 50 automašīnas.

«Somijā šo problēmu palīdz risināt lielveikalu tīkli. Tesko veikalu grupa nolēmusi pie saviem veikaliem iekārtot uzlādes punktus, kurus cilvēki varēs izmantot iepirkšanās laikā. Tas ir daudz racionālāk,» pieļauj Neste Latvija vadītājs, uzsverot, ka 2030. gadā Latvijā vēl aizvien iekšdedzes dzinēju īpatsvars būs vismaz 85%. «Citādi mēs nebūvētu jaunas degvielas uzpildes stacijas. Skaidrs, ka, ja mēs būtu pārliecināti, ka pēc 10 gadiem vairs nevajadzēs DUS, tad neuzsāktu ieguldījumus.

Mēs ticam, ka Baltijas tirgū būs nepieciešama Neste ražotā atjaunojamā dīzeļdegviela, bet to nevajag jaukt ar biodīzeli,» sacīja A. Airiainens.

Jautāts par brīdi, kad dīzeli un benzīnu vairs nevajadzēs, kas notiks ar DUS, Neste Latvija vadītājs ir optimistisks, sakot, ka DUS izvietotas ceļu krustpunktos, tātad biznesam izdevīgās vietās, un noteikti būs cits pakalpojums, kuru varēs sniegt iedzīvotājiem.

Akcīze – valsts ienākums

«Daudzi izsakās, ka par elektroautomašīnas darbināšanu mazāk jāmaksā. Nākotnē tā nebūs. Ja mērķis ir, ka visi ir par elektrību un patiešām visi Latvijas iedzīvotāji sāk lietot elektroautomašīnas, tad Latvijas valstij ir jārēķinās ar pamatīgām nodokļu ieņēmumu izmaiņām,» norāda A. Airiainens.

Iekšdedzes dzinēju degviela tiek aplikta ar akcīzes nodokli, un degvielas tirgotāji Latvijā kopumā valstij ik gadu samaksā 550 miljonus eiro, precīzāk – šo naudu samaksā iedzīvotāji, kuri tērē degvielu. Ja tiks patērēta ar akcīzes nodokli neapliktā elektrība, valsts ieņēmumi krietni saruks un būs jādomā, ar kādu naudu aizpildīt šo robu budžetā.

«Es nezinu, kādi varētu būt risinājumi, bet tie noteikti parādīsies brīdī, kad valsts nodokļu ieņēmumi kritiski saruks nepārdotas akcizētās degvielas dēļ. Iespējams, ka parādīsies elektroautomašīnu ekspluatācijas maksa vai kāds cits maksājums, kas piesaistīts automašīnai. Attālinātā nākotnē šis jautājums kļūs par visu valstu problēmu,» uzskata Neste Latvija vadītājs.

Patlaban A. Airiainens ir vairāk satraukts par Baltijas valstu dažādo nostāju akcīzes nodokļa jautājumos.

«Būtu labi, ja Baltijas valstis spētu vienoties un mēģinātu nodokļu politikā rīkoties daudzmaz vienādi. Tas iespaido biznesa vidi. Igaunijā akcīzes nodoklis ir krietni lielāks, un šādas atšķirības nelielā teritorijā jūtami ietekmē stāvokli,» uzsver Neste Latvija vadītājs.

Tuvākā nākotne kombinēta

«Visa industrija kopumā attīstās un strādā gan elektroautomašīnu, gan iekšdedzes dzinēju attīstībā, kas nozīmē, ka tuvākajos 10–15 gados mums būs abu tipu dzinēji,» uzskata U. Rolis.

Ievērojot katras valsts īpatnības un iedzīvotāju maksātspēju, eksperts norāda uz dīzeļdegvielas un dzinēju inovācijām kā uz iespēju, kas garantē jaudīgu, drošu un efektīvu, kā arī videi draudzīgu pārvietošanos ikdienā.

«Ir svarīgi apzināties, ka cilvēku vajadzības ir dažādas. Tādēļ ļoti svarīgi izvērtēt, kas būs piemērotākais dzinēja tips katra cilvēka ikdienas vajadzībām tuvākā vai tālākā nākotnē. Piemēram, benzīna dzinēji nav ekonomiski izdevīgi un videi draudzīgi, veicot regulāri garus pārbraucienus, kā arī tie nav piemēroti lielgabarīta automašīnām, jo tas nav ekonomiski izdevīgi. Arī hibrīddzinēji ir būtībā piemēroti pilsētai vai īsām distancēm. Turpretī dīzelis nav tik izdevīgs mazām automašīnām un mazam ikgadējam nobraukumam,» norāda eksperts.

Jautāts, kas šobrīd ir nozīmīgākā problēma izmešu samazināšanā, U. Rolis uzsver, ka tieši vecais autoparks rada vislielāko negatīvo ietekmi uz vidi, nevis jaunās paaudzes dīzeļdzinēji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Hibrīdtehnoloģijas uzvaras gājiens

Linda Zalāne, speciāli DB, 17.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iegādājoties hibrīdauto, vadītāji balso par labāku gaisa kvalitāti pilsētā, kas iet roku rokā ar auto nozares centieniem samazināt savu ekoloģisko pēdu jeb oglekļa dioksīda (CO2 ) izmešu ietekmi uz apkārtējo vidi

Aktualizējoties klimata izmaiņām un ieviešot stingrākus izmešu emisiju standartus, pēdējo gadu laikā strauji audzis pieprasījums pēc hibrīdauto. WESS Motors Toyota pārdošanas rādītāji liecina, ka hibrīdu pārdošanas īpatsvars pērn sasniedzis 38% no kopējā jaunu auto pārdošanas apjoma, kas ir par 10% vairāk nekā gadu iepriekš. Pieprasījuma attīstības tendenci raksturo straujais kāpums kopš 2014. gada, kad tika pārdoti 83 Toyota automodeļi ar hibrīda piedziņu, līdz pērn pārdotiem 821 Toyota hibrīdam. «Pieprasījuma pieaugumu pēc hibrīdauto modeļiem veicina izvēles iespēja, jo auto ražotāji arvien vairāk investē dažādu inovatīvu risinājumu izstrādē, lai auto tehnoloģijas padarītu autobraucējiem ērtākas, pieejamākas un apkārtējai videi draudzīgākas. Ņemot vērā arvien striktākās ES prasības attiecībā pret CO2 kaitīgajiem izmešiem, dīzeļdzinēju nākotne iezīmējas arvien drūmākos toņos. Aizliegumi iebraukt Eiropas lielākajās pilsētās, piemēram, Vācijā, kā arī nepieciešamība pēc lielām investīcijām ekoloģisku dīzeļmotoru izstrādē jau šobrīd samazina pieprasījumu pēc auto ar dīzeļdegvielas dzinēju. Pērn Eiropā pieprasījuma kritums pēc auto ar dīzeļdegvielas dzinējiem ir turpat par 30%. Līdz ar to tas paver arvien lielākas priekšrocības hibrīdauto, kamēr elektroauto ir nepieciešamas papildu investīcijas infrastruktūras pilnveidošanā,» stāsta AS WESS valdes loceklis Aleksejs Radionovs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar akumulatoriem darbināmi elektriskie transportlīdzekļi (BEV) vieglo automašīnu klasē jau ir pielīdzināmi iekšdedzes dzinēju automašīnām arī kopējo izmaksu ziņā, žurnālam "Dienas Bizness" norāda "Moller Baltic Import SE" e-mobilitātes vadītājs Baltijā Matīss Zemītis.

Igaunijā un Lietuvā elektroautomašīnu iegādei ir arī praktisks valsts atbalsts – jaunas elektroautomašīnas iegāde ir pat izdevīgāka nekā dīzeļa vai benzīna dzinēja mašīnas iegāde.

Kopējo lietošanas izmaksu (TCO – total cost of ownership) koncepts ir veids, kā pretstatīt elektroautomašīnas un iekšdedzes dzinēja automašīnas. Proti, tiek salīdzināti gan automašīnas iegādes izdevumi, gan izdevumi automašīnas ekspluatācijas laikā.

Elektroautomašīnas sākotnējā cena ir lielāka nekā līdzīgas jaudas iekšdedzes dzinēja automašīnas cena, tādēļ būtiskākais jautājums ir – cik ilgā laikā elektromotors atpelna cenas starpību un vai tas vispār iespējams?

M. Zemītis norāda – ja netiek nodrošināts valsts atbalsts nodokļu atlaižu vai iegādes subsīdiju veidā, galvenais elektroautomašīnu nodrošinātais ietaupījums rodas no zemākām ekspluatācijas izmaksām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apritējis gads, kopš Rīgā, Uzvaras bulvārī 7, Pulkveža Brieža ielā 12 un Jūrmalā, Jomas ielā 4 darbu sāka Elektrum elektroauto uzlādes stacijas.

Tajās tiek nodrošināta gan ierastās ātrās 50kW līdzstrāvas stacijas, gan pilsētai piemērotās vidēji ātrās jeb 22kW maiņstrāvas uzlādes iespēja. Uzlāde un norēķini šajās stacijās ir iespējami, izmantojot īpaši izveidoto mobilās lietotnes Elektrum uzlādes sadaļu. Pirmo reizi šāda lietotne no pašiem pamatiem tika izstrādāta tieši Latvijas tirgum. AS "Latvenergo" Elektrotransporta uzlādes tīkla attīstības vadītājs Ansis Valdovskis stāsta par to, kā pašlaik attīstās mūsu piedāvājums elektrisko transporta līdzekļu īpašniekiem. Viņš uzsver, ka ir ļoti iespējams – uz elektriskajām automašīnām pārsēdīsimies daudz ātrāk nekā domājam.

Pirms gada prognozējām, ka 2030. gadā Latvijā būs ap 30 000 elektrisko automašīnu. Kādu skaitu jūs prognozētu tagad, redzot, cik strauji notiek attīstība?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jo vairāk ar to "grozīsieties" pilsētā, jo "saldāks" būs degvielas patēriņš. Tā ir galvenā pašuzlādes "Hyundai Kona hybrid" priekšrocība.

Korejiešu "Hyundai" jeb precīzāk "Hyundai & KIA" alianse šobrīd ir viena no aktīvākajām t.s. zaļo modeļu ražotājām, kas strauji tuvojas japāņu "Toyota" modeļu hibridizācijas apmēriem. "Hyundai Kona hybrid" ir labs veids, kā, piemēram, ortodoksālajiem dīzeļmotoru faniem mainīt reliģisko piederību. "Hyundai Kona" un dīzeļmotoru cienītājiem cits nekas neatliks, jo "Kona" modelim turpmāk dīzeļmotori vairs netiks piedāvāti. Saprecinot iekšdedzes spēka agregātu ar elektromotoru, ir radīts atraktīvs un baudāms kokteilis, kas atsevišķās dzīves situācijās, piemēram, pilsētā, būs pat ievērojami ekonomiskāks par dīzeli.

Kāpēc jāpērk

Ja darba nedēļa saistīta ar pārvietošanos pilsētas vai tās apkārtnes robežās, tad "Hyundai Kona hybrid" ir perfekts sabiedrotais. Budžeta klases krosoveram ne par lielu, ne par mazu, turklāt krosovera virsbūvei ar augstāk sēdi, tālāk redzi konceptu lielāki riteņi un atbilstošs virsbūves attālums līdz ceļa virsmai ir lietas, kas noderēs ne tikai pilsētā, bet izbraucienā ārpus tās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Volkswagen: Mūsu nākamā iekšdedzes dzinēju automobiļu paaudze būs pēdējā

LETA, 05.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas autobūves koncerns «Volkswagen» savas pēdējās iekšdedzes dzinēju automobiļu paaudzes ražošanu sāks 2026.gadā, uzņēmumam aizvien vairāk pievēršoties videi draudzīgāku automašīnu radīšanai pēc tā dēvētā dīzeļgeitas skandāla.

«Volkswagen», kas pagājušajā mēnesī pavēstīja par ieceri līdz 2023.gadam investēt 44 miljardus eiro elektrisko automašīnu attīstīšanai, norāda, ka pakāpeniski pārtrauks ar benzīna un dīzeļdzinējiem aprīkotu automobiļu ražošanu, jo uzņēmums cenšas sasniegt kaitīgo izmešu samazināšanas mērķus, kas noteikti ar Parīzes klimata vienošanos.

Kompānijas stratēģijas vadītājs Mihaels Josts nozares konferencē otrdien pavēstīja, ka uzņēmuma darbinieki šobrīd strādā «pie pēdējās platformas automobiļiem, kas nav CO2 neitrāli.»

«Volkswagen» grupa, kurā kopumā ietilpst 12 automašīnu zīmoli, apņēmusies līdz 2025.gadam tirgū piedāvāt vairāk nekā 50 elektrisko automobiļu modeļus, salīdzinot ar sešiem modeļiem, kas pieejami šobrīd.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Swiss aptur lidojumus ar Airbus A220 lidmašīnām, airBaltic turpinās lidot

Ilze Žaime, LETA, 16.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šveices nacionālā aviokompānija «Swiss International Air Lines» paziņoja, ka steigšus apturējusi lidojumus ar visām «Airbus A220» lidmašīnām, lai tajās veiktu dzinēju pārbaudes pēc nesen piedzīvotajām tehniskajām problēmām.

Šāds lēmums pieņemts pēc tam, kad otrdienas rītā lidojums no Londonas uz Ženēvu tika novirzīts uz Parīzi saistībā ar jaunu incidentu, kas radījis bažas par šo lidmašīnu dzinējiem, norāda lidsabiedrība.

«Swiss» flotē ir 29 «Airbus A220» lidmašīnas. Šo modeļu lidaparāti pēdējā gada laikā piedzīvojuši vairākus ar dzinējiem saistītus incidentus.

ASV Federālā aviācijas pārvalde (FAA) pagājušajā mēnesī izdeva rīkojumu veikt pārbaudes «Pratt & Whitney» ražotājiem dzinējiem, ar kuriem aprīkotas «Airbus A220» lidmašīnas.

«Swiss» otrdien skaidroja, ka lēmums apturēt lidojumus spēkā stājas nekavējoties, un lidmašīnas gaisā atgriezīsies vien tad, kad tām būs veiktas pienācīgas pārbaudes, ziņo aģentūra LETA.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Šveices aviokompānijas Swiss lidmašīnas Airbus A220 pakāpeniski atsāk lidojumus

LETA--AFP, 16.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šveices nacionālā aviokompānija «Swiss International Air Lines» ("Swiss")trešdien paziņoja, ka pēc dzinēju pārbaudēm tās flotē esošās lidmašīnas «Airbus A220» pakāpeniski atsāk lidojumus.

Lidsabiedrība norāda, ka 17 lidmašīnas jau tikušas pārbaudītas un to dzinēji ir nevainojamā stāvoklī. Savukārt jau 12 lidaparāti atsākuši regulāro lidojumu veikšanu.

«Swiss» skaidro, ka trešdien atļauja turpināt lidojumus tiks dota vēl piecām lidmašīnām, bet ceturtdien visas lidmašīnas pilnībā atsāks reisus.

«Swiss» otrdien steigšus apturēja lidojumus ar visām 29 «Airbus A220» lidmašīnām, lai tajās veiktu dzinēju pārbaudes pēc piedzīvotajām tehniskajām problēmām.

Šāds lēmums tika pieņemts pēc tam, kad otrdienas rītā lidojums no Londonas uz Ženēvu tika novirzīts uz Parīzi saistībā ar incidentu, kas radījis bažas par šo lidmašīnu dzinējiem, norāda lidsabiedrība.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Līdz 2030.gadam Latvijā būs 36 tūkstoši elektroautomašīnu

Žanete Hāka, 20.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā tendences tirgū, Latvijā līdz 2030. gadam būs vairāk nekā 36 000 elektroautomobiļu, "Dienas Bizness" rīkotajā konferencē "Tīra enerģija transportam" prognozēja AS "Latvenergo" valdes loceklis Kaspars Cikmačs.

Lai arī joprojām elektroautomobiļu skaits Latvijā nav liels, tomēr tas palielinās arvien straujāk. Atbilstoši CSDD datiem 2019. gada sākumā bija reģistrēti 442 vieglie elektroautomobiļi, savukārt 2020. gada sākumā – jau 658, kas ir par 49% vairāk. Tas gan ir maz, salīdzinot ar kopējo reģistrēto automašīnu skaitu gadā, kas sasniedz 700 tūkstošus, taču vērojams pieaugums.

Iemesli ir vairāki – lejupejošas cenas, automašīnu plašāks piedāvājums un arī iespējamais nobraucamais attālums - pirms pāris gadiem elektroauto varēja bez uzlādes nobraukt vien 100-150 kilometru, bet tagad vairāki modeļi ar vienu uzlādi var veikt 400-500 kilometrus, kas Latvijas mērogos vairums lietotājiem ir vairāk nekā pietiekams attālums, norāda K. Cikmačs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tuvāko gadu laikā elektroauto uzlādes tīklu izveidošana Latvijā piedzīvos strauju izaugsmi, tomēr soli pa solim šajā jomā nepieciešama revolūcija.

Nākotne būs daudz «zaļāka», nekā šobrīd var šķist. Elektroniskās, sociālās un vides vajadzības būtiski pieprasa oglekļa mazietilpīgu attīstību. Pārmaiņas ir sākušās un notiks vēl straujāk un apjomīgāk, pauž Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrijas (VARAM) klimata pārmaiņu departamenta direktore Ilze Prūse.

Kļūst pieejamāki

Saskaņā ar CSDD datiem, līdz 2019. gada 1. janvārim Latvijā kopumā reģistrēti 442 vieglie elektroautomobiļi, kas ir par 130 automobiļiem vairāk nekā 2018. gada janvārī. Šie rezultāti liecina, ka, lai arī pamazām, tomēr mērķtiecīgi elektroautomobiļi Latvijā kļūst arvien populārāki. Nozares eksperti norāda, ka viens no iemesliem, kādēļ cilvēki arvien vairāk izvēlas braukt tieši ar elektroautomobili, ir fakts, ka tie kļūst cilvēkiem arvien pieejamāki. LR Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns skaidro, ka viens no svarīgākajiem mērķiem tuvākajā nākotnē ir emisiju samazinājums autotransporta sektorā, – līdz 2030. gadam tās samazināt par 9%. Tomēr jāņem vērā, ka, lai izpildītu izvirzītos klimata pārmaiņu ierobežošanas mērķus līdz 2030. gadam un uzlabotu vides kvalitāti, Latvijas ceļos ir nepieciešams krietni lielāks elektroautomobiļu īpatsvars – vismaz 6000.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Latvijas Okupācijas muzeja Nākotnes nama pamatos iemūrē kapsulu

Laura Mazbērziņa, 13.09.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Okupācijas muzeja (LOM) topošās piebūves Nākotnes nams pamatos svinīgi iemūrēta kapsula ar vēstījumu nākamajām paaudzēm un pateicību ziedotājiem, kuri ir snieguši artavu Nākotnes nama projekta īstenošanā.

LOM pārbūve un Nākotnes nama būvniecība tiek īstenota par valsts piešķirtajiem līdzekļiem, savukārt par ziedotāju līdzekļiem taps jauna muzeja pastāvīgā ekspozīcija un tiks nodrošināts nama iekārtojums.

Latvijas Okupācijas muzeja biedrības valdes priekšsēdis Valters Nollendorfs atzīmēja, ka sabiedrības atbalsts un ziedotāju uzticība bija spēks, kas iedrošināja uzsākt šo projektu. Tas arī ļāva pārvarēt projekta vilcināšanu un neziņu: «Šajā brīdī mēs godinām tos vairāk nekā 1000 ziedotājus, kuri ziedojuši, lai Nākotnes namā varētu iekārtot muzeju un ekspozīciju. Jāsaprot, ka šie līdzekļi nāk no cilvēku privātajiem līdzekļiem vai sabiedriskajām organizācijām, kuru ienākumus arī veido privāti ziedojumi.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Vai autoražotājs Tesla ir 150 miljardus ASV dolāru vērts?

Lelde Petrāne, 05.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau pirms divām nedēļām, kad elektroauto ražotāja "Tesla" tirgus vērtība pārsniedza 100 miljardus ASV dolāru, izskanēja skeptiski viedokļi, bet otrdien, akciju cenai turpinot kāpumu, tā pārsniedza 150 miljardus ASV dolāru. Tas nozīmē, ka "Teslas" akciju cena pēdējos trīs mēnešos ir vairāk nekā trīskāršojusies, pārspējot pat visoptimistiskākās prognozes.

Biznesa portāla db.lv uzrunātie analītiķi pauž viedokli, vai elektroauto ražotājs "Tesla" patiešām ir 150 miljardus dolāru vērts, kā tas izskatās uz kopējā auto nozares fona, kādas ir nākotnes prognozes un iespējamie attīstības scenāriji.

Pārsteidzoši, bet riskanti

"Auto ražotāja "Tesla" akciju cenu kāpums tiešām ir bijis pārsteidzošs," atzīst "Luminor" galvenais ekonomists Pēteris Strautiņš. "Pats svarīgākais - šobrīd ļoti riskanta ir gan šo akciju pirkšana, gan pretēja rīcība, ko sauc par "short selling" jeb īsā pārdošana, kas būtībā ir akciju aizņemšanās cerībā uz to cenas kritumu. Ja vien investoru riska tolerance nav ārkārtīgi augsta, viņiem nevajag darīt ne vienu, ne otru, zaudējumi var būt lieli," viņš brīdina.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Mercedes-Benz līdz 2039.gadam plāno atteikties no iekšdedzes dzinējiem

LETA, 14.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas autoražotājs «Mercedes-Benz» pirmdien paziņoja, ka līdz 2039.gadam vēlas pārtraukt pārdot tradicionālos automobiļus ar iekšdedzes dzinējiem.

Uzņēmums norāda, ka līdz tam laikam tas plāno, ka tā visi pasaulē pārdotie jaunie automobiļi neradīs oglekļa izmešus.

«Mūsu mērķis ir 20 gadu laikā radīt jaunu vieglo automobiļu floti bez oglekļa izmešiem,» vēsta pašreizējais «Mercedes-Benz» izpētes nodaļas vadītājs Ola Kalleniuss, kurš nākamnedēļ «Daimler» priekšsēdētāja amatā aizstās Dīteru Ceči.

Kompānijas preses pārstāvis skaidroja, ka visi «Mercedes-Benz» modeļi 20 gadu laikā kļūs elektriski vai hibrīdi, taču pastāv arī citas iespējas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Bosch sadarbībā ar Powercell Sweden izstrādās automobiļiem paredzētu ūdeņraža degvielas šūnu komponentes

LETA, 29.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē lielākais autodetaļu ražotājs - Vācijas rūpniecības koncerns «Bosch» - pirmdien paziņoja, ka sadarbosies ar Zviedrijas uzņēmumu, lai izstrādātu ūdeņraža degvielas šūnām būtiskas komponentes, kas paredzētas automobiļu darbināšanai.

«Bosch» un «Powercell Sweden AB", kas iepriekš bija Zviedrijas autoražotāja «Volvo» struktūrvienība, plāno ūdeņraža degvielas šūnas tirgū laist, vēlākais, 2022.gadā.

Ar ūdeņradi darbināmi automobiļi varētu izrādīties lietošanas ziņā veiksmīgāki, salīdzinot ar elektriskajām automašīnām. Šāda veida automobiļi nodrošina krietni garāku nobraukšanas distanci, un tos iespējams uzpildīt aptuveni tikpat ātri, cik ar iekšdedzes dzinējiem aprīkotus spēkratus.

Vienlaikus ar ūdeņradi darbināmi automobiļi sniedz vairākas tās pašas priekšrocības, ko nodrošina elektriskās automašīnas, tostarp jaudīgu paātrinājumu, klusu darbošanos un nekādus kaitīgos izmešus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas autobūves uzņēmums "Audi" otrdien paziņoja, ka valstī līdz 2025.gadam plāno likvidēt 9500 darbavietas.

Darbavietu likvidēšana ir daļa no vērienīgas restrukturizācijas programmas, kas paredzēta, lai līdz 2029.gadam ietaupītu sešus miljardus eiro. Darbavietu likvidēšana tiks panākta ar strādājošo priekšlaicīgu pensionēšanos.

Uzņēmums gan norāda, ka turpinās darbinieku pieņemšanu darbā tādās jomās kā elektromobilitāte un digitalizācija.

Restrukturizācijas programma tiek īstenota laikā, kad "Audi" veic dārgu un sarežģītu pāreju no iekšdedzes dzinējiem uz elektrisko automobiļu ražošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Dīzeļu vietu varētu ieņemt nevis elektroauto, bet ūdeņraža auto

Māris Ķirsons, 29.10.2019

Pagaidu risinājums nākamajiem 5-15 gadiem varētu būt hibrīdauto - uzskata a/s Wess Group padomes priekšsēdētājs Aleksandrs Oskins.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākas dīzeļdzinēju auto ēras noriets, jo Eiropā daudzās pilsētās tiek noteikti ne tikai ierobežojumi, bet pat liegumi tajās iebraukt auto ar dīzeļdzinējiem, to vietu varētu ieņemt nevis elektroauto, bet gan ūdeņraža auto.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta a/s Wess Group padomes priekšsēdētājs Aleksandrs Oskins. Viņš uzskata, ka auto industrija atrodas sava veida krustcelēs, savukārt auto, it īpaši dzīzeļauto īpašnieki Latvijā to varētu izjust augstāku nodokļu (akcīzes un arī transportlīdzekļu ekspluatācijas) un dažādu nodevu veidā.

Fragments no intervijas

Kāda ir pašreizējā situācija auto industrijā?

Vienā vārdā var sacīt, ka nozare atrodas sava veida krustcelēs. Pirms vairākiem gadiem bija tā dēvētā dīzeļgeita. Turklāt, lai mazinātu gaisa piesārņojumu - jo īpaši CO2 un, tā dēvēto, kvēpu (melno dūmu) – jau pirms kāda laikā vairākās Eiropas pilsētās vietējā vara ieviesa ļoti augstas prasības auto, kuri vēlas tajās iebraukt. Vēl vairāk - šo pilsētu izvirzītās prasības bija augstākas par Eiropas Komisijas noteiktajām, bet Eiropas tiesa nostājās municipalitāšu pusē. To plaši atspoguļoja Deutsche Welle, uzsverot, ka Eiropas Vispārējās jurisdikcijas tiesa Luksemburgā apstiprināja jaunākās paaudzes dīzeļdzinēju pārvietošanās aizlieguma likumību Eiropas pilsētās. Ekoloģiskās organizācijas Deutsche Umwelthilfe vadība šo ziņu komentēja, ka ne vēlāk kā 2020. gadā pilsētās, kurās ir īpaši augsts gāzes piesārņojuma līmenis, parādīsies aizliegumi kustībai arī ar jaunās paaudzes dīzeļdzinējiem. Deutsche Umwelthilfe ieteica patērētājiem iegādāties tikai automašīnas, kuru ražotāji garantē atbilstību vides standartiem reālos satiksmes apstākļos. Tagad jebkuru mašīnu, kas neatbilst jaunākajiem (Euro 6d-TEMP) noteikumiem, var aizliegt. Tas nozīmē, ka dīzeļdegvielas automašīnām gaisā ir jāizdala mazāk nekā 80 mg / km slāpekļa oksīdu, lai tās varētu brīvi braukt tādās pilsētās kā Štutgartē, Parīzē, Amsterdamā, Berlīnē, Madridē utt., bet pašlaik šādu robežu nespēj neviens dīzeļdzinējs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja runā par dārza un meža darbiem, nav labāka palīga par motorzāģi – it kā vienkāršs, tomēr tik daudzpusīgs instruments, kas bez piepūles dažu minūšu laikā ļauj paveikt to, ko mūsu senči slapjām mugurām darīja stundām. Nozāģēt, nogāzt, sagarināt, atzarot, pielīdzināt, piezāģēt, aizzāģēt... Tāpat malkas sagatavošanā un dārza sakopšanā motorzāģis būs labākais palīgs. Šoreiz – astoņas lietas, kas Husqvarna motorzāģus īpaši izceļ uz konkurentu fona!

1. Pieredze kopš 1959. gada

Nav daudz ražotāju, kas varētu lepoties ar līdzīgu vēsturi. Vairāk nekā pusgadsimts veltīts motorzāģu ražošanai un uzlabošanai. Nebūs pārspīlēti teikt, ka Husqvarna par šo instrumentu zina pilnīgi visu un patiesībā – ir izgudrojusi mūsdienu motorzāģus.

2. Detalizētas lietošanas instrukcijas

Husqvarna saviem klientiem visās valstīs piedāvā ļoti izsmeļošas un detalizētas lietošanas pamācības vietējā valodā, kā arī – brīdinājumus par drošību un padomus ērtam un kvalitatīvam darbam. Lai pārliecinoši darbotos ar motorzāģi, ir nepieciešama pieredze un zināšanas par to, kā ierīce un zāģējamais materiāls uzvedīsies konkrētajā situācijā. Un pieredzes veidošana sākas ar rūpīgu lietošanas pamācību izskatīšanu. Gadu gaitā uzkrātās zināšanas ļauj motorzāģa lietotājiem sagatavot tik tiešām praktiski noderīgas un dzīvē pārbaudītas instrukcijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas uzņēmums "UXDA" izveidojis nākotnes bankas dizaina konceptu, kas demonstrē, kā varētu izskatīties nākotnes virtuālās (VR, virtual reality) un paplašinātās realitātes (AR, augmented reality) banka.

Video redzama aina no "nākotnes". Cilvēks apsēžas kafejnīcā Doma laukumā, uzliek brilles un viņa priekšā paveras bankas hologramma, ko var pārvaldīt ar roku kustībām. Virtuālā realitāte jau ir labi pazīstama cilvēkiem, kuri nodarbojas ar videospēlēm. Tomēr nākotnē paredzams, ka virtuālā un paplašinātā realitāte kļūs par neatņemamu mūsu ikdienas sastāvdaļu, stāsta Aleksandrs Krēgers, UX stratēģis, "UXDA" dibinātājs un vadītājs

Izveidojot savu vīziju par to, kā varētu izskatīties nākotnes banka, "UXDA" vēlējies iedvesmot pasaules finanšu industriju.

Jautāts, cik tālā nākotnē, pēc uzņēmuma aplēsēm, ir iespēja, ka šādas tehnoloģijas tiks ieviestas reālajā banku vidē un nonāks pie patērētājiem, Aleksandrs Krēgers biznesa portālam db.lv stāsta: "AR (paplašinātās realitātes) iespējas jau tiek izmantotas inovatīvāko Fintech produktu vidū. Piemēram, ASV finanšu uzņēmums "Acorns" projicē savas mobilās lietotnes izvēlni uz maksājuma kartes. Lai to izbaudītu, jāizmanto mobilā tālruņa ekrāns. Tomēr, lai šāda veida tehnoloģijas kļūtu par neatņemamu mūsu ikdienas sastāvdaļu, nevis ekstru, nepieciešams attīstīt tehnoloģiskās iespējas un ierīces, piemēram, AR brilles (tādas, kādas redzamas "UXDA" izveidotajā nākotnes bankas dizaina konceptā). Šobrīd ar šādu tehnoloģiju izstrādi nodarbojas vairāki uzņēmumi un jau ir iespējams iegādāties tamlīdzīgas ierīces. Tomēr to kvalitāte un iespējas patlaban ir vēl diezgan tālu no tā, lai kļūtu par cilvēku dzīvesveida sastāvdaļu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Lapiņš: 10 miljoni dīkas naudas Olainfarm kontā bez iemesla ir katastrofa!

Jānis Goldbergs, 10.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Olainfarm vebinārā, kas 3. septembrī norisinājās biržas Nasdaq Baltic interneta vietnē, uz Dienas Biznesa jautājumiem atbildes bija izvairīgas, ne pēc būtības vai nesniedza skaidrību

Jau 4. septembrī sekoja Olainfarm lielākā akcionāra Olmafarm valdes priekšsēdētāja Pētera Rubeņa paziņojums ar aicinājumu glābt Olainfarm, kurā visi Dienas Biznesa uzdotie jautājumi ir skarti. Skaidrot šos jautājumus, nevēlēšanos atbildēt, pašu vebināra norisi un tajā pateikto Dienas Bizness aicināja bijušo Olainfarm valdes locekli un akcionāru Salvi Lapiņu.

Mēs jau pirmajā jautājumā aicinājām Olainfarm valdes priekšsēdētāju Lauri Macijevski skaidrot šā gada pirmā ceturkšņa uzņēmuma darbības rezultātus salīdzinājumā ar otro ceturksni, tomēr viņš palika pie iepriekšējās taktikas – sniedzot informāciju par pusgadu nedalīti. Runa ir gan par peļņas, gan ieņēmumu, gan likviditātes sadaļām. Kādēļ, jūsuprāt, šāda taktika?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa trešdien piemēroja apcietinājumu Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) aizturētajam uzņēmējam Mārim Martinsonam.

Apcietinājums Martinsonam piemērots kā drošības līdzeklis. Šo tiesas lēmumu vēl ir iespējams pārsūdzēt Rīgas apgabaltiesā.

Pēc tiesas sēdes Martinsons atteicās sniegt jebkādus komentārus žurnālistiem. Arī Martinsona advokāti Didzis Vilemsons un Aivars Purmalis atteicās no komentāriem.

Kā ziņots, Martinsonu KNAB aizturēja otrdien, un vēl trešdien no rīta puses uzņēmējs atradās KNAB telpās.

Otrdien KNAB aizturēja arī «Rīgas satiksmes» (RS) Infrastruktūras uzturēšanas un attīstības departamenta direktoru Igoru Volkinšteinu, apstiprināja uzņēmuma pārstāve Baiba Bartaševiča.

Saskaņā ar KNAB sniegto informāciju, novembrī sāktā kriminālprocesā saistībā ar RS veiktajiem iepirkumiem otrdien veiktas neatliekamās procesuālās darbības, tai skaitā vairāk nekā 30 kratīšanas, un aizturētas kopumā astoņas personas - sešas Latvijā, bet divas Polijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pabeigti demontāžas darbi Latvijas Okupācijas muzeja pārbūvei un Nākotnes nama būvniecībai, tādējādi noslēdzot nozīmīgu būvniecības posmu. Šodien būvnieki Skonto Būve uzsāk pāļu izbūvi, informē projekta pasūtītājs VAS Valsts nekustamie īpašumi (VNĪ).

Projekta darbu ietvaros ir jau veikta mūra un betona konstrukciju demontāža aptuveni 1540 tonnu apmērā. Lai nodrošinātu pēc iespējas mazāka materiālu daudzuma nonākšanu izgāztuvēs, otrreizējai pārstrādei nodotas aptuveni 50 tonnas metāla konstrukciju, kā arī lielākā daļa mūra un betona konstrukciju.

«Okupācijas muzeja pārbūve un Nākotnes nams būvniecība ir valstiski nozīmīgs projekts un viena no VNĪ prioritātēm. 2017. nogalē darbu sākot jaunajai VNĪ valdei sadarbībā ar projekta uzraudzības padomi, projekta virzība pēc 11 gadu ieilgušas plānošanas un saskaņošanas īsā laikā ir nonākusi līdz būvniecībai. Vienlaikus tas ir arī ļoti tehniski sarežģīts projekts, tādēļ būvuzraudzību veicam paši. Tas mums ļauj sekot līdzi būvniecības procesa norisei un dod papildu pārliecību, ka būvdarbi tiks veikti termiņos un kvalitātē, kā esam solījuši sabiedrībai,» uzsver VNĪ valdes priekšsēdētājs Ronalds Neimanis, norādot, ka līdz šim būvniecības darbi norit pēc plāna un tiek veikti atbilstošā kvalitātē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektrotransports nav jauna tēma, taču tā kļūst aizvien aktuālāka. Daudziem tas kļuvis par ikdienas pārvietošanās līdzekli, un elektroauto vairs nevar uzskatīt tikai par luksusa preci. Salīdzinot ar kaimiņvalstīm, Latvijā šī nozare attīstās salīdzinoši lēnāk, kā arī valsts nesniedz atbalstu elektroauto iegādei. Toties to lietošana ļauj izbaudīt ievērojamas priekšrocības un arī atteikties no atsevišķām izmaksu pozīcijām savā ikdienā.

Uzlabojoties elektroauto pieejamībai un cenai, ir sasniegts brīdis, kad arvien vairāk cilvēku nopietni apsver to iegādi.

Dārga investīcija, ko atpelna lietošana

Pamazām pieaug ne tikai elektroauto, bet arī elektromopēdu un autobusu popularitāte.

Tieši mazie transportlīdzekļi lietotājam ir visizdevīgākie, jo to cena daudz neatšķiras no analogiem ar iekšdedzes dzinēju. Kamēr Latvijā tie vēl iegūst popularitāti, tikmēr, piemēram, Ķīnā daudzām ģimenēm jau tagad aizvieto parasto automašīnu ikdienā.

Tiesa, jauna elektroauto cena tirgū šobrīd pat divreiz apsteidz līdzvērtīgu auto ar benzīna vai dīzeļa dzinēju. Te nepieciešams ilgtermiņa skatījums, jo bonusi, braucot ar elektromobili ikdienā, 5 - 10 gadu termiņā atpelna pirkuma cenu ar uzviju, nemaz nerunājot par samazināto kaitējumu videi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Labāk, lai mani noņem no amata, nekā es piekritīšu prettiesiskiem risinājumiem. Tas ir bijis mans princips visu manu pilnvaru laiku un savā ziņā spēka avots gan man, gan FKTK padomei,» saka Finanšu un kapitāla tirgus uzraudzības komisijas (FKTK) priekšsēdētājs Pēters Putniņš

Laikā, kad tika lemts par ABLV Bank pašlikvidāciju, jūs paziņojāt, ka labāk, lai jūs noņem no amata, nekā jūs piekritīsiet prettiesiskiem risinājumiem. Vai šī jūsu nostāja ir aktuāla arī tagad – vai jūs izjūtat politisku spiedienu?

Varu to atkārtot arī tagad. Tas ir bijis mans princips visu manu pilnvaru laiku un savā ziņā spēka avots gan man, gan FKTK padomei. Jo mēs savu darbību un visus savus lēmumus vienmēr esam balstījuši likumā. Man pašlaik nav pamata veikt kādus soļus, kas izrietētu no šī principa neievērošanas, tāpēc ka joprojām pie tā turamies un tikai šādā veidā pieņemam savus lēmumus. Protams, ja neņem vērā dažus rakstus masu saziņā, bet tas ir īpašs gadījums. Jo ne es jūtos kādu kļūdu pieļāvis, nedz arī kaut ko nelikumīgu izdarījis. FKTK padomē visu darām likuma ietvaros un desmitkārt pārdomājam katru savu soli. Man liekas, ka tā ir augstākā jebkuras valsts iestādes sūtība – strādāt likuma ietvaros.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienota klientu apkalpošana, iestādes un procesu efektivitāte, draudzīga un izaugsmi veicinoša vide, brīva informācijas apmaiņa, sadarbība un radošums – tā ir tikai daļa no izstrādātā Latvijas valsts Nākotnes biroja koncepta priekšrocībām. Ko īsti grib valsts, un kas to realizēs, un kā tas izskatīsies dabā?

Lai saprastu, kādēļ valsts biroji vairs nevar būt klasiskie kabineti ar rakstāmgaldu un krēslu un kas īsti tuvāko piecu gadu laikā pamazām taps to vietā, Dienas Bizness uz sarunu aicināja Valsts kancelejas direktoru Jāni Citskovski un VAS Valsts nekustamie īpašumi valdes priekšsēdētāju Andri Vārnu. Abu organizāciju sinerģijā savijas pasūtītāja vēlmes un valsts praktiskās iespējas.

Fragments no intervijas, kas publicēta 19. jūlija laikrakstā Dienas Bizness:

Kāpēc kaut kas ir jāmaina valsts ierēdņu darba vidē?

J.Citskovskis.: Jebkurā darba vietā ir vēlme sasniegt maksimāli labāko darba rezultātu, un tā tas ir arī valsts pārvaldē. Būtiska loma darba procesā ir tieši darba videi. Tas, ka vide ir jāmaina, parādās darbinieku aptaujās. Valsts kanceleja pērn veica visu valsts iestāžu iesaistes pētījumu, un secinājām, ka tas ir nepieciešams.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Tāda Porsche Macan vairs nebūs

Aldis Zelmenis, 29.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākamā SUV modeļa Macan paaudze būs 100 % elektriska, nolēmusi Porsche AG uzraudzības padome. Tas nozīmē, ka šobrīd uzlabotie Macan modeļi noslēgs salīdzinoši īso, bet žilbinošo iekšdedzes motoru ēru

Porsche Macan ir Cufenhauzenas kompānijas veiksmes stāsts. Piecos gados kopš Macan modeļa dzimšanas pasaulē tas ir pārdots vairāk nekā 400 tūkst. eksemplāros. Iespaidīgs skaitlis, īpaši zinot salīdzinoši augsto modeļa iegādes cenu, kas bieži vien neatpaliek no lielākā brāļa Cayenne cenojuma. Uzmundrinoši, ka līdz brīdim, kad pārdošanā nonāks pilnībā elektrisks Macan, vēl ir jāpaciešas vismaz gads. Tas ļaus izbaudīt tos jaukumus, ko sniedz nesen uzlabotie Porsche Macan un Macan S.

Kāpēc tas būtu jāpērk?

Autokolekcionāri, Porsche zīmola fani un autoentuziasti, šis ir unikāls brīdis iegādāties vienreizēju auto, kāds vairs nebūs Porsche modeļu aptverē!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir dažādi uzkrāšanas veidi. Viens no tādiem ir ieguldīt līdzekļus uzņēmumu akcijās. Izplatītākais ieguldījuma veids uzņēmumu akcijās ir, pērkot un pārdodot publiski kotētu uzņēmumu akcijas biržā. Latvijā šo ieguldījuma veidu piedāvā Nasdaq Riga.

Šis apskats ir veidots, lai aplūkotu Nasdaq Riga (turpmāk tekstā Rīgas birža) piedāvāto Latvijas publiski kotēto uzņēmumu akciju cenu izmaiņas un veiktu analīzi par cenu svārstībām un iespējamām izmaiņām nākotnē.

Rīgas birža nav atrauta no kopējās pasaules ekonomikas, tādēļ pievienoju S&P 500 indeksu. S&P 500 indekss ietver kompānijas ar lielāko kapacitāti, ko tirgo Amerikas vērtspapīru tirgū. Atļaušos turpmāk tekstā šo indeksu asociēt ar pasaules kopējo akciju cenu indeksu par 2018. gadu un pēdējiem 11 gadiem.

(Avots: tradingview.com)

Ja aplūkojam indeksus 11 gadu garumā, tie ir iepriecinoši. Rīgas biržas izaugsme ir 56%, S&P 500 izaugsme - 76%. Pa vidu šim periodam, ar zemāko punktu 2009. gada martā, bija 2008.-2009. gada pasaules ekonomiskā krīze. Kopš 2009. gada marta zemākā punkta, kopējais indekss pasaulē līdz šā gada vidum, kad tika sasniegts maksimums, izauga par 437%, Latvijā 443%. Izaugsme iespaidīga.

Komentāri

Pievienot komentāru