Finanses

Varēs uzzināt, cik reizes auto ir cietis avārijā

Žanete Hāka, 07.11.2012

Jaunākais izdevums

Lai nodrošinātu transportlīdzekļu īpašniekus ar iespēju iegūt plašāku pieeju OCTA informācijas sistēmā esošajiem datiem, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) ir ieviesis jaunus datu apstrādes pakalpojumus.

Tie ļaus auto īpašniekiem iegūt informāciju par sava esošā vai potenciālā spēkrata negadījuma vēsturi, noslēgtajiem apdrošināšanas līgumiem un apdrošināšanas sabiedrību piedāvātajām OCTA polišu cenām.

Kā informēja LTAB pārstāvji, visbiežāk pie transportlīdzekļa iegādes netiek sniegta visa informācija par spēkrata esošo tehnisko stāvokli, kā arī negadījumu skaitu un apmēru, kurā ir iekļuvis konkrētais transportlīdzeklis, apgalvojot, ka transportlīdzeklis pavisam neilgu laiku piedalās ceļu satiksmē un avārijas nekad šim transportlīdzeklim nav bijis. Tomēr, kā vēlāk izrādās, transportlīdzeklis nereti ir iekļuvis negadījumos, kā arī ceļu satiksmes negadījuma rezultātā gūtie bojājumi ir bijuši tik lieli, ka spēkrats nav paredzēts turpmākai ekspluatācijai. Tomēr autoīpašnieki šādus spēkratus atremontē, bet pie transportlīdzekļa pārdošanas šos datus slēpj.

Lai palīdzētu autoīpašniekiem iegūt objektīvu informāciju par transportlīdzekļa zaudējumu vēsturi, LTAB ir izveidojis datu apstrādes pakalpojumu, ar kura starpniecību ikviens autovadītājs turpmāk varēs noskaidrot datus par ceļu satiksmes vēsturi, laika posmā no 1997. gada. Lai iegūtu informāciju, autovadītājam nepieciešams zināt tikai transportlīdzekļa reģistrācijas un reģistrācijas apliecības numurus un nosūtot īsziņu, uzzināt visu nepieciešamo informāciju. Informācija par transportlīdzekļa zaudējumu vēsturi būs pieejama 24 stundas diennaktī, un tajā tiks apkopoti dati par negadījumiem, gan Latvijas teritorijā, gan ārvalstīs.

Kā norāda LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, problēmas saistībā ar ierobežotām iespējām gūt datus par CSNg vēsturi rodas ne tikai privātpersonām, bet arī uzņēmumiem, īpaši tas ir attiecināms uz kompānijām kurām ir lieli autoparki.

«Uzņēmumam ir liels transportlīdzekļu skaits, kurus ekspluatācijā izmanto vairāki darbinieki. Tomēr ne vienmēr šie darbinieki atzīstas par notikušu ceļu satiksmes negadījumu. Gadās, ka darbinieks izraisa negadījumu, bet uzņēmuma transportlīdzeklim, piemēram, kravas automašīnai, bojājumi nav redzami, savukārt citam vai citiem transportlīdzekļiem ir nodarīti zaudējumi, par ko vadība netiek informēta. Tāpat ir situācijas, ka darbinieki maina darba vietas, neinformējot uzņēmumu par notikušu negadījumu. Tā rezultātā uzņēmumam tiek sabojāta apdrošināšanas vēsture, un nodarīti finansiāli zaudējumi, par kuriem tas nav informēts. Savukārt pēc laika, kad no apdrošinātāja tiek saņemta informācija par negadījumu un tā nodarīto zaudējumu apmēru, darbinieka no kā piedzīt zaudējumus vairs nav, jo viņš jau ir mainījis darba vietu. Lai novērstu tamlīdzīgas situācijas esam izveidojuši autoīpašnieka portālu, ar kuru starpniecību turpmāk autoīpašnieki varēs iegūt datus ne tikai par notikušiem ceļu satiksmes negadījumiem, bet arī informāciju par tikko pieteiktajiem, bet vēl nenoregulētajiem apdrošināšanas gadījumiem», skaidro J. Stengrevics.

Autoīpašnieka portālā, uzņēmumam būs pieejama arī detalizēta informācija par konkrētā īpašnieka visām OCTA polisēm un visiem apdrošināšanas gadījumiem, kas reģistrēti LTAB. Tāpat būs pieejami paziņojumi ar atgādinājumiem par polišu darbības termiņa izbeigšanos vai neapdrošinātiem transportlīdzekļiem, kā arī OCTA kalkulator

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Reizniece-Ozola pieļauj veikt izmaiņas pretrunīgi vērtētajā OCTA likumā

LETA, 12.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabinetā atbalstītajos grozījumos Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jeb OCTA likumā, paredzot, ka OCTA turpmāk būs nepieciešama katram transportlīdzeklim, tomēr varētu veikt izmaiņas, aģentūrai LETA pieļāva finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola (ZZS).

Koalīcijas partneri šonedēļ vienojās, ka Saeima noraidīs valdībā atbalstītos grozījumus, kas paredz, ka OCTA jāiegādājas transportlīdzekļiem, kas tiek izmantoti, piemēram, lauksaimniecības darbos, bet netiek izmantoti ceļu satiksmē. Arī Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes valdes priekšsēdētājs Edgars Treibergs aģentūrai LETA sacīja, ka lauksaimnieki ir noskaņoti pret piedāvātajiem OCTA likuma grozījumiem.

Savukārt finanšu ministre norādīja, ka oktobrī tiks sasaukta konsultatīvā padome, kas pārrunās likuma grozījumos ietvertās normas. «Konsultatīvajā padomē mēģināsim saprast, vai likuma grozījumos ietvertās normas ir skaidras un samērīgās,» atzina ministre.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

LTAB vieš skaidrību: OCTA nebūs jāiegādājas, ja auto netiek izmantots

Zane Atlāce - Bistere, 04.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpmāk, līdzīgi kā līdz šim, OCTA nebūs jāiegādājas gadījumos, ja auto netiek izmantots, informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB), atsaucoties uz otrdien publiskajā telpā izskanējušo informāciju par valdībā akceptētajiem OCTA likuma grozījumiem.

Valdībā tika atbalstīti grozījumi OCTA likumā, kas paredz arī normu, ka turpmāk OCTA transportlīdzekļiem jāiegādājas arī tad, ja tas netiek izmantots ceļu satiksmē, bet tiek lietots vietā, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana.

LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins norāda, ka Finanšu ministrijas medijiem izplatītā ziņa par minētajiem OCTA likuma grozījumiem acīmredzami interpretēta nepareizi, kā rezultātā izplatīta maldinoša informācija, ka OCTA būs jāiegādājas pat tad, ja auto netiek izmantos ceļu satiksmē.

«Vēlamies precizēt, ka jaunie grozījumi attiecas nevis uz transportlīdzekļiem, piemēram, motocikliem, kas laikapstākļu dēļ ziemā tiek nolikti garāžā, bet gan tehniku, kas tiek izmantota darbam slēgtās teritorijās, pagalmos, pļavās, tīrumos, mežos, piemēram, lauksaimniecības tehnika, piekabes u.c. transportlīdzekļi,» skaidro J.Abāšins.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Sadursme ar alni izmaksā 280 tūkstošus latu

Jānis Rancāns, 22.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošināšanas sabiedrība Ergo Latvijā saņēmusi obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) atlīdzību pieteikumu par ceļu satiksmes negadījumu Zviedrijā, kas aprēķināts vismaz 280 tūkstošu latu apmērā, tādējādi kļūstot par pēdējos 15 gados apdrošinātāja vēsturē lielāko OCTA atlīdzību par negadījumu.

Ceļu satiksmes negadījums (CSNg) noticis pērn septembrī, automašīnai saduroties ar meža zvēru - alni. Daudzās Eiropas valstīs, tostarp Latvijā, šādus negadījumus OCTA polise neatlīdzina, bet tā kā šoreiz tas notika Zviedrijā, saskaņā ar tur spēkā esošajiem noteikumiem, Ergo būs jāatlīdzina negadījuma rezultātā radušies zaudējumi.

Negadījuma rezultātā gājis bojā 30 gadus jauns automašīnas īpašnieks, smagi cietis auto vadītājs un 21 gadu jauna pasažiere. Šobrīd apdrošināšanas atlīdzības aprēķinā ņemti vērā iespējamie nesaņemtie ienākumi, cietušo ārstēšanās izdevumi un transportēšana no notikuma vietas ar helikopteru, norāda Ergo.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Papildināts - Latvijas vēsturē lielāko OCTA atlīdzību saņemšot zviedriete; latvieši izmisumā

Dienas Bizness, 25.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Steidzoties paziņot par vēsturiski lielāko izmaksājamo OCTA apdrošināšanas atlīdzību 280 000 latu, kompānija ERGO noklusē, ka gandrīz visu naudu saņems avārijā izdzīvojusī zviedriete, vēsta laikraksts Neatkarīgā.

(Papildināts ar Ergo komentāru.)

Savukārt Latvijas pavalstnieki paliekot praktiski tukšā, un mūsu valsts viņiem pat nedomājot palīdzēt. Acīmredzami diskriminējošā attieksme konkrētajā gadījumā esot īstenota ar vienu vienīgu argumentu – avāriju izraisīja alnis, un Latvijā atšķirībā no Zviedrijas obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas (OCTA) polise uz šādiem gadījumiem neattiecas. Tas nekas, ka latvieši ar zviedrieti brauca vienā mašīnā, ka mašīnai bija Latvijas numuri un ka mašīnu bija apdrošinājis latvietis Latvijas apdrošināšanas kompānijā, atzīmē Neatkarīgā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Ko der zināt, pirms doties ceļā ar auto uz ārzemēm

Compensa Latvijas filiāles vadītāja Evija Dundure, 04.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar Latvijas pievienošanos Šengenas zonai nav vairs precīzu datu par to, cik transportlīdzekļu šķērso mūsu vai citu Eiropas valstu robežu. Arī pats brauciens uz ārzemēm ir ierasta lieta daudziem un par robežas šķērsošanu bieži vien atgādina tikai no mobilā operatora saņemtais sveiciens un paziņojums par jauno tarifu vai viesabonēšanas kārtību. Arī valūta tā pati (drīz arī Lietuvā), tomēr jurisdikcija vismaz uz dažiem apdrošināšanas līgumiem ir cita, nekā ikdienā pierasts.

Tur, kur joprojām ir robežas kontrole, pastāv iespēja, ka bez attiecīgajai valstij (piemēram, Krievija, Baltkrievija) atbilstošajiem dokumentiem autovadītājs iekšā netiks. Tomēr pirms jebkura ārzemju ceļojuma ar auto vēlams pārliecināties, vai ir līdz:

(1) derīga OCTA polise uzrādīšanai,

(2) derīga auto vadītāja apliecība un

(3) transporta līdzekļa tehniskā pase.

Tiem, kuriem ir KASKO, būtu jāpārliecinās, vai attiecīgā valsts, uz kuru plānojat doties, ir iekļauta polises segumā un vai ir veikta apdrošināšanas prēmijas apmaksa. Dažreiz ceļojums ilgst vairākas nedēļas un klienta dalītais maksājums par polisi ir paredzēts tieši ceļojuma laikā. Parūpējieties par saviem apdrošināšanas maksājumu laicīgi, lai prombūtnes laikā nav lieku uztraukumu!

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Redakcijas komentārs: Peras ap jēdzieniem, cilvēku nepamana

Raivis Bahšteins, DB galvenās redaktores vietnieks, 05.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrija šonedēļ ziņoja, ka turpmāk OCTA apdrošināšana iegādājama arī gadījumā, ja transportlīdzekli neizmanto ceļu satiksmē, jo Ministru Kabinets 3. oktobra sēdē atbalstīja ministrijas sagatavotos grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā.

Tas izraisīja pamatīgu troksni, jo, pietiekami neskaidrojot detaļas un saliekot neprecīzus uzsvarus, ministrija būtībā pateica to, kam neviens saprātīgs auto īpašnieks nebija gatavs: OCTA polise būs jāpērk arī tad, ja mašīna stāv garāžā, vai visos citos gadījumos, kad braucamais ir, bet braukts ar to netiek. Tas šoferiem uzsita cemmi par to, ka apdrošinātāju lobijs sasniedzis visatļautības robežu, neskatoties uz to, ka auto īpašniekiem pašlaik jau jātiek galā ar cita «krupja norīšanu», kur pie vainas ir OCTA – proti, ievērojami palielinātajām OCTA apdrošināšanas cenām.

Lai apdzēstu viedokļu ugunsgrēku, Finanšu ministrija vakar steidza apgādāt sabiedrību ar citu vēsti: ja automašīna netiek lietota, piemēram, stāv garāžā vai nav lietošanas kārtībā, OCTA apdrošināšana tai nav un nebūs nepieciešama.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Vidējā izmaksa no apdrošināšanas Garantiju fonda augusi par 46,6%

Žanete Hāka, 23.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn pieņemti 1137 lēmumi par atlīdzību izmaksu no Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) Garantijas fonda un kopējā izmaksātā summa ir par 107,7% vairāk nekā 2013. gada 12 mēnešos, liecina LTAB dati.

Palielinājums ir saistīts ar to, ka Garantijas fondam jāveic atlīdzības izmaksas LAAS Balva vietā ārvalstu ceļu satiksmes negadījumos.

Kopumā līdz šim izdevies atgūt vairāk nekā 9 miljonus no līdzekļiem, kas kopš 1997. gada izmaksāti no Garantijas fonda, stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Zaudējumu atlīdzība no Garantijas fonda tiek izmaksāta saskaņā ar OCTA likuma un starptautisko normatīvo aktu prasībām. Lielāko Garantijas fonda atlīdzību izmaksu daļu sastāda atlīdzību izmaksas par CSNg, kurus ir izraisījuši transportlīdzekļi bez OCTA apdrošināšanas. Ievērojama daļa no Garantijas fonda izmaksām ir par personas veselībai vai dzīvībai nodarītajiem kaitējumiem un autovadītājs, kas izraisījis CSNg, nav identificēts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Par neapdrošinātu auto izraisītām avārījām atlīdzībās izmaksāti 6,8 miljoni latu

Žanete Hāka, 28.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš 2007.gada no OCTA Garantijas fonda kopumā izmaksāti 6,8 miljoni latu, no kuriem šobrīd ir atgūti 2,2 miljoni jeb 32%, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

OCTA likums nosaka – ja ceļu satiksmes negadījums tiek izraisīts ar auto, kura īpašnieks nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību, tad cietušajiem nodarītie zaudējumi sākotnēji tiek atlīdzināti no OCTA Garantijas fonda, bet vēlāk ar regresa prasībām atgūti no neapdrošinātā auto īpašnieka vai vadītāja. «Vainīgajai pusei vienmēr tiek piedāvāts sākotnēji atrisināt jautājumu pirmstiesas ceļā, abpusēji vienojoties par parāda atmaksas kārtību. Tomēr, ja vainīgā puse atsakās labprātīgi atlīdzināt parādu, lieta, saskaņā ar OCTA likumu, tiek izskatīta tiesā, un šie līdzekļi tiek atgūti piespiedu kārtā, ieturot daļu no ienākumiem, vai ar tiesu izpildītāju starpniecību, apķīlājot mantu,» skaidro Juris Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru