Eksperti

Vienkāršs plāns, kas palīdzēs piesaistīt projektam investīcijas

Marija Ručevska, TechChill valdes locekle, Helve līdzdibinātāja, 15.06.2020

Jaunākais izdevums

Jums var būt lieliska, inovatīva ideja. Jums var būt pārliecība, ka iecerētais produkts būs noderīgs lielam skaitam lietotāju. Tomēr reti kuru projektu var īstenot, nepiesaistot papildu līdzekļus no investoriem. Tas nav nekas neizdarāms, taču finanšu meklējumiem ir labi jāsagatavojas. Kā to izdarīt, stāsta Helve līdzdibinātāja un TechChill valdes locekle Marija Ručevska, kas šogad darbojas arī Junior Achievement Latvia un LIAA organizēto Jauno uzņēmēju dienu 2020 žūrijā.

Darbojoties tehnoloģiju jaunuzņēmumu sfērā, esmu pārliecinājusies, ka Latvijā netrūkst entuziastu, kuri vēlas vai nu attīstīt savu ideju, vai arī piedalīties kāda interesanta, inovatīva produkta tapšanā. Tie ir gan pieredzējuši profesionāļi, kas stabilu karjeru nomaina pret izaicinošo jaunuzņēmumu vidi, gan arī skolēni, kas attīsta savus mācību uzņēmumus.

Jāsaka, jaunieši ir patiešām azartiski un savu ideju īstenošanai velta ļoti daudz laika un pūļu. Un labi zina, ko vēlas sasniegt. Par to pārliecinājos, darbojoties Junior Achievement Latvia un LIAA organizētās Jauno uzņēmēju dienas 2020 žūrijā. Ar Latvijas labākajiem mācību uzņēmumiem -finālistiem ikviens varēs iepazīties jau otrdien, 16.jūnijā, kad noritēs šā gada Jauno uzņēmēju diena.

Nenoliedzami, investīciju meklēšana ir apjomīgs darbs. Iespējams, pat sarežģītāks, nekā paša produkta attīstība. Lai tam būtu cerētie rezultāti, ir rūpīgi jāsagatavojas.

Jāizveido unikāls stāsts, ko īsi un koncentrēti pastāstīt

Lai investoriem veiksmīgi prezentētu produktu vai pakalpojumu, svarīgi ir uzbūvēt ap to unikālu stāstu, kas uzrunās auditoriju emocionāli, jo dienas beigās investori iegulda cilvēkos, nevis produktos. Šajā ziņā izpildījums var būt arī sekundārs.

Tehnoloģiju (jaun)uzņēmumu dibinātājiem, kuri bieži vien ir inženieri, programmētāji, izgudrotāji, un produkti dizaineri - jāatceras, ka savs unikālais stāsts jāveido, neiedziļinoties tehniskās detaļās. Fokuss ir identificētā problēma, piedāvātais risinājums un komercializācijas plāns. Ja pašiem pārliecinošas prezentācijas izveidošana šķiet sarežģīta, tad ir jāsameklē cilvēks, kurš var palīdzēt izveidot unikālo stāstu un salikt slaidus.

Jāsagatavo produkta prezentācija

Tikšanās ar investoru būs daudz produktīvāka, ja jums būs ko parādīt. Neatkarīgi no tā, vai plānojat attīstīt fizisku produktu, vai digitālu. Ārkārtīgi svarīgi - lai meklētu finansējumu, jums nav jāizveido ideāls, līdz sīkākajām detaļām noslīpēts produkts. Tieši otrādi - bezgalīga produkta pilnveidošana ir viena no lielākajām kļūdām, ko bieži vien jaunuzņēmēji mēdz pieļaut. Jo, pirmkārt, modernās grafiskās iespējas lieliski ļauj izskaidrot ideju un parādīt, kā iecerētā lieta darbosies. Otrkārt, daudz būtiskāka ir idejas pārbaude pie reāliem patērētājiem. Ja potenciālajiem lietotājiem ir interese par jūsu ideju, viņiem ir priekšlikumi un apsvērumi, kā to padarīt noderīgāku, tas ir skaidrs apliecinājums, ka esat uz pareizā ceļa. Protams, ja uzbūvēts produkta prototips vai izveidota pakalpojuma demoversija, tad jebkurš investors priecāsies to aplūkot.

Jāatrod vispiemērotākais investīciju veids

Lai finansējuma meklējumi būtu veiksmīgi, ir jāsaprot, kā darbojas investīciju un ieguldījumu vide. Proti, jāsameklē atbildes uz vairākiem jautājumiem. Pirmkārt, kāds investors - biznesa eņģelis, riska ieguldījumu fonds - būs vispiemērotākais? Otrkārt, kāds ir šāds investora biznesa modelis, kā tiek veidota sadarbība? Vai tie, piemēram, ir ieguldījumi uzņēmuma pamatkapitālā, uz cik garu termiņu investīcijas ir pieejamas, kas notiks pēc tam? Treškārt, jānovērtē uzņēmuma vai idejas attīstības pakāpe un tās atbilstība konkrēta veida investoriem. Jo ieguldītāji tāpat specializējas - daļa investīciju fondu sadarbojas tikai ar uzņēmumiem attīstības vai t.s. sēklas (seed) stadijās, citi ir gatavi vairāk riskēt un ieguldīt projektos, kas vēl ir pirmssēklas (pre-seed) stadijās. Pašā sākumā, iespējams, visvienkāršāk būs piesaistīt naudu no ģimenes un draugiem vai pieteikties kādā akselerācijas programmā.

Jāatrod īstais naudas devējs

Iespējams, investoru izpēte un kontaktu meklēšana ar vispiemērotākajiem ieguldītājiem būs vismaz tikpat darbietilpīga kā paša produkta vai pakalpojuma attīstība. Veiksmes atslēga nav neskaitāmas tikšanās ar daudziem ieguldītājiem, bet gan sarunas ar tiem, kuriem jūsu ideja varētu šķist investīcijām piemērota.

Ja grūti saprast, no kura gala tam ķerties klāt, labs veids var būt netiešo konkurentu izpēte. Viņu informatīvajos "burbuļos" noteikti būs atrodami arī šo projektu investori. Kad tie ir identificēti, tad jāmeklē ceļš, kā vislabāk iepazīties. Tikšanās būs labvēlīgāka, ja jūs kāds ieteiks. Vislabāk - kāds cits uzņēmējs. Tādēļ ir vērts, piemēram, sociālajā tīklā "Linkedin" pameklēt kādus kontaktus, kas var palīdzēt jums iepazīties ar izvēlēto ieguldītāju pārstāvjiem.

Faktiski šis ir tas brīdis, kad pilnā mērā atmaksāsies aktīva kontaktu meklēšana un iepazīšanās ikvienā profesionāli piemērotā brīdī. Jo plašāks būs jūsu kontaktu tīkls, jo labākas būs izredzes atrast īsto investoru un pārvērst izloloto ideju veiksmīgā produktā. Galvenais - nemetiet plinti krūmos, izpildiet nepieciešamos mājas darbus un veiksme sekos!

Komentāri

Pievienot komentāru
Start-up

10 000 eiro idejai burbuļu ietīšanas plēvi ražot no aitas vilnas

Zane Atlāce - Bistere, 24.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas jaunuzņēmums "Woola", kas ražo burbuļu ietīšanas plēvi no aitas vilnas, ieguva "TechChill 2020" jaunuzņēmumu sacensību "Fifty Founders Battle" galveno balvu.

Uzvarētāji devās mājup ar 10 000 eiro finansējumu no "TechChill Foundation", ko ieguldīt tālākā jaunuzņēmuma izaugsmē, iespēju piedalīties "Startup" pasaules kausa finālā Sanfrancisko un citas vērtīgas balvas.

Savukārt "Adact", "Hugo.legal", "VeritaCell" ieguva Latvijas Biznesa enģeļu tīkla balvu - vieglās saistības 100 000 eiro apmērā.

"TechChill" tradicionāli ir pulcēšanās vieta jaunajiem un topošajiem jaunuzņēmumiem, turklāt 50 no tiem tika dota iespēja kāpt uz "TechChill" skatuves un prezentēt sevi investoru, apmeklētāju un mediju priekšā, lai cīnītos par uzvaru sacensībās "Fifty Founders Battle", kas ik gadu ir konferences kulminācija.

Pirmās "TechChill" konferences dienas laikā, 20. februārī, investoru žūrija vērtēja visus piecdesmit jaunuzņēmumus, balstoties uz to prezentāciju trīs minūšu garumā un izvirzīja piecus finālistus: "Adact" (Igaunija), jaunuzņēmums, kas dod iespēju zīmoliem izveidot uz spēlēm balstītu mārketinga kampaņu bez kodēšanas; "Hugo.legal" (Igaunija), AI balstīta platforma, kas dod iespēju izvēlēties piemērotu juristu; "Longeneze" (Latvija), platforma, kas piedāvā biomedicīnas datu pārveidošanu savstarpēji dalāmos aktīvos; "Woola" (Igaunija), jaunuzņēmums, kas ražo burbuļu ietīšanas plēvi no aitas vilnas; "EVOestate" (Igaunija), platforma, kas apkopo nekustamā īpašuma kompensācijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Video

Rīgu apciemos investori un jaunuzņēmumu dibinātāji

Anda Asere, 27.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai palīdzētu Latvijas jaunuzņēmumiem iegūt atpazīstamību pasaulē, 20. un 21. februārī TechChill konferencē ar savu pieredzi dalīsies pasaulē atzīti uzņēmumi un investori.

Attīstoties jaunuzņēmumiem, attīstās arī ar tiem saistītie notikumi, un šobrīd teju katru otro dienu ir kāds nišas pasākums, regulāri notiek konferences, semināri un tīklošanās pasākumi. Nozīmīgākās konferences apmeklē investori, kam ieguldīšana jaunos projekts ir bizness. "TechChill" vadītāja Madara Ermansone uzsver, ka ar investoriem un potenciālajiem runātājiem, kuri uz skatuves dalās savā pieredzē un zināšanās, ir svarīgi strādāt visa gada garumā. Tas palīdz iepazīt investoru vajadzības un intereses un arī konferences auditoriju.

Jaunuzņēmējiem viņa iesaka laikus pieteikties un lejupielādēt konferences tīklošanās aplikāciju. Jo ātrāk organizatori zina, kas konferencē piedalīsies, jo agrāk var sākt komunicēt ar investoriem. "Mēs darbojamies kā starpnieks," norāda M. Ermansone. Tāpat viņa iesaka uztvert konferenci kā darba dienu, kurai jau laikus ir saplānotas tikšanās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Devītā konference "TechChill" šajās dienās pulcēs vairāk nekā 2000 dalībnieku, piedāvājot vairāk nekā 20 satelītpasākumus.

Šogad konferences fokusā ir tādas tēmas kā zaļās tehnoloģijas, blokķēde un 5G, kā arī Baltijas reģionā aktuāli temati - mārketings un dibinātāju pieredzes stāsti.

Šogad divu dienu skatuves programma piedāvā runas no vairāk nekā 70 runātājiem. Viņu vidū ir "Bolt" līdzdibinātājs un izpilddirektors Martins Villigs, ēdienu piegādes platformas "Wolt" līdzdibinātājs un attīstības vadītājs Juhani Mikanens (Juhani Mykkänen), "Google" zīmola un reputācijas tirgvedības vadītāja Ivana Gribavaca (Ivana Grbavac) un daudzi citi. Skatuves programma ietvers runas un diskusijas par jaunākajām tehnoloģiju tendencēm, galveno uzmanību pievēršot idejām, kurām ir potenciāls mainīt pasauli un padarīt to ilgtspējīgāku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai veicinātu talantu attīstību Latvijā, ir jāuzlabo augstākās izglītības kvalitāte augstskolās.

Tā uzskata Latvijas Jaunuzņēmumu asociācijas "Startin.LV" valdes priekšsēdētājs Jānis Rozenblats. Viņš norāda, ka pārlieku lielais augstākās izglītības iestāžu skaits, nepietiekamais finansējums un Latvijas augstskolu zemais novērtējums starptautiskajos reitingos neatbilst ambīcijām Latviju redzēt kā attīstības un karjeras iespēju centru.

Pirmajā Latvijas Jaunuzņēmumu asociācijas "Startin.LV" valdes organizētajā darba grupā par talantu piesaistes, izglītības un to noturēšanas izaicinājumiem tika pievērsta uzmanība augstākās izglītības iestāžu pārvaldības modeļa modernizācijas iespējām. Starp labajiem piemēriem ir Ālto universitāte Somijā, kas ik gadu sagatavo tūkstošiem multidiscpilināru profesionāļu. Tāpēc šogad asociācijas rīkotajā "Rīgas Riska kapitāla samitā 2020" (Riga Venture Summit 2020), kas notiks 19. februārī, lektoru vidū būs arī Ālto universitātes pārstāvis, lai noskaidrotu, kā sasaistīt augstskolas darbu ar darba tirgus prasībām un kā sniegt uzņēmējdarbības prasmes un domāšanu visiem universitāšu absolventiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Fin-tech

Aizdevēju "tinderis" Jeff App piesaista 150 tūkstošus eiro

Anda Asere, 15.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašmāju finanšu tehnoloģiju jaunuzņēmums "Jeff App" piesaistījis investīcijas 150 tūkstošu eiro apmērā sava aizdevumu salīdzināšanas risinājuma tālākai attīstībai Vjetnamas tirgū, kā arī startam Indonēzijas tirgū, kas plānots 2020. gadā.

Pirmajā "Jeff App" finansējuma kārtā piedalījās vairāki privātie investori - biznesa eņģeļi - no dažādām Eiropas valstīm.

Dibināts 2019. gada vasarā, "Jeff App" ir kredītu starpniecības risinājums, kas izmanto alternatīvos datus, lai uzlabotu piekļuvi aizdevumiem Dienvidaustrumāzijas valstīs. Vjetnamas tirgū pastāv plaisa starp cilvēkiem ar nepieciešamību pēc finansējuma un bankām vai aizdevējiem, kuri spēj šos aizņēmējus izvērtēt un apkalpot, jo tikai 30% patērētāju ir bankas konts un vēl mazākai daļai sabiedrības ir ieraksti kredītbirojos. Vjetnama esot tikai viens no daudziem tirgiem reģionā, kas saskaras ar līdzīgu problēmu attiecībā uz finansējuma pieejamību.

Komentāri

Pievienot komentāru