Viesmīlības jomā strādājošajiem Latvijā vēl ir kur augt 

Latvijas tūrisma nozares specifika – atbildi uz šādu jautājumu pirmajā radošajā diskusijā, kas notika šī gada pavasarī, meklēja tūrisma nozares profesionāļi, Latvijā tūrismu studējošie ārvalstu studenti un vietējie studenti Biznesa augstskolas Turībā Biznesa inkubatorā.

Ēriks Lingebērziņš, SIA Baltic Vision Riga izpilddirektors un valdes loceklis, Biznesa augstskolas Turība lektors, 28.6.2013

Ēriks Lingebērziņš

Foto no personīgā arhīva

 

Pretēji pieņemtajam lekciju un semināru formātam, iesaistot studējošos no Vācijas, Gruzijas un Indijas, tika meklēta iespēja radošai ideju un pieredzes apmaiņai. Ekspertus pārstāvēja dažādu nozaru pārstāvji – viesnīcas, restorāni, taksometru pakalpojumi, ceļojumu aģentūra un ienākošā tūrisma operators. Raksturojot aktuālās atšķirīgo nozaru tendences, eksperti identificēja vairākas aktuālās tēmas tūrisma nozarē – tūrisma nozarē strādājošie, to zināšanas un iemaņas, prasmes saskatīt nākotnes iespējas, nozares dinamiskā attīstība un ar to saistītie izaicinājumi.

 

Viedokļu apmaiņas rezultātā diskusijas dalībnieki definēja un apsprieda vairākas tēmas, kuras raksturo Latvijas tūrisma nozares izaicinājumus.

 

Pirmkārt, lai gan Latvijas tūrisma attīstības virziens ir definēts, diskusijas laikā vairakkārt izskanēja atziņa un reizē Latvijas tūrisma nozares specifika par tūrisma ievērojamo koncentrēšanos Rīgā. Neskatoties uz to, ka tūrisma plānošanas līmenī par tūrisma nozares attīstību reģionos tiek runāts daudz, diemžēl starptautisko ceļotāju īpatsvars ārpus Rīgas, tās tuvākajās apkaimēs, kur nakšņo, joprojām saglabājas neliels salīdzinājumā ar citām Eiropas un reģiona valstīm. Starp diskusijas dalībniekiem valdīja pietiekami liela vienprātība meklēt risinājumus, tuvāk izpētot Skandināvijas valstu pieredzi tūrisma attīstībai reģionos. Tomēr, lai iedrošinātu starptautiskos ceļotājus doties ārpus galvaspilsētas uz reģioniem daudz intensīvāk, šobrīd nozarei kopumā un nozarē strādājošajiem ir jāsaprot, kas ir starptautiskais tūrists, kā pret to izturēties, kā ar to komunicēt un kāds ir pakalpojums, ko tas sagaida. Diemžēl naktsmītņu un ēdināšanas pakalpojumu piedāvājums daudzviet joprojām ir ierobežots un pat par esošo nozarē strādājošajiem ienākošā tūrisma operatoriem ļoti bieži trūkst informācijas, vai tādas ir vispār, tādēļ izvēle ļoti bieži tiek veikta par labu zināmajam – klasiskiem maršrutiem, ne jauniem. 

 

Otrkārt, diskusijas dalībnieki Latvijas tūrisma nozari saista ar vēl kādu specifiku – pakalpojuma kvalitātes jautājumu. Latvijas tūrisma nozares priekšstats par pakalpojuma kvalitāti, to, kā viesmīlības pakalpojums ir sniedzams, lielākoties balstās vietējā pieredzē. Latvijā tūrisma nozarē, gan viesnīcu, gan restorānu, gan ceļojuma aģentūru un tūrisma operatoru segmentā ir ļoti neliels globālo uzņēmumu īpatsvars, kas nosaka, ka, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, starptautiskās viesmīlības pieredzes ir maz. Šādi apstākļi rada situāciju, ka Latvijā, kur ir daudz lielisku produktu, ko tā var piedāvāt dažādos segmentos, ir kopumā pozitīva un viesmīlīga attieksme pret tūristiem, tomēr pakalpojuma kvalitāte, salīdzinoši, ļoti bieži ir vāja. Ja Londonas bāros bārmeņi domā, kā gatavojot kokteili, ietaupīt katras piecpadsmit sekundes, tādejādi samazinot gaidīšanas laiku pie bāra līdz minimumam, tad Rīgā diemžēl nākas saskarties ar situāciju, kad var nākties gaidīt piecpadsmit minūtes, lai pasūtītu kokteili. Pakalpojuma kvalitāti nodrošina kvalitatīva pakalpojuma sniegšana, to savienojot ar emocionālu un sajūtām piepildītu darbu. Latvijas tūrisma nozares uzņēmumiem ir laba teorētiskā bāze par pakalpojuma sniegšanu, tomēr tā būtu papildināma ar pozitīvām, viesmīlīgām sajūtām. 

 

Treškārt, tūrisms ir uzņēmējdarbība un Latvijas tūrisma nozares attīstības perspektīvas ir pakārtotas tam, cik lielā mērā vietējie uzņēmēji spēs attīstīt savas uzņēmējdarbības prasmes, sabalansējot Latvijā pieejamo tūrisma produktu dažādību, viesmīlīgo atmosfēru un lielisku apkalpošanas kvalitāti. Lai to nodrošinātu, nozarei kopumā ir jābūt atvērtai. Tūrisma nozares uzņēmējiem ir vērts kļūt atvērtākiem pret studentiem, kuriem ir nepieciešamas prakses vietas. Sadarbojoties ar augstskolām, sniedzot padomus par studiju procesa satura pilnveidošanu un iesaistot studentus caur praksēm, tiem ir iespēja smelties no studentiem esošajām zināšanām, savukārt studentiem ir iespēja iegūt tiem nepieciešamo praksi, pārbaudot savas zināšanas praktiski un apgūstot iemaņas, kas nepieciešamas turpmākai veiksmīgai profesionālajai izaugsmei nozarē. Latvijā, kur tūrisma nozare ir maza komunikācija, informācijas un pieredzes apmaiņa nozarē ir būtiska. Tas ir priekšnoteikums spējai vienoties par nozares attīstības prioritātēm.

 

Nozares profesionāļi, studenti un augstskolas pārstāvji diskusijas noslēgumā vienojās, ka šādas diskusijas ir interesants visām iesaistītajām pusēm – studentiem tā ir iespēja gūt jaunas zināšanas atšķirīgā studiju formātā, nozares ekspertiem dalīties pieredzē ar esošajiem un nākamajiem kolēģiem, savukārt augstskolai tā ir iespēja dzirdēt, ko nozare sagaida no studentiem, kādas zināšanas jāpilnveido, un kuras nozares attīstības aktualitātes piesaista studējošo uzmanību.

Tevi varētu interesēt

SIA Tūrisma aģentūra Kolumbs notikušas izmaiņas dalībniekos – līdzšinējā...

Pašlaik neviens no lielajiem ceļojumu organizētājiem Latvijā nenodrošina čārterreisus...

Viesnīcās un citās tūristu mītnēs šogad pirmajā ceturksnī apkalpoti 301,3 tūkst. apmeklētāju....

2012. gadā Latvijas iedzīvotāji devās 3,6 milj. atpūtas un citos personiskajos vairākdienu...

Britu tūristu grupa bijusi nepatīkami pārsteigta, jo Romā par četriem saldējumiem no...

Nepalaid garām

LR Ģenerālprokuratūra, izmeklējot lietu par it kā 50 miljonu eiro naudas atmazgāšanas...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

Līdzīgas intereses, pieredze, piederība kādai kopīgai organizācijai – viss veido kopības...

Sākot meklēt darbu, ļoti svarīgi ir labi sagatavot CV un pieteikuma vēstuli,...

Šogad Latvijas uzņēmumiem otro reizi ir iespēja piedalīties konkursā «Starptautiskā...

Tūkstošgades paaudze (Millenials) - augstskolu tikko beigušie absolventi ir izsalkuši...

Pagājušais gads vadības pozīciju piemeklēšanā bijis ļoti aktīvs, un vadītāju...

Āzijas ekonomisko panākumu pamatā ir strādīgums, neatlaidība un tiekšanās uz mērķi, tādēļ...

Vajag strādāt pie satura, kam piemērota interesanta forma, nevis otrādi, tad dizains...

Lielākais gandarījums darbā ir redzēt kādu no kolektīva pumpuriņiem uzplaukstam skaistā ziedā,...

Latviešu valodā iznākusi grāmata par Google produktivitātes noslēpumu – apzinātību,...

Mobilitāte globālajā darba tirgū, jaunās tehnoloģijas un vēlme pēc kaut kā cita...