Vēstures maģistri un ilggadēji vēstures skolotāji Roberts Ķipurs un Toms Gulbis sasparojušies tūrisma uzņēmumam. Tā piedāvājumā viņi sola atraktīvas ekskursijas aizrautīgiem un apkārtējo pasauli izzināt gribošiem cilvēkiem. «Patīk process, un sanāca tā, ka esmu tūrismā, bet varētu būt jebkur citur arī,» savu vietu konkrētajā nozarē raksturo viens no SIA Excursion.lv līdzīpašniekiem Toms Gulbis.
Līdz idejai organizēt ekskursijas viņi nonāca organiski – uzkrātā pieredze, strādājot gan tūrismā, gan pedagoģijā, sasummēta ar iegūto augstāko izglītību vēsturē, pamudināja uz sava uzņēmuma izveidi tūrisma nozarē. Papildus stimuls bijusi reformas izglītības sistēmā un skolu slēgšana. Turklāt skolotāja atalgojums pārsvarā nav iepriecinošs – «kredītkartē ieskatoties, pārņem skumjas,» to raksturo Roberts. Turklāt skolotājs tomēr «iestrēgstot» savā priekšmetā, domu turpina Toms.
Šobrīd uzņēmums piedāvā vairāk nekā 40 ekskursiju maršrutus pa Latviju, Lietuvu un Igauniju. Kā jau pedagogiem, ar mācību programmu saistīta arī daļa Excursion.lv piedāvāto maršrutu – pasaules karu vēsture, militārā Rīga, Vecrīga un citas tēmas, tām ir izglītojoši pedagoģisks raksturs. Tomēr uzņēmums neorientējas tikai uz skolēniem. «Mēģinām arī nopietnākus tūristus piesaistīt, skolnieki nav primārie – zinām, ko viņiem rādīt, bet biznesu tikai ar viņiem neuztaisīsi,» neslēpj Toms. Tāpat nav iespējams ielikt kaut kādos rāmjos pārējo publiku – orientēties tikai uz kultūrvēsturi iepazīt izslāpušajiem būtu skaisti, bet nereāli.
Abi uzņēmēji atzīst, ka nepārtraukti jāseko līdzi jaunākajām tendencēm un situācijai tūrismā. Mainās dažādu vietu un objektu popularitāte, rodas jauni apskates objekti, muzeji vai aktivitāšu centri, viesu mājas pārtrauc darbību, zaudē kvalitāti, vai arī tiek izveidotas jaunas un citur, tāpēc nepietiek ar internetā pieejamo informāciju – kvalitatīva pakalpojuma nodrošināšanai vēlams pašam ar savām maņām pārliecināties par objektu stāvokli.
Maziem uzņēmumiem attiecības ar klientu šķiet personiskākas. «Jo mazāks apjoms, jo intensīvāk apčubini,» spriež Toms. Excursion.lv ir gatavi mesties arī mērenās avantūrās un pēc klientu vēlmēm kopīgi apgūt vēl neapgūtus ģeogrāfiskus un vēsturiskus punktus, tomēr, izvērtējot savas zināšanas un pieredzi. «Ja valsti kopumā pazīstam, tad varam mazliet «iekrist» piedzīvojumā ar neapgūtiem objektiem, tāpat arī, – ja nepazīstamie objekti mūs uzrunā. Tomēr svešās valstīs vēlams sadarboties ar vietējiem gidiem – pārbaudīts vietējais berlīnietis noteikti būs labāks par pašu mēģinājumiem šajā jomā,» skaidro uzņēmēji. Ir nācies arī pašam vadīt ekskursijās svešās malās, turpina Toms: «Šķita, ka gida runājamo zinu no galvas, bet tomēr nejutos pārliecinošs. Vietējais gids paņem ar savu šarmu, tas pieder pie ekskursijas sajūtām. Parasti jau grupās ir visdažādāko raksturu un dzīvesstāstu cilvēki, tāpēc gidam jābūt gan aktierim, gan psihologam, gan dakterim. Reizēm grupā gadās pa kādam «kadram», kuram informācijas ir vairāk nekā mums ar vietējo gidu kopā, arī tas ir pārbaudījums.»