Jau vairākus gadus SIA Bepco pārtikas un mazumtirdzniecības nozares uzņēmumu vidū pazīstams kā ilgtspējīgu kastu iznomātājs, taču šogad savu produktu klāstu Bepco papildinājis arī ar plastmasas paletēm.
Līdz 2030. gadam vienreizējais iepakojums pārtikas un mazumtirdzniecības nozarē visā Eiropā dramatiski saruks līdz minimālajam apjomam un tiks aizvietots ar atkārtoti lietojamām plastmasas kastēm, uzskata Viktors Kornenkovs, Bepco vadītājs Latvijā. “Šī iemesla dēļ mēs kopā ar saviem partneriem un klientiem strādājam pie tā, lai visā nozarē būtu vienota pieeja un process piegādes ķēdes ilgtspējības jomā. Bepco pamatideja slēpjas vienkāršībā - mēs piedāvājam sistēmu pārtikas rūpniecības piegādes ķēdei, kuras pamatā ir koplietošanas kastes un plastmasas paletes, kuras var izmantot atkal un atkal. Paletes un kastes ir izgatavotas izturīgas, otrreiz pārstrādājamas plastmasas, un to kalpošanas laiks ir vidēji no 10 līdz 15 gadiem,” atzīmē V.Kornenkovs.
Mazāk rūpju
Svarīgs aspekts ir, ka mēs šos produktus nevis tirgojam, bet gan iznomājam, kas nozīmē, ka visa dzīves cikla laikā mēs uzņemamies pilnu atbildību par savu produkciju un klientiem nav jāuztraucas ne par bojājumiem, mazgāšanu, transportēšanu, ne citām lietām, skaidro Bepco vadītājs Latvijā. Ints Poškus, AS Tukuma piens direktors norāda, ka šis serviss ievērojami atvieglo uzņēmuma ikdienu. “Pirms tam mums bija jādomā, ko darīt ar salauztajām vai nolietotajām kastēm, taču šobrīd par to rūpējas Bepco. Tas ir ļoti ērti, jo par produkcijas norakstīšanu ar mazumtirdzniecības tīkliem viņi vienojas paši. Iepriekš tas mums bija gana sarežģīts process, bez tam mums nebija iespējas pārbaudīt, vai kastu norakstīšanai ir reāls pamatojums, taču tagad mums par to vairs nav jādomā. Tukuma piens ir īrnieks, Bepco ir īpašnieks un attiecīgi visus ar saviem produktiem saistītos jautājumus risina viņi. Finansiālās un īpašnieciskās attiecības par šīm kastēm ar tīkliem ir Bepco, nevis mums. Kā vēl vienu kastu priekšrocību noteikti varu minēt arī to izmēru - tukšā veidā kastes aizņem aptuveni piecas reizes mazāk vietas, nekā tās, ko izmantojām iepriekš. Šīs plastmasas kastes iespējams salikt vienu otrā, tādā veidā ievērojami atbrīvojot noliktavas. Tas ir acīmredzams pluss,” pauž I.Poškus, piebilstot, ka šobrīd Tukuma piens ir viens no pirmajiem uzņēmumiem, kas sācis izmantot arī Bepco plastmasas paletes.
“Varētu teikt, ka mēs šajā ziņā esam pionieri! Sākumā mums gāja diezgan sarežģīti, jo ne visi mazumtirdzniecības tīkli vēlējās šīs jaunās paletes ņemt pretim, taču šobrīd šis jautājums ir veiksmīgi atrisināts. Principā šādu palešu izmantošana bija mūsu pašu iniciatīva. Pēdējo gadu laikā mēs, kā uzņēmums, esam ļoti auguši, tāpēc mums bija ļoti sarežģīti fiziski nodrošināt, lai mūsu koka paletes nenonāktu kontaktā ar ražošanu. Ar koka paletēm tā ir problēma, taču, pateicoties plastmasas paletēm, mēs esam kļuvuši nesalīdzināmi sanitārāki, higieniskāki un efektīvāki, nekā ar koka paletēm. Tas ir pilnīgi citādi un mēs esam ļoti apmierināti,” secina I.Poškus.
Ilgtspējīgs risinājums
Tajā brīdī, kas kastes vai paletes vairs nav izmantojamas, tās tiek sasmalcinātas plastmasas granulās un vēlāk pārstrādātas jaunos produktos, stāsta V.Kornenkovs.. “Viens no mūsu galvenajiem mērķiem ir samazināt pārtikas rūpniecības ietekmi uz apkārtējo vidi un klimatu. Mūsu misija ir samazināt iepakojuma atkritumus un pēc iespējas efektīvāk izmantot resursus. Mēs ikdienā strādājam ar mērķi, lai vienreizējais iepakojums produktu piegadēm jau tuvākajā nākotnē kļūtu pagātne. Tajā pašā laikā jāatzīst, ka šobrīd vēl joprojām daudzas kompānijas izmanto vienreiz lietojamo iepakojumu, lai piegādātu savus produktus klientiem. Diemžēl šo iepakojumu vairs nevar atgūt un lietot atkal, tas rada izmaksas uzņēmumiem un atstāj arī ietekmi uz vidi. Bepco apvienošanas serviss ir lielisks aprites ekonomikas modeļa piemērs, ko izmanto, lai izveidotu zaļākas un efektīvākas piegādes ķēdes, lai nodrošinātu visaugstāko klienta vērtību,” norāda V.Kornenkovs, piebilstot, ka šobrīd Bepco produktus piegādēm ir apstiprinājušas arī lielākās Latvijas pārtikas ķēdes, tajā skaitā SIA Rimi Latvija un SIA Maxima Latvija.
“Kopumā šos mūsu standartizētos apvienošanas risinājumus Latvijā izmanto jau varāk kā 100 klientu, kas novērtējuši to priekšrocības, tādā veidā arī veidojot mūsu vidi zaļāku. Mūsu uzņēmums ir pārstāvēts arī Igaunijā, Lietuvā, Bulgārijā un Gruzijā, un šobrīd mēs aktīvi strādājam pie mūsu tirgus paplašināšanas Eiropā, kur redzam lielas perspektīvas mūsu produktiem un servisiem,” teic V.Kornenkovs, atzīmējot, ka pagaidām Bepco lielākie klienti koncentrējas Baltijas valstīs un pamatā tie ir pārtikas ražotāji.