Bulgārijas galvaspilsētā Sofijā notika ES jauno zinātnieku konkurss "European Union Contest for Young Scientists" (EUCYS). 150 dalībnieki no 39 valstīm prezentēja 100 zinātniski pētnieciskus darbus (ZPD), to starpā arī trīs no Latvijas. Konkursu vērtēja starptautiska žūrija, kuras sastāvā bija 19 augsti kvalificēti zinātnieki un inženieri.
Galvenās balvas, kur katra bija 7000 eiro vērtībā, ieguva darbi no Dānijas, Vācijas, Īrijas un ASV. Četras otras un četras trešās vietas balvas, attiecīgi, 5000 eiro un 3,500 eiro vērtībā saņēma projekti no Dienvidkorejas, Spānijas, Gruzijas, Somijas, Austrijas, Polijas, Šveices un Baltkrievijas. Populārākā zinātnes sfēra starp uzvarējušiem projektiem bija inženierzinātne. No katrās valsts EUCYS varēja piedalīties trīs projekti, kas tika izvirzīti ES konkursam caur nacionālo projektu atlasi. Projektu varēja pārstāvēt komanda no ne vairāk ka trim jauniem zinātniekiem vecumā no 14 līdz 20 gadiem.
«Bija jābūt veiksmīgai kombinācijai – īstais skolēns īstajā laikā, pareizais darba vadītājs ar atbilstošām iespējām un idejām, un skolēna iekšējā motivācija kaut ko sasniegt. Šeit atklājas izziņas gars – vai skolēns grib uzzināt par pētāmo problēmu kaut ko vairāk. Eiropas līmenī konkursam tiek izvirzīti tikai tie skolēni, kuri pētāmo problēmu ir «rakuši līdz saknēm». Te ir labākie skolēni no dažādām valstīm un universitāšu pasniedzēji ar viņiem var līdzvērtīgi runāt par viņu izstrādātām tēmām,» stāsta Liepājas universitātes pētnieks un Latvijas delegācijas EUCYS konkursa loceklis Uldis Žaimis, uzsverot, ka pēc viņa domām, tiem skolniekiem, kas grib izstrādāt savu darbu Eiropas līmenī, būtu vēlams uzreiz vērsties universitātēs, kur pētnieki var identificēt problēmas risinājumu ceļus un zinās aktuālas tendences pasaulē. Pie tam, aktuāla var būt jebkura zinātniski pētniecisko darbu tēma. Uldis Žaimis ir pārliecināts, ka galvenais, lai ZPD piedāvā labāku risinājumu, nekā bijis līdz šim, jo aktuālas izpētes tēmas ir arī labākiem Latvijas skolēnu darbiem.
Kaut Latvijas jauniešiem šogad EUCYS konkursā ar balvām nav veicies, gūta milzīga pieredze un iziets garš ceļš – no uzvaras skolā līdz prezentācijai starp labākiem jauno zinātnieku darbiem Eiropas līmenī. Latvijā 2019. gada nacionālas atlases konkursā 10 skolēnu labākie darbi no 16 tika izvirzīti uz četriem dažādiem starptautiskiem konkursiem: Intel Isef (ASV), Genius Olympiad (ASV), Eiropas Savienības jauno zinātnieku konkurss EUCYS (Bulgārijā) un MILSET Expo (Abū Dabī).
Šogad EUCYS konkursā Sofijā Latvijas delegācijas sastāvā tika izvirzīti trīs projekti un seši jaunieši. Artūrs Masļenkovs, Vladimirs Ščigoļevs un Roberts Gordins, kas tagad mācas Latvijas Universitātē, bet pagājušogad bija Rīgas Klasiskās ģimnāzijas skolnieki, pārstāvēja darbu Datorzinātņu un informātikas nozarē «Robotizētas pētnieciskas stacijas autonomas darbības drošības paaugstināšanas algoritmiskās metodes». Projekta ietvaros jaunie zinātnieki veica pētījumu, kā ar algoritmu palīdzību atjaunot Mēness krāterī zaudētos sakarus ar tur esošu izpētes visurgājēju.
Rīgas 1.ģimnāzijas skolnieku Roberta Reikmaņa un Miķeļa Putnieka darbs ķīmijas zinātnes nozarē «Jaunu betulīna-triazolu atvasinājumu sintēze» pēta jaunu vielu sintezēšanu, kas potenciāli var būt medikamenti vēža slimības un HIV ārstēšanā. Četras jauniegūtās vielas tika sintezētas no betulīna – organiskās vielas, kas ir atrodama Latvijas bērza tāsī. Bērza tāss satur bioloģiski aktīvas vielas, kas veido aptuveni trešo daļu no tās masas - tādēļ betulīnu aktīvi pēta zāļu radīšanai farmācijā. Kokindustrijā bērza tāsi parasti likvidē to sadedzinot, bet R.Reikmanis un Miķelis Putnieks piedāvā mēģināt ražot no tās medikamentus, saskatot šajā nišā lielu potenciālu Latvijas ekonomikai.
Un, beidzot, RTU Inženierzinātņu vidusskolas skolnieka Maksima Podskočija zinātniski pētnieciskais darbs «Kalcija fosfātu kaulu cementi: No α-trikalcija fosfāta sintēzes līdz cementa izveidei» ir veltīts medicīnas un osteoporozes slimības ārstēšanai – sintezēt no kalcija fosfāta kaulu cementu, kas mūsdienās tiek izmantots operācijās osteoporozes ārstēšanā.
Par saviem darbiem paši jaunieši angļu valodā plašāk stāsta pievienotajā video sižetā: