Eksperti

Digitalizācija un automatizācija uzņēmumu kiberdrošībai un efektivitātei

Jānis Čupriks, Datakom valdes loceklis,27.04.2022

Jaunākais izdevums

Ņemot vērā Krievijas militāro iebrukumu Ukrainā, aktualizējies jautājums arī par Latvijas kiberdrošības stiprināšanu. Tas nozīmē ne tikai valstiska mēroga pasākumus, bet arī aktivitātes uzņēmuma vai organizācijas drošības sekmēšanai internetā.

Digitaizācijai un procesu automatizācijai šobrīd ir jābūt vienai no augstākajām prioritātēm gan privātajā sektorā, gan valsts pārvaldē, jo tās ne tikai veicinās kiberdrošību, bet arī sekmēs darba optimizāciju, ļaujot izdarīt un sasniegt vairāk, ieguldot mazāk resursus.

Uzņēmumu, iestāžu un nevalstisko organizāciju pārstāvjiem jābūt gataviem uzbrukumiem, kas var skart dokumentu vadības, monitoringa, grāmatvedības un noliktavu uzskaites sistēmas – tas nozīmē, ka jārūpējas ne tikai par visu iekārtu drošību, jāpārliecinās, ka svarīgiem datiem, sistēmu un iekārtu konfigurācijām tiek veidotas rezerves kopijas un tas tiek darīts atbilstoši labākajai praksei, bet arī jāpārbauda, vai tīklā nav kādas nezināmas vai neuzturētas sistēmas.

Vienlaikus jāņem vērā, ka lielākajā daļā iestāžu un uzņēmumu darbinieku skaits ir ierobežots, tāpēc jādomā par minēto un arī citu procesu automatizāciju.

Saskaņā ar Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijas CERT.LV datiem 2022. gada februārī Latvijā nav fiksēti kiberuzbrukumi, kas vērtējami kā nacionāla līmeņa apdraudējums, kas ietekmē valsts pārvaldi un ekonomisko vai politisko stabilitāti, vai augstas nozīmes apdraudējumi, kas ietekmē valsts iestādes un nacionālo IT infrastruktūru. Kopumā ir fiksēti vairāk nekā 66 000 apdraudējuma gadījumi, lielākā daļa no kuriem ietekmē atsevišķus IT pakalpojumu saņēmējus un uzņēmumus.

2021. gadā tika fiksēti 322 536 šādi apdraudējumi, kā arī 2 770 mēreni apdraudējumi, kuriem ir neliela ietekme uz komerciālo sektoru, valsts un pašvaldību iestādēm, 1 252 būtiski apdraudējumi, kas rada vidēju ietekmi, un 118 nozīmīgi apdraudējumi, kam ir plaša ietekme uz komerciālo sektoru, valsts un pašvaldību iestādēm.

Runājot par to, kā stiprināt kiberdrošību un veicināt procesu automatizāciju, jāņem vērā, ka nav vienas formulas vai definīcijas, kas derētu visiem uzņēmumiem un iestādēm ikvienā nozarē. Lai sekmīgi īstenotu digitalizāciju, vispirms ir būtiski saprast, kā uzņēmums darbojas šobrīd – ar kādām kompetencēm tiek nodrošināta pamatdarbība, kāda ir kritiskā infrastruktūra, bez kuras uzņēmums nespēj darboties, cik daudz un kādi resursi tiek veltīti katra procesa nodrošināšanai u.tml.

Kad ir iegūta visa minētā informācija, tikai tad iespējams piemeklēt atbilstošākos IT risinājumus. Ir iespējams automatizēt gan ražošanas procesus vai daļu no tiem, gan loģistiku, gan citas jomas – iespējas ir neierobežotas. Liela nozīme ir arī uzņēmuma vai organizācijas klientu skaitam, jo, automatizējot procesus, iespējams apkalpot ievērojamu klientu skaitu.

Informāciju tehnoloģiju uzņēmuma Datakom novērojumi liecina, ka šobrīd ir ārkārtīgi būtiski sekmēt uzņēmēju un iestāžu vai organizāciju vadītāju izpratni un zināšanas par to, kā digitalizācija un procesu automatizācija var sekmēt gan efektivitāti, gan kiberdrošību, ko var paveikt ar tehnoloģijām katrā nozarē.

Lai gan ir virkne nozaru, kuras šobrīd tikai sper pirmos soļus digitalizācijā un joprojām saskaras ar problēmu – darbaspēka trūkumu, ko patiesībā varētu risināt arī ar IT instrumentu palīdzību, jāpiezīmē, ka aizvien vairāk uzņēmēju pievēršas arī mākoņpakalpojumiem, kad fiziskie serveri tiek aizvietoti ar mākoni. Tā ir globāla tendence un nākotnē izmantošana tikai pieaugs.

Otrs virziens ir datu izmantošana, proti, apzināšanās, kādi ir dati un kā tos izmantot savā labā, lai sekmētu uzņēmuma attīstību.

Prognozēju, ka nākotnē aizvien vairāk uzņēmumi un iestādes pievērsīsies arī kiberdrošības jautājumiem – situācija pasaulē apliecina, ka tas ir aizvien svarīgāk. Ja uzņēmumam ir fiziska biroja telpa, ir pašsaprotami, ka tā tiek aizsargāta ar signalizāciju, iespējams arī video novērošanu, pieejas kodiem u.tml. Mēs rūpējamies par to, lai visi darbinieku zinātu, kā izvairīties no ugunsnelaimes, un, ko darīt, ka negadījums tomēr notiek. Tieši tāpat jāattiecas arī pret kiberdrošību, paturot prātā, ka gan drošības risinājumi, gan hakeru izmantotās metodes nepārtraukti attīstās. Lai samazinātu riskus, būtiski ir saprast, ko vēlamies aizsargāt – cilvēkus, tehnoloģijas vai datus?

Darbinieks nereti ir pirmais hakeru mērķis, no kura tālāk iespējams realizēt kiberuzbrukumu. Viens no populārākajiem veidiem, kā hakeri cenšas apdraudēt uzņēmumu drošību, ir pikšķerēšana. To var risināt ar darbinieku izglītošanu un apmācīšanu vismaz reizi gadā vai biežāk, skaidrojot, ar kādām metodēm tiek iegūti dati, kā no tām pasargāt sevi un uzņēmumu. Lai rūpētos par datu aizsardzību, primāri ir jāveic audits, noskaidrojot, kādi dati ir uzņēmuma rīcībā, vai visi ir patiešām nepieciešami, kā tie tiek aizsargāti u.tml.?

Ir labi, ka uzņēmumi vai iestādes veido datu rezerves kopijas, bet ar to vien nepietiek – šīs kopijas arī ir pienācīgi jāaizsargā un jāapzina, cik ātrā laikā uzbrukuma gadījumā datus iespējams atjaunot, lai uzņēmuma darbība netiktu pārtraukta vai tiktu pārtraukta ļoti īslaicīgi. Ja ir darbinieki, kuri tiek apmācīti un izglītoti, dati, par kuru drošību mēs rūpējamies, un atbilstošas automatizētas sistēmas, turklāt, tas viss ir sadarbspējīgs, uzņēmumam ir ļoti plašas attīstības iespējas.

Rezerves kopijas, regulāras pārbaudes, vai šīs kopijas ir atjaunojamas, darbinieki informēšana par to lietošanu, tehnoloģiski risinājumi, kas aizsargā pret mēstulēm u.c. Risinājumi ir ļoti daudz, bet vispirms nepieciešama izpratne par pamatlietām. Kad mēs saprotam, ko tieši iespējams atrisināt ar konkrētu rīku, tā izmantošana daudz ātrāk kļūst par ikdienas normu. Mēs nevaram novērst pilnīgi visus kiberuzbrukumus, bet mēs varam maksimāli sagatavoties, lai to gadījumā sekas būtu pēc iespējas minimālākas un uzņēmuma darbība netiktu būtiski ietekmēta vai tiktu maksimāli ātri atjaunota.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vadības priekšzīmei un iedibinātajai mācīšanās kultūrai uzņēmumā ir izšķiroša loma darbinieku motivēšanā apgūt jaunas zināšanas un prasmes, īpaši tik straujas mainības nozarē kā IKT - tā Latvijas IT klastera un Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) rīkotajā klātienes un tiešsaistes diskusijā "Cilvēkkapitāls informācijas tehnoloģiju nozarē - vai spējam investēt prasīgos darbiniekos?” secināja nozares eksperti.

Diskusijā piedalījās LIKTA prezidente Signe Bāliņa, “Datakom” valdes loceklis Jānis Čupriks, “Tilde” personāla direktors Aksels Minders un “ZZ Dats” Administrācijas un Personāla vadītāja Iveta Kažemaka.

Atklājot diskusiju, Latvijas IT klastera vadītāja Aiga Irmeja sacīja, ka kvalifikācijas nepārtraukta celšana ir nepieciešama visiem, arī augstas pievienotās vērtības nozarē, kāda ir informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozare: ”Par darbinieku kvalifikācijas celšanu ikvienā nozarē tiek diskutēts daudz. Un, ne velti - arī IKT jomas darbinieku zināšanas un to nemitīga prasmju pilnveide ir uzņēmumu attīstības un pat izdzīvošanas jautājums mūsdienu mainīgajos apstākļos.”

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Datakom plāno iekarot Somijas un Zviedrijas tirgu

Db.lv,10.05.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Informāciju tehnoloģiju (IT) uzņēmuma SIA "Datakom" 2022. gadu noslēdza ar 13,7 miljonu eiro lielu apgrozījumu un pelņu 1,54 eiro miljonu apmērā. Tas panākts, pilnveidojot piedāvāto produktu un pakalpojumu apjomu gan vietējā, gan eksporta tirgos.

Pērnais gads uzņēmumam bijis veiksmīgs, vērtējot no dažādiem aspektiem. Pirmkārt, salīdzinājumā ar 2021. gadu, izdevies palielināt gan apgrozījumu, gan peļņas rādītājus (2021. gadā apgrozījums sasniedza 12,58 miljonus eiro, peļņa 1,16 miljonus eiro). Otrkārt, uzņēmums turpinājis attīstīt jaunus IT risinājumus un iespējas, kā arī pilnveidojis jau esošos produktus un pakalpojumus, piemēram, “Worry-free digital workspace” un “Tiki-Taka Pay". Treškārt, savai komandai uzņēmums piesaistījis jaunus profesionāļus.

“Turpinām attīstīt mākoņu platformu sadzīvošanu kopā. Viss paliek arvien vairāk hibrīds un atšķirīgs, taču mūsu kompetence ļauj dažādām vidēm sadarboties un izmantot labākās priekšrocības. Savienojot un būvējot jaunas lietas – būtisku nozīmi pievēršam automatizācijai, tādejādi padarot IT komandas uzņēmumos efektīvākas, kas ļauj noturēt cilvēkus augstajos konkurences apstākļos. Jau vairāku gadu garumā daudz tiek runāts par drošību, – proti, jo tālāk ejam, jo vairāk aspektu jāņem vērā. Tāpēc mūsu projektu komandā meklējam un savienojam risinājumus, kas ļauj izprast vienkāršotā veidā drošības jautājumus vadības grupai un ar augstu automatizācijas pakāpi par IT drošību rūpēties gan esošajām organizāciju IT komandām, gan nodrošinot ārpakalpojuma servisa risinājumus kopā ar labākajiem tehnoloģiskajiem produktiem,” saka SIA “Datakom” valdes loceklis Jānis Čupriks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Šobrīd populārākais kiberuzbrukuma veids: neredzamā ielaušanās

Sadarbības materiāls,15.04.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neredzamā ielaušanās un datu šifrēšana ir vieni no šobrīd “populārākajiem” kiberuzbrukuma veidiem. Pašmāju informācijas tehnoloģiju uzņēmuma “Datakom” novērojumi liecina, ka šādos gadījumos kompānijas, kam ir uzbrukts, par to uzzina jau tad, kad ir par vēlu.

“Ir daudz aspektu, kas kiberdrošību padara arvien aktuālāku. Pirmkārt, ģeopolitiskā situācija. Otrkārt, pašlaik nekas nav iespējams bez tehnoloģijām – viss ir savstarpēji saistīts, tāpēc ietekme uz drošību tikai pieaug. Šā iemesla dēļ katram daudz skaidrāk jāsaprot, kā tehnoloģijas ietekmē biznesu, un jārūpējas par drošību. Treškārt, ir dažādi jauni noteikumi un standarti, kas regulē, kā tas ir jādara,” uzsver “Datakom” valdes priekšsēdētājs Jānis Čupriks.

“Datakom” uzņēmumiem veic arī drošības novērtējumu, kur apskata procesus un izmantotās tehnoloģijas un novērtē tās, kā arī iedod biznesa valodā saprotamu aprakstu par riskiem, ja konkrētais jautājums netiks atrisināts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašmāju informācijas tehnoloģiju (IT) uzņēmums “Datakom” sadarbībā ar Latvijas IT klastera biedriem un partneriem radījis universālu datu integratoru, kas nodrošina datu tiešsaistes apmaiņu starp grāmatvedības sistēmu un mobilās “All-in-one” kases sistēmas “Tiki-Taka Pay” vadības portālu.

Kopš 2018. gada “Tiki-Taka Pay” izveidē un attīstībā “Datakom” investējis vairāk nekā 300 000 eiro.

Ar jaunizveidotā datu integratora palīdzību uzņēmumiem ir iespēja efektīvi un ātri analizēt savus datus, neuztraucoties par papildus izdevumiem. Tas bez maksas ir pieejams ikvienam uzņēmumam Latvijā, kas izmanto mazo un vidējo uzņēmumu vidū populārākās grāmatvedības sistēmas – “Visma Horizon” un “Jumis Pro”.

Jaunā datu integratora izveidē investēti 30 000 eiro. "Ikviens uzņēmums – vai tas ir liela veikalu tīkla turētājs vai neliela kafejnīca, ir pelnījuši strādāt efektīvi un analizēt sava uzņēmuma datus, neuztraucoties, ka tas būs slogs biznesam. Tāpēc šajā smagajā Covid laikā, vēloties nākt pretī uzņēmējiem, radījām rīku, kurš būs pieejams visiem “Visma Horizon” un “Visma Tildes JumisPRO” lietotājiem. Turklāt, neprasot par to maksu, kā par unikālu programmatūras izstrādi," stāsta “Datakom” inovāciju direktors Edijs Tanons.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Informācijas tehnoloģiju (IT) uzņēmums SIA "Datakom" mobilās kases sistēmas "Tiki-Taka Pay" attīstībā plāno investēt 400 000 eiro, informē uzņēmumā.

Investīcijas paredzētas straujākas produkta spēju attīstības nodrošināšanai tirdzniecības tīkliem, sabiedriskajam transportam, tiešsaistes biznesam, kā arī nolūkam paplašināties Baltijas reģionā, Skandināvijas tirgos un aviācijas tirdzniecības nozarē.

Papildus iecerēts aktīvāk attīstīt sadarbību ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) pārstāvniecībām uzņēmuma eksporta veicināšanas un sertificēšanas atbalstam.

“Pircējiem apmaksājot digitālo čeku, kases aparāts automātiski spēj tiešsaistē atjaunot komersanta noliktavas datus. Ar šāda tipa digitālo rīku var ērti pārdot biļetes sabiedriskajā transportā, sistēmai automātiski iegūstot biļetes pārdošanas ģeogrāfiskās lokācijas datus. Pateicoties šādiem digitalizācijas risinājumiem, ieguvējs ir arī Valsts ieņēmumu dienests (VID), jo uzņēmumi atskaites iesniedz korekti un savlaicīgi,” sistēmas priekšrocības skaidro Edijs Tanons, SIA “Datakom” Inovāciju direktors.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Informācijas tehnoloģiju uzņēmums SIA “Datakom” sadarbībā ar “LSG Sky Chefs”, kas nodrošina ēdināšanas un produktu tirdzniecības pakalpojumus aviokompānijām visā pasaulē, uzsācis mobilo kases aparātu “Tika-Taka PAY” eksportu uz Serbiju.

Šobrīd iekārtas jau tiek aktīvi izmantotas “Air Serbia” avioreisos uz visdažādākajiem pasaules galamērķiem. Avio nozare ir kļuvusi par vienu no uzņēmuma radītā produkta virzīšanas eksporta prioritātēm. Līdz šim “Tiki-Taka PAY” bija pieejams “airBaltic” reisos no Rīgas un Tallinas, taču šogad īstenojusies ilgi lolotā iecere piedāvāt mobilo kases aparātu ārpus Baltijas.

“Pērn vienojāmies ar “LSG Sky Chefs” par jaunu biznesa sadarbības modeli, kura pamatā bija piedāvājums piegādāt mūsu mobilās kases iekārtas visās aviokompānijās, kurās viņi nodrošina ēdināšanu un tirdzniecību. Šīs iekārtas un sistēmas izmantošana viņiem ir ļoti izdevīga, jo tā ļauj ne tikai ātri un vienkārši apkalpot klientus gaisā, bet arī nodrošina pārdošanas uzskaiti, kas palīdz veikt detalizētu ieņēmumu analīzi par tirdzniecību katra lidojuma laikā. Skaidrs, ka avio industrijā viss notiek lēnu un uzreiz lielu pieprasījumu panākt ir grūti, taču pirmais solis – iekļūšana Serbijā – ir paveikts sekmīgi. Tam sekoja arī kopīga dalība vairākās starptautiskās izstādēs, kā rezultātā šobrīd par mūsu inovāciju jau interesējas aviokompānijas no Ukrainas, Somijas, Norvēģijas, Spānijas, Bulgārijas un Nīderlandes,” sadarbību ar “LSG Sky Chefs” ieskicē Edijs Tanons, SIA “Datakom” inovāciju direktors.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) biedru kopsapulcē 23.martā par LIKTA prezidenti vienbalsīgi ievēlēta prof. Signe Bāliņa, kura šo amatu pilda jau kopš 2009. gada.

LIKTA valde ievēlēta šādā sastāvā: Signe Bāliņa, Edmunds Beļskis, Ainārs Bemberis, Juris Binde, Jānis Bokta, Jānis Dambergs, Uldis Dzenis, Mārtiņš Gataviņš, Māra Jākobsone un Uldis Tatarčuks.

Kā IT klastera sekcijas deleģēts LIKTA valdes loceklis tika apstiprināts Jānis Čupriks un kā Asociēto biedru sekcijas deleģētā pārstāve – Elīna Rītiņa.

“Jau ilgstoši vadot LIKTA, mani galvenie mērķi ir veidot pozitīvu IKT nozares tēlu, uzlabot visas sabiedrības digitālo pratību, kā arī veicināt sadarbību starp LIKTA biedriem, IKT nozares uzņēmumiem, pētniekiem un publisko sektoru visos līmeņos. Šie ir priekšnoteikumi, lai Latvijā tiktu attīstīta digitālā sabiedrība, un nenoliedzami būtiska nozīme šajā procesā ir LIKTA kā nozares vadošajai asociācijai. Esmu pagodināta, ka man atkārtoti ir uzticēts atbildīgais LIKTA prezidentes amats, un apņemos kopā ar jaunievēlēto valdi turpināt darbu pie IKT nozares attīstības visas sabiedrības un Latvijas tautsaimniecības interesēs,” pēc ievēlēšanas teica Signe Bāliņa.

Komentāri

Pievienot komentāru