Mudina uz vēl ātrāku dekarbonizāciju; citi teic, ka tas novedīs pie nākotnes enerģijas krīzēm un dusmīgām sabiedrībām. Neskatoties uz to, zirga mugurā atgriežas enerģijas sektora akcijas.
Pasaulē periodiski tiek pacelta tēma par pašu augstāko hidrokarbonu ieguves punktu, pēc kura sasniegšanas tad ir gaidāma neatgriezeniska to ražošanas samazināšanās. Būtībā jau gadu desmitiem spriests par to, ka cilvēces apetīte pēc dabas resursiem – sevišķi naftas, kuru mūsdienu dzīves ritmā var uzskatīt par svarīgāko šādu resursu, - pārsniegs dabas spēju tos nodrošināt.
Vēsture gan liecina, ka tāds tā saucamais Peak oil moments kā īsti nenāk, tā nenāk. Vienmēr kādām naftas piedāvājuma problēmām sekojusi augstāka cena un lielāka šī resursa iegūšana bez kādām īpašām dzelžainām pazīmēm, ka šo resursu vairs nebūtu iespējams dabūt ārā no zemes.
Attiecīgi var spriest, ka arī nākotnē pie daudzmaz normāliem nosacījumiem augstākā iespējamā naftas ieguve var neatnākt vēl ļoti ilgi. Šāda ierobežojuma neesamību noteiktu, piemēram, tehnoloģiju attīstība, kas arvien varētu nozīmēt, ka nafta un gāze tiek iegūta tādās vietās un apjomā, kur tas agrāk nebija iespējams. Bet, ja kaut kas nenāk pats, tad to var piespiedu kārtā atnest tuvāk. Nelabvēlīga politika šādu resursu ieguvei Rietumvalstīs nozīmē, ka investīciju jaunos šādos projektos ir maz. Var arī manīt, ka politikas noteicēji drīzāk koncentrējas uz naftas un citu fosilo energoresursu pieprasījuma daļas prognozēšanu.
Septembra pirmajā pusē Starptautiskā enerģētikas aģentūra (International Energy Agency jeb IEA), kas ir vadošā globālā enerģētikas tirgus pārlūkošanas iestāde, nāca klajā ar ziņojumu, ka pasaule tomēr atrodas fosilā kurināmā laikmeta beigu sākumā. Tā pirmo reizi prognozēja, ka pieprasījums pēc naftas, dabasgāzes un oglēm savu augstāko punktu sasniegs jau pirms 2030. gada. Tas tā notikšot, jo strauji palielināsies atjaunojamās enerģijas piedāvājums un pieaugs elektroauto popularitāte – sevišķi Ķīnā. Tāpat arī Ķīnas ekonomika kā tāda pāriešot uz mazāk energointensīvu modeli, jo tajā lielāka ietekme smagās rūpniecības vietā būšot vieglajai rūpniecībai un pakalpojumiem.
No otras puses, vērojot to, kas šobrīd pasaulē notiek ar tās pašas naftas patēriņu, to gan īsti nepateiksi. Augustā globālā mērogā pasaulē vidēji dienā tika patērēti jau 103 miljoni bareli naftas, kas ir jauns šāds absolūtais rekords. Tāpat pagājušogad jaunu rekordu pasaulē sasniedza ogļu patēriņš. Lai nu kā, IEA aicināja politikas veidotājus darīt vēl krietni vairāk, lai paātrinātu enerģijas pāreju un samazinātu emisijas.
Visu rakstu lasiet 19.septembra žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!
Abonē arī digitāli!