Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ražošanai nepieciešamo izejmateriālu cenu vairākkārtējais pieaugums, pat dažu materiālu īslaicīgs deficīts būtiski sadārdzina ražošanu, vienlaikus pandēmijas ietekmē mainījusies patērētāju uzvedība un sīvā konkurence ražotājiem liek meklēt efektivizācijas risinājumus.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta AS Cēsu alus valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone.

Viņa norāda, ka uzņēmums pandēmijas laikā investīciju plānus nav apturējis un gan pērn, gan šogad ieguldīs aptuveni divus miljonus eiro. Uzņēmuma pieredze rāda, ka investīcijas iepriekšējās recesijas laikā – 2008.–2010. gadā – atmaksājas ar uzviju.

Fragments no intervijas

Kā uzņēmuma darbību ietekmējusi Covid-19 pandēmija?

Dzērienu ražotājus ir ietekmējuši visi tie paši ārējie faktori, kas skāruši visu tautsaimniecību. Pandēmijas divi gadi ir būtiski mainījuši daudzus procesus gan pašā uzņēmumā, gan arī tirgos. Vispirms AS Cēsu alus, tāpat kā jebkura uzņēmuma, darbību ietekmēja Latvijas valdības pieņemtie lēmumi attiecībā uz Covid-19 izplatības ierobežošanu. Jau kopš 2020. gada marta viens no svarīgākajiem uzdevumiem ir bijusi un joprojām ir valsts noteikto epidemioloģisko prasību izpilde, rūpes par darbinieku drošību un veselību, vienlaikus nodrošinot nepārtrauktu ražošanas procesu. Pašlaik klātienē var strādāt tikai vakcinēti darbinieki. Uzņēmuma darbības nepārtrauktības nodrošināšanai reizi nedēļā darbinieki veic testus, lai minimizētu iespēju strādājošajiem inficēties un (vai) inficēt citus darbiniekus – kolēģus.

Otrs būtisks pandēmijas ietekmes faktors ir ražošanai nepieciešamo materiālu un izejvielu iegāde, loģistika un izmaksas. Pandēmijas laikā būtiskas izmaiņas notikušas ražošanā nepieciešamo izejvielu un materiālu pieejamībā un, protams, arī to cenās, bez tam tā ir mainījusi patērētāju paradumus. Būtībā visā pasaulē ir vairāku izejvielu, tajā skaitā iepakojuma – alumīnija, plastmasas, stikla – deficīts, tā iegāde atsevišķos brīžos pat ir bijusi limitēta. Materiālu cenu izmaiņas tikai 2021. gadā ir notikušas vairākkārt. Pēdējās cenu izmaiņas, piemēram, stikla tarai rāda 50% sadārdzinājumu, plastmasai, metālam, arī alus un dzērienu ražošanas izejvielām cenas pieaugušas par apmēram 20%. Salīdzinājumam – pirms pandēmijas izejvielu cenu pieaugums svārstījās dažu procentu apmērā. Līdztekus ražošanai nepieciešamo materiālu un izejvielu cenu pieaugumam papildu triecienu 2021. gada otrajā pusē radīja energoresursu cenu pieaugums Latvijā. Būtisku ietekmi atstājis ne tikai elektroenerģijas, bet arī gāzes, ko izmanto apkurei, cenu pieckārtīgs pieaugums.

Visu interviju lasiet 25.janvāra žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru