13. septembra pēcpusdienā “Dienas Biznesam” tika nozagts “Facebook” konts ar 26 tūkstošiem sekotāju.
Visus izdevniecības darbiniekus, kuri pārvaldīja kontu, hakeri atvienoja no profila un sāka ievietot savus ierakstus, un nomainīja nosaukumu. Ilgas sarakstes rezultātā esam atguvuši kontu, taču savu profilu joprojām nevaram izmantot, jo “Facebook” atsakās atdot medijam atpakaļ nosaukumu db.lv. Ielūkojoties “Facebook” db.lv profilā, es joprojām strādāju uzņēmumā ar nesaprotamu nosaukumu.
“Facebook” norāda, ka nevar mums šobrīd palīdzēt un mainīt nosaukumu. Saka mums paldies par pacietību, nododot mūsu lietu nākamajiem izskatītājiem, bet mēs bezspēcīgi noraugāmies, kā tas ietekmē mūsu saziņu ar lasītājiem. Pareizāk būtu teikt, ka noved mūs pie nespējas sazināties ar saviem 26 tūkstošiem sekotāju. Pēc ignorēšanas no “Facebook” puses vērsāmies Latvijas tiesībsargājošajās struktūrās un sākotnēji saņēmām atbildi par atteikšanos uzsākt kriminālprocesu. Taču mūsu sūdzība par atteikumu ir sadzirdēta, un 20. novembrī saņēmām ziņu, ka lēmums par atteikšanos uzsākt kriminālprocesu ir atceļams un atteikuma materiāls nosūtāms papildu pārbaudei.
Mēs uzskatām, ka mums ir nodarīts materiālais kaitējums, un uzskatām, ka “Facebook” pēc nozieguma izdarīšanas ir neadekvāti rīkojies. Pārbaudīt mūsu identitāti nav grūti, esam arī pirkuši reklāmas iespējas “Facebook”. Lietas apstākļi liek mums domāt, ka sociālais tīkls nevēlas uzņemties atbildību par notikušo un pat piesedz noziegumu, jo konta zagļi varēja izmantot “Dienas Biznesa” sekotāju datu bāzi un iegūt datus par personām, kas tika uzticēti mums un “Facebook” kā sociālā tīkla pakalpojumu sniedzējam.
Kad 12. oktobrī saņēmām atteikumu ierosināt kriminālprocesu, apdomāju – kas notiktu, ja “Facebook” konts būtu uzlauzts, piemēram, Ministru kabinetam vai Veselības ministrijai, kuriem gan nav tik daudz sekotāju kā mums. Tiešām tiesībsargājošās iestādes atteiktos ierosināt lietu? Un kā rīkotos “Facebook” - arī ignorētu?
Esam biznesa medijs, un mums ir svarīgi uzrunāt savus lasītājus sociālajā tīklā. Domāju, ka pandēmijas laikā katrs uzņēmums saprot, ka digitālās iespējas saziņā ar klientu ir tik svarīgas kā nekad agrāk. “Facebook” mums ir atņēmis daļu no saziņas iespējām, esam bijuši pacietīgi, saprotam, ka uzņēmumam ir daudz līdzīgu sūdzību visā pasaulē, taču nespēja sazināties ar saviem lasītājiem trīs mēnešu garumā pārsniedz saprātīgu problēmu novēršanas laiku.
Tikmēr turpinām būt uzņēmēju pusē gan portālā, gan katru nedēļu žurnālā “Dienas Bizness”.