Ekonomika

Straujāk augošais Latvijas ārējās tirdzniecības segments – pakalpojumu eksports

Anda Asere,09.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo piecu gadu laikā Latvijas pakalpojumu eksporta vērtība augusi par 29%.

Par to liecina kustības "The Red Jackets" veiktais pētījums par pašmāju eksporta nozares tendencēm. Vienlaikus produktu eksporta vērtība ir pieaugusi par 21%.

Lielo eksportētāju skaits, kuru apgrozījums pārsniedz vienu miljonu eiro, 2018. gadā, salīdzinot ar 2016. gadu, ir palielinājies par 145 uzņēmumiem un veido 9,4% pieaugumu. 51% no šiem uzņēmumiem ārzemēs sevi piesaka ar Latvijā radītu zīmolu.

Arī kopējais Latvijas preču un pakalpojumu eksporta vērtības apjoms 2018. gadā pieaudzis par 18% jeb no 15,1 miljonu eiro uz 17,9 miljoniem eiro. Tas liecina, ka arvien vairāk Latvijas uzņēmumu uzdrīkstas virzīties ārējos tirgos, stiprinot kopējo eksportēšanas pieredzes un zināšanu bāzi valstī.

Īpaši strauji turpina attīstīties nozares, kas specializējas pakalpojumu sniegšanā, sniedzot būtisku pienesumu Latvijas kopējā eksportā. Visbiežāk pārstāvētā nozare starp pakalpojumu eksportētājiem ir IT, kam seko loģistika, finanšu pakalpojumi, izglītība, kā arī būvniecība. Savukārt produktu eksportētāju sarakstā plašāk pārstāvētā nozare ir ķīmijas, farmācijas un plastmasas ražošana, apsteidzot pārtikas un dzērienu rūpniecību.

Tāpat pakalpojumu eksportā ir mainījusies struktūra, samazinoties loģistikas pakalpojumu lomai, bet pieaugot augstas pievienotās vērtības pakalpojumu lomai. 2018. gada sarakstā ievērojamu izaugsmi uzrādījusi telekomunikāciju un informācijas pakalpojumu nozare – tur uzņēmumu skaits pieaudzis par 57%. Būtiski palielinājusies arī būvniecības jomas tirgus daļa, uzrādot 38% pieaugumu, turpretī kritumu pagājušajā gadā uzrāda loģistikas nozares uzņēmumi, kuru skaits samazinājies par 21%. Sagaidāms, ka šajā nozarē pakalpojumu eksporta lejupslīdes tendence turpināsies, tādām valstīm kā Krievija un Baltkrievija arvien samazinot caur Latviju pārvirzīto kravu apjomus.

"Latvijas tēlu veido uzņēmumi un uzņēmīgi cilvēki. Bieži vien sarunās par eksportu lielākā uzmanība tiek veltīta preču tirdzniecībai, taču jāatzīmē, ka pašmāju pakalpojumu eksports pēdējo piecu gadu laikā ir parādījis stabilu augšupeju, pieaugot par vidēji 6% gadā un pērn veidojot turpat trešdaļu no kopējās valsts eksporta vērtības. Vēlos pievērst uzmanību arī pašmāju elektronikas izstrādājumu eksportētājiem, kuriem šogad ir pievienojušies vairāki veiksmīgi ar mūziku saistīti uzņēmumi, kā piemēram, "Gamechanger Audio", "Sonarworks" un "Erica Synths," norāda Inese Andersone, "The Red Jackets" dibinātāja.

Pētījuma laikā mārketinga aģentūra "DDB Latvia" veica zīmolu auditu, kur augstāko novērtējumu ieguva eksportētāji no finanšu, IT un elektronikas nozarēm. Savukārt nozares ar zemāko rezultātu bija loģistikas, poligrāfijas un tekstilizstrādājumu. Vidējā atzīme zīmolu auditā uzņēmumiem ir 5.2 balles desmit baļļu skalā. Apkopojot audita rezultātus, šobrīd kustība "The Red Jackets" apbalvojusi jau 120 eksporta izcilniekus, kas veido 24% no kopējās Latvijas eksporta vērības, veidojot 4,2 miljardu eiro apgrozījumu un radot 31 tūkstoti darba vietu.

Vairāk nekā trešdaļa jeb 35 no visiem eksporta līderiem ir pakalpojumu sniedzēji, kamēr 65 – produktu ražotāji, kas kopā eksportē vidēji 72% no uzņēmumu apgrozījuma. Godalgotie zīmoli atlasīti pēc piecu kārtu atlases filtra: to izcelsmes valsts, pieejamības interneta vidē, zīmola stāsta un dizaina estētikas, finanšu rādītājiem, kā arī nozares ekspertu vērtējuma.

"Analizējot uzņēmumu finanšu datus šogad, "BDO" novēroja ļoti pozitīvu kopējo ainu – eksportējošos uzņēmumus raksturo strauja izaugsme, peļņa un augsti atalgots darbaspēks. Godalgoto desmit uzņēmumu vidējais apgrozījuma pieaugums bija 73% un vidējā rentabilitāte – 10,13%. Turklāt šo uzņēmumu vidējais atalgojums darbiniekiem bija virs valsts vidējā par apmēram 20-30%.

Šie dati ir iepriecinoši, domājot ne tikai par konkrētajiem uzņēmumiem vai nozari, bet par visu tautsaimniecību kopumā, jo, veicot finanšu analīzi "The Red Jackets" uzņēmumiem jau sesto gadu pēc kārtas, mēs novērojam, kā šie kustības dati korelē ar kopējo eksporta attīstības gaitu," norāda Vita Liberte, "BDO Law" partnere.

"The Red Jackets" ir Latvijas eksportējošo uzņēmumu atbalsta kustība, kuras mērķis ir radīt vienotu, uzrunājošu un visā pasaulē skaidri saprotamu stāstu par Latviju kā izcelsmes valsti, izceļot tās vērtības, stiprās puses un atšķirības iezīmes, kā arī iedrošinot ikvienu uzņēmēju domāt globāli. Kopš 2013. gada kustība ir apkopojusi 120 izcilākos eksporta zīmolus un izdevusi jau trīs "Treasures of Latvia" grāmatas.

Latvijas labāko eksporta zīmolu titulu "The Red Jackets" ir saņēmuši 80 Latvijas uzņēmumi, bet "The Rising Stars" jeb uzlecošo eksporta zvaigžņu titulu — 40 uzņēmumi. Kustības dibinātāji ir uzņēmumi "Gateway&Partners" un "DDB Latvija", bet tās kodolu veido Inese Andersone, Andris Rubīns un Līva Stūrmane. "The Red Jackets" un Latvijas eksporta izcilniekus atbalsta lieldraugs banka "Citadele", kā arī "Altum", "EcoBaltia" un "BDO Law".

Komentāri

Pievienot komentāru