Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aviācijas nozares eksperti prognozē, ka 2022. gadā pasaules gaisa satiksme no krīzes būs atguvusies 70% apmērā, bet līdz 2024.gadam - pilnībā, stāsta Serkans Kaptans (Serkan Kaptan), TAV Airports izpilddirektors un Eiropas Starptautiskās lidostu padomes (Airports Council International Europe) valdes loceklis.

Lai gan pēdējie divi gadi ir bijis vissarežģītākais periods civilās aviācijas vēsturē, ilgtermiņā aviācijas nozare strauji attīstīsies un pasažieru skaits tikai pieaugs, atzīmē S. Kaptans. Viņš stāsta, ka šobrīd tiek lēsts, ka līdz 2040. gadam katru gadu lidostas visā pasaulē apkalpos apmēram 19 miljardus pasažieru, kas ir vairāk nekā divas reizes vairāk nekā 2019. gadā. Šis pieaugums prasīs papildu investīcijas lidostās, un pašlaik tiek uzskatīts, ka, lai apkalpotu tik lielu pasažieru skaitu, lidostās visā pasaulē būs jāiegulda vismaz 2,4 triljoni ASV dolāru, skaidro TAV Airports izpilddirektors.

Fragments no intervijas

Pēdējie gadi uzņēmējiem visā pasaulē ir bijuši gana izaicinoši. Kā šajā laikā veicies TAV Airports?

Taisnība, šis laiks ir bijis sarežģīts gan aviācijas nozarei kopumā, gan lidostām, taču līdzšinējā pieredze rāda, ka aviācijas joma ir ļoti izturīga pret ārējiem triecieniem – esam piedzīvojuši gan dažādus konfliktus un krīzes, gan dabas katastrofas, taču katru reizi nozares atveseļošanās ir bijusi ļoti ātra. Šoreiz globālā veselības krīze apvienojumā ar ekonomikas lejupslīdi pasaules līmenī radīja situāciju, kā rezultātā gaisa satiksme 2020. gadā praktiski apstājās uz trīs mēnešiem. Arī pandēmijas radītās neskaidrības apgrūtināja plānošanu, un tas negatīvi ietekmēja nozari, jo vidēja un ilgtermiņa plānošana aviācijā ir ļoti svarīgi aspekti. TAV Airports galvenā prioritāte bija un ir mūsu pasažieru un darbinieku drošība – pandēmijas laikā mūsu lidostās esam ieviesuši augstākos starptautiskos standartus, kā arī nodrošinājuši attālinātā darba iespējas, maksimāli pielāgojoties mainīgajiem apstākļiem. Visā šajā periodā esam arī mēģinājuši samazināt savus izdevumus, lai uzņēmums neciestu zaudējumus. Uzskatu, ka šo periodu esam veiksmīgi izturējuši. Faktiski 2021. gadā savu portfeli pat esam paplašinājuši, pievienojot tam Almati lidostu Kazahstānā un pagarinot sadarbību ar partneriem Antālijā.

Cik man zināms, TAV Airports šobrīd apkalpo 15 lidostas 8 dažādās valstīs. Kurās valstīs pandēmijas laikā strādāt bija vienkāršāk, bet kurās – sarežģītāk?

Taisnība, šobrīd mēs apkalpojam 15 lidostas 8 valstīs, un, iespējams, tieši portfeļa daudzveidība ir palīdzējusi mums mazināt un līdzsvarot pandēmijas ietekmi uz uzņēmumu. Pateicoties mūsu biznesa modelim, mēs joprojām apsteidzam globālo atveseļošanās līkni un ceram, ka 2022. gadā atgūsim 80 līdz 85% no mūsu pirmspandēmijas satiksmes, savukārt globālā atveseļošanās būs aptuveni 70%. Ja runājam par to, kā pandēmija ietekmēja aviācijas nozari visā pasaulē, jāteic, ka tās ietekme un atveseļošanās katrā valstī bija citāda, jo ceļošanas ierobežojumu atcelšana dažādās valstīs bija atšķirīga – atkarībā no pandēmijas ietekmes un vietējo veselības iestāžu un valdību pieejas cīņā ar pandēmiju. Piemēram, Eiropas Savienības valstis ieviesa ceļošanas ierobežojumus uz ilgāku laiku, savukārt tādas valstis kā Turcija bija atvērtākas.

Kā jūs vērtējat Latvijas stingros ierobežojumus?

Latviju, lidostu Rīga un airBaltic pandēmija skāra smagi, tāpat kā pārējo Eiropu, kā ietekmē Latvijas valdība ieviesa stingrus ierobežojumus, tajā skaitā aviācijā līdz 2022. gada februārim, bet pēc tam ierobežojumi tika pakāpeniski mīkstināti. Jebkurā gadījumā katrai valstij un reģionam bija jāpieņem lēmumi, pamatojoties uz konkrētajiem veselības un ekonomikas apstākļiem. Mūsu mērķis bija strādāt saskaņā ar valstu valdībām un veselības iestādēm, vienlaikus nodrošinot drošus un augstas kvalitātes pakalpojumus visiem mūsu pasažieriem, un es domāju, ka tas mums arī izdevās.

Visu interviju lasiet 5.jūlija žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru