Cilvēks vienā dienā patērē tiešsaistes saturu aptuveni 90 metru garumā, saskaroties ar dažādām reklāmām. Tāpat reklāmas redzam arī TV, radio un drukātajos medijos. Tā kā reklāmas veido sabiedrības uzskatus un attieksmi, tās ir iespējams izmantot kā platformu ne vien produktu un pakalpojumu prezentēšanai, bet arī svarīgu vēstījumu izplatīšanai, kas var palīdzēt lauzt stereotipus.
Lai gan pēdējā desmitgadē uzņēmumi ir panākuši ievērojamu progresu reklāmas jomā, šajā ziņā vēl ir, kur aug. Arī “Mars” kā globāls uzņēmums un viens no lielākajiem reklāmdevējiem laika gaitā ir guvis dažādas atziņas.
Jau vairākus gadus uzņēmumiem un reklāmas industrijai sagādā grūtības reklāmās proporcionāli un reālistiski attēlot kā sievietes, tā vīriešus. Mēs joprojām redzam, ka sievietes un vīrieši reklāmās tiek attēloti vecmodīgos un pat nepieņemamos veidos, nemaz nerunājot par grūtībām atspoguļot etnisko daudzveidību, LGBTQIA+ kopienu un vēl daudzus citus dažādības aspektus.
Manuprāt, tā ir uzņēmumu atbildība nodrošināt, ka reklāmai ir pozitīva, nevis negatīva ietekme, tā pārstāvētu un veicinātu vienlīdzību un normalizētu dažādību sabiedrībā. Reklāmām var būt ļoti spēcīga ietekme, ne vien radot negatīvu ietekmi uz sabiedrību, tās empātiju un iekļaujošu vidi, bet arī radot negatīvu ietekmi uz zīmola reputāciju.
Mēs strādājam ar pārliecību, ka pasaule, kuru vēlamies rīt, sākas ar to, kā mēs veicam uzņēmējdarbību šodien. Viens no faktoriem, kas ir palīdzējis “Mars” izprast daudzveidības, vienlīdzības un aizspriedumu negatīvo ietekmi, ir cieša sadarbība ar organizācijām. Piemēram, “Mars” ir viens no Apvienoto Nāciju Organizācijas “Unstereotype Alliance” dibinātājiem, un viens no galvenajiem aspektiem šajā partnerībā ir uzņemties atbildību, izvērtējot arī uzņēmuma reklāmu ietekmi. Tai pat laikā partnerība ar institūtu “Geena Davis Institute” ļāvusi saprast mūsu pašreizējo situāciju un nodrošina, ka “Mars” reklāmas vairāk atspoguļo mūsu klientu spektru. “Geena Davis Institute” ir arī veicis “Mars” reklāmu izpēti. Lai gan rezultāti atklāja, ka “Mars” reklāmas daudzējādā ziņā ir labākas par citām industrijā sastopamajām reklāmām, realitātē, tas mums ir, piemēram, devis iespēju prioritizēt sieviešu korektu iekļaušanu un pārstāvību reklāmās.
Neskatoties uz to, ka “Mars” ir viens no pasaules top reklāmdevējiem, patiesībā, mums vēl ir daudz darāmā, lai ar mārketinga un reklāmas aktivitāšu palīdzību atspoguļotu sabiedrību tieši tādu, kāda tā ir. Piemēram, šodien mēs joprojām dažādu zīmolu reklāmās redzam personāžus, kas piedalās dažādās aktivitātēs - iepērkas, pārvietojas, uzkopj, gatavo ēdienu, strādā, socializējas, ēd un sporto. Mūsu pieredze rāda, ka 2018. gadā “Mars” reklāmās sieviešu personāži, gatavojot ēst, parādījās piecas reizes biežāk nekā šobrīd. Savukārt 2022. gadā, “Mars” reklāmās vīriešu personāži, gatavojot ēst, tika attēloti gandrīz divas reizes biežāk nekā sieviešu personāži.
“Mars” mērķis ir padarīt pasauli labāku, radot tādu vidi, kur ikviens jūtas piederīgs, un, zinot, kā mūsu darbs ar organizācijām ir palīdzējis veicināt uzņēmuma izpratni un izaugsmi par dzimumu vienlīdzību, esmu pilnībā pārliecināta, ka uzņēmumiem nevajadzētu baidīties vai justies neērti, meklējot līdzīgu atbalstu. Ja pirms vairākiem gadiem mēs cīnījāmies, lai nodrošinātu vienlīdzīgu vīriešu un sieviešu personāžu iekļaušanu reklāmās, tad 2022. gadā sievietes reklāmās beidzot veidoja pusi jeb 49,9% no visiem šajos materiālos iekļautajiem personāžiem.
Izstrādājot reklāmas, zīmoli bieži aizmirst, ka tie nepārstāv tikai produktus un pakalpojumus. Darbinieki, patērētāji un partneri sagaida, ka zīmoli dzīvo saskaņā ar saviem solījumiem, parāda savus mērķus reālos darbos un darbojas saskaņā ar saviem principiem. Mārketingam, kas atbalsta zīmolus, ir jāuzrunā un jāpopularizē auditorijas daudzveidība, kurai šie principi ir svarīgi.
Pēc manām domām, sabiedrībā tiek augstu vērtēti zīmolu centieni meklēt veidus, kā likt jebkurai kopienai justies iekļautākai. Un daudzi zīmoli joprojām cīnās, cenšoties atstāt pagātnē novecojušos, konservatīvus un kaitīgus stereotipus. Pēdējos gados “Mars” ir spēris vairākus nozīmīgus soļus, izceļot individualitāti, piemēram, uzsākot “Skittles” kampaņu “Give the Rainbow. Taste the Rainbow” un radot “M&M’s” jaunu misiju - kultivēt jautrības spēku un radīt tādu pasauli, kurā ikviens jūtas piederīgs.
Laiki mainās, sabiedrība ir gatava pieņemt dažādību, un reklāmas nozarei tam ir jāseko. Kad mēs tikko sākām analizēt “Mars” reklāmas, konstatējām daudzus trūkumus. “Geena Davis Institute” mums palīdzēja apzināties, ka “Mars” reklāmās uz katrām divām sievietēm, bija redzami trīs vīrieši. Turklāt “Mars” reklāmās vīrieši gandrīz divas reizes biežāk nekā sievietes tika rādīti strādājot vai tika atspoguļoti kā līderi. Laiks un centieni uzlabot mūsu reklāmas ir palīdzējuši sasniegt noteiktu līdzsvaru “Mars” reklāmās, taču nav noslēpums, ka mums vēl ir daudz darāmā. Tajā pašā laikā es ceru, ka šie atklājumi mudinās arvien vairāk uzņēmumu un zīmolu tiekties radīt reklāmu, kurā redzēsim iekļaujošu vidi, vienlīdzību un reālu sabiedrību.