Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šķiet, nav nozares, kuru tiešā vai netiešā veidā nav skāris COVID-19 – vīruss, par kuru nu jau vairāk nekā mēnesi katru dienu iespējams dzirdēt, redzēt un lasīt ziņu portālos, radio, televīzijā un visur citur. Kā šis vīruss ir ietekmējis auto nozari, un kādi ir iespējamie scenāriji nākotnē? Uz šiem un citiem jautājumiem atbildes tiek meklētas šī raksta turpinājumā!

Auto nozari COVID-19 ietekmē īpaši spēcīgi

To, cik lielu triecienu šajā krīzes laikā saņēmusi transporta nozare, marta beigās intervijā aģentūrai LETA minēja satiksmes ministrs Tālis Linkaitis – tik lielu krīzi attiecīgā nozare neesot piedzīvojusi kopš Otrā pasaules kara. Savukārt, prognozējot scenārijus tuvākai un tālākai nākotnei, pastāv daudz nezināmie – kā no krīzes atkopsies gan uzņēmumi, gan pasažieri un pakalpojumu izmantotāji, kad un kādā apjomā ierobežojumi un ārkārtas stāvoklis beigsies, utt.

Lai labāk izprastu, kā COVID-19 ietekmē šo nozari, uz nelielu interviju (attālināti, protams), aicinājām Alvi Pētersonu, Riepas1 mazumtirdzniecības tīkla vadītāju.

Ar kādiem izaicinājumiem šobrīd sakaras auto nozare Latvijā?

Nozare saskaras ar transporta uzņēmumu pakalpojumu būtisku kritumu; tāpat krities fizisko personu pirkumu skaits, kas nevar neietekmēt arī jau pieminēto auto nozari. Tāpat vērts pieminēt, ka iedzīvotāji nesteidzas savām automašīnām uzstādīt vasaras riepas, jo būtiski samazinājusies pārvietošanās ar personīgajiem transportlīdzekļiem.

Cik lielā mērā uzņēmumi, jūsuprāt, spēj adaptēties esošajai situācijai?

Mazumtirdzniecības uzņēmumi situācijai spējuši pielāgoties ļoti ātri un veiksmīgi – visur tiek izmantotas norobežojošās zīmes, dezinfekcijas līdzekļi, kā arī ievēroti citi nepieciešamie drošības pasākumi. Tas palīdz ierobežot vīrusa izplatību.

Kā auto servisiem un citām ar auto nozari saistītajām sfērām pielāgoties #paliecmājās ierobežojumiem?

Mūsu, Riepas1 auto servisi, rūpējas par klientu drošību – tiek ņemts vērā katra veikala izvietojums un plānojums, lai būtu nodrošināta nepieciešamās distances ievērošana.

Nedaudz izvēršot iepriekšējo jautājumu – kā Riepas1 pielāgojas esošajai situācijai veikalos, servisos un noliktavās?

Riepas1 veikalu un servisu darbība pamatā notiek pēc pieraksta, līdz ar to varam nodrošināt distancēšanos. Papildus rūpīgi dezinficējam virsmas, lai maksimāli izslēgtu potenciālo vīrusa pārnēsāšanu un/vai nodošanu citai personai.

Un kādi profilaktiskie drošības pasākumi tiek ievēroti, rūpējoties par savu darbinieku un klientu veselību?

Mēs nodrošinām regulāru telpu vēdināšanu, kā arī veicam jau pieminēto darba virsmu dezinficēšanu. Apmeklētājus savukārt mudinām uzkavēties ārpus servisa telpām – šāda prakse var pasargāt gan mūsu darbiniekus, gan klientus.

Nobeigumā centīsimies nedaudz ieskicēt nākotnes scenārijus. Proti, kāds ir jūsu skatījums, vai gaidāmas pārmaiņas nozarē kopumā? Ja jā, tad kādas tās varētu būt?

Ko prognozēt šobrīd ir ļoti sarežģīti, jo nākotne gan transporta un auto nozarē, gan citos aspektos ir atkarīga no virknes ļoti dažādu faktoru. Varu vien piebilst, ka šobrīd tiek veikti tikai neatliekamie darbi un pirkumi; savas priekšrocības ir uzņēmumiem, kuri nodrošina attālinātos pirkumus un piegādes.

Kā šajā ārkārtas situācijā rīkoties cilvēkiem, kuri ikdienā izmanto automašīnu?

Šis ir laiks, kad jostu ciešāk nākas savilkt teju ikvienam, un tas attiecas arī uz automašīnu izmantošanas paradumiem. Tiesa gan, šajā aspektā ir arī pāris labās ziņas – pirmkārt, degvielas cenas krīzes ietekmē ir kļuvušas būtiski zemākas, un, otrkārt, pateicoties iespējai darboties attālināti no mājām (ja šāda opcija, protams, pastāv), izbraucienu skaits ir mazāks un līdz ar to arī ietaupījums – lielāks.

Taču, runājot par ekonomiju, starp ietaupījumu īstermiņā un ilgtermiņā ne vienmēr ir liekama vienādības zīme. Viens no labākajiem piemēriem šajā aspektā ir vasaras riepas. Kā jau zinām, atbilde uz jautājumu, no kura datuma vasaras riepas drīkst izmantot, ir minēta likumdošanā, proti no 1. marta (jāpiemin gan, ka vasaras riepas savas labākās īpašības uzrāda, sākot no apmēram +7 grādiem pēc Celsija, tāpēc tās nevajadzētu sākt izmantot, tiklīdz pienācis marts). Ziemas riepas savukārt, ja vien tām nav radzes, atļauts lietot visu cauru gadu, un šo iespēju šobrīd izmanto daudzi autovadītāji. Iemesls? Pavisam vienkāršs, proti iespēja ietaupīt, jo līdz ar to nav nepieciešams iegādāties jaunas vasaras riepas. Tomēr, ja arī īstermiņā šādi patiešām iespējams ietaupīt, tad ilgtermiņā izdevumi būs ievērojami lielāki, jo ziemas riepas vasarā nodils ievērojami ātrāk, līdz ar to ļoti reāls ir scenārijs, ka rudenī nāksies iegādāties jaunas ziemas riepas, savukārt jau pavasarī – vasaras riepas. Nemaz nerunājot par braukšanas komfortu un drošību, jo ziemas riepas vasarā uzvedas ievērojami skaļāk, kā arī “izceļas” ar sliktāku vadāmību un lielāku degvielas patēriņu.

No visa iepriekš minētā varam secināt, ka transports un auto ir viena no tām nozarēm, kas krīzes laikā cietusi visvairāk, un ir daudz nezināmo, no kā atkarīgi turpmākie scenāriji. Tāpēc atliek vien ievērot noteiktos ierobežojumus, ņemt vērā un īstenot speciālistu ieteikumus, kā arī, lai braukšana būtu droša, ērta un ekonomiska ilgtermiņā – laicīgi nomainīt ziemas riepas pret vasaras riepām. Ikvienai automašīnai, motociklam un citiem transportlīdzekļiem piemērotas riepas atrodamas Riepas1 internetveikalā, kas, starp citu, piedāvā arī ļoti operatīvu riepu piegādi kaut līdz mājokļa vai garāžas durvīm visā Latvijas teritorijā!

Foto no: Pexels.com

Komentāri

Pievienot komentāru