2022. gada aprīlī, salīdzinot ar 2021. gada aprīli, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 13,0 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2022. gada aprīlī, salīdzinot ar 2021. gada aprīli, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, veselības aprūpei, apģērbam un apaviem.
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 17,4 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija sieram un biezpienam (+25,3 %), piena produktiem (+31,0 %), pienam (+34,9 %) un jogurtam (+24,0 %). Cenas pieauga miltiem un citiem graudaugiem (+49,6 %), maizei (+13,0 %), konditorejas izstrādājumiem (+10,7 %), makaronu izstrādājumiem (+32,7 %), rīsiem (+33,1 %). Dārgāki bija svaigi augļi (+17,2 %), svaigi dārzeņi (+13,5 %) un kartupeļi (+57,5 %).
Gada laikā cenas palielinājās mājputnu gaļai (+21,7 %), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+6,3 %), cūkgaļai (+9,9 %), gaļas izstrādājumiem (+13,1 %), liellopu gaļai (+15,2 %). Cenu kāpums bija kafijai (+18,8 %), augu eļļai (+48,3 %), saldējumam (+17,7 %), svaigām vai atdzesētām zivīm (+31,5 %), sviestam (+18,8 %), cukuram (+23,2 %), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+12,7 %), ievārījumam un medum (+15,4 %), augļu un dārzeņu sulām (+9,3 %), sālim un garšvielām (+26,1 %), olīveļļai (+19,5 %), olām (+5,7 %) un atspirdzinošajiem dzērieniem (+10,8 %).
Sadārdzinājās arī mērces un garšvielu piedevas (+14,1 %), šokolāde (+4,5 %), margarīns (+23,9 %), saldumi (+11,8 %), kā arī žāvētas, kūpinātas vai sālītas zivis (+13,9 %).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 6,0 %. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 5,6 %, galvenokārt sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Gada laikā tabakas izstrādājumu cenas palielinājās par 7,0 %.
Apģērbu un apavu grupā cenas pieauga par 5,6 %. Apģērbi kļuva dārgāki par 5,2 %, bet apavi – par 5,9 %.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 16,2 %. Būtiskākais cenu kāpums gada laikā bija siltumenerģijai, dabasgāzei un cietajam kurināmajam. Dārgāka bija atkritumu savākšana, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, kanalizācijas pakalpojumi, ūdensapgāde, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, kā arī mājokļa īres maksa.
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 5,9 %. Dārgāki bija zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi un farmaceitiskie produkti.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas palielinājās par 24,7 %, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 45,7 %. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 53,1 %, benzīns – par 37,8 %, bet auto gāze – par 27,7 %. Gada laikā cenu līmenis kāpa personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, automašīnām, rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, citiem pakalpojumiem personiskajiem transportlīdzekļiem.
Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 10,3 %. Gada laikā cenas galvenokārt pieauga ēdināšanas pakalpojumiem, tai skaitā sadārdzinājās restorānu un kafejnīcu pakalpojumi – par 9,8 %, ēdnīcu pakalpojumi – par 6,7 %, ātrās ēdināšanas pakalpojumi – par 8,5 %. Cenu pieaugums bija arī viesnīcu pakalpojumiem.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 10,4 %, ko ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāka bija arī autotransportlīdzekļu apdrošināšana, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi un finanšu pakalpojumi.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija atpūtas un sporta pakalpojumiem, mājokļa mēbelēm, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, ziediem, kā arī barībai lolojumdzīvniekiem. Savukārt cenas samazinājās grāmatām.
Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 2,2 %2022. gada aprīlī, salīdzinot ar 2022. gada martu, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 2,2 %. Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, apģērbam un apaviem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem.
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 3,6 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+8,4 %). Cenas palielinājās cūkgaļai (+14,1 %), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+3,8 %), pienam (+6,0 %), svaigām vai atdzesētām zivīm (+16,7 %), piena produktiem (+3,9 %), miltiem un citi graudaugiem (+6,7 %).
Akciju noslēgumu rezultātā cenas kāpa kafijai (+3,2 %), olām (+7,0 %), olīveļļai (+4,9 %) un jogurtam (+1,5 %). Sadārdzinājās augu eļļa (+12,9 %), mājputnu gaļa (+3,3 %), siers un biezpiens (+2,0 %), makaronu izstrādājumi (+7,3 %), gaļas izstrādājumi (+3,6 %), konditorejas izstrādājumi (+1,4 %), sviests (+4,8 %), cukurs (+4,7 %), maize (+0,7 %), konservētas vai pārstrādātas zivis un jūras velšu izstrādājumi (+3,2 %), rīsi (+6,0 %), sāls un garšvielas (+6,1 %), svaigi augļi (+0,7 %) un liellopu gaļa (+5,2 %).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palielinājās par 1,9 %. Alkoholiskie dzērieni kļuva dārgāki par 2,3 %, akciju noslēgumu ietekmē sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem (+3,9 %) un alum (+0,9 %). Tabakas izstrādājumiem cenas pieauga vidēji par 1,1 %.
Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis aprīlī pieauga par 8,9 %, Turpinoties pavasara-vasaras sezonas preču nonākšanai tirdzniecībā, apavu cenas pieauga par 25,9 %, kamēr apģērbi sadārdzinājās par 3,8 %.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 2,0 %. Sadārdzinājās cietais kurināmais, sašķidrinātā gāze balonos, kanalizācijas pakalpojumi, ūdensapgāde, mājokļa īre, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, atkritumu savākšana.
Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva dārgāki par 2,0 %. Degvielas cenas palielinājās par 2,6 %, ko galvenokārt noteica dīzeļdegvielas cenu kāpums par 5,7 %, savukārt cenas krita benzīnam – par 1,3 % un auto gāzei par 1,0 %. Cenas pieauga personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam.
Ar atpūtu un kultūru saistām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 0,8 %. Lētāki bija ziedi, personālie datori, kā arī akciju ietekmē cenas krita barībai lolojumdzīvniekiem un rotaļlietām. Savukārt cenas pieauga atpūtas un sporta pakalpojumiem.
Restorānu un viesnīcu pakalpojumu vidējais cenu līmenis pieauga par 2,7 %. Restorānu un kafejnīcu pakalpojumi sadārdzinājās vidēji par 2,1 %, viesnīcu pakalpojumi – par 15,7 %.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija autotransportlīdzekļu apdrošināšanai, mājokļa mēbelēm, brillēm un kontaktlēcām. Savukārt cenas samazinājās personīgās higiēnas un skaistumkopšanas līdzekļiem, kā arī mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem.
Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2022. gada aprīlī bija par 25,4 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 25,8 %, bet pakalpojumiem – par 22,9 %.