Latvijas pārvades sistēmas operators AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) atklātajā iepirkumā procedūrā par elektroenerģiju uzkrājošo bateriju sistēmas (BESS – Battery Energy Storage System) piegādi un uzstādīšanu apakšstacijās Tumē un Rēzeknē saņēma trīs piedāvājumus un par saimnieciski visizdevīgāko tika atzīts Vācijas uzņēmuma Rolls-Royce Solutions GmbH piedāvājums.
"Bateriju sistēmas ir nozīmīgs infrastruktūras projekts Latvijas energoapgādes drošumam un stabilitātei, ļaujot nodrošināt nepieciešamās tīkla balansēšanas rezerves, kuru apjoms pēc sinhronizēšanās būtiski palielināsies. Esmu gandarīts, ka profesionālā AST iepirkumu komisijas darba rezultātā tika nodrošināta konkurence piegādātāju starpā, kas ļāva izvēlēties saimnieciski visizdevīgāko risinājumu, un nepieciešamās iekārtas nodrošinās viens no pasaules atpazīstamākajiem enerģiju uzkrājošu sistēmu ražotājiem. Būtiski, ka šim projektam esam spējuši piesaistīt Eiropas Savienības finansējumu vairāk nekā 85% apmērā," pauž AST valdes priekšsēdētājs Rolands Irklis.
AST iegādāsies bateriju sistēmu ar kopējo jaudu 80 MW un ietilpību 160 MWh. Bateriju sistēma tiks izvietota divās lokācijās – 20MW/40MWh baterija AST apakšstacijā Tumē, un 60MW/120MWh baterija AST apakšstacijā Rēzeknē. Paredzams, ka modernā bateriju sistēma nodrošinās tieši sinhronizācijas režīmam, kurā Baltijas valstu elektroenerģijas pārvades sistēmas strādā sinhroni ar kontinentālās Eiropas elektrotīkliem, nepieciešamas ātrdarbīgās un automātiski aktivizējamās frekvences regulēšanas rezerves. Turklāt bateriju sistēma spēs nodrošināt šīs rezerves ekonomiski izdevīgāk kā vairums konvenciālo staciju.
Rūpīgi izvērtējot trīs saņemtos piedāvājumus, par saimnieciski visizdevīgāko AST iepirkumu komisija atzina Vācijas uzņēmumu Rolls-Royce Solutions GmbH ar kopējo līguma summu 77,07 milj. EUR, kas būvniecības darbu veikšanā sadarbosies ar Vācijas uzņēmumu LEC Construction International GmbH un Latvijas uzņēmumu SIA "Enersense".
Bateriju sistēmu piegādei un uzstādīšanai Rēzeknē piesaistīts Eiropas Savienības finansējums no Atveseļošanas un Noturības Mehānisma struktūrfondiem (RePowerEU) 100% apmērā. Vienlaikus BESS Tumē un ar BESS pieslēgšanu saistītos apakšstaciju paplašināšanas darbus Tumē un Rēzeknē 75% apjomā līdzfinansēs no Eiropas Savienošanas Instrumenta (Connecting Europe Facility - CEF).
Piegādātāja uzņēmumam ir vairāk nekā 115 gadu vēsture, un tā Vācijas dienvidos esošajā Rolls-Royce struktūrvienībā Power Systems tiek ražoti ātrgaitas dzinēji un dažādas piedziņas sistēmas, kas paredzētas elektroenerģijas ražošanai, smagajiem sauszemes un dzelzceļa transportlīdzekļiem, kā arī kuģiem. Tāpat tur tiek ražotas daudzveidīgas enerģētikā pielietojamas iekārtas, tostarp elektroenerģiju uzkrājošās sistēmas, kā arī izstrādāti dažādi klimatneitrāli risinājumi.
Pēdējā desmitgadē AST ir veicis fundamentālas izmaiņas pārvades tīkla infrastruktūrā un vadības tehnoloģijās, lai līdz 2025. gadam Latvijas pārvades sistēma būtu sagatavota sinhrona darba uzsākšanai ar kontinentālo Eiropu. Latvijas elektroapgādes sistēmas atvienošana no Krievijas kontrolētā tīkla ir pamatnosacījums Latvijas energoneatkarības un energoapgādes drošuma sasniegšanai. Pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā pieauga riski arī Baltijas valstu energosistēmās, tāpēc 2023. gadā tika panākta politiska vienošanās par paātrinātu Baltijas elektrotīklu sinhronizāciju ar kontinentālo Eiropu – 2025. gada sākumā jeb teju gadu agrāk nekā sākotnēji plānots.
Šis Eiropas Savienības (ES) atbalstītais un Baltijā vērienīgākais enerģētiskās neatkarības projekts ir tā noslēdzošajā fāzē. Atbilstoši sākotnējam plānam visi infrastruktūras projekti Latvijā būs pabeigti līdz 2025. gada beigām, lielāko daļu īstenojot līdz 2025. gada februārim un līdz ar to nodrošinot tehnisko gatavību drošai un stabilai sistēmas darbībai sinhronizācijas režīmā.