Latvijas Eksportētāju asociācija "The Red Jackets" aicina Ekonomikas ministriju (EM) un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA) trīskāršot finansējumu Norvēģijas finanšu instrumenta 2014. - 2021.gada perioda programmas "Uzņēmējdarbības attīstība, inovācijas un mazie un vidējie uzņēmumi" atklātajā konkursā "Zaļo inovāciju un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) produktu ieviešana ražošanā".
Konkursā, kas noslēdzās 30.jūnijā, pieejamais kopējais finansējums ir 8,495 miljoni eiro. Tomēr, izvērtējot esošo situāciju, asociācija secinājusi, ka no iesniegtajiem 63 projektiem apmēram 55 ir augstas gatavības un to īstenošanai nepieciešamā summa pārsniedz 30 miljonus eiro.
Līdz ar to, lai tuvotos augstas gatavības projektu apstiprināšanas maksimumam, būtu nepieciešams trīskāršot pieejamo atbalsta summu līdz kopējam apjomam ~25 miljoni eiro.
”Šobrīd uzņēmumi izjūt nepieciešamību investēt jaunās tehnoloģijās, lai pārorientētu savu darbību, izstrādātu jaunus produktus un veiksmīgāk konkurētu globālajā tirgū ar jauniem, augstas pievienotās vērtības produktiem. Ņemot vērā, ka programma ir mērķēta uz jaunu produktu ieviešanu ražošanā, šis ir tiešs veids, kā atbalstīt Latvijas uzņēmējus globālajā konkurencē tieši tajā brīdī, kad lielākā daļa no reģioniem (Eiropa, Āzija un ASV) veic intensīvas investīcijas vietējo uzņēmumu stiprināšanā. Neveicot būtiskas investīcijas, Latvija var zaudēt šajā konkurences cīņā. Covid-19 krīze var būt iespēja, ko izmantojam, lai celtu IKP vidējo līmeni pret Eiropas Savienības vidējo, vai gluži pretēji - nekavējoties neieguldot eksportējošo uzņēmumu infrastruktūras atbalstā, vidējā termiņā un ilgtermiņā Latvija var pazaudēt savas esošās pozīcijas”, norāda Mārtiņš Tiknuss, Latvijas Eksportētāju asociācijas “The Red Jackets” valdes priekšsēdētājs.
Programmas viens no svarīgākajiem nosacījumiem ir, ka atbalstītajiem uzņēmumiem jābūt un jāpierāda jaunā produkta eksportspēja. Šis kritērijs vērtējams kā pozitīvs stimuls, lai uzņēmi papildus strādātu pie eksporta apjomu palielināšanas. Līdz ar to katrs papildus atbalstīts projekts eksportētu vismaz 30% apmērā no saražotā jaunā produkta apjoma, kas pie nosacījuma, ka tiktu atbalstīti ~55 projekti, programmas ietvaros Latvijas eksporta apjomu palielinātu vismaz par 50 miljoniem eiro ik gadu.
Papildus jāuzsver, ka salīdzinoši mazs pieejamais kopējais valsts atbalsta apmērs izraisītu liela apjoma kvalitatīvu atbalsta pretendentu noraidīšanu, kas radītu negatīvu uzņēmumu un to pārstāvošo organizāciju viedokli par valsts atbalsta programmām un to izstrādātāju ministrijām, administrējošajām iestādēm.
Asociācija aicina izvērtēt iespēju izveidot vietējā līmeņa programmu “Zaļo inovāciju un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju produktu ieviešana ražošanā” un analizēt iespējas paplašināt partneru valstu klāstu. Šī brīža konkurss pierāda, ka ir daudzi augstas gatavības projekti, kuriem ir nepieciešams finansējums, un kas sniegtu lielu atdevi tautsaimniecības attīstībā tuvākajos gados.
Latvijas Eksportētāju asociācija “The Red Jackets” ir Latvijas eksportējošo uzņēmumu atbalsta biedrība, kuras mērķis ir Latvijas eksportspējas veicināšana un Latvijas zīmola stāsta atpazīstamības veidošana. Asociācija apvieno Latvijas eksportētājus un organizācijas, kas strādā ar Latvijas eksportspējas veicināšanu. Asociācija apvieno 34 Latvijas eksporta izcilniekus tādus kā: SAF, Primekss, Groglass, BalticOvo, Ette Tete, Rāmkalni, Elko Grupa, Krassky, Skonto Prefab, Laflora un citi.