Start-up

Uzņēmumi izmanto inovācijas platformā Demola Latvia studentu radītus risinājumus

Db.lv,29.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

7. septembrī noslēgsies pieteikšanās inovācijas platformas «Demola Latvia» 2018. gada rudens sezonai, patlaban kompānijas iegādājušās pusi no pavasara sezonā studentu komandu izstrādātajiem risinājumiem uzņēmumu problēmsituācijām, informē Rīgas Tehniskā Universitāte.

«Tā kā šī paaudze būs tā, kas pēc pāris gadiem veidos ekonomiski aktīvo Latvijas iedzīvotāju kodolu, mums ir ārkārtīgi svarīgs studentu viedoklis. Viņi veidos gan Latvijas ekonomiku, gan būs mūsu klienti. Viņi noteiks tendences, un jau šobrīd ieskicē paradumus, kurus ir vērts integrēt risinājumos šodien. Kā mūs redz jaunieši? Ko vēlas pirkt? Kādam jāizskatās produktam? Tie ir tikai daži no jautājumiem, par kuriem kopīgi spriedām. Tieši millenium paaudzes skatījums uz problēmām un biznesam kopumā, ir galvenā vērtība, kuru ieguvām, iesaistoties «Demola Latvia» projektā,» norāda lielākā pašmāju gaļas pārstrādes uzņēmuma «Forevers» Mārketinga nodaļas vadītāja Ilona Bukša.

«Demola Latvia» ir daļa no pasaulē spēcīgākās inovācijas ekosistēmas. Tā ir sadarbības platforma radošiem un strādāt gribošiem studentiem un uzņēmumu un organizāciju pārstāvjiem. Latvijā to uztur Rīgas Tehniskā universitāte (RTU), Latvijas Universitāte (LU) un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA). «Demola Latvia» nodrošina darba plānu, metodiku, mentoru atbalstu un seminārus, lai starpdisciplināras un starptautiskas studentu komandas nonāktu līdz risinājumam uzņēmumu un organizāciju definētām problēmsituācijām. Ja studentu idejas un gala rezultāts ir apmierinošs, jaunieši no partnera saņem iepriekš līgumā noteiktu atlīdzību, savukārt partneris – jaunus risinājumus bez finansiāla riska.

«Forevers» inovācijas platformas «Demola Latvia» 2018. gada pavasara sezonas dalībniekus izaicināja meklēt risinājumus savai vēlmei attīstīt augošo veikalu ķēdi, palielinot tās konkurences priekšrocības, pirkumu apjomu un piesaistot jaunus klientus. Vērtējot klientu izvēli noteicošos aspektus, iegādājoties gaļas produktus, komanda secināja, ka zema cena nav noteicošā, izmaiņas iespējams panākt, uzlabojot iepakojumu.

«Jāatzīst, ka sākotnēji īsti nezinājām, kādus rezultātus varam gaidīt, līdz ar to kopš iepazīšanās ar projekta būtību un kļūstot par daļu no tā, bijām atvērti visam. Esam saņēmuši samērā daudz profesionāli sagatavotus materiālus, svarīgus argumentus piedāvātajiem studentu risinājumiem un izvēlēm, dažādu pētījumu rezultātus, ieteikumus utt. Lai arī studentu redzējums nav pavisam inovatīvs vai līdz šim neredzēts piegājiens, svarīgāk par to ir bijusi gūtā pieredze sadarboties ar jauniešiem,» saka I. Bukša. Studentu veikumu, strādājot ar «Forevers» definēto problēmsituāciju, pozitīvi novērtēja arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA), 2018. gada pavasara sezonas finālā komandai piešķirot balvu.

Kā apliecinājums uzņēmuma pozitīvajai pieredzei, iesaistoties «Demola Latvia» projektā, ir gaļas pārstrādes kompānijas lēmums 2018. gada rudens sesijai pieteikt divas problēmsituācijas. Kompāniju interesē risinājumi iekšējās komunikācijas stiprināšanai, kā arī idejas perspektīviem produktiem un pakalpojumiem, kas gaļas pārstrādes, izplatīšanas un mazumtirdzniecības nozarē varētu parādīties tuvāko piecu līdz desmit gadu laikā. «Rudens sesiju turpināsim jau ar divām problēmsituācijām, jo uzņēmumam, kas aug un attīstās, vienmēr būs ko risināt, līdz ar to skats no malas ir ļoti nepieciešams. Uz sadarbību raugāmies arī kā uz iespēju iepazīt studentus un varbūt viņu vidū jau atrast arī nākamos kolēģus,» uzsver I. Bukša.

«Omniva ir pateicīga studentiem par izstrādāto risinājumu, jau šobrīd to regulāri izmantojam mūsu uzņēmuma ikdienā, analizējot potenciālās vietas jauno pakomātu izvietošanai,» pauž arī SIA «Omniva Latvija» vadītāja Beāte Krauze. «Omniva» nodrošina sūtījumu loģistikas, informācijas loģistikas un e-rēķinu apstrādes pakalpojumus, uzņēmumam ir plašākais pakomātu tīkls Baltijā. Studenti uzņēmuma nepieciešamībai izvērtēt veiksmīgākās vietas pakomātu izvietošanai piedāvāja datos balstītu virtuālu karti, šis risinājums «Demola Latvia» pavasara sezonas finālā saņēma RTU simpātiju balvu.

«Visi studējošie studenti ir potenciālie nākotnes darbinieki Latvijas darba tirgū, kurus aktuālajām vakancēm labprāt piesaistītu uzņēmēji. «Demola» projekts piedāvā risināt reālas un aktuālas situācijas uzņēmumu ikdienā, ar kurām studenti citkārt saskartos tikai pēc studiju beigšanas, uzsākot darba gaitas. Tādejādi pieredzi iegūst abas puses – studenti saņem reālu pieredzi un prasmes komandas ietvaros virzīt projektu līdz rezultatīvam iznākumam, savukārt uzņēmējiem ir iespēja ar svaigu skatu paskatīties uz aktuālo jautājumu,» ieguvumus no dalības inovācijas platformā uzskaita B. Krauze. Savukārt jautāta par izstrādāto risinājumu profesionalitāti, viņa norāda, ka tā ir tiešā mērā atkarīga no komandas savstarpējās sadarbības un prasmes vienlīdzīgi sadalīt darbus tā, lai katrs no dalībniekiem atbildētu par to projekta daļu, kas vislabāk atbilst viņa prasmēm un interesēm, piemēram, datu analītika, izpētes darbi, risinājuma veidošana utt.

Arī «Demola Latvia» projekta vadītāja, RTU Dizaina fabrikas projektu vadītāja Liene Briede norāda uz platformas lomu agrīnas sadarbības veidošanā starp uzņēmumiem un topošajiem un jaunajiem speciālistiem. Proti, iespēja bez augsta riska uzņēmumā ienest svaigas un nebijušas kompetences, idejas, kas gūtas ārpus uzņēmuma sienām, ir galvenais uzņēmumu ieguvums no līdzdalības «Demola Latvia». Savukārt studentiem šādi ir radīta iespēja strādāt reālā uz rezultātu orientētā vidē. Esot no studijām pilnīgi atšķirīgā vidē, var gūt atbildes uz jautājumiem pašam par sevi, par savu veiktspēju, līderību utt. Tā ir spēja sevi pārbaudīt izaugsmes vidē.

Pavasara sezonā tapušo risinājumu iegādājās arī KPMG, viens no lielākajiem globāliem profesionālu firmu tīkliem, kas sniedz revīzijas, nodokļu un konsultāciju pakalpojumus, «Swedbank» un Valsts nodarbinātības aģentūra (NVA). Jāpiebilst, ka komanda, kas ar pārdomātu norāžu un informācijas pasniegšanu piedāvā risināt NVA vajadzību uzlabot klientu apkalpošanu Rīgas reģiona filiālē, kas ir visnoslogotākā, pavasara sezonas finālā saņēma LU balvu. Kopumā pavasara sesijā desmit komandas, kopumā 50 studenti, risināja astoņu uzņēmumu – «123 Drivers», «KPMG», «Swedbank», «4finance», «Omniva», «Caljan Rite-Hite Latvia», «Foodio», «Forevers» – NVA definētas problēmsituācijas.

2018. gada rudens sezonā desmit uzņēmumi pieteikušas 12 problēmsituācijas, piemēram, VAS «Latvijas dzelzceļš» vēlas rast alternatīvu nezāļu apkarošanā izmantotajam hebicīdam – glifosātam. Eiropas Parlaments atļāvis herbicīdu lietot līdz 2022. gadam, tāpēc ir laikus jāmeklē alternatīvas, skaidro uzņēmums. Savukārt vadošais nedzīvības apdrošinātāju Latvijā «Balta» interesē studentu redzējums par jauniem paņēmieniem, kā informēt cilvēkus par riskiem, kas var skart nekustamo īpašumu, un ieinteresēt par apdrošināšanu. Jāpiebilst, ka «Balta» ir definējusi divas problēmsituācijas. Studentu risinājumus gaida arī tādi uzņēmumi kā «Tieto», «SAF Tehika», «Telema», «Metropolis Riga», «ZetCom» (zīmols «Amigo»), «Hansab» un «Janssen, Pharmaceutical Companies of Johnson & Johnson».

Komentāri

Pievienot komentāru