Digitalizācija auto izvēlē, elektroauto pārdošanas pieaugums, lietotu auto reputācijas maiņa, jaunas prasības autoservisiem un klientu paradumu transformācija – tā ir autopārdošanas industrija šodien, kur Moller Auto dīleri, tirgojot gan jaunas, gan lietotas automašīnas, navigē vienas pieturas dīleru koncepta virzienā.
Par šodienu, rītdienu un izaicinājumiem Dienas Bizness uzdeva jautājumus Moller Auto uzņēmumu grupas izpilddirektorei Baltijā Izīdai Gerkenai.
2023. gads ir aizvadīts. Audi un Volkswagen ir vienas no iecienītākajām automašīnām pircēju izvēlē – kā veicies ar šo marku pārdošanu?
Kopumā gads aizvadīts veiksmīgāk, nekā plānots. Mūsu biznesa rezultāti par 2023. gadu rāda, ka Baltijā kopumā lietotu auto segmentā tika pārdots par 26% vairāk auto nekā 2022. gadā. Savukārt vislielākā izaugsme piedzīvota elektroauto segmentā, kas Baltijā pērn pieauga par 63%, salīdzinot ar 2022. gadu. Tikmēr jaunu auto segmentā pārdošanas rādītāji bija stabili, saglabājoties 2022. gada līmenī, par spīti satricinājumiem ekonomikā, ko nesuši aizvadītie gadi. Pērnā gada sākumā novērojām jaunu auto tirgus atveseļošanos, un to pamatā ietekmēja iedzīvotāju finansiālās konfidences uzlabošanās, kas, jāatzīst, bija netipiski inflācijas rādītājiem, kā arī vajadzība pēc personīgās mobilitātes, kas aizvien ir daudzu cilvēku prioritāšu augšgalā. Ietekmi jūtam arī šogad. Proti, inflācijas drudzis ir pārvarēts, un cilvēki nākotni sāk vērtēt, balstoties uz prognozējamākiem apstākļiem, kas arī dod iespēju skaidrāk paredzēt personīgās investīciju iespējas. Aizvadītajā gadā būtiski auga pieprasījums pēc lietotiem auto ar nepieredzētu uzrāvienu oktobrī, kad apgrozījums lietoto auto segmentā auga par 87%, salīdzinot ar attiecīgo periodu 2022. gadā.
Ja paraugāmies uz konkrētiem auto zīmoliem, Audi portfelī Latvijā pieprasītākie bija Audi Q7, Audi Q5, Audi Q3, Audi A6 un Audi A4. Savukārt Volkswagen klāstā lielāko pircēju uzmanību iemantoja Volkswagen Tiguan, Volkswagen Taigo, Volkswagen T-Cross, Volkswagen Golf un Volkswagen Passat. Bet elektroauto segmentā augstākos pārdošanas rezultātus uzrādīja Volkswagen ID.4, Volkswagen ID.3, Volkswagen ID. Buzz, Audi e-tron un Audi Q4 e-tron.
Visās nozarēs runā par paradumu maiņu pēc pandēmijas. Tās laikā netrūka gana radikālu apgalvojumu, proti, sabiedrība pilnībā atteiksies no privātajām automašīnām pilsētās, pāries uz auto abonēšanu pēc nepieciešamības, daudz strādās no mājām. Kādas bija 2023. gada izvēles? Varbūt meklēja mazākas mašīnas, ekonomiskākas, elektroauto?
Nav gluži tā, ka cilvēki pēc pandēmijas būtu nolēmuši atteikties no automašīnām, – auto industrija kopumā piedzīvo vēsturiskas pārmaiņas. Mobilitātes paradumi mainās, un tirgotājiem ar to ir jārēķinās. Vislielākā paradumu maiņa, manuprāt, saistāma ar lietoto auto segmentu – vēl pirms pandēmijas šis tirgus bija aizspriedumiem apvīts. Dīleru aktīva ienākšana lietoto auto tirgū ir faktiski mainījusi tā reputāciju, sabiedrības attieksmi pret lietota transportlīdzekļa iegādi kopumā. Kāpēc? Piemēram, Moller Auto ir ļoti būtiska piedāvāto lietoto auto kvalitāte, tāpēc pirms nonākšanas skatlogā tiem tiek veikta virkne tehnisko pārbaužu, mēs nepieņemam tirdzniecībā lietotas automašīnas ar nezināmu vēsturi, nodrošinām garantiju ne vien jauniem, bet arī lietotiem auto. Tie ir tikai daži no aspektiem. Un pircēju attieksmi lieliski parāda jau vairākus gadus strauji augošie lietotu spēkratu pārdošanas apjomi. Aizvadītajā gadā novērojām arī pircēju vēlmi iegādāties arvien jaunākus lietotos auto. Piemēram, lietoto auto kategorijā līdz 7 gadus veciem auto, salīdzinot ar 2022. gadu, pārdošanas apjoms audzis par aptuveni 20%.
Auto abonēšanas koncepts arī ir jauns pavērsiens, kura ietekmē pērn tirgū startēja mūsu auto abonēšanas pakalpojums Moller Go. Ir sabiedrības daļa, sevišķi jaunāko paaudžu pārstāvji, kam mobilitātē ir svarīga lielāka elastība, brīvība un daudzveidība. Šis pakalpojums ir savā ziņā analogs līzinga principam, jo paredz kontrolētas izmaksas un līdzvērtīgas priekšrocības, taču atceļ ilgtermiņa saistības. Taču neredzu, ka tuvākajā nākotnē auto abonēšana varētu aizstāt personīgā transporta ērtības. Attiecībā uz izvēli patlaban, pērkot automašīnu, cilvēki rūpīgāk izsver, kādu modeli iegādāties, un ir racionālāki, meklējot opcijas, kas visvairāk atbilst viņu dzīvesveida nepieciešamībām un vērtībām.
Šobrīd Moller Auto dīleros Baltijā pieprasītākais auto tips ir apvidus automašīnas jeb SUV. Tie ir universāli spēkrati, piemēroti braukšanai pa dažādiem ceļa segumiem, kas Latvijā ir liela priekšrocība. Vienlaikus SUV izvēlas to ietilpības, ērtās sēdpozīcijas un ceļa pārredzamības dēļ. Ietilpība ir viens no faktoriem, kādēļ šīs automašīnas bieži izvēlas ģimenes, kurās ir bērni. Individuālām vajadzībām, piemēram, lai ikdienā dotos uz darbu, cilvēki izvēlas mazākas un ekonomiskākas automašīnas. Tāpat pircējus joprojām interesē automašīnas, kas ir aprīkotas ar daudzveidīgu papildkomplektāciju, nodrošinot komfortu, papildu drošību uz ceļa un atbalstu autovadītājam, kā arī izklaides iespējas, kas īpaši raksturīgi tieši jaunākajiem auto modeļiem.
Vai tas nozīmē, ka ir lielāks premium klases modeļu pieprasījums?
Lielāka interese par premium klases modeļiem ir jaunu auto sadaļā. Pēc tiem aktīvi tiecas cilvēki, kuriem ir svarīgs augsts komforta līmenis, dizaina elegance un pašas jaunākās tehnoloģijas. Arī premium segmenta klientu lokā vēlme pēc ilgtspējīgāka dzīvesveida un videi draudzīgākas mobilitātes ir aktuāla. Līdztekus tam spilgti vērojama cilvēku lojalitāte konkrētiem zīmoliem, piemēram, Audi pircēji ir uzticīgi šim zīmolam un, mainot automašīnu, izvēlēsies to atkārtoti. Turklāt to novērojam kā jaunu, tā lietotu spēkratu pircēju vidū.
Jūs izplatāt automašīnas visā Baltijas tirgū. Kādas ir būtiskākās atšķirības Baltijas valstu tirgos gan apjoma, gan izvēles ziņā?
Baltijas tirgus ir viendabīgs, iezīmējot līdzīgas tendences, jo arī izaicinājumi, ar kuriem cilvēki saskaras, ir tie paši. Pircējs Latvijā un Baltijā kopumā vēlas lielāku, jaudīgāku automašīnu, kamēr citās Eiropas valstīs izvēles būs atšķirīgākas, ko ietekmē gan infrastruktūra, gan pirktspēja, gan vērtības un citi iemesli. Iespējams, mūsu ielas un ceļi labāk ir piemēroti automašīnām ar lielākiem gabarītiem, tādēļ jau vairākus gadus novērojam apvidus auto popularitāti, turpretim Rietumeiropā, kur vairāk dominē intensīva pilsētu satiksme un automašīnas novietošanas iespējas ir limitētas, uz ielām vairāk redzēsim mazākus spēkratus. Jāuzsver, ka Igaunijā jaunu auto tirgus ir vislielākais, kas, jāteic, ir jau tradicionāli. Salīdzinot ar Latviju, atšķirība ir pat divas reizes. Šajā valstī autoparks ir daudz jaunāks un iedzīvotāji mašīnas maina biežāk. Turpretim Lietuvā auto tirgus ir lielāks nekā Latvijā, jo valstī ir vairāk iedzīvotāju. Savukārt lietotu auto tirgū secība ir cita. Pirmā ir Lietuva, otrā – Latvija, trešā – Igaunija. Zīmolu ziņā gan Latvijā, gan Lietuvā pērn izvēle Nr.1 no Audi klāsta bija Audi Q7. Tikmēr, izvēloties Volkswagen, Lietuvā pieprasītākais bija Volkswagen T-cross, kamēr Latvijā un Igaunijā – Volkswagen Tiguan.
Ja pareizi atceros, tad vēl 2022. gadā Moller Auto bija pamatīgas ambīcijas elektroauto pārdošanā. Kā ir veicies?
Salīdzinot ar aizvadītajiem gadiem, interese par elektroauto turpina augt. 2023. gada laikā 9,4% no visu Moller Auto Baltijas dīleru jaunu automašīnu pārdošanas darījumiem veidoja tieši elektroauto. Visvairāk tika pārdoti Volkswagen modeļi – ID.4 un ID.3. To galvenokārt ietekmē degvielas cenas, kas, salīdzinot ar elektroenerģiju, ir augstākas, tāpat vēlme pievērsties zaļākam dzīvesveidam, kā arī pēdējos gados daudzas mājsaimniecības aprīkoja ēkas ar saules paneļiem, kas bieži vien ir bijis likumsakarīgs solis pirms elektroauto iegādes. Nenoliedzami, virzība uz elektrisku mobilitāti ir arī industrijas nopelns. Eiropas lielākais autoražotājs Volkswagen jau ir paziņojis, ka no 2033. līdz 2035. gadam pārtrauks ražot transportlīdzekļus ar iekšdedzes dzinējiem.
Arī Audi ir ziņojis, ka savu pēdējo auto ar iekšdedzes dzinēju ražos 2033. gadā, bet, sākot ar 2026. gadu, globālajā tirgū laidīs tikai pilnībā elektriskus auto modeļus. Ražotāji nesnauž, no vienkāršiem auto ražotājiem pārtopot par teju digitālu mobilitātes sistēmu nodrošinātājiem. Un prognozes ir ambiciozas – Starptautiskā enerģētikas aģentūra prognozē, ka šogad vien globālais elektroauto pārdošanas apjoms kopumā sasniegs 35% pieaugumu. Nevaru noliegt, ka jaunu elektroauto pārdošanu būtiski ietekmē valsts nostāja un atbalsts šajā jautājumā, kas Latvijā šobrīd ir minimāls. Latvijā, līdzīgi kā Igaunijā, atbalsts ir pieejams vienīgi privātpersonām, ne juridiskajām personām. Savukārt Lietuvā atbalsts elektroauto iegādei ir pieejams arī juridiskajām personām. Taču, neraugoties uz to, aizvien trūkst jūtamu atbalsta mehānismu, kas stimulētu uzņēmumus un privātpersonas mainīt savus braukšanas paradumus. Manuprāt, atbalsta trūkums juridiskajām personām ir galvenais elektroauto tirgus izaugsmi bremzējošais faktors. Piemēram, ja būtu iespējams nopirkt auto ar samazinātu PVN likmi vai vispār bez PVN, kā tas ir Norvēģijā, tad elektroauto tirgus izaugsme notiktu jau citā ātrumā.
Automašīnu otrreizējais tirgus, konkrētāk – kādas ir būtiskākās 2023. gada tendences?
Auto nodošanai otrreizējā tirdzniecībā ir milzīgs pieaugums, piemēram, jau 2023. gada pirmajā pusgadā pie Moller Auto otrreizējā tirdzniecībā nodoto auto skaits sasniedza 1500, apjomam kāpjot teju par 51%. Mūsu dīleros otrreizējā tirdzniecībā visvairāk nonāca Audi, Volkswagen un Škoda marku automašīnas. Varētu teikt, ka dīleros visu gadu tirdzniecībai ir pieejamas vairāk nekā 700 lietotas automašīnas, un pieprasījums ir ļoti augsts, tāpēc piedāvājumu regulāri turpināsim papildināt arī šogad. Lielākā daļa jeb 75% automašīnu tika iegādātas no Latvijas iedzīvotājiem. Pārējo daļu veidoja automašīnas no Vācijas, Zviedrijas, Norvēģijas, Igaunijas, Lietuvas, Luksemburgas un Beļģijas. Esam ievērojuši, ka aizvien vairāk auto īpašnieku interesējas par sava lietotā spēkrata nodošanu otrreizējai tirdzniecībai mūsu dīleru centros ne vien tāpēc, ka piedāvājam ievērojami ērtāku auto pārdošanas procesu, bet arī tādēļ, ka lietotā automašīna var kalpot kā pirmā iemaksa jaunam spēkratam.
Jau pandēmijas laikā strādājāt pie pārdošanas digitālajā vidē. Vai šis pārdošanas kanāls ir iedzīvojies? Cik proporcionāli klientu savu izvēli jau izdarījuši, neesot salonā?
Gadiem ejot, pircēji ir kļuvuši daudz izglītotāki, kur liela loma ir digitālajai evolūcijai – internetā ir pieejama plaša informācija par auto modeļiem, to specifiku, un ļaudis to veiksmīgi izmanto. Varētu teikt, ka cilvēki veic plašu priekšizpēti, bet uz dīleri atnāk vien, lai noslēgtu pirkuma līgumu un pie reizes veiktu vienu testa braucienu. Pirms 11–12 gadiem, lai iegādātos auto, klients uz salonu nāca vismaz septiņas reizes. Šobrīd tas ir viens vai maksimums divi dīlera apciemojumi. Augot attālinātu iepirkšanās iespēju popularitātei, apzinājāmies, ka arī mums ir jāpilnveido pircēju pieredze, īpaši fokusējoties uz digitālo ekosistēmu. Citiem vārdiem sakot, vēlamies saviem klientiem nodrošināt nevainojamu digitālo ceļu auto iegādē – modernu, ērtu un uz pircēju vēlmēm balstītu pieredzi, ļaujot viņiem iegūt tieši to auto vai pakalpojumu, kas tajā brīdī ir nepieciešams. Tā ir mantra, kurai ikdienā sekojam. Tālab, lai uzlabotu klientu pieredzi, aizvadītajos gados esam veikuši ievērojamus uzlabojumus Moller Auto digitālajos rīkos, tajā skaitā mājaslapā, kur var iegūt visaptverošu informāciju par pieejamajām automašīnām, pieteikt testa braucienu, ja tāds nepieciešams, un pat rezervēt kāroto spēkratu, lai to nevarētu nopirkt kāds cits. Vai nākotnē klienta ceļš līdz auto no klātienes iepirkšanās būs transformējies, pilnībā pārejot uz interneta vidi? Vairāk jūtam, ka tik nozīmīgā pirkumā kā auto iegāde to nevarētu gaidīt 100% apmērā.
Kādi ir lielākie autotirdzniecības nozares izaicinājumi? Autosalonu nepaliks mazāk?
Viens no konstantiem izaicinājumiem, protams, ir konkurence, kas auto tirgū saglabājas sīva. Esam arī vienā laivā ar uzņēmumiem, kurus ietekmē karš Ukrainā, ekonomikas svārstības globāli un lokāli. Tas attiecas gan uz lietotu, gan jaunu auto tirgu. Piemēram, ņemot vērā augošo pieprasījumu pēc lietotiem spēkratiem, ko ietekmēja jaunu auto cenu kāpums un pieejamība, palielinājies arī šīs jomas tirgus spēlētāju skaits, mainījās pārdošanas politika un līdz ar to arī konkurence. Par salonu skaita samazināšanos īsti nevaram runāt. Drīzumā oficiāli atklāsim jaunuzcelto Audi centru, kas atrodas Kārļa Ulmaņa gatvē 115, savukārt iepriekšējā šī zīmola dīlera ēka pārtaps par lietotu auto salonu. Pagaidām gan vēl grūti pateikt, vai digitalizācijas un online pārdošanas dēļ varēsim atteikties no saloniem – šobrīd pamatotas pārliecības par to nav, turklāt dīleros piedāvājam arī servisa pakalpojumus.
Kas tagad ir būtiski darbiniekiem?
Diendienā aprunājoties ar kolēģiem, saprotu, ka liela loma ir viņu labbūtībai un izaugsmes iespējām darba vietā. Un tas ir tikai pašsaprotami! Darba vide ir kas vairāk par darbam nepieciešamo pamatvajadzību nodrošināšanu. Tā arī mēs, piemēram, būvējot jauno Audi centru, īpašu uzmanību veltījām darbinieku labbūtībai, iekārtojot ērtas, modernas biroja un atpūtas telpas.
Tiesa, līdzvērtīgi liela uzmanība jānovirza arī profesionālajai pusei. Manuprāt, katra darbinieka iniciatīva apgūt jaunas vai asināt esošās zināšanas ir apsveicama ambīcija. Ne velti regulāri piedāvājam dažāda spektra kolēģiem stiprināt savas kompetences apmācībās, semināros, darbnīcās, starptautiskos pieredzes apmaiņas braucienos u.tml.
Serviss un elektroauto remonts – vai esat tam gatavi?
Ja paveramies uz tirgu kopumā, izaicinājumu auto servisu jomā netrūkst. Liela daļa servisu Latvijā aizvien strādā tā dēvētajā pelēkajā zonā, nodrošinot servisa pakalpojumus ar apšaubāmas izcelsmes detaļām un iekārtām, ko veic darbinieki bez mūsdienu prasībām atbilstošām zināšanām un pieredzes, turklāt vēl darba drošības noteikumiem neatbilstošos apstākļos. Elektroauto ir jauns transportlīdzekļu veids, un lielākajai daļai servisu, runa ir īpaši par tiem, kas funkcionē pelēkajā zonā, nav vajadzīgo kompetenču un instrumentu, lai darbotos ar elektroauto. Tas raisa ļoti lielas bažas par drošības aspektiem, piemēram, kaut vai tādēļ, ka darbs ar elektroauto ietver arī darbu ar augstspriegumu, bet nepiemēroti instrumenti var kā sabojāt auto, tā apdraudēt meistaru. Tiesa, dīleru servisi ir mērķtiecīgi gatavojušies darbam ar elektroauto, rūpīgi apmācot darbaspēku un vairojot teorētiskās, praktiskās zināšanas, kā arī aprīkojot servisus ar nepieciešamajiem instrumentiem, iekārtām remontdarbu veikšanai. Mūsu priekšrocība ir arī iespēja tiešā veidā pārņemt ražotāja know-how. Nemitīgs darbs pie darbinieku zināšanu vairošanas, kas mijas ar atbalstošu, iekļaujošu un dinamisku darba vidi, ir arī iemesls, kādēļ Moller Auto Baltijā jau atkal ir atzīts par Great Place to Work Certified™ uzņēmumu.
Tātad darbinieku zināšanu pilnveidošana ir ļāvusi paaugstināt servisu darba latiņu?
Pilnīgi noteikti! Moller Auto ļoti daudz investē darbinieku zināšanu pilnveidošanā, un lepojamies ar saviem ilggadējiem darbiniekiem, kuri savas zināšanas un prasmes ne vien turpina papildināt, bet arī var nodot jaunajiem kolēģiem. Vēl viens dzinulis, protams, ir industrijas attīstība. Proti, elektroauto un arvien komplicētāku datorsistēmu ienākšana auto uzbūvē kopumā, mašīnbūves attīstība, inovatīvāks remontdarbu aprīkojums, ilgtspējas aspektu ievērošana servisu darbā – lūk, cik daudz iemeslu, kas nosaka nepieciešamību pēc regulāras kompetenču uzlabošanas. Augstvērtīgākie speciālisti ir tie, kuri regulāri attīsta sevi, un šajā ziņā mums ir ļoti paveicies. Tieši viņu kompetences dēļ varam nodrošināt efektīvu servisu darbu. Praksē tas nozīmē, ka, piemēram, atvedot savu auto uz servisu, klientiem nav jāgaida nedēļām vai mēnešiem ilgi, līdz auto tiek pabeigti remontdarbi. Mēs to varam izdarīt ātri un efektīvi! Tāpat klients var būt pārliecināts, ka, veicot remontu, automašīnai netiks nodarīti citi bojājumi u.tml. Servisu pakalpojumu latiņu un darba efektivitāti nosaka arī aprīkojums, tāpēc mūsu servisos, tajā skaitā virsbūvju servisos, pirmspirkuma pārbaudes servisa centros, to regulāri papildinām ar jaunākajiem risinājumiem. Manuprāt, tas ir arī viens no motivatoriem darbiniekiem, jo viņiem ir iespēja strādāt ar inovatīvām tehnoloģijām.
Ar kādām automašīnu problēmām visbiežāk vēršas jūsu servisos? Cik bieži par bojājumu rašanos var vainot Latvijas autoceļus un to uzturēšanas kvalitāti?
Auto bojājumi visbiežāk skar auto dzinēja darbību, ritošo daļu un bremžu sistēmu. Taču ne tikai – mūsdienās darbs servisā nozīmē darbu ar elektroniku, tāpēc ne velti servisa speciālistu vidū ir virkne darbinieku ar specifiskām IT zināšanām. Proti, ja automašīnām ir bojājumi, tie mēdz būt saistīti ar elektroniku, kur nepieciešama diagnostika un remontdarbi, izmantojot īpašu aprīkojumu. Jāmin, ka liela daļa servisu ikdienas darba ir arī regulāras auto tehniskās apkopes, kas ir, piemēram, eļļas un riepu maiņa. Ja runājam par auto bojājumu cēloņiem, ceļu stāvoklis visbiežāk veicina priekšlaicīgu automašīnas detaļu nodilumu un vispārējo auto nolietojumu, jo īpaši tādu detaļu kā balstiekārtu, bremžu uzliku, virsbūves un stūres mehānisma sistēmu nolietojumu, tomēr viennozīmīgi apgalvot, ka tikai ceļu stāvoklis bojā automašīnas, nevar – gadiem ejot, tas ir kļuvis par vēsturisku mītu. Remontdarbi visbiežāk nepieciešami kombinētu faktoru dēļ.
Kādi bijuši lielākie investīciju projekti pērn?
Aizvadītajā gadā, investējot vairāk nekā 2,5 miljonus eiro, esam pabeiguši virsbūvju remonta servisa rekonstrukciju Rīgā, Krasta ielā 54. Šis ir viens no modernākajiem auto virsbūvju servisiem Latvijā, kas aprīkots ar jaunākajām krāsošanas un virsbūvju remonta tehnoloģijām. Kopumā šī servisa rekonstrukcija ir sniegusi iespēju kāpināt servisa ražošanas jaudu par 50%, turpmāk ļaujot nodrošināt servisa pakalpojumus divreiz lielākam klientu skaitam. Pērnā gada nogalē pabeidzām Audi dīleru centra celtniecību Rīgā, Kārļa Ulmaņa gatvē 115, kur investēti teju 15 miljoni eiro. Tas ir lielākais un ilgtspējīgākais Moller Auto uzņēmumu grupas dīleru centrs Latvijā, kas atbilst A klases energoefektivitātes standartam. Ilgtspēja šajā ziņā nav mazsvarīga, jo tā ir viena no Moller Mobility Group pamatvērtībām. Jau šobrīd tajā iespējams iegādāties jaunas un mazlietotas Audi automašīnas, tostarp jaunākos elektroauto modeļus, kā arī veikt automašīnu remontu un iegādāties auto rezerves daļas. Papildinājām arī mūsu pakalpojumu klāstu, piemēram, tirgū ienākot auto abonēšanas pakalpojumam Moller Go. Šobrīd piedāvājam abonēt jaunas automašīnas, taču, ņemot vērā klientu daudzveidību, nākotnē plānojam tajā iekļaut arī lietotu auto klāstu. Tāpat Moller Auto Insurance Services piedāvā auto apdrošināšanas pakalpojumus. Mums darbojoties kā brokeriem, klientiem pie mums ir iespējams izvēlēties KASKO un OCTA apdrošināšanas pakalpojumus, ko piedāvā visas Latvijā lielākās apdrošināšanas sabiedrības.
Kādas ir Moller Auto prognozes šim gadam?
Pieprasījums pēc lietotiem auto nemitīgi kāpj, un šogad noteikti atkal vērosim šī segmenta izaugsmi. Vienlaikus ļoti ceru, ka globālie satricinājumi un izaicinājumi ekonomikā neatstās ietekmi uz jaunu auto tirgu, kas tagad uzrāda stabilus rezultātus. Par spīti skeptiķiem, turpinās kāpt arī pieprasījums pēc elektroauto. Domājams, ka globāli auto abonēšana kļūs par vienu no perspektīvākajiem biznesa virzieniem.
To apliecina arī Vehicle Subscription Global Market Report 2023 aprēķini, kur līdz 2027. gadam visā pasaulē tiek prognozēta auto abonēšanas tirgus izaugsme par teju 25%. Vai piedzīvosim strauju auto abonēšanas tirgus pieaugumu arī Latvijā un Baltijā? Izaugsme būs, taču, visticamāk, vēl nepieciešams laiks, lai cilvēku paradumi nostiprinātos. Būsim ceļā arī uz vēl lielāku jomas digitalizāciju, un cilvēki aizvien vairāk izvēlēsies automašīnas internetā. Tam šobrīd esam gatavi, taču nevaru noliegt, ka nākotnē būs jāveic vēl papildu investīcijas digitālajos risinājumos. Kopsummā mūsu mērķis ir būt par vadošo vienas pieturas koncepta dīleru tīklu Latvijā un Baltijā, kas nozīmē mūsdienīgu, daudzpusēju pieredzi klientiem, piedāvājot virkni pakalpojumu vienuviet