Latvijas lidsabiedrība airBaltic paziņo par sadarbības uzsākšanu ar SIA UPB Nams, lai lidostā Rīga būvētu kravu angāru Baltic Cargo Hub.
Šis modernais angārs kļūs par lielāko specializēto aviācijas kravu apstrādes centru Latvijā un vadošo centru Baltijā, nostiprinot lidostas kā vadošā gaisa kravu pārvadājumu mezgla pozīcijas. Jaunbūvei būs tieša piekļuve kravu apkalpošanas peronam, padarot kravu importa, eksporta un tranzīta procesus ātrus un vienkāršus.
Latvijas Republikas satiksmes ministrs Kaspars Briškens: “Baltic Cargo Hub ir nozīmīgs attīstības punkts Latvijas aviācijas nozarei, kas nostiprina mūsu pozīcijas reģionālajā aviācijas kravu pārvadājumu un loģistikas kartē. Šis modernais centrs ne tikai apliecina mūsu apņemšanos uzlabot Latvijas loģistikas iespējas, bet arī stiprina mūsu stratēģisko redzējumu, lai izmantotu aviāciju ekonomiskās izaugsmes un starptautiskās tirdzniecības veicināšanai. Ar šādām iniciatīvām mēs ne tikai paplašinām savu infrastruktūru, bet arī veidojam tiltus, kas savieno Latvijas uzņēmumus ar pasauli, veicina inovācijas un uzlabo mūsu valsts konkurētspēju.”
airBaltic prezidents un izpilddirektors Martins Gauss (Martin Gauss): “2023. gadā airBaltic piegādāja vairāk nekā 9 400 tonnas kravu un pasta sūtījumu, saglabājot lielākā avio kravu un pasta sūtījumu pārvadātāja statusu lidostā Rīga. Taču mūsu pašreizējais kravu angārs, kas ir būtisks mūsu darbībai, drīzumā tiks nojaukts, lai atbrīvotu vietu Rail Baltica dzelzceļam. Topošais Baltic Cargo Hub ievērojami palielinās mūsu apstrādes kapacitāti lidostā Rīga, ļaujot apstrādāt līdz 45 000 tonnu kravu gadā. Šī attīstība ne tikai palielinās lidostā apstrādāto kravu apjomu, bet arī nodrošinās ievērojamus ieguvumus airBaltic. Kopumā šis projekts ir nozīmīgs pagrieziena punkts lidsabiedrībai un Latvijas aviācijas nozarei kopumā, nosakot jaunus standartus aviācijas kravu apkalpošanā un loģistikā reģionā.”
UPB Nams valdes priekšsēdētājs Kaspars Rožkalns: “Šis būs tehnoloģiski izaicinošs un intensīvs projekts, kas prasīs ciešu un efektīvu sadarbību visu iesaistīto pušu starpā – taču tieši šādi industriāli projekti ir UPB Nams stiprā puse. Mēs novērtējam arī airBaltic apņemšanos jauno gaisa kravu centru būvēt atbilstoši BREEAM ilgtspējas standartiem, apliecinot uzņēmuma ilgtermiņa domāšanu. Šīs investīcijas noteikti veicinās arī Latvijas starptautisko konkurētspēju avio loģistikā, tāpēc priecājamies, ka ar savām prasmēm un zināšanām varam vadīt šī projekta būvniecības procesu.”
Lidostas Rīga valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa norāda: “Mūsu nacionālā lidsabiedrība airBaltic šobrīd ir lielākais aviācijas kravu un pasta sūtījumu pārvadātājs lidostā Rīga. Esam pārliecināti, ka jaunais kravu apstrādes centrs optimizēs un uzlabos kravu apkalpošanas procesus, sniedzot papildu ieguvumus gan lidsabiedrībai, gan tās klientiem.”
Šobrīd Latvijā aviācijas kravu pārvadājumu apjoms aptver četras galvenās darbības jomas – augstvērtīgu preču eksports un imports, pasta un e-komercijas sūtījumu pārvadājumi, aviācijas kravu tranzīta pakalpojumi un nemilitāro preču tranzīts. Starptautiskā līmenī aviācijas kravu pārvadājumi veido 1% no tirdzniecības apjoma un 35% no tās vērtības, demonstrējot, ka valstis ar attīstītiem gaisa kravu tīkliem gūst ievērojamu ekonomisku labumu.
Jaunais Baltic Cargo Hub būs aprīkots ar modernāko pusautomātisko kravu apstrādes iekārtu – Materiālu apstrādes sistēmu (MHS) ar pasta šķirotāju. Šie uzlabojumi ievērojami uzlabos apkalpošanas efektivitāti kravu pārvadājumiem gan pasažieru lidmašīnās, gan specializētajos kravas gaisa kuģos.
Baltic Cargo Hub ir projektēts tā, lai nodrošinātu pilnīgas specializēto kravu apstrādes iespējas ar īpašām telpām ar kontrolētu temperatūru farmācijas produktiem un tādām precēm, kas ātri bojājas. Tāpat būs telpas, kas paredzētas bīstamām kravām, dzīviem dzīvniekiem un vērtīgām kravām.
Turklāt centra konstrukcijā ir integrētas būtiskas funkcijas Pārtikas un veterinārajam dienestam un muitas kontroles punktam.
Projekta izstrādē tika izmantota būvju informācijas modelēšana (BIM) – tehnoloģija, kas tiks izmantota arī būvniecības posmā.
Centrā, kura platība būs 6 895 m², aptuveni 5 000 m² tiks atvēlēti kravu apstrādes telpām un aptuveni 2 000 m² – biroju telpām. Projekts ir vērsts uz ilgtspējīgi veidotu vidi, ko apliecina BREEAM sertifikāts.
Galvenie projekta sadarbības partneri:
Izpildītājs: SIA UPB Nams
Ģenerālprojektētājs: SIA OZOLA & BULA, arhitektu birojs
Būvuzraugs: SIA Būvuzraugi LV
BIM konsultants: SIA ITED
BREEAM vērtētājs: VESTA CONSULTING UAB, Lietuva
Tehnoloģiju konsultants: BeCon Projects GmbH
Tehnoloģiju piegādātājs: Lödige Systems GmbH
Plānotais projekta īstenošanas periods ir 12 mēneši.