Videi draudzīgas iepirkšanās popularitāte aug augumā, un zaļās domāšanas segums rada labvēlīgu augsni beziepakojuma veikalu attīstīšanai gan Rīgā, gan reģionos
Patlaban Rīgā ir trīs šāda tipa veikali – Burka, Turza, Zeroveikals, un šodien tiem piepulcējies arī Āgenskalnā esošais ģimenes uzņēmums Zemes Draugs.
Aptaujātās uzņēmējas ir optimistiskas, sakot, ka šīs nišas veikaliem, viņuprāt, ir spoža nākotne un, visticamāk, beziepakojuma veikalu skaits sakuplos arī reģionu pilsētās. Jau patlaban Jelgavā strādā Ber un sver, kā arī Siguldā zaļās iepirkšanās entuziasti iepērkas bodītē Neiepakots. Interesanti, ka zero waste principus ir iespējams realizēt ne tikai pārtikas veikalā, bet arī kafejnīcu biznesā, un tam piemērs ir kafejnīca Café M. Turklāt tiem, kas zaļo biznesu attīsta tikai tagad, sagatavošanās procesā veicas vieglāk nekā priekšgājējiem, kuriem bija jāsakaras savā ceļā ar skepsi un stereotipiem gan no preču piegādātāju, gan potenciālo pircēju puses.
Šajā nedēļā Āgenskalnā durvis atvēris vēl viens beziepakojuma veikals ar nosaukumu Zemes Draugs. Tas ir ģimenes uzņēmums, kurā saimnieko Nikija Baltgaile ar savu dzīves draugu Jāni Āboliņu, brāli Helviju un viņa sievu Madaru Baltgaili. Nikija stāsta, ka iepriekš ar veikalu biznesu nav nodarbojusies, bet gan ir žurnāliste kulinārijas žurnālam, līdz ar to šis temats vismaz no izzināšanas viedokļa vienmēr šķitis tuvs. «Man beziepakojuma veikalu ideja šķiet loģiska un pašsaprotama, un es pati tajos iepērkos. Reiz kādā dienā man zvanīja brāļa sieva un ierosināja izveidot šāda tipa veikalu kādā no Rīgas rajoniem, kur tādu vēl nav. Es piekritu, un tā mēs kopā ar savām otrajām pusēm esam sākuši šo biznesu. Tas ir līdz kaulam ģimenes uzņēmums, jo vismaz sākotnēji veikalā strādās tikai radinieki – mammas, krustmātes, māsīcas, kuras būs zero waste idejas vēstneses,» stāsta Zemes Draugs līdzīpašniece N. Baltgaile.
Taujāta, kādēļ tika izvēlēts Āgenskalns, viņa atzīst, ka centrā šāda tipa veikalu jau ir gana daudz, savukārt Āgenskalns ir jauns, stilīgs rajons, kas aug un attīstās, līdz ar to šaubu nebija, ka šādu biznesa ideju te sapratīs. No biznesa idejas līdz veikala atvēršanai pagājuši pieci mēneši. «Vēlējāmies veikalu atvērt aprīlī, bet, tā kā šis ir mūsu pirmais veikals un mums bija daudz nezināmā, kā šis process notiek, durvis veram tagad, maija beigās. Un arī tagad nedaudz patraucē fakts, ka sākta mājas fasādes rekonstrukcija, bet nolēmām, ka ilgāk gaidīt vairs nevēlamies. Lielākie ieguldījumi bija produktu iepirkums, jo tos pērkam vairumā, lai atbilstu beziepakojuma koncepcijai. Arī remonta darbi un inventārs, glabāšanas trauki veido nozīmīgu ieguldījumu daļu,» viņa skaidro.
Ar preču piegādātāju piesaistīšanu problēmu nebija. «Tā kā iepriekš strādāju žurnālā, man ir daudz kontaktu, zināju, kurus ražotājus vēlos uzrunāt. Tā kā mēs visi esam no Straupes, apmeklējām tur notiekošo tirdziņu, kur gājām klāt tirgotājiem un piedāvājām sadarbību. Mums būs arī piena produkti no Straupes pienotavas. Cik esmu dzirdējusi, pirmajiem beziepakojuma veikaliem gāja grūtāk un viņiem ražotājiem bija jāskaidro, kas tā par jaunu iepirkšanās pieredzi. Mums bija pilnīgi pretēji, un izjutām lielu pretimnākšanu un sapratni no piegādātāju puses,» pieredzē dalās Nikija, kura ir pārliecināta, ka arī piegādātājiem šāda sadarbība ir interesanta, jo iepakojuma ražošana rada papildu izmaksas.
Visu rakstu lasiet 31. maija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!