Šajā piektdienā biznesa portāls db.lv saviem lasītājiem piedāvā iespēju ielūkoties VAS Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU) ražotnē Daugavpilī, kur tiek ražotas dažādas ceļazīmes.
Ceļazīmju izgatavošana Daugavpilī ir LAU komercpakalpojums. Tiek ražotas ceļazīmes ar un bez stiprinājuma elementiem, transportlīdzekļu pazīšanas zīmes, ielu un māju nosaukumu plāksnītes, reklāmas no gaismu atstarojoša materiāla, darba drošības tehnikas zīmes, piktogrammas, ģerboņi, plakāti, paziņojumi, informācijas un tūrisma norādes.
Kā stāsta LAU Daugavpils ceļu rajona direktora vietniece Zinaīda Bleidele, Daugavpilī ceļazīmju ražotne pastāv no 1998. gada, un sākotnēji ceļazīmes tika ražotas tikai Daugavpils ceļu rajona vajadzībām.
Šobrīd ceļazīmes tiek ražotas visam LAU un, kā norāda Z.Bleidele, pasūtījumi un apjomi ar katru gadu pieaug. Pēdējos trīs gados ar rokām katru gadu tiek izgatavotas vairāk nekā 6000 ceļazīmes, no kurām 85% ir LAU vajadzībām un 15% - citi pasūtījumi. Ražotnē strādā divi cilvēki, kuri gan veido zīmi, gan veic aprēķinus
Visaktīvākais ceļazīmju ražošanas laiks ir no aprīļa līdz augustam, bet klusākajā laika posmā uzņēmums piedalās arī iepirkumu konkursos, kas saistīti ar ceļazīmju ražošanu, un piedāvā savus pakalpojumus. «Arī šajā nozarē pastāv konkurence un tā ir spēcīga, katrs konkurss mums ir jauns izaicinājums,» komentē Z.Bleidele.
2017. gadā neliels apjoms LAU saražoto ceļazīmju aizceļoja uz Norvēģiju. «Kā teica kolēģi Norvēģijā, esot liels lepnums uz ceļiem redzēt Latvijā ražotas ceļazīmes. Lai arī Norvēģijas pasūtījums bija neliels, mēs ar to lepojamies, jo atsauksmes bija labas. Šobrīd neplānojam eksportēt vairumā. Ar pašreizējiem resursiem pagaidām orientējamies uz Latvijas tirgu,» skaidro Z.Bleidele.
Saņemot pasūtījumu, ir jāpārliecinās, vai uzņēmumam ir pieejami vajadzīgie materiāli, jo zīmes ir standarta un nestandarta. Dažkārt nepieciešama arī cita krāsu palete. LAU arī piedāvā projektēt gan zīmes, gan uzrakstus.
Tāpat LAU gan maina bojātas ceļazīmes, gan veic to uzlabojumus. Piemēram, uzlīmējot aizsargplēvi, ceļazīmi nav iespējams tik viegli sabojāt.
Šogad uzņēmums plāno investīcijas aptuveni līdz 10 000 eiro apmērā, lai iegādātos jaunu aplikatoru, ar ko veic līmēšanas darbus, un ploteri, kas nepieciešams ceļazīmju izgriešanas darbiem. «Mūsu esošās iekārtas varbūt nav pašas jaunākās, tomēr arī tajās esam veikuši ieguldījumus, lai uzlabotu darbu kvalitāti,» komentē Z.Bleidele.
VAS «Latvijas autoceļu uzturētājs» (LAU) tika izveidots 2006.gada 6.jūnijā, apvienojot četras kapitālsabiedrības - VAS «Centrālā reģiona ceļi», VAS «Latgales ceļi», VAS «Kurzemes ceļi», VAS «Vidzemes ceļi».
Lai nodrošinātu vienotu valsts autoceļu stāvokli un to caurbraucamību visa gada garumā visā Latvijas teritorijā, 2013.gada 18.decembrī tika noslēgts Deleģēšanas līgums ar Satiksmes ministriju. Tas paredz, ka no 2014.gada 1.janvāra Satiksmes ministrija deleģē LAU veikt tās kompetencē esošo valsts pārvaldes uzdevumu - valsts autoceļu kompleksās ikdienas uzturēšanas darbu plānošanu un veikšanu visā Latvijas Republikas teritorijā. Līgums ir noslēgts uz septiņiem gadiem.
#1/33
Db.lv viesošanās laikā LAU ražotnē top ceļazīme autobusu pieturai Cēsu novadā. Tās izmērs ir standarta – 600x900mm. Ražošanas process skatāms tālāk galerijā!
#3/33
Ceļazīmju ražošana sākas ar pasūtījuma saņemšanu. Ceļu rajoniem ir izveidota veidlapa, kurā ir redzams ceļazīmes numurs, izmērs, atstarošanas materiāla klase – pirmā vai otrā.
#4/33
Datorā tiek ievadīts pieturas nosaukums. Uzņēmumam jau ir sagataves, lai būtu vieglāk un ātrāk strādāt.
#11/33
Fotogrāfijā redzami šabloni. Ceļazīmēm ir dažādas formas – kvadrāts, trīsstūris, aplis, un izmēri.
#16/33
Šobrīd gatavotajai ceļazīmei tiek izmantota prizmatiska virsma, un tās garantijas laiks ir, sākot no 5 līdz 12 gadiem.
#29/33
Nepieciešamos materiālus LAU piegādā uzņēmums 3M, un tie visbiežāk ir no Vācijas.
#32/33
Ceļazīmes cenu veido materiālu izmaksas, darbinieku izmaksas, elektrības patēriņš un citi faktori.