Tā kā ik gadu uz Eiropas Savienības (ES) autoceļiem vairāk nekā 20 000 cilvēku zaudē dzīvības, Eiropas Parlaments (EP) atbalsta ES vadītāja apliecību noteikumu reformu, lai uzlabotu ceļu satiksmes drošību un vienlaikus veicinātu ES zaļo un digitālo pāreju, aģentūru LETA informēja EP preses sekretārs Jānis Krastiņš.
EP deputāti vēlas, lai autovadītāji būtu labāk sagatavoti reālām braukšanas situācijām un apzinātos riskus, jo īpaši attiecībā uz neaizsargātiem satiksmes dalībniekiem, piemēram, gājējiem, bērniem, velosipēdistiem un e-skrejriteņu lietotājiem. Tāpēc apliecības iegūšanas eksāmenos būtu jāiekļauj arī braukšana sniegā un slidenā laikā, droša telefona lietošana braukšanas laikā, ekonomiskas un ekoloģiskas braukšanas principi, aklās zonas, vadītājam asistējošās sistēmas un transportlīdzekļa durvju droša atvēršana, viņi piebilst.
EP deputāti piekrīt, ka motociklu un vieglo automašīnu vadītāja apliecībām jābūt derīgām vismaz 15 gadus, bet kravas automašīnām un autobusiem - piecus gadus. Viņi neatbalstīja Eiropas Komisijas ierosināto vadītāja apliecību derīguma samazināšanu vecāka gadagājuma cilvēkiem, lai nepieļautu diskrimināciju un nemazinātu vecāka gadagājuma cilvēku tiesības uz pārvietošanās brīvību un dalību ekonomiskajā un sociālajā dzīvē.
Tāpat EP piekrita tam, ka autovadītāji paši novērtē savu piemērotību vadīt transportlīdzekli, saņemot vai atjaunojot vadītāja apliecību. Šādā gadījumā katra ES dalībvalsts varētu pati lemt, vai pašnovērtējums jāaizstāj ar medicīnisko apskati, kas ietvertu vadītāju redzes un sirds un asinsvadu stāvokļa pārbaudes. EP deputāti vēlas, lai dalībvalstu valdības palielinātu autovadītāju informētību par garīgiem un fiziskiem signāliem, kas var apdraudēt viņu piemērotību automašīnas vadīšanai.
Nepieredzējušiem autovadītājiem sākumā būtu jāiziet vismaz divus gadus ilgs pārbaudes laiks, kura laikā uz viņiem attiektos ierobežojumi, piemēram, stingrāki alkohola lietošanas ierobežojumi pie stūres un bargāki sodi par drošības noteikumu pārkāpšanu.
Lai mazinātu profesionālu autovadītāju trūkumu, deputāti prasa jau 18 gadu vecumā ļaut iegūt tiesības vadīt kravas automašīnu vai autobusu, kurā ir līdz 16 pasažieriem, ar nosacījumu, ka ir izieta papildu kompetences apmācība. Arī 17 gadus veciem jauniešiem jābūt tiesīgiem saņemt vieglo vai kravas automašīnu vadītāja apliecību, ko drīkstētu izmantot pieredzējuša vadītāja pavadībā, pausts EP nostājā.
Lai atbalstītu ES vienoto tirgu, EP deputāti prasa digitālās vadītāja apliecības ieviešanu, kas ir pieejama mobilajā tālrunī un ir pilnībā līdzvērtīga fiziskajai autovadītāja apliecībai.
EP nostāja par ES vadītāju apliecībām tika pieņemta ceturtdien, 29.februārī, ar 339 balsīm par, 240 pret un 37 atturoties. EP tādējādi ir noslēdzis pirmo lasījumu, bet likumdošanas sarunas par tiesību akta galīgo redakciju turpinās nākamais EP sasaukums, ko ievēlēs jūnijā.