Igaunijas valdība piekritusi Klimata ministrijas ierosinājumam, un tādējādi tiks sākts valstij piederošās nacionālās lidsabiedrības "Nordic Aviation Group", kas strādā ar zīmoliem "Nordica" un "XFly" privatizācijas process.
Lēmuma pavaddokumenti sniedz pilnvaru ministram nodot tālāk 400 000 pašlaik valstij piederošo "Nordic Aviation Group" akciju ar nosacītu vērtību 10 eiro. Akciju nodošana veicama ar ministra lēmuma procedūru, kas neparedz akciju novērtējuma ziņojuma sagatavošanas.
Igaunijas valdība norādīja, ka akciju novērtējuma ziņojums nav nepieciešams, jo akciju parastā vērtība tiks noteikta konkurējošu piedāvājumu kārtībā, savukārt dokumentācijā ir paskaidrots, ka Igaunijas valstij vairs nav nepieciešamības būt līdzdalībniekam "Nordica".
Kā pausts ar lēmumu saistītajā dokumentā, "Nordic Aviation Group" uzņēmējdarbības stratēģija paredz, ka pārsvarā tiek piedāvāti ārpakalpojumi. Uzņēmums nesniedz pasažieriem lidojumus no Tallinas savā vārdā, kā arī tam nav reālu pieņēmumu par lidojumu pakalpojumu sniegšanu no Tallinas; tas nepalielina savienojamību ar Igauniju, savukārt Igaunijas valstij nav nepieciešamības būt uzņēmuma īpašniecei. Pamatojoties uz šiem apsvērumiem, klimata ministrs ierosina uzņēmumu pārdot".
Igaunijas valsts pašlaik ir vienīgais "Nordica" akcionārs, un akciju pārvaldnieks ir Klimata ministrija.
Gaidāms, ka ceturtdien valdības sēdē tiks apspriesta lidsabiedrības akciju nodošana.
Igaunijas klimata ministrs Kristens Mihals paziņoja, ka ir vairāki nesaistoši piedāvājumi "Nordica" pārņemšanai. Viņaprāt, privatizācijas procesu varētu sākt martā.
"Kad privatizācijas konsultants izskatīs visus šos [piedāvājumus], mēs iesim uz valdību un apspriedīsim. Valdības vērtējumā vislabākais piedāvājums tiks īstenots. Cerams, ka tas nonāks līdz saistošam piedāvājumam un tad privatizācijai, tā būtu labākā iespējamā rīcība. Bet, kā jau sākumā esmu teicis, ir iespējama gan privatizācija, gan slēgšana," klāstīja ministrs.
Mihals norādīja, ka pēc privatizācijas sākuma saistošos piedāvājumus valsts varētu saņemt jau martā.
Jau vēstīts, ka īpašajā revīzijā, ko veica starptautiskā kompānija "EY", secināts, ka "Nordica" finansiālo grūtību galvenais iemesls ir sliktā pārvaldība.
"Nordic Aviation Group" tika izveidota 2015.gadā pēc tam, kad iepriekšējās Igaunijas nacionālās lidsabiedrības "Estonian Air" darbība tika izbeigta saistībā ar Eiropas Komisijas atzinumu, ka Igaunijas valsts sniegtā palīdzība kompānijai nav bijusi likumīga.
Toreiz "Nordica" galvenie izvirzītie mērķi bija nodrošināt lidojumu savienojumus no Tallinas, piedāvāt konkurenci aviācijas tirgū un darboties komerciāli ilgtspējīgā veidā.
Tomēr 2019.gadā grupa pārtrauca lidojumus no Tallinas, jo Tallinā ieradās starptautiskās aviokompānijas, kas vairs neļāva rentabli konkurēt.
Pērn jūlijā kļuva zināms, ka "Nordica" īsā laikā cietusi lielus zaudējumus, Igaunijas klimata ministrs Mihals augusta sākumā uzdeva "Nordic Aviation Group" padomei veikt īpašu revīziju, lai izvērtētu kompānijas darbību laika posmā no 2020.gada sākuma līdz 2023.gada jūlija beigām, cita starpā noskaidrojot iemeslus negatīvajai ekonomiskajai situācijai. Septembrī par īpašās revīzijas veicējiem tika izraudzīta auditorkompānija "Ernst & Young Baltic" un juristu birojs "Fort".
Decembrī tika paziņots, ka Igaunijas Klimata ministrija ir uzrunājusi septiņus iespējamos pircējus, kas varētu interesēties par "Nordica" iegādi.
Pērn janvārī-septembrī uzņēmuma zaudējumi sasnieguši 11,9 miljonus eiro salīdzinājumā ar 1,8 miljonu eiro peļņu šajā laika posmā 2022.gadā. Septembra beigās "Nordica" pašu kapitāls bija 19,45 miljoni eiro. Pērn pirmajos deviņos mēnešos grupas apgrozījums sasniedzis 85,5 miljonus eiro, kas ir par 29,8% vairāk nekā janvārī-septembrī 2022.gadā. Pamatdarbības izdevumi gada laikā pieauguši par 56,4%.
"Nordic Aviation Group" strādā ar zīmoliem "Nordica" un "Xfly". Tai ir divi meitasuzņēmumi "Regional Jet" un "Nordic Aviation Advisory".