Jau gadiem ilgi liela daļa lēmumu par aizdevumu izsniegšanu tiek pieņemti ar mākslīgā intelekta palīdzību, taču tehnoloģiskais progress piedāvā arvien jaunas iespējas finanšu pakalpojumu uzlabošanai.
Tagad mākslīgais intelekts spēj vienpersoniski pieņemt lēmumus par aizdevumu apstiprināšanu, kas ir bijis nozīmīgs pavērsiens finanšu tehnoloģiju nozarē, bet tas ir tikai sākums finanšu pakalpojumu transformācijai. Kāds ir mākslīgā intelekta potenciāls finanšu pasaulē un kā tas mainīs nozari?
Esmu pārliecināts, ka mākslīgā intelekta risinājumi kļūs aizvien nozīmīgāki finanšu procesu automatizēšanā un pilnveidošanā, uzlabojot gan efektivitāti, gan darba precizitāti. Piemēram, DelfinGroup jau tagad 95% lēmumu par aizdevumiem pieņem mašīnmācīts algoritms, ņemot vērā gan likumā noteiktos ierobežojumus par personām, kas kvalificējas aizdevumu saņemšanai, gan vēsturisko informāciju, gan citus pieejamos datu avotus. Tādā veidā varam izslēgt cilvēciskās kļūdas, veikt pieteikumu apstrādi daudz ātrāk, precīzāk un kvalitatīvāk.
Mākslīgais intelekts šajā jomā ir ļoti veiksmīgi pierādījis savu uzticamību un efektivitāti, taču vienlaikus ir skaidrs, ka algoritma apmācība ir pastāvīgi jāpilnveido, turpinot uzlabot tā precizitāti klientu kredītspējas novērtēšanā. Jebkurš mākslīgā intelekta risinājums gan šobrīd, gan nākotnē prasīs pastāvīgu pilnveidošanu, attīstību un konfigurēšanu, lai varētu sasniegt arvien precīzākus un labākus rezultātus. Cilvēku resurss un zināšanas tiek pārnestas no procesu veikšanas uz procesu uzraudzīšanu.
Ņemot vērā mākslīgā intelekta straujo attīstību, ir paredzams, ka jau tuvā nākotnē tas ieņems arvien dominējošāku lomu finanšu pakalpojumu veidošanā un sniegšanā, iespējams, pat atsevišķās jomās sasniedzot gandrīz pilnīgu paļaušanos uz mākslīgo intelektu. Tas, cik ļoti mākslīgais intelekts tiks integrēts finanšu pakalpojumu sniegšanā, ir atkarīgs no vairākiem faktoriem, tostarp tehnoloģiju attīstības, uzņēmumu un darbinieku vēlmes adaptēt šos risinājumus ikdienas procesos, klientu vēlmes paļauties uz mākslīgā intelekta sniegtajām iespējām, regulatīvajiem apsvērumiem un finanšu darījumu sarežģītības pieauguma.
Ja runājam par pamata uzdevumiem, kuru veikšanā palīdz mākslīgais intelekts, jāsaka, ka mākslīgā intelekta rīki būtiski samazina laika patēriņu ikdienas darbu veikšanai, piemēram, dažādu informatīvo tekstu sagatavošanā, tai skaitā ļaujot ātrāk reaģēt uz klientu pieprasījumiem. Tāpat tas spēj ātri apstrādāt plašus teksta apjomus un sagatavot konstruktīvus kopsavilkumus. Mēs DelfinGroup aktīvi apmācām darbiniekus izmantot tādus mākslīgā intelekta rīkus kā ChatGPT un GitHub Copilot, tādējādi uzlabojot viņu spēju integrēt progresīvas tehnoloģijas savā darba plūsmā un panākt kopējo uzņēmuma efektivitātes pieaugumu.
Tāpat pilotprojektā testējam uz GPT-4 balstītu virtuālo asistentu, kura mērķis ir vienkāršot piekļuvi DelfinGroup iekšējiem tiesību aktiem un sniegt darbiniekiem precīzāku informāciju, kas nepieciešama ikdienas darba pienākumu veikšanai. Tas ir nenovērtējams resurss gan jaunu darbinieku apmācībā, ievērojami paātrinot adaptācijas procesu un nodrošinot atbilstību mūsu uzņēmuma standartiem, gan arī efektivizējot iekšējos procesus.
Viena no spēcīgajām mākslīgā intelekta priekšrocībām ir tā, ka tas saprot tehnisko terminoloģiju, līdz ar to tas var ģenerēt tekstu ar sarežģītiem un specializētiem jēdzieniem, padarot tos saprotamus gan darbiniekiem, gan klientiem, neatkarīgi no viņu zināšanu līmeņa. Piemēram, DelfinGroup šī funkcija ir bijusi īpaši noderīga gan vietējo, gan Eiropas Savienības tiesību aktu vienkāršošanā.
Tāpat mākslīgā intelekta privilēģija ir tā spēja lasīt un rakstīt programmatūras kodu, kas racionalizē un paātrina dažādu IT uzdevumu izstrādi. Programmētāji var izmantot mākslīgo intelektu ieteikumu saņemšanai dažādu uzdevumu risināšanai, uzlabojot efektivitāti un problēmu risināšanas iespējas mūsu programmatūras izstrādes procesos. Tas viennozīmīgi ilgtermiņā uzlabo IT komandas ātrumu, spējas un zināšanas.
Tomēr ir skaidrs, ka mākslīgā intelekta izmantošanā joprojām ļoti svarīgs ir cilvēkfaktors. Mākslīgais intelekts vēl nav spējīgs intuitīvi izprast mūsu vēlmes, tam ir vajadzīgi skaidri norādījumi, līdz ar to nav pamata domāt, ka mākslīgais intelekts aizstās darbavietas. Tā vietā tas kalpo kā moderns un spēcīgs rīks, kas uzlabo darba efektivitāti un transformē veidu, kā mēs strādājam, ļaujot mums kļūt efektīvākiem, kvalitatīvākiem un ātrākiem.
Raugoties tuvākajā nākotnē, es redzu, ka mākslīgā intelekta potenciāls finanšu jomā varētu būt daudz plašāks nekā līdz šim apzinātie pamata uzdevumi. Šobrīd mākslīgais intelekts tiek uzskatīts par papildu resursu, taču uzņēmumi, kas sāks integrēt šo tehnoloģiju ātrāk, varēs izmantot konkurētspējas priekšrocības nākotnē, kad mākslīgā intelekta pielietojums finanšu nozarē kļūs vēl plašāks un daudzveidīgāks. Paredzams, ka tas ne vien uzlabojos efektivitāti, bet arī sniegs jaunu inteliģences un izpratnes līmeni finanšu operācijās un finanšu pakalpojumu sniegšanā.