Populāras sludinājumu vietnes stratēģijas maiņa, daudzkārt sadārdzinot īpašumu sludinājumu izvietošanas maksu, apgrūtinās potenciālo pircēju vai nomnieku meklējumus, jo turpmāk īpašumu sludinājumus interneta vidē būs jāmeklē vairākās e-vietnēs, bet vienlaikus tas palīdzēs atsijāt tirgū esošos piedāvājumus, kuri nu būs atrodami par patiesām cenām reālā laikā, t.i., e-vidē būs daudz kvalitatīvāks piedāvājums, norāda Latvijas Nekustamo īpašumu darījumu asociācija (LANĪDA).

Augstāka sludinājuma izvietošanas maksa ir no pagājušās nedēļas nogales, skaidro asociācijā: «Sludinājuma izmaksas ir atkarīgas no objekta pārdošanas cenas. Piemēram, dzīvoklis Purvciemā. Ja tas maksā 35000 EUR, sludinājuma cena ir 3,50 EUR, ja 50 000 EUR, tad cena ir 5 EUR, ja 100 000 EUR, tad 7 EUR, ja 250 000 EUR, tad 10 EUR.»

LANĪDA biedra - nekustamo īpašumu uzņēmuma Ober Haus - valdes priekšsēdētāja Aija Āboliņa skaidro: «Līdz šim bija ierasts, ka vienā populārā interneta vietnē bija atrodams plašs dažādu īpašumu piedāvājuma klāsts, kurā ieskatījās gan tie, kas meklēja īpašumus pirkšanai vai īrēšanai, kā arī privātpersonas, kas gatavojās pārdot vai izīrēt savus īpašumus, gan arī nekustamo īpašumu aģenti izvietoja savus piedāvājumus. Nule kā mainījusies šīs interneta vietnes stratēģija, daudzkārt paaugstinot maksu par šādu sludinājumu izvietošanu, kas novedīs pie tā, ka gan privātpersonas, gan atsevišķi individuālie aģenti pārdomās, vai par tik augstu maksu izvietot savus sludinājumus šai vietnē, un meklēs citas iespējas, kā parādīt objektus e-vidē. Līdz ar to potenciālajiem pircējiem un īrniekiem sava īpašuma atrašanas process kļūs ļoti apgrūtinošs, jo sludinājumi būs jāmeklē daudzās interneta vietnēs: gan city24.lv, gan arī nekustamo īpašumu kompāniju mājas lapās.»

A. Āboliņa piebilst:  jārēķinās, ka tādēļ turpmāk e-vidē izvietotais piedāvājums un arī tirgus segmentācija mainīsies. «Bija ierasts, ka interneta vidē pieci, astoņi vienādi sludinājumi «karājas» ļoti ilgu laiku: sak’, ievietošu īpašuma sludinājumu par tirgum neatbilstošu cenu, un paskatīšos, kas notiks. Var secināt, ka šī situācija atsijās šādu sludinājumu birumu, un vairs nevarēs turpināt izmēģinājumus ar īpašuma cenu. Tas, protams, ir potenciālo pircēju un īrnieku interesēs: tirgus attīrīsies no šādiem viltus sludinājumiem un būs lielāka skaidrība par to, kas un par kādām reālām cenām tirgū pieejams.»

Savukārt cits LANĪDA biedrs - Aivars Birulis, savā profesionālajā darbībā aktīvi izmanto interneta vidi, sevišķi - sociālo tīklu iespējas pakalpojumu sniegšanā nekustamo īpašumu jomā. Viņš sludinājumu maksas sadārdzinājumā saskata vairāk pozitīvu aspektu nekā negatīvu.

«Negatīvi ir, ka, iesniedzot sludinājumu portālā, bez brīdinājuma nonākam situācijā, ka tie ir kļuvuši daudzas reizes dārgāki, bet bizness ir bizness, un, acīmredzot, sludinājumu vietnes īpašniekiem ir pamatojums šādai rīcībai. Toties šajā situācijā redzu vairāk pozitīvu aspektu:
- no interneta vides varētu aiziet tie, kuri neapdomīgi lika īpašumu sludinājumus, radot šo vidi līdzīgu miskastei;
- tiem, kas ar īpašumu darījumiem nodarbojas pastāvīgi (tā ir pamatnodarbe), būs nopietnāka pieeja objektu izvietošanai, bet arī lielāks līdzekļu ieguldījums;
- būs vairāk jādomā par objektu aprakstiem un ilustrācijām (foto), jo katrs ieguldītais eiro ir jāatpērk;
- būs nopietni jādomā par servisu, klientu apkalpošanu, ekskluzīvu līgumu slēgšanu ar objektu īpašniekiem;
- īpašnieki vairākkārt pārdomās savus lēmumus tirgot objektu vai ne, jo līdz šim bieži lika sludinājumus tirgus izpētei;
- privātīpašnieki vērsīsies pie NĪ aģentūrām pēc konkrēta pakalpojuma, jo nebūs ekonomiskā pamatojuma pašiem spēlēties ar sludinājumiem katru dienu, ieliekot jaunus un šādi nosakot pārdošanas cenu;
- pakalpojumam cenas no NĪ aģentūru puses netiks paaugstinātas.

A. Birulis dalījās ar savu pieredzi, kā nekustamo īpašumu darījumiem izmanto vairākas internetvietnes, tādas kā Facebook grupa «Dzīvokļus īrē, izīrē, pērk, pārdod», kurā ir moderators. Grupā ir vairāk nekā 40 000 lietotāju. «Protams, ir bažas, ka pēc šīs situācijas Facebook grupu pārpludinās sludinājumi, jo jau pašlaik šī vietne ir guvusi lielu atsaucību (privātpersonas, aģenti un NĪ kompānijas izvieto savus sludinājumus) un sevi pierādījusi kā laba iespēja īpašumu pirkšanai, pārdošanai, izīrēšanai, īrei. Novērojam, ka pastāvīgi notiek darījumi. Galvenokārt Facebook izvietotie īpašumu sludinājumi ir cenu grupā līdz 300 tūkst. eiro (gan dzīvojamais fonds, gan komercapbūve). Dienā ievietojam ap 50 sludinājumu. Ir arī īpaši nosacījumi, piemēram, netiek izvietoti kompāniju logo un tiešās saites. Šī vietne sniedz arī labu atgriezenisko saiti ar tās lietotājiem (dažiem sludinājumam ir bijis pat pāri 100 komentāru un vairāki simti like), kas liek to uzturēt attiecīgā kvalitātē (sludinājumi nav vienkārši «samesti», ir jānodrošina labi foto, arī korekti, atbilstoši objektu apraksti un cenas). Pašlaik šī ir bezmaksas iespēja, bet, ja popularitāte būs vēl lielāka, iespējams, būs jādomā par attiecīgu samaksu, jo šo sludinājumu izvietošana (apkalpošana) jau tagad kļūst pietiekoši dārga. Protams, tad bonusā būs arī logo un citas pozitīvas iespējas, bet šobrīd tas ir izstrādes un diskusiju stadijā,» saka A. Birulis.

LANĪDA izpilddirektore Irina Sjarki atgādina, ka laiku pa laikam ir aktualizējies jautājums, ka NĪ jomas profesionāļiem būtu nepieciešama vienota platforma interneta vidē. «Pašreizējā situācijā, kad novērojam pārmaiņas NĪ tirgū, tas vēl vairāk nekā agrāk aktualizē jautājumu par profesionāļus apvienojošas, uzticamas interneta vietnes izveidi, kas NĪ aģentiem un kompānijām būtu gan kā labs rīks savas datu bāzes izveidošanā, gan arī potenciālo klientu meklējumus atvieglojošs, vienlaikus – izglītojošs portāls,» secina I. Sjarki.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra