Šajā piektdienā biznesa portāls db.lv saviem lasītājiem piedāvā iespēju ielūkoties SIA Smalkais muslis ražotnē Olainē, kur tiek ražots muslis ar ogām.
Ieva Biķe un Ilze Kalāce-Bērziņa ir radījušas smalka maluma auzu pārslu, augļu, sēklu un ogu maisījumu Smalkais muslis. Ražošanas process notiek kādreizējā piemājas dārza mājā, kura ir vien septiņus kvadrātmetrus liela. Uzņēmuma vadītājas uzsver, ka Smalkais muslis ir ne tikai klasiskais brokastu produkts, bet ēdams arī vakariņās. Tiešu konkurentu tam neesot, jo neviens Latvijā vēl nepiedāvā musli, kurš ir sasmalcināts. Produktam netiek pievienots cukurs, jo saldumu tam piešķir augļi un ogas. «Mēs gribējām atšķirties un visu samalt. Sākotnēji gan mums salūza vairākas iekārtas, jo samalt dateles vai rozīnes nav tik vienkārši, tomēr esmu atradusi tehniku, kā to izdarīt,» stāsta I. Kalāce-Bērziņa, kura ir atbildīga par ražošanas procesu.
Skaties arī citus ražošanas stāstus, klikšķinot šeit!
Smalkais muslis pamatā ir pilngraudu auzu pārslas, augļi, ogas un sēklas. Tiek piedāvāti trīs veidi – ar ogām (Latvijas dzērvenēm un avenēm), ar eksotiskiem augļiem (plūmēm, datelēm, rozīnēm) un ar sēklām (ar grauzdētām Latvijas kaņepēm). Tuvākajā nākotnē ir iecerēts vēl viens veids, kas pagaidām tiek turēts noslēpumā. Tas arī būs saldais muslis, jo eksperimentālā kārtā tika izmēģināts muslis ar dārzeņiem, tomēr izrādījies, ka lielāks pieprasījums ir tieši pēc saldajām garšām. Nākotnē tiek domāts arī par musli batoniņu ražošanu, eksportu un meistarklašu rīkošanu. «Mēs visu laiku cenšamies sevi izaicināt. Mēs vēlamies tikt tur, kur mūs neviens negaida,» teic I. Biķe, kura uzņēmumā ir atbildīga par mārketingu un finanšu līdzekļu piesaistīšanu.
Ideja par šādu produktu un biznesu radās Ilzei, kad viņa ar ģimeni ceļoja pa Eiropu. Testēšanas režīmā 2017. gadā viņa produktus deva nogaršot draugiem, bet, kad viņi sāka pieprasīt pat trīs pakas nedēļā, saprata, ka biznesam ir nākotne. Uzņēmējas sāka apmeklēt dažādus seminārus un kursus, meklēt finansējumu tehnikai, konsultēties ar Latvijas Lauksaimniecības universitātes speciālistiem, lai uzzinātu vairāk par savu produktu un tā iepakošanu, uzglabāšanu. Sākums nav bijis viegls. Un arī tagad būt par mājražotāju nav viegli, tomēr ar dažādu projektu palīdzību tas ir krietni vieglāk. Ar Leader un Nodarbinātības valsts aģentūras komercdarbības sākšanas projektiem piesaistītas sākotnējās investīcijas. Uzņēmējas piedalījušās arī SEB grantu programmā (ie)dvesma, kur ieguvušas vēl 10 tūkstošus eiro. Šī nauda noderēs, lai iegādātos jaunu ražošanas iekārtu no Francijas. Ikdienā uzņēmējas darbojas arī Jūrmalas biznesa inkubatorā. «Granta finansējums tiks ieguldīts jaudīgākas ražošanas tehnikas iegādē, lai varētu palielināt ražošanas apjomus. Pašreizējā iekārta var saražot septiņas reizes mazāk kā to spēs jaunā iekārta. Pateicoties granta finansējumam, mēs būtiski palielināsim ražošanas efektivitāti. Mums šis finansējums ir ļoti nozīmīgs, lai gan, piemēram, citam ražotājam tā varētu būt salīdzinoši neliela investīcija,» teic I. Biķe.
Muslis sākotnēji tika radīts kā klasisks brokastu produkts - ēšanai kopā ar pienu, jogurtu vai kefīru. Tomēr klienti ieteikuši, ka to var izmantot arī smūtijos jeb kokteiļos, pievienot putrām, kūkām, cepumiem un lietot pat kotlešu un karbonāžu panēšanai. Interesanta recepte: «Smalkais muslis» ar augļiem un kviešu miltiem attiecībā apmēram 1:1, klāt pievienojot olu, pienu. No masas cep gan plānās, gan biezās pankūkas. Uzņēmējas iesaka arī vistas gaļas kotletītes ar saldskābo musli rīvmaizes vietā.
«Mūsu produkts nav bioloģisks, jo pagaidām mēs nevar nodrošināt, lai visas izejvielas, kuras izmantojam, tādas būtu. Taču mūsu plānos ir kādreiz izveidot arī bioloģiska produkta līniju,» sacīja teica I. Biķe.
Smalkais muslis ir pieejams vairāk nekā 50 veikalos Latvijā. ««Ieiešana» Stockmann nebija viegla. Neviens lielais tirdzniecības centrs mazos mājražotājus negaida ar atplestām rokām, tomēr mums izdevās. Stockmann ir tādas kā ugunskristības tieši mūsu iepakojumam, jo tam jāizkonkurē visi krāsainie iepakojumi starp citiem līdzīgiem brokastu produktiem. Mūsu lielākais prieks, ka Smalkais muslis pieejams visās airBaltic lidmašīnās, kur tas tika pielāgots, lai pasniegtu ar ūdeni. Nākotnē mēs vēlētos «iekarot» arī Rimi, tomēr vēl tāls ceļš ejams. Esam arī beziepakojuma veikalos Burka, Turza, Zemes draugs, Ber un Sver,» stāsta I. Biķe.
#1/18
Ieva Biķe (no labās) un Ilze Kalāce-Bērziņa, SIA Smalkais muslis īpašnieces. Ražošanas process skatāms tālāk galerijā!
#2/18
Tiek piedāvāti divu veidu iepakojumi - 250 g un 500 g. Šī produkta sastāvdaļas ir: 73% pilngraudu auzu pārslas, 20% rozīnes, 2% avenes, 2% dzērvenes, 2% amarants, 1% godži ogas. Produkta realizācijas termiņš - 6 mēneši.
#3/18
«Smalkais muslis» satur daudz šķiedrvielu un ogļhidrātu, to iecienījuši gan vegāni, gan sportisti. Netiek pievienots cukurs, jo saldumu piešķir žāvētie augļi un ogas.
#4/18
Izejvielas tiek iepirktas lielos apjomos un novietotas uzņēmuma ražotnes telpās. Tās ir vien septiņus kvadrātmetrus lielas, tomēr divos stāvos. Otrajā stāvā ir izveidota izejvielu noliktava. Pilngraudu auzas ogu muslim tiek iepirktas no AS «Dobeles Dzirnavnieks», «superfūds» pūstais amarants no SIA «Dabas Stacija», Latvijas avenes - no mājražotājas Ievas Sprižas, Latvijas dzērvenes - no zemnieku saimniecības «Piesaules» un eksotiskās ogas kā rozīnes un godži - no SIA «Gemoss».
#5/18
Ražošanas procesa sākumā notiek katra produkta sastāvdaļu precīza iesvēršana un pēc tam - samalšana saskaņā ar uzņēmuma receptūrām. I. Kalāce-Bērziņa ražošanas procesu sāk ar izejvielu kvalitātes kontroli - tiek izpētīts, vai tām ir atbilstoša smarža, krāsa un konsistence.
#7/18
«Mūsu produkts nav bioloģisks, jo pagaidām mēs nevar nodrošināt, lai visas izejvielas, kuras izmantojam, tādas būtu. Mūsu plānos ir kādreiz izveidot arī bioloģiska produkta līniju,» sacīja teic I. Biķe.
#8/18
Nepilnas pusminūtes laikā pilngraudu auzas pārvēršas par miltiem. Citām izejvielām nepieciešams ilgāks laiks.
#9/18
Malšanas process notiek divos dažādos mikseros. Nesen SEB programmā «(ie)dvesma» iegūts 10 tūkstošu eiro līdzfinansējums. Šī summa uzņēmējām noderēs, lai iegādātos jaunu ražošanas iekārtu no Francijas. «Granta finansējums tiks ieguldīts jaudīgākas ražošanas tehnikas iegādē, lai varētu palielināt ražošanas apjomus. Pašreizējā iekārta var saražot septiņas reizes mazāk kā to spēs jaunā iekārta. Pateicoties granta finansējumam, mēs būtiski palielināsim ražošanas efektivitāti. Mums šis finansējums ir ļoti nozīmīgs, lai gan, piemēram, citam ražotājam tā varētu būt salīdzinoši neliela investīcija,» komentē I. Biķe.
#10/18
Katras izejvielas malšanas process atšķiras, tomēr, lai samaltu visas sastāvdaļas, ir nepieciešamas 20 minūtes. Mikserim ir jābūt pietiekami saudzīgam un spēcīgam, lai visas sastāvdaļas tiktu samaltas. Vislielākās grūtības sagādā žāvētie augļi. «Mēs gribējām atšķirties un visu samalt. Sākotnēji gan mums salūza vairākas iekārtas, jo samalt dateles vai rozīnes nav tik vienkārši. Tomēr esmu atradusi tehniku, kā to izdarīt,» saka I. Kalāce-Bērziņa.
#11/18
Mēnesī tiek saražotas vidēji 500 pakas, bet ar to jau ir par maz. Produktam netiek pievienots cukurs, jo saldumu tam piešķir augļi un ogas.
#12/18
Uzņēmējas iestājas par vienkāršību. Viņām svarīgi, lai iepakojums būtu «tīrs» un vienkāršs, bez liekām apdrukām. «Jo vienkāršāk un lakoniskāk, jo labāk. Mēs vēlamies no citiem ražotājiem atšķirties ar vienkāršību un elegantu iesaiņojumu,» stāsta I. Kalāce-Bērziņa.
#13/18
«Mūsu uzņēmuma «rozīnīte» ir zīmogi. Tie mums ir 11, katram savs teksts, dizains un izmērs,» rāda I. Kalāce-Bērziņa.
#14/18
Fasēšanas iekārtas tvertnē tiek iebērtas visas samaltās sastāvdaļas. «Tā kā mēs piedāvājam divu veidu iepakojumus - 250 g un 500 g, pirms mēs beram fasēšanas iekārtā samaltās izejvielas, nepieciešams iestatīt nepieciešamos parametrus. Ir pedālis, kurš ir savienots ar fasēšanas iekārtu - nospiežot to un turot rokās iepakojumu, samaltās sastāvdaļas tiek «iepūstas» iepakojumā,» skaidro I. Kalāce-Bērziņa.
#16/18
Iepakojumam tiek pielikta zīmīte «Roku darbs». Katra zīmīte tiek izgriezta ar roku un pielīmēta ar līmes zīmuli.
#17/18
Muslis sākotnēji tika radīts kā klasisks brokastu produkts - ēšanai kopā ar pienu, jogurtu vai kefīru. Tomēr klienti ieteikuši, ka to var izmantot arī smūtijos jeb kokteiļos, pievienot putrām, kūkām, cepumiem un lietot pat kotlešu un karbonāžu panēšanai. Interesanta recepte: «Smalkais muslis» ar augļiem un kviešu miltiem attiecībā apmēram 1:1, klāt pievienojot olu, pienu. No masas cep gan plānās, gan biezās pankūkas.
#18/18
Produkta pamatā ir pilngraudu auzu pārslas, augļi, ogas un sēklas. Tiek piedāvāti trīs veidi – ar ogām (Latvijas dzērvenēm un avenēm), ar eksotiskiem augļiem (plūmēm, datelēm, rozīnēm) un ar sēklām (ar grauzdētām Latvijas kaņepēm). Tuvākajā nākotnē ir iecerēts vēl viens veids. Eksperimentālā kārtā izmēģināts muslis ar dārzeņiem, tomēr atklājies, ka lielāks pieprasījums ir tieši pēc saldajām garšām. Nākotnē tiek domāts arī par musli batoniņu ražošanu, eksportu un meistarklašu rīkošanu. «Mēs visu laiku cenšamies sevi izaicināt. Mēs vēlamies tikt tur, kur mūs neviens negaida,» teic I. Biķe.