Linda Lukstiņa savā papīrlietu veikalā Manilla mēģina samazināt ikdienas steigas tempu; pēc viņas pārliecības, pastkartes, rakstāmpiederumi un blociņi mudina apsēsties un padomāt par to, ko raksti.

Manilla ir dizaina papīrlietu veikals, kas apvieno dažādas produktu grupas. 90% veikalā atrodamo lietu ir no papīra. «Pamazām mūs sāku uzskatīt par dāvanu veikalu. Sākumā likās, ka šis būs moderns kancelejas preču veikals, bet tagad klāsts iet roku rokā ar dāvanām, jo lielākā daļa dizaina papīrlietas pērk, lai dāvinātu, jo sev tās kaut kā neatļaujas,» spriež Linda.

Runājot par tik specifiska biznesa dzīvotspēju, viņa atzīst, ka tas, vai cilvēkiem patīk un vai viņi iegādājas kādu preci, ir divas dažādas lietas. «Mūsu veikals pārstāv ļoti specifisku nišu, taču domāju, ka pēc labām lietām vienmēr ir pieprasījums. Protams, dažbrīd piezogas doma, ka varbūt es esmu vienīgā, kam šādas lietas patīk, taču daudzi cilvēki nāk un priecīgi iet prom, sakot, ka nāks iepirkties vēl,» saka Linda.

Dažādas vēlmes

Ideja par veikaliņu Lindai radās, jo viņai gribējies veidot kaut ko savu. Sākotnēji viņa domāja par savu produktu līniju, piemēram, blociņiem, dāvanu papīru, pastkartēm utt., taču atklāja, ka tas būtu pārāk mazs sortiments, lai varētu runāt par biznesu. Viņa bija papīra produktu izstādē Londonā, pēc kuras saprata, ka pasaulē ir saražots ļoti daudz skaistu lietu, ko viņa vēlētos atvest uz Rīgu un piedāvāt vietējiem. «Esmu apvienojusi vienuviet visu skaisto lietu ražotājus un plānoju atklāt savu produktu līniju. Šis, šķiet, ir ideālais variants,» viņa spriež. Linda sākusi darbu pie galda kalendāra, plāno izveidot arī īpašo Manilla dāvanu papīru. Tāpat viņas veikaliņš piedāvā izgatavot ielūgumus.

Pirmajā dienā, kad Linda atvēra veikalu, tajā nebija nekā no Latvijas uzņēmumu saražotā. Sākumā uzņēmēja koncentrējās uz to, lai apkopotu ārzemju ražotāju produkciju, tāpēc sarunas ar vietējiem uzņēmumiem atliktas. Turklāt ar vietējiem viss notiekot ātrāk – nereti pēc pasūtīšanas prece veikalā ir jau nākamajā dienā, bet no ārzemju partneriem tā reizēm jāgaida pat divus mēnešus. Linda novērojusi, ka ārzemēs cenu politika ir skaidrāka un ražotāji ir saprotošāki. «Es saprotu, ka Latvijā ir cits tirgus un ražotājiem atšķirīgi izdevumi un ieņēmumi, bet ārzemnieki uz cenu politiku raugās citādi. Cenas ir pieņemamas un saprātīgas pat tad, ja veikals veic maza apjoma pasūtījumu. Protams, ir ražotāji, kam minimālajā pasūtījumā ir 100 eiro, un tādi, kam tā ir 1000 eiro, taču lielākoties mazie veikali var iegādāties arī divus blociņus par vairumtirdzniecības pircēja cenām, kā rezultātā ir jēga šīs preces sūtīt, piemēram, no Londonas uz Rīgu,» viņa spriež.

Tagad veikalā ir arī vietējo uzņēmumu produkcija, un Linda priecājas, ka Latvijā ražo interesantas dizaina preces, taču nereti gadās, ka pašmāju uzņēmumu sortiments gadu gaitā nemainās. «Cilvēku prasības mainās, viņi vēlas kaut ko citu, piemēram, negribas katru gadu pirkt vienu un to pašu plānotāju,» viņa spriež.

Uzraksti vēstuli

Veikalā ir visai plašs sortiments – blociņi, plānotāji, rakstāmpiederumi, dokumentu knaģi utt. «Sākotnēji domāju, ka piedāvāsim tikai bloknotus, kartītes un dāvanu papīru, bet tagad jau ir stūrītis arī kaligrāfijas cienītājiem, kur ir tinte, spalvas, vēstuļpapīrs. Tāpat aicinām cilvēkus rakstīt vēstules un pastkartes tepat veikalā un atstāt pārdevējai. Mēs gribam, lai cilvēki sūta ar roku rakstītas vēstules un pastkartes, jo tām ir cits šarms,» uzskata Linda.

Mūsdienu cilvēka dzīves ritms ir mainījies, prioritāte ir ātrums un ērtība, tāpēc viņai šķiet patīkami, ka visā šajā steigā var apsēsties, uzrakstīt un aizsūtīt vēstuli, un tās saņēmējs, atverot pastkastīti, ir pārsteigts.

Manilla piedāvā arī dažādas nodarbības, piemēram, apgūt kaligrāfiju. Linda ir pārsteigta par cilvēku lielo interesi, jo, kad viņa pati par to interesējās, atrada vien divas vietas Rīgā, kur to var apgūt. Viņai licies, ka tas cilvēkiem varētu šķist vecmodīgi, bet ļaudīm interesē gan klasiskā, gan modernā kaligrāfija. Savukārt Ziemassvētku laikā bija aktuālas filcēšanas, eglīšu virteņu izgatavošanas, dāvanu saiņošanas un puzuru veidošanas meistardarbnīcas. Manilla ir sākusi strādāt arī ar korporatīvajiem klientiem. Lindas mērķis nav piedāvāt kancelejas preces 200 darbinieku kolektīvam, bet, piemēram, īpašus, personalizētus piezīmju blokus uzņēmuma vadītājiem, kuri, tiekoties ar sadarbības partneriem, tieši reprezentē uzņēmumu.

Plāno savu laiku

Savulaik Linda ir strādājusi Rīgas domē. Viņa vēlējusies kaut ko mainīt, juta sevī radošo potenciālu, bet sākotnēji viņai nebija vīzijas, ko tieši gribētu darīt. Mainīt darbu mainīšanas pēc nelikās jēgpilni. «Man nebija apnicis darbs, jo viss bija labi – man patika mans darbs, bija labi kolēģi, vienīgais, kā trūka, bija radošais piepildījums. Aizgāju dekrētā, piedzima bērniņš, dzīvojos pa mājām un sapratu, ka es tiešām negribu darīt to, ko esmu darījusi līdz šim. Un tad dabiski dzima ideja par šo veikalu,» atminas Linda.
Runājot par atšķirībām darbā publiskajā sektorā un savā biznesā, viņa secina, ka lielākā ir iespēja būt sava laika plānotājai. Arī Lindas vīrs ir uzņēmējs un jau iepriekš, vērojot viņa darba ritmu, Lindai šķita pievilcīga iespēja brīvi regulēt savu laiku.

Lindai ir svarīgi dienas pirmo daļu pavadīt ar bērnu un, tā kā veikals durvis ver 11, viņai ir iespēja pa ceļam uz darbu aizvest mazuli pie vecvecmammas, vakarā atkal būt kopā ar ģimeni. «Pa dienu ir normāls stundu skaits, ko varu pavadīt ar bērnu. Man šajā gadījumā tas ir svarīgi, un necieš ne bizness, ne bērns. Algotā darbā tas nebūtu iespējams, jo jau astoņos būtu ceļā uz darbu un pēc sešiem būtu mājās. Protams, tas nav iemesls, kāpēc atvēru veikalu, bet laika plānošana manā gadījumā ir svarīgs arguments,» viņa saka.

«Es te esmu katru dienu, bet tas nevienā brīdī neliekas apgrūtinoši. Viss ir tieši tā, kā vajag, jo es pirmo reizi dzīvē daru to, kas man patiešām patīk,» saka Linda. Īsi pirms veikala atvēršanas viņa devusies gulēt vien septiņos no rīta, draugiem teica, ka vēlāk situācija normalizēšoties. Tagad viņa par šo utopisko domu pasmejas, jo darba ritms nav kļuvis lēnāks. Taču tagad Linda ir iemācījusies labāk plānot savu laiku.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra