Kompānijas Dimple izstrādātās NFC uzlīmes pūļa finansējuma vietnē Indiegogo iepriekšpārdošanā iegādājās vairāk nekā 2000 cilvēku visā pasaulē

Uzlīmes ļauj telefona lietotājam ātrāk, piemēram, zvanīt mammai, uzņemt fotogrāfiju vai atvērt Facebook. «Iemācīt» šīm uzlīmēm jeb pogām darīt to, ko vēlies, esot samērā viegli – mobilajā lietotnē telefona īpašnieks izvēlas pogu, ko grib pielāgot vai rediģēt, un norāda, ko ar to vēlas darīt. Nepaiet ne pusminūte un, piemēram, autonavigācijas vietā poga kļūst atbildīga par lukturīša ieslēgšanu. «Process no lietotāja puses ir ļoti triviāls,» saka Rihards Skrubis, Dimple dibinātājs.

Saskatīja potenciālu

Iepriekš Rihards darbojās uzņēmumā Kin Leaves, kas izgatavo dekoratīvās aizsargplēves mobilajiem telefoniem, planšetēm u.tml. Viņš aizdomājās, ka varētu apvienot uzlīmes ar NFC tehnoloģiju. «Nebiju iedomājies, ka tas ir produkts, ko cilvēki varētu vēlēties pirkt,» saka Rihards. Sākotnēji tas bija brīvdienu projektiņš, bet, redzot, ka kādam līdzīgam projektam veicas, viņš aktīvāk sāka strādāt pie savas idejas. Tolaik savā ziņā līdzīgs produkts – podziņa, kas pievienojama telefona austiņu ligzdai, – Kick- starter kampaņā piesaistīja 760 tūkstošus dolāru. «Nolēmu pieķerties šai idejai kārtīgāk. Pagājušā gada novembrī nodibināju uzņēmumu, februārī tika pabeigts prototips un maijā sākām kampaņu,» viņš stāsta. Prototipa izstrādē lieti noderēja Rīgas domes un Swedbank grantu programmas Atspēriens finansējums. «Bez tā būtu bijis grūtāk nokļūt līdz prototipam. Tas bija viens no pamatakmeņiem, kas nepieciešams, lai varētu piesaistīt finansējuma pirmās lielās partijas ražošanai,» saka Rihards. Šī produkta izstrādē ieguldīts pusotrs gads.

Piesaista divtik

Dimple ir Latvijā radusies biznesa ideja, un te arī dibināts uzņēmums, tomēr Rihards izvēlējās reģistrēt vēl vienu uzņēmumu – Dimple Inc. ASV, Deleverā, lai varētu realizēt pūļa finansējuma piesaistes kampaņu. «Psiholoģiski dolāra zīme kampaņā ir ļoti svarīga. Galu galā lielākā daļa naudas šajās kampaņās vienmēr nāk no ASV, un eiro un britu mārciņas amerikānim ir grūti saprast. Tādēļ uzņēmums dibināts gan Latvijā, gan ASV, tehniski ASV kompānija ir starpnieks, kas nodrošina naudas apstrādi,» saka Rihards.

Dimple realizēja kampaņu pūļa finansēšanas platformā Indiegogo. Sākotnēji apsvērta doma par kampaņu Kickstarter vietnē. «Speciāli lidoju uz ASV, izveidoju tur uzņēmumu, atvēru bankas kontu. Taču man bija neliels strīds ar Amazon par maksājumu pieņemšanu. Biju izvirzījis termiņu un man apnika cīnīties ar citu kompāniju aroganci, tāpēc izlēmu par labu Indiegogo, lai gan ticu, ka Kickstarter rezultāti būtu labāki,» teic Rihards. 50 dienu iepriekšpārdošanas kampaņā Dimple uzlīmes pasūtīja nedaudz vairāk kā 2000 cilvēku, nopērkot aptuveni 3500 produktu 87 tūkstošu ASV dolāru apmērā. Rezultātā izdevās piesaistīt divreiz lielāku finansējumu, nekā noteica sākotnējais mērķis. 46% Dimple podziņu septembra pēdējā nedēļā tiks nosūtītas uz ASV, pārējās – uz visdažādākajām pasaules valstīm. Šobrīd produkts nonāks galvenokārt pie tiem, kas to iegādājušies. Decembrī iecerēts ražot nākamo partiju un tad produktu varētu nopirkt gan no paša uzņēmuma, gan izplatītājiem.

Galaprodukts – Rīgā

Ir divi produkta varanti – ar divām un četrām podziņām. «Man likās, ka, izvēloties četras pogas, esmu objektīvi izvērtējis cenu, iespējas un ērtību, bet izrādījās, ka divas pogas ir lētākas, līdz ar to lielāks pircēju loks tās izvēlas. Divu pogu variants ir par 70% populārāks nekā četru pogu,» stāsta Rihards. Dimple pogas ir deviņās krāsās, bet visvairāk cilvēki izvēlas melnās un pelēkās pogas.

Produkta komponentes nāk no dažādām pasaules malām, bet galaprodukts top Rīgā. Sākotnējā ideja bija pirkt ražošanas pakalpojumu Beļģijā, bet sadārdzinājums bija tāds, ka par to pašu naudu uzņēmums pusgadu var maksāt algas darbiniekiem, nomāt telpas un iegādāties aprīkojumu. Tāpēc izlemts ražošanu veikt pašu spēkiem un izveidot nelielu ražošanas cehu Rīgā, kas nākotnē tikšot izmantots arī citu produktu izstrādei. Runājot par nākotnes mērķiem, Rihards teic, ka ir iecerēts attīstīt vēl citus produktus ar līdzīgu ideoloģiju. «Pašlaik atturēšos stāstīt par nākotnes produktiem, bet prototipa stadijā jau ir vairāki produkti, kas būtu piemēroti plašākām cilvēku masām,» viņš apgalvo. Runājot par konkurenci un to, vai kāds cits nedara kaut ko līdzīgu, Rihards teic, ka nešaubās, ka kādā ķīniešu šķūnītī pašlaik jau tiek izgatavots kaut kas ļoti līdzīgs. «Tomēr es ticu, ka visiem produktiem ir tā, ka atceras pirmos, kas nokļuva līdz tirgum. Mums tomēr ir liela priekšrocība, ka esam pirmie. Agri vai vēlu būs konkurenti, kas priecē, jo bez konkurences nebūtu interesanti,» viņš apgalvo.

Arvien vairāk ierīču

«Man patīk tas, kas šobrīd notiek Latvijas startup vidē. Taču pašlaik visi ražo programmatūru. Protams, to darīt ir vieglāk – acumirklī var palaist pasaulē, viegli labot kļūdas utt., bet taustāmu ierīču radīšanā pat Bagdāde ir priekšā Latvijai. Ar aprīkojumu, ko esam nopirkuši, centīšos dot savu artavu, lai palīdzētu nokļūt līdz īstam produktam – izmantot mūsu iekārtas un prototipēt produktus,» saka Rihards.

Viņš uzskata, ka programmatūra ir pirmais solis Latvijas jauno tehnoloģiju iesācējuzņēmumu attīstībā un drīzumā attīstīsies jaunas kompānijas, kas pievērsīsies dažādām ierīcēm. «Es ticu, ka turpmākā gada laikā situācija uzlabosies, startup vide būs daudz košāka un krāsaināka. Jau šī gada pirmajā pusē ir radies diezgan daudz ierīču startup, arī tādas, kas saņēmušas pūļa finansējumu, piemēram, airDog. Ticu, ka līdzīgi projekti būs arvien vairāk, viss iet uz priekšu,» uzskata Rihards.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra