Tauriņš no kungu aksesuāra kļuvis par abiem dzimumiem piemērotu akcentu, atkāpies no tradicionālās formas un krāsām

Pirms trim gadiem, kad Gerdas Liepiņas meitai Penelopei bija vien daži mēneši, jaunā māmiņa nolēma, ka paralēli meitiņas audzināšanai vēlas sevi nodarbināt. Palēnām tapa tolaik «svaigi» aksesuāri – tauriņi. «Skatījos bildes un sapratu, ka tauriņš ievērojami maina tēlu,» saka Gerda. Aksesuāru zīmols nosaukts par godu viņas meitai – Penelopes tauriņi. Raksturojot atšķirības starp pirmajiem tauriņiem un tiem, ko viņa šuj tagad, Gerda norāda, ka izmaiņu ir daudz. «Tagad es saprotu, ko daru. Pašā sākumā vienu tauriņu taisīju vairākas stundas. Tas bija piņķerīgi, turklāt pirmajā reizē muļķīgi biju paņēmusi velvetu, kas ir biezākais audums,» viņa atminas. Tagad viņai ir ne vien tauriņi, bet arī tiem piemērotas iepakojuma kastītes. Tās noder gan tirdzniecībai, gan kā dāvanu iesaiņojums. Tās ir arī ērtas turpmākai mantas uzglabāšanai. Gerda ir radījusi arī maisiņus, birkas. «Ja es šos tauriņus pirktu pati sev, man būtu prieks, izejot no veikala, – gan par produktu, gan par kastīti, gan par maisiņu,» saka Gerda.

Viņa veido tauriņu kolekcijas, piemēram, par godu Līgo svētkiem darinājusi kolekciju Saulgrieži, kuros izmantoti tautiski audumi. Reiz Gerda braukusi uz Limbažiem, kur tiek austi audumi, prātojusi, ka tauriņi no tiem jaunajai paaudzei varētu neiet pie sirds, šķist vecmodīgi. Taču, apskatot audumus klātienē, Gerda atklāja, ka tie ir visdažādākajos krāsu salikumos, varētu patikt arī jauniešiem, turklāt pēdējā laikā latviskais ir modē. Tiesa gan, ne visus tauriņu modeļus iespējams uzšūt no šī austā auduma, tas ir diezgan biezs. «Audums diktē noteikumus, ko var izdarīt,» saka Gerda.

Tauriņu bums

Pirmā tirdzniecības pieredze Gerdai bija Kalnciema kvartāla tirdziņā. Pirmajā reizē viņa pārdeva divus tauriņus, nākamajā – vienu. Viņai radās loģisks jautājums – kāpēc tik maz? Lai tirgotos šādā organizētā pasākumā, jāmaksā dalības maksa. Pārdodot tikai dažus aksesuārus, ieņēmumi ir pārāk mazi, lai šāda tirgošanās būtu izdevīga. «Tagad es saprotu, ka tolaik cilvēki vēl nebija gatavi, un tauriņu uztvēra kā ļoti klasisku vīriešu aksesuāru. Pēc kāda laika sākās tauriņu bums, tie nāca modē un tagad to ir pat par daudz – visur, kur pagriezies, ir tauriņi,» spriež Gerda.

Tagad viņa vēl reizi pa reizei piedalās tirdziņos, bet viņai šķiet, ka šis produkts – tauriņš – nav īsti piemērots šādam tirdzniecības formātam. Pamazām viņa mēģina attīstīt citus noieta kanālus. Galvenokārt tauriņi tiek tirgoti Penelopes tauriņu mājaslapā un interneta vietnē Etsy.com, tie ir nopērkami arī vairākos Rīgas veikalos.

Vada intuīcija

«Es sāku šūt tauriņus, jo man patika to darīt, nevis ar domu par modi vai lielu biznesu,» saka Gerda. Tomēr viņa ir nodibinājusi uzņēmumu i/k Gerda Liepiņa, lēnām bizness attīstās. «Es ļoti cenšos nepazaudēt savu sākotnējo azartu, entuziasmu un vieglumu,» saka Gerda. Sākumā, kad nav nekādu zināšanu par uzņēmējdarbību, neatliek nekas cits kā paļauties uz intuīciju un sajūtām. «Ja liekas, ka var, ir jādara. Var zaudēt laiku un arī naudu, bet jebkurā gadījumā tā ir pieredze,» viņa saka. Gerda atzīst, ka arī viņai ir bijuši projekti, kas neizdodas. Piemēram, bija viena tauriņu kolekcija, no kuras aksesuārus neviens nepirka. Izrādās, viņa šos tauriņus bija veidojusi, domājot, ka kādai cilvēku grupai tie patiks, bet pati sevi ar to neidentificēja. Tāpat viņa ir violetās krāsas fane, bet ir skaidrs, ka visi tauriņi nevar būt violeti, jo cilvēkiem patīk arī citas krāsas. «Ar laiku mācos izkāpt no savas pasaulītes un saprast, ko cilvēki gribētu,» norāda Gerda.

Pieskaņo kleitai

Laika gaitā mainījusies arī Gerdas šūto aksesuāru cena. Piemēram, paši pirmie vīriešu tauriņi maksāja septiņus latus, bet sieviešu – 9 latus. Šobrīd tie maksā 30 eiro. «Sapratu, cik maksā mans darbs. Pieauga apjoms, tāpat – manas vēlmes pēc labākiem audumiem un iepakojuma. Cenu veido daudzas mazas detaļas. Tagad es novērtēju arī savas idejas un laiku. Es apzinos, ka mans produkts ir viens no dārgākajiem tirgū. Lielākoties cilvēkiem neinteresē kvalitāte, viņiem neko neizsaka, ka tauriņi šūti no dabīga zīda un audums pirkts Romā. Ļoti reti kuram tas kaut ko nozīmē,» uzskata Gerda.

Taču tajā pašā laikā viņai ir klienti, kas katru gadu pērk jaunu tauriņu. Aktīvākā tirdzniecība ir vasarā, kad ir kāzu laiks, dažādi pasākumi – pāri vēlas savā starpā saskaņotus aksesuārus. Nereti pie Gerdas nonāk dāmu kleita, pie kuras viņa meklē audumu kunga tauriņam. Penelopes tauriņi bieži tiek pirkti kā dāvana. Īpaši to varot just Ziemassvētku laikā.

Gerdas tauriņi paredzēti gan sievietēm, gan vīriešiem. Lielākoties pircējas ir sievietes, kuras tos iegādājas ne tikai sev, bet arī dāvanām saviem draugiem un vīriem.

«Gribētos, lai klientu lokā būtu vairāk vīriešu. Viņiem nav tik daudz aksesuāru kā sievietēm. Dāmas var atļauties nēsāt bižutēriju, bet vīrieši to nevar. Kungu aksesuāriem jābūt labiem,» viņa spriež. Gerdai ir iecere pievērsties arī apģērbu ražošanai. «Es gribu tauriņu impēriju,» viņa saka. Pagaidām gan Gerda neko vairāk par to nestāsta, vien piebilst – lai kādos apjomos tas kādreiz notiktu, viņa vēlas savos darinājumos saglabāt sajūtas un emocijas. «Lai tas nebūtu sausi,» viņa saka.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra