Autobusu kompānijām to ieviešanu plāno atlikt, Pasažieru vilcienam atlaides nedos.
Tas izriet no iesaitīto pušu teiktā Dienas Biznesam. Visticamāk, tuvāko nedēļu laikā Finanšu ministrija (FM) virzīs Valsts ieņēmumu dienesta (VID) izstrādātus grozījumus Ministru kabineta (MK) noteikumos Nr. 96 Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība, kuri patlaban paredz, ka ne vēlāk kā 2019. gada 1. janvārī pasažieru pārvadāšanas transportlīdzekļos un biļešu tirdzniecības vietās jāievieš jaunie kases aparāti, hibrīda kases aparāti vai kases sistēmas.
Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
Šī gada sākumā Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) uzrakstījusi vēstuli Satiksmes ministrijai (SM), lai tā sniedz valdībai informāciju, ka dabā nav pieejams neviens kases aparāts, kas atbilstu šo noteikumu prasībām, norāda LPPA prezidents Ivo Ošenieks. Autobusu kompānijas lūgušas, lai šīs prasības atceļ līdz 2020. gada beigām, kad pakalpojumu sniegšana būs jāuzsāk tiem uzņēmumiem, kas būs uzvarējuši iepirkumā par pārvadājumu nodrošināšanu visā Latvijā uz 10 gadiem. Nozares komersantu ieskatā, nav jēgas iegādāties jaunus kases aparātus un to sistēmas, ja nav garantiju, ka pēc diviem gadiem būs līgums. Proti, var iznākt, ka autobusu kompānijas iegulda miljonu eiro, bet pēc diviem gadiem šīm investīcijām vairs nav pielietojuma. Arī valsts SIA Autotransporta direkcija valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš atzīmē, ka nav garantiju, ka tās kompānijas, kuras šobrīd kases sistēmas ieviestu, uzvarēs iepirkumā par pārvadājumu veikšanu no 2021. g. Līdz ar to valstij var nākties par šādu sistēmu ieviešanu maksāt divreiz, jo ir skaidrs, ka komersanti šos tēriņus neuzņemsies uz sevi, bet iekļaus izdevumos, aprēķinot zaudējumus par pārvadājumu veikšanu.
Pēc I. Ošenieka teiktā, vēl vasarā radies iespaids, ka VAS Pasažieru vilciens (PV) nekādu problēmu ar šo jautājumu neesot un uzņēmuma kases sistēmas tiks līdz novembrim sertificētas. Oktobrī FM pārstāvji apliecinājuši, ka gatavi virzīt grozījumus un atlikt prasības ieviešanu autobusu kompānijām un autoostām. Taču tad arī PV uzstājis, ka uzņēmumam nepieciešams atbrīvojums no MK noteikumu ievērošanas, jo ir problēma iegādāties atbilstošus mobilos kases aparātus, ko izmantos konduktori. Pret to gan iebilduši FM pārstāvji, norādot, ka virzīs MK noteikumu grozījumus tikai tad, ja PV savu prasību atsauks. I. Ošenieks atzīmē, ka autobusu kompāniju gadījumā runa ir par vismaz 1100 kases aparātiem, kamēr PV gadījumā – apmēram 100.
Vairumam uzņēmumu uz jauniem kases aparātiem vai kases sistēmām bija jāpāriet pērnā gada jūlijā, bet pasažieru pārvadātājiem noteiktais termiņš ir nākamā gada 1. janvāris, norāda PV Pasažieru pārvadājumu departamenta vadītājs Ivars Zaļais. Viņš atgādina, ka situācija ar jaunajiem kases aparātiem un sistēmām bijusi visai slikta. Pirmais prasībām atbilstošais kases aparāts parādījies tikai pērnā gada aprīļa beigās, bet pēc 10 mēnešiem tas atzīts par nederīgu. Tā kā sabiedriskajam transportam nav bijusi pieejama neviena kases sistēma, PV to īpaši pasūtījis. Tās atbilstības pārbaudi veic KPMG, un šis process varētu noslēgties tuvāko nedēļu laikā, iespējams, pat paspējot to izdarīt līdz 1. janvārim.
Visu rakstu Sabiedriskajā transportā jaunos kases aparātus negrib lasiet otrdienas, 4.decembra laikrakstā Dienas Bizness! Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!