Jaunākais izdevums

Naftas uzņēmums Royal Dutch Shell paziņojis, ka būvēs pasaulē pirmo peldošo sašķidrinātas dabasgāzes (SDG) platformu, liecina informācija Shell interneta vietnē un par to ziņo BBC.

Par Prelude projektu paziņots piektdien, un analītiķi uzskata, kas tas varētu izmaksāt no 8 līdz 15 miljardiem ASV dolāru.

Tas nodrošinās 3,6 miljonus tonnu gāzes gadā, lai apmierinātu augošo Āzijas pieprasījumu, un varētu sākt darboties 2016.gadā.

Platforma tikšot pietauvota 200 kilometrus no Austrālijas krastiem.

Uzņēmums apgalvo, ka platforma būs lielākais jūras objekts pasaulē - aptuveni 488 metrus garš.

Samsung to būvē Dienvidkorejā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē lielākais degvielas mazumtirdzniecības zīmols Shell ar prieku paziņo par savu ienākšanu Latvijas tirgū uz zīmola licences līguma pamata ar SIA Baltic Fuels Retail Partners. Shell ienāks Latvijā līdz 2016. gada vasaras beigām, teikts paziņojumā medijiem.

Pirmās Shell stacijas tiks atvērtas jau jūlijā, un līdz gada beigām visā valstī kopumā plānots atvērt desmit degvielas uzpildes stacijas. Jaunās stacijas būs vienīgās Shell mazumtirdzniecības vietas Baltijas valstīs.

«Ar prieku paziņojam par veiksmīgu zīmola licences līguma noslēgšanu ar Baltic Fuel Retail Partners. Ar nepacietību lūkojamies nākotnē, kad varēsim Latvijā piedāvāt Shell augstās kvalitātes degvielu un eļļas līdzās plašam ērtības produktu klāstam aizņemtiem autovadītājiem un citiem mūsu klientiem. Shell Latvijā nodrošinās ne tikai izcilus apkalpošanas standartus, bet arī Shell V-Power un Shell V-Power Racing degvielu, kas satur par 99% tās pašas sastāvdaļas, kas iekļautas Shell V-Power sacīkšu degvielā, kuru 2016. gada pasaules formulas sacīkstēs FIA Formula One World Championship izmanto Scuderia Ferrari,» uzsver Inna Jikhareva, Shell zīmola licences vadītāja.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā darbu pārtraukušas Shell degvielas uzpildes stacijas, novēroja Db.lv.

Par savu atgriešanos Latvijas tirgū uz zīmola licences līguma pamata ar SIA Baltic Fuels Retail Partners pasaulē lielākais degvielas mazumtirdzniecības zīmols Shell paziņoja 2016.gada vasarā.

Shell degvielas uzpildes stacijas tika atvērtas bijušo Trest DUS vietā. Kompānijas atgriešanās plāni Latvijā bija daudzsološi. «Šī iniciatīva ir daļa no plašas stratēģijas, lai piepildītu mūsu izaugsmes cerības un paplašinātu Shell zīmola izplatību jaunos tirgos, tostarp Latvijā,» toreiz Db.lv skaidroja Shell International sabiedrisko attiecību Lielbritānijā nodaļas vadītājs Džonatans Frenčs.

Taču nu degvielas uzpildes stacijas slēgtas un komentāru par iemesliem nav. Db.lv jau ilgstoši neizdodas sazināties ar kompānijas pārstāvjiem, jo uz telefona zvaniem un e-pastiem atbilžu nav. Degvielas uzpildes stacijām neraksturīgas darbības Shell stacijās varēja novērot jau labu laiku pirms slēgšanas – piemēram, benzīntanks Pārdaugavā, pie Botāniskā dārzā brīvdienās nestrādāja vispār. Tagad apmeklētājiem slēgtas arī citas Shell stacijas Rīgā.

Transports un loģistika

Vitol, Helios un Shell noslēdz vienošanos par naftas pārstrādes uzņēmumiem Āfrikā

Līva Melbārzde,21.02.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vitol sadarbībā ar Helios Investment Partners vienojies par Shell vairākuma naftas pārstrādes uzņēmu akciju iegādi Āfrikā kopā par aptuveni 1 miljardu dolāru.

Saskaņā ar šo vienošanos divi kopuzņēmumi turpmāk nodrošinās Shell degvielas un smērvielu pieejamību 14 Āfrikas valstīs ar Shell zīmolu. Viens kopuzņēmums nodarbosies ar Shell eļļas produktiem, to izplatīšanu un mazumtirdzniecību 14 Āfrikas valstīs, ar potenciālu nākotnē pievienot vēl piecas valstis. Vitol un Helios piederēs 80% uzņēmuma, bet pārējie 20% - Shell. Otrs uzņēmums, kurā 50% piederēs Shell un 50% Vitol un Helios, nodarbosies ar Shell esošajām smērvielu jaukšanas rūpnīcām septiņās valstīs un uzraudzīs attiecības ar lielākajiem izplatītājiem katrā valstī, kurā darbojas galvenais kopuzņēmums, kā arī veiks vairākas citas darbības.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagaidām ir grūti novērtēt, kā kompānijas Shell atgriešanās ir ietekmējusi Latvijas degvielas tirgu, saka degvielas mazumtirgotāja Neste Latvija valdes loceklis Armands Beiziķis.

Viņš norādīja, ka Rīgā pagaidām ir maz Shell degvielas uzpildes staciju, līdz ar to ir grūti novērtēt Shell ietekmi. Ir jāskatās, kā Shell turpmāk attīstīs tīklu, un tad to būs iespējams novērtēt.

Savukārt Neste par degvielas tirdzniecību Baltijas valstīs atbildīgā viceprezidente Katri Taskinena norādīja, ka allaž ir pozitīvi vērtējams, ja ir labi konkurenti.

Viņa nevarēja pateikt, cik liela ir Neste tirgus daļa Baltijas valstīs. «Man nav kopējā skaitļa Baltijā, jo mēs neveicam šādus aprēķinus,» viņa sacīja, piebilstot, ka vieglāk ir izvērtēt, kādā secībā tirgus dalībnieki ierindojas, un Neste ir otrajā vietā Latvijā un trešajā vietā Lietuvā un Igaunijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nīderlandes un Lielbritānijas naftas kompānija Shell līdz gada beigām Latvijā plāno atvērt desmit degvielas uzpildes stacijas, informēja Shell International sabiedrisko attiecību Lielbritānijā nodaļas vadītājs Džonatans Frenčs.

«Shell var apstiprināt, ka ienāk Latvijas tirgū,» apliecināja Frenčs. Tas tiek īstenots, noslēdzot zīmola licences līgumu ar SIA Baltic Fuel Retail Partner.

«Šī iniciatīva ir daļa no plašas stratēģijas, lai piepildītu mūsu izaugsmes cerības un paplašinātu Shell zīmola izplatību jaunos tirgos, tostarp Latvijā,» skaidroja uzņēmuma pārstāvis.

Kā ziņots, vairākās vietās Rīgā līdzšinējo uzņēmuma Trest uzpildes staciju vietā tiek ierīkotas Shell degvielas uzpildes stacijas, liecina aculiecinieku novērojumi.

Mazumtirdzniecība

Degvielas tirgotāji: Shell ietekme ir nebūtiska; gaidāma konsolidācija

Lelde Petrāne,20.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Shell zīmola ienākšana Latvijā tirgu nav būtiski ietekmējusi, liecina degvielas tirgotāju sniegtā informācija.

«Visticamāk, arī nākamajā gadā turpināsim būt liecinieki degvielas mazumtirdzniecības tirgus konsolidācijai, kā rezultātā lielākie tirgus spēlētāji turpinās palielināt savu tirgus daļu, savukārt mazākie tirgus dalībnieki to zaudēs. Tāpat nevar izslēgt, ka daļa no mazākajiem Latvijā esošajiem DUS tīkliem daļēji vai pilnībā varētu tikt pārņemti lielāko konkurentu paspārnē, pauž Virši-A izpildirektors Jānis Vība.

Viņš norāda, ka zīmola Shell ienākšana degvielas mazumtirdzniecības tirgū 2016. gadā būtisku ietekmi uz pārējo tirgus dalībnieku tirgus daļām nav atstājusi un arī nākotnē, visticamāk, šādu ietekmi neredzēsim. «Sagaidām, ka potenciālā degvielas tirgotāju konsolidācija var skart ikvienu no mazākajiem degvielas tīkliem, to skaitā arī Shell,» viņš sacīja biznesa portālam db.lv.

Enerģētika

Straujais gāzes cenas kritums biržā nenozīmē, ka tās saglabāsies zemas visu ziemu

LETA,19.10.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā laikā novērotais straujais dabasgāzes cenas kritums biržā nenozīmē, ka gāzes cena turpinās kristies un saglabāsies zema visu ziemu, norādīja banku ekonomisti.

Latvijas Bankas ekonomiste Dace Bērziņa sacīja, ka dabasgāzes cena Eiropā, pēc straujā kāpuma vasaras otrajā pusē, pēdējā laikā ir tikpat būtiski sarukusi. Tostarp pirmdien, 17.oktobra, tirdzniecības sesijas beigās gāzes cena biržā bija 125 eiro par megavatstundu (MWh).

Viņa skaidroja, ka iemesli gāzes cenu samazinājumam ir vairāki.

Tostarp Bērziņa norādīja, ka valstīm Eiropā ir ļoti veiksmīgi izdevies piepildīt dabasgāzes krātuves, kas sniedz zināmu stabilitāti dabasgāzes apgādei ziemas mēnešiem. It sevišķi Vācijā, kurā industriālā un elektroenerģijas ražošana ir balstīta uz intensīvu gāzes patēriņu, gāzes krātuves uz samazinātu industriālo jaudu rēķina ir piepildītas apmēram par 95%.

Enerģētika

Dabasgāzes tirgus uz jauna laikmeta sliekšņa

Jeļena Šaldajeva,23.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropā vienlaicīgi tiek īstenoti vairāki enerģētiskie projekti, kas visai strauji pārveido gāzes tirgu.

Starpvalstu enerģētisko savienojumu izveidošana panāk agrāk izolēto valstu integrēšanu Eiropas vienotajā gāzes tirgū. Savukārt trešo valstu kompānijas paplašina savu infrastruktūru, lai noturētu savas līderu pozīcijas. DB noskaidro, kāda pašlaik ir Eiropas un pasaules dabasgāzes tirgu kopējā aina.

Prognozē deficītu

Starptautiskā Enerģētikas aģentūra (IEA) prognozē, ka dabasgāzes ieguve Eiropas Savienībā (ES) ap 2040.gadu būs sarukusi par pusi. ES eksperti uzskata, ka prognozējamais dabasgāzes deficīta apjoms varētu sasniegt 120 miljardu kubikmetru, kas vēl vairāk palielinātu ES atkarību no dabasgāzes importa.

Prognozes par Eiropas gāzes tirgus attīstības nākotni pārtop arī skaitļos. Eiropas Komisijas (EK) 2019.gada pirmā ceturkšņa atskaite par Eiropas gāzes tirgu atklāj visai straujas pārmaiņas, salīdzinot ar tirgus dinamiku 2018.gada pirmajā ceturksnī.

Enerģētika

Trijos gados gāzes sadales sistēmas rekonstrukcijā ieguldīs 12,5 miljonus eiro

Māris Ķirsons,02.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dabasgāzes apgādes drošībai vidēji ik gadu sadales sistēmas rekonstrukcijā tiek investēti apmēram četri miljoni eiro. Sprādzienveida cenu pieaugums 2022. gadā ir aizbiedējis daudzus patērētājus, taču patēriņš pakāpeniski atjaunojas.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta AS Gaso valdes loceklis Aivars Tihane. Viņš norāda, ka iztikt bez gāzes nebūs iespējams, taču arvien lielāku lomu tirgū spēlēs biometāns, kura ražošanas potenciāls tiek lēsts ap 4 TWh, kas ir nedaudz mazāk par pusi no pērn patērētās gāzes apjoma Latvijā.

Kādā stāvoklī ir dabasgāzes apgādes sistēma?

Gāzes apgādes sistēma Latvijā ir labā stāvoklī, tā ir droša. Normatīvie akti izvirza ļoti augstas tehniskās prasības, kuras arī pilnībā tiek nodrošinātas. Uzsvēršu – gāzes apgādes sistēmā nevar būt un arī nav nekādu kompromisu attiecībā uz tehnisko prasību ievērošanu. Turklāt ik gadu gāzes apgādes sistēmā tiek veikti rekonstrukcijas darbi, kuri lielākoties tiek savlaicīgi plānoti, tiem atvēlēts finansējums. Protams, ir arī ārkārtas situācijas, kad būvdarbu laikā, rokot tranšeju, tiek aizskarts gāzes vads, taču tie vairāk ir izņēmuma gadījumi, nevis ikdiena.

Tirdzniecība un pakalpojumi

Sarkanos gāzes balonus varēs lietot līdz 2017. gadam

Žanete Hāka,24.03.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai aizsargātu patērētājus no ievērojamām izmaksām jaunā gāzes balona iegādē un vienlaikus paaugstinātu iedzīvotāju drošību, kā arī, lai mazinātu gāzes balonu nelegālās aprites pieauguma risku, Ministru kabinets otrdien atbalstīja Ekonomikas ministrijas ierosinājumu paaugstināt drošības prasības sarkanajiem gāzes baloniem un atļaut mājsaimniecībām tos lietot līdz 2017. gada beigām.

Pēc sarunām ar gāzes balonu tirgotājiem un tos pārstāvošajām nevalstiskajām organizācijām par viņu gatavību strādāt saskaņā ar jauno gāzes balonu aprites, uzraudzības un kontroles kārtību, Ekonomikas ministrija secinājusi, ka komersanti, kuri strādā mājsaimniecību segmentā neplāno piedāvāt mājsaimniecībām īstenojamus nosacījumus gāzes balonu nomaiņai.

Pretēji iepriekšējām diskusijām normatīvā regulējuma izstrādes laikā tirgū ir pieejams tikai gāzes balonu iegādes piedāvājums, neparedzot tādas alternatīvas kā noma un bezmaksas maiņa. Pēc Ekonomikas ministrijas rīcībā esošajiem datiem šobrīd aptuveni 35% no mājsaimniecībām ir gāzes balonu lietotāji, un ļoti liels īpatsvars ir tieši mazturīgo iedzīvotāju segmentā. Tāpat gāzes balonu tirgotāji nav vienojušies ar saviem sadarbības partneriem (piemēram, degvielas uzpildes stacijām) par tālākās sadarbības nosacījumiem, lai ieviestu jauno gāzes balonu aprites regulējumu.

Tirdzniecība un pakalpojumi

Rīgā atkal tiks atvērti Shell benzīntanki

Aļona Zandere, LETA,06.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trest degvielas uzpildes stacijas (DUS) Rīgā pamazām pārtop par Shell zīmola benzīntankiem, Db.lv ziņo aculiecinieki.

No neoficiāliem, bet drošiem avotiem DB kļuvis zināms, ka līdz gada beigām Latvijā plānots atvērt 10 Shell zīmola DUS franšīzes. Izkārtnes jau nomainītas DUS Maskavas ielā un Kārļa Ulmaņa gatvē.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas vadītājs Mārtiņš Stirāns Dienas Biznesam atzina, ka viņam nav informācijas par šādām izmaiņām degvielas tirgū.

M.Stirāns skaidroja, ka šāda līmeņa kompānijas pa vienai nemēdz ienākt ārvalstu degvielas tirgos, jo tām būtiski ir iegādāties lielāku staciju tīklu. Līdz ar to eksperts pieļāva, ka vēl nav pienācis īstais brīdis, lai kompānija izplatītu oficiālu paziņojumu.

Uzņēmuma Trest Oil pārstāvji no komentāriem pagaidām atturējās.

Tirdzniecība un pakalpojumi

Shell «apraudāts» pāragri - dažas stacijas Rīgā darbu vēl turpina

Zane Atlāce - Bistere,21.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pretēji aprīlī vēstītajam, ka degvielas tirgotājs Shell jau otrreiz pārtraucis darbību Latvijā, trīs no kopumā 10 degvielas uzpildes stacijām(DUS) Rīgā darbību tomēr turpina, noskaidroja Db.lv.

Shell stacijas vēl aizvien darbojas Pārdaugavā, Mārupes un O.Vācieša ielu krustojumā, kā arī K.Ulmaņa gatvē. Vēl viena stacija turpinot darboties arī Deglava ielā. Ieeja degvielas stacijās ir slēgta, tā vietā norēķini iespējami caur lodziņu, veikalu plaukti ir diezgan patukši, veikalā iegādājami pārsvarā atspirdzinošie, kā arī alkoholiskie dzērieni, Āgenskalna stacijā novēroja Db.lv. Klientiem vienīgā iespēja ir norēķināties skaidrā naudā, jo bankas kartes un uzņēmuma bonusa kartes nedarbojas. Lai gan iespaids par biznesu Pārdaugavas stacijās radās visai nīkulīgs, uzrunātā pārdevēja anonīmi apgalvoja, ka nav dzirdētas runas par šo staciju slēgšanu tuvākajā laikā un darbs turpinoties kā ierasts.

Enerģētika

Kalvītis: Vienīgā iespēja, kā pazemināt energoresursu cenas, ir palielināt patēriņu

Dienas Bizness,21.08.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Problēma ir tajā, ka mūsu ekonomikas izmērs ir sarucis un energoresursu patēriņš ir samazinājies, tāpēc mums ir ļoti dārgi uzturēt nepieciešamo infrastruktūru. Tas tiešā veidā atsaucās uz cenām, jo pārvades tarifi – gan elektrībai, gan gāzei – pie maza patēriņa ir ļoti augsti. Vienīgā iespēja, kā pazemināt cenas, ir palielināt patēriņu,» intervijā laikrakstam Diena saka jaunieceltais a/s latvijas gāze valdes priekšsēdētājs Aigars Kalvītis.

Fragments no intervijas

Drīzumā Latvijā gaidāma gāzes tirgus liberalizācija. Kādas konkrēti pārmaiņas tā nesīs?

Gāzes tirgus liberalizācija neizbēgami mainīs situāciju tirgū. Atcerēsimies, kā tika realizēta elektrības tirgus liberalizācija, – bija daudz pārpratumu un tehnisku problēmu, un iedzīvotāji jutās satriekti par to, ka viņiem tika solīts – elektrība pēc tirgus atvēršanas kļūs lētāka –, bet elektrība kļuva krietni dārgāka. Zinot bēdīgo pieredzi ar elektrības tirgus atvēršanu, mani bažīgu dara izmaiņas, kas var notikt gāzes tirgus liberalizācijas gaitā un rezultātā. Domāju, ka būs grūti ievērot pilnīgi visu iesaistīto intereses.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cer uz Eiropas kravu pārvadātājiem; Latvijā gan tik drīz šo degvielu neredzēt, trešdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

To sarunā ar Dienas Biznesu norāda SIA RT Services Baltics valdes loceklis Mārcis Krastiņš. Viņa vadītais uzņēmums veic Shell degvielas karšu tirdzniecību Baltijas valstīs, kā arī piedāvā transporta uzņēmumiem citu valstu ceļu lietošanas apmaksas ierīces. Pēc degvielas staciju tīkla pārdošanas 2002. gadā Shell Baltijas valstīs nav pārstāvēts ar savu kapitālu, bet darbību trijos virzienos veic ar licencēšanas un aģentu starpniecību. Ar Shell eļļu un smērvielu tirdzniecību, kā arī degvielas mazumtirdzniecību Latvijā nodarbojas citi uzņēmumi. RT Services Baltics birojos Latvijā un Lietuvā katrā ir trīs darbinieki.

Viens ir publiski paustie viedokļi, otrs – ko saka zinātne, trešais – kā beigu beigās notiek dzīvē, ‒ tā M. Krastiņš atbild uz jautājumu par to, cik tad ilgi vēl neatjaunojamo (fosilo) energoresursu pietiks, jo regulāri tiek spekulēts ar to, ka naftas krājumi iet uz beigām, un arvien vairāk uzsvars tiek likts uz atjaunojamajiem energoresursiem (saule, vējš). Neizskatās, ka tuvākajā nākotnē naftas krājumi varētu beigties. Tai pašā laikā nozares kompānijas, vēloties radīt pēc iespējas mazāku izmešu apjomu, plāno savu darbību ilgtermiņā, ņemot vērā cilvēka darbības ietekmi uz globālo sasilšanu un sabiedrības viedokli attiecībā uz resursiem. Līdz ar to ir redzama liela kustība gāzes virzienā, «jo tā šajā ziņā atbilst visiem jauno enerģiju sapņiem». Proti, gāze ir komerciāli izdevīga un viegli transportējama, tai pašā laikā tā ir videi un sabiedrībai kopumā draudzīgāka nekā, piemēram, ogles. Tomēr arī naftas lomas mazināšanās nākotnē neesot paredzama, jo tā ir kā izejviela ķīmijas rūpniecībai. Droši vien, ka arī turpmāk varēs dzirdēt stāstus, ka tūlīt viss beigsies, taču tehnoloģijas mainās, piemēram, slānekļa gāzes ieguve nu ir milzīga industrija ASV.

Ražošana

Dombrovskis: ASV gāzes cena Eiropā varētu būt konkurētspējīgāka nekā Gazprom

Žanete Hāka,07.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ierēķinot gāzes sašķidrināšanas, jūras transporta, un gazifikācijas izmaksas, ASV gāze Eiropā varētu nonākt par cenu, kas ir konkurētspējīgāka par Gazprom piedāvāto, norāda ekonomikas ministrs Vjačeslavs Dombrovskis.

Viņš uzsver, ka par vienu no galvenajiem politiskajiem instrumentiem un ieročiem ir kļuvusi enerģētika. Tikai dažu mēnešu laikā Krievija sākotnēji samazināja gāzes cenu Ukrainai par 33%, bet vēlāk paaugstināja to pat par 50%. Šādām cenu svārstībām un neskaidrībai par piegādēm vajadzētu izraisīt katastrofālas ekonomiskās un sociālās sekas.

Ņemot vērā minētos riskus, Latvijai nepieciešams rīkoties pietiekoši izlēmīgi, tomēr tikpat svarīgi saglabāt vēsu galvu. Kā zināms, gāzes cena būtiski ietekmē ne tikai apkures rēķinu apmēru, bet arī tautsaimniecības konkurētspēju kopumā. Kā piemēru ministrs min - pagājušā nedēļā AS Valmieras stikla šķidra paziņoja, ka enerģijas cenas ir galvenais iemesls tam, ka jauno ražotni atvērs nevis Latvijā, bet gan ASV, kur gāzes cena ir vien apmēram trešdaļa no vidējās cenas pasaulē.

Ražošana

Kalvītis: Dabasgāze savu vietu Latvijā saglabās

Sandris Točs, speciāli DB,24.08.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielu alternatīvu enerģijas avotu radīšana, protams, varētu samazināt gāzes patēriņu, bet tuvākajā nākotnē lielas izmaiņas nav paredzamas

Tā intervijā saka a/s Latvijas gāze valdes priekšsēdētājs, ekspremjers Aigars Kalvītis.

Kādi būs galvenie izaicinājumi Latvijas gāzes valdes priekšsēdētāja amatā?

Šobrīd galvenais no akcionāru puses izvirzītais uzdevums ir pēc iespējas maksimāli sekmīgi veikt gāzes tirgus liberalizāciju. Īstenot Eiropas Savienības (ES) trešās enerģētikas paketes direktīvu ieviešanu, lai sadalītu Latvijas gāzi atbilstoši jaunajiem tirgus principiem. Tas ir galvenais uzdevums, kas būs jāveic nākamajos trijos četros gados. Un jāsaka, ka tas būs ļoti sarežģīts. Pirmkārt, nevienam nav pieredzes šajā jautājumā. Otrkārt, tas nesīs milzīgas izmaiņas tirgus attiecībās gan starp lielajiem patērētājiem un piegādātājiem, gan arī mājsaimniecībām. Tām, iespējams, mazākā mērā, jo šajā segmentā varētu būt vairāki piedāvājumi un vairāki piegādātāji.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrija (EM) rosina paaugstināt drošības prasības sarkanajiem gāzes baloniem un atļaut mājsaimniecībām tos lietot līdz 2017. gada beigām, informē EM pārstāve Evita Urpena.

Pēc sarunām ar gāzes balonu tirgotājiem un tos pārstāvošajām nevalstiskajām organizācijām par viņu gatavību strādāt saskaņā ar jauno gāzes balonu aprites, uzraudzības un kontroles kārtību, EM secinājusi, ka komersanti, kuri strādā mājsaimniecību segmentā neplāno piedāvāt mājsaimniecībām īstenojamus nosacījumus gāzes balonu nomaiņai.

Pretēji iepriekšējām diskusijām normatīvā regulējuma izstrādes laikā tirgū ir pieejams tikai gāzes balonu iegādes piedāvājums, neparedzot tādas alternatīvas kā noma un bezmaksas maiņa. Pēc Ekonomikas ministrijas rīcībā esošajiem datiem šobrīd aptuveni 35 % no mājsaimniecībām ir gāzes balonu lietotāji, un ļoti liels īpatsvars ir tieši mazturīgo iedzīvotāju segmentā. Tāpat gāzes balonu tirgotāji nav vienojušies ar saviem sadarbības partneriem (piemēram, degvielas uzpildes stacijām) par tālākās sadarbības nosacījumiem, lai ieviestu jauno gāzes balonu aprites regulējumu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielākais a/s Latvijas gāze akcionārs no Baltijas gāzes tirgus varētu aiziet pavisam, Latvijas valdība apsver E.ON kapitāldaļu iegādi.

Jau kopš šā gada pavasara tiek runāts, ka nozīmīgs Baltijas gāzes uzņēmumu īpašnieks – vācu kompānija E.ON Ruhrgas – no Baltijas tirgus varētu aiziet. Iemesls – vācu energomilzis maina savu stratēģiju, meklējot peļņas iespējas ārpus ES robežām – Brazīlijā, Turcijā, Krievijā, kur energouzņēmumi nav jāpakļauj tik stingrām liberalizācijas un kontroles prasībām. Oficiāli E.ON savus aiziešanas plānus no Baltijas nekomentē, to nekomentē arī a/s Latvijas gāze, norādot, ka par savu akcionāru lēmumiem nespekulē, tomēr fakti liecina paši par sevi – pirms dažām dienām no a/s Latvijas gāze valdes ir aizgājis ilggadējais E.ON Ruhrgas pārstāvis Jorgs Tumats, kurš turpmāk strādās E.ON Russia valdē.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pat pieaugot atjaunojamo energoresursu īpatsvaram Latvijas enerģijas gala patēriņā, gāzes infrastruktūra saglabās savu nozīmīgumu, jo to būs iespējams pielāgot jaunajām vajadzībām.

To intervijā DB norāda AS Gaso Ekspluatācijas un tehnisko risinājumu departamenta direktors Ilmārs Bode. Viņš stāsta, ka, ja biometāns atbilst tām kvalitātes prasībām, kas pašlaik noteiktas dabasgāzei, gan Gaso, gan AS Conexus Baltic Grid esošo infrastruktūru šī resursa transportēšanai varētu pielāgot diezgan ātri. Praktiski tas ir izdarāms jau tagad, šobrīd jāsakārto vien daži normatīvie akti, kā arī jautājumi, kas saistās sertificēšanu un biometāna ievadīšanu sadales un pārvades sistēmā, skaidro I.Bode.

Kādā stāvoklī šobrīd ir gāzes vadi un kopējā gāzes infrastruktūra?

Gāzes saimniecība pati par sevi vēsturiski ir bijusi ļoti labā stāvoklī, arī šobrīd tās stāvoklis ir labs. Tas skaidrojams ar to, ka gāzes infrastruktūra vienmēr ir bijusi pakļauta valsts izstrādātajiem standartiem, kas nosaka tehniskās apkalpošanas periodus un precīzas darbības, kas ir jāveic, to uzturot. Līdzīgi standarti un regulējumi pastāvēja arī Padomju laikos, kas nozīmē, ka gāzes saimniecība mūsu valstī ir viena no sakārtotākajām jomām.

Enerģētika

Ekspresintervija: Gāzes iegādes alternatīvas ir pieejamas

Līva Melbārzde, DB galvenā redaktora vietniece,09.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Galvenais, lai Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) pieņemtajos noteikumos nebūtu zemūdens akmeņu, kas lielajiem dabasgāzes patērētājiem liegtu reālu pieeju Latvijas dabasgāzes sistēmai

To ekspresintervijā DB uzsver a/s Latvenergo valdes loceklis un ražošanas direktors Māris Kuņickis.

Šī gada 10. septembrī SPRK būtu jāpieņem noteikumi par trešo pušu pieeju Latvijas dabasgāzes sistēmai. Kāpēc jums šie noteikumi ir svarīgi?

Interese par trešās puses pieeju Latvijas dabasgāzes sistēmai ir ļoti augsta. Pirmajā šo noteikumu projektā redzējām, ka Latvijā nav paredzēts tā sauktais exit point (izejas punkts, kur ir iespējams saņemt dabasgāzi), bet gan tikai uz Latvijas–Lietuvas un Latvijas–Igaunijas robežas. Tā rezultātā Latvijā būtu iespējams tikai dabasgāzes tranzīts. Pēdējā noteikumu versijā parādījās arī exit point Latvijā, tomēr bija uzlikti papildu ierobežojumi, ka šis izejas punkts darbojas tikai tad, ja ir pieņemti gāzes lietošanas noteikumi, kas vēl nav pieņemti. Tas praktiski nozīmēja, ka, pat pieņemot šos trešās puses pieejas noteikumus, Latvijas lietotājiem praktiski nebūtu trešās puses pieejas pie dabasgāzes tīkliem. A/s Latvenergo un Ekonomikas ministrija norādīja, ka šie ir tikai tehniskie noteikumi, kā mēs varam tikt klāt pie dabasgāzes infrastruktūras un to izmantot. Savukārt dabasgāzes lietošanas noteikumi paredz to, ja šeit faktiski darbojas brīvais tirgus, kādā veidā tas funkcionē. Tās ir divas nesaistītas lietas, ko nevajadzētu jaukt kopā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados degvielas tirgus Latvijā piedzīvojis vērienīgas pārmaiņas, un nekas neliecina, ka nākotnē situācija varētu kļūt rāmāka, piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Pērn degvielas mazumtirdzniecībā darbojās 121 komersants. Kaut gan lielie tirgotāji ar zināmu intensitāti pārņem mazos spēlētājus, to skaits tik mazam tirgum kā Latvijai joprojām ir liels. Arī šajā nozarē apvienošanās notiek visai piņķerīgi, un ir pietiekami sarežgīti saprast, kurš kuru nopircis, pārpircis vai kam pievienojies. Prātu jauc arī degvielas uzpildes staciju (DUS) nosaukumi, kas vidē nomainīti tiek lēni. Piemēram, lielākā nozares komersanta Statoil juridiskais nosaukums jau vairākus mēnešus ir Circle K Latvia.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kompānijai Royal Dutch Shell piederoša naftas platforma cietusi avāriju Aļaskas piekrastē. Uz platformas kopumā ir 526,2 tūkstoši litru dīzeļdegvielas un 45 tūkstoši litri smēreļļu, tādējādi raisot bažas par ekoloģiskas katastrofas iespējamību reģionā.

ASV krasta apsardze norāda, ka pagaidām nav konstatēta degvielas noplūde apkārtējā vidē, tomēr reģionā ieradušies vides speciālisti un glābšanas dienestu darbinieki, lai sekotu līdzi situācijas attīstībai.

Naftas ieguves platforma Kulluk paredzēta darbam Arktiskajos ūdeņos. Otrdien notika tās transportēšana, taču vētras dēļ pārtrūka troses, ar kuru platforma bija savienota ar velkoni. Naftas platforma jūrā sāka dreifēt līdz viļņi to izskaloja krastā, Kodiakas salā, vēsta Reuters. Platformas apkalpi izdevies veiksmīgi evakuēt. Pagaidām nav skaidrs, kāpēc platforma tikusi transportēta spēcīgas vētras apstākļos.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielie darījumi industrijā mēdz apmēram sakrist ar naftas cenas zemākajiem līmeņiem , piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Nīderlandiešu un britu Shell piedāvājums pārpirkt britu BG Group ir tieši šāds piemērs – ka līdz ar naftas cenas kritumu arī kārotās kompānijas vērtība beidzot ir tāda, ka no kārdinājuma atturēties vairs nevar. Paredzamā darījuma vērtība tiek lēsta 70 miljrd USD apmērā. Vēsturiski šādi lieli darījumi ir iezīmējuši brīžus, kad naftas cenas tuvojas maksimālajai apakšējai robežai, spriež Bloomberg.

Ilgā cerēšanās

Naftas un gāzes kompāniju BG, kurai ir viena no lielākajām sašķidrinātās dabasgāzes (LNF) tankeru flotēm pasaulē, Shell ir lencis jau vismaz pārdesmit gadus, raksta Financial Times. Atturība pret piedāvājuma izteikšanu aizvien bijusi augstā cena. Straujais naftas cenu kritums pērn un arī šogad radījis labvēlīgus apstākļus sen cerētajam darījumam, telekonferencē ar žurnālistiem sacījis Shell vadītājs Bens van Bērdens.

Ražošana

EK: Iespējams, Gazprom ļaunprātīgi izmantojis savu dominējošo stāvokli Eiropas tirgū

Žanete Hāka,22.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) ir nosūtījusi iebildumu paziņojumu uzņēmumam Gazprom, kurā apgalvots, ka daži tā uzņēmējdarbības prakses veidi Centrāleiropas un Austrumeiropas gāzes tirgos uzskatāmi par tā dominējoša stāvokļa tirgū ļaunprātīgu izmantošanu, kas ir pretrunā ar ES pretmonopola noteikumiem, informē EK.

Pamatojoties uz EK veikto izmeklēšanu, tās sākotnējais uzskats ir, ka Gazprom pārkāpj ES pretmonopola noteikumus, īstenojot vispārēju stratēģiju nolūkā sadalīt Centrāleiropas un Austrumeiropas gāzes tirgus, piemēram, samazinot tā klientu iespēju tālākpārdot gāzi pārrobežu klientiem. Tas, iespējams, ir ļāvis Gazprom atsevišķās dalībvalstīs noteikt netaisnīgas cenas. Iespējams, ka uzņēmums Gazprom arī ļaunprātīgi izmantojis savu dominējošo stāvokli tirgū, padarot gāzes piegādi atkarīgu no tā, vai vairumtirgotāji ir gatavi uzņemties ar darījumu nesaistītas saistības, kas attiecas uz gāzes transporta infrastruktūru.

Lai sniegtu atbildi uz šo iebildumu paziņojumu, Gazprom rīcībā ir 12 nedēļas. Uzņēmums var arī pieprasīt mutisko uzklausīšanu savu argumentu izklāstīšanai. Komisija pilnībā ievēros Gazpromaizstāvības tiesības un pirms lēmuma pieņemšanas rūpīgi izskatīs uzņēmuma sniegtos komentārus. Iebildumu paziņojuma nosūtīšana nekādā veidā nenosaka izmeklēšanas galarezultātu.

Enerģētika

Par 9,7 miljoniem eiro uzlabos Latvijas-Lietuvas gāzes vada starpsavienojuma jaudu

Zane Atlāce - Bistere,27.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisijas Inovācijas un tīklu izpildaģentūra parakstījusi līgumu ar Latvijas dabasgāzes uzglabāšanas un pārvades sistēmas operatoru "Conexus Baltic Grid" (Conexus) un Lietuvas dabasgāzes pārvades sistēmas operatoru Amber Grid par būvniecības darbu finansēšanu Latvijas-Lietuvas gāzes vada starpsavienojuma jaudas palielināšanas projektam.

Kopējās projekta investīcijas sasniedz 9,7 miljonus eiro, no kuriem 5,5 miljoni eiro tiks novirzīti Latvijas pusei.

Eiropas Komisija Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) ietvaros piešķirs ES atbalstu Latvijas-Lietuvas gāzes vada starpsavienojuma jaudas palielināšanai. Atbalsts veidos 50% no projekta realizācijas izmaksām.

Līdz ar pārvades jaudu palielināšanu starp Latviju un Lietuvu, tirgū tiks veicināta piekļuve Klaipēdas sašķidrinātās gāzes terminālim, Latvijas Inčukalna pazemes gāzes krātuvei un Polijas-Lietuvas gāzes starpsavienojumam, kura darbību plānots uzsākt 2022. gadā.

Paredzēts, ka Latvijas-Lietuvas starpsavienojuma jaudas palielināšanas projekta būvniecības darbi tiks pabeigti 2023. gada beigās.